5 rzeczy, które musisz wiedzieć o rynku czeskim

Według badań prowadzonych przez analityków branży handlowej, tamtejsi obywatele będą wydawać na czeskich stronach aukcyjnych i sprzedażowych około 635 dolarów rocznie.

Bez wątpienia, rynek e-commerce przeżywa w ostatnich latach rozkwit. Dzieje się tak głównie za sprawą rozwinięcia wielu pomocniczych branż oraz wygody, jaką niosą za sobą zakupy przez Internet. Jednym z ciekawszych rynków w tym aspekcie są Czechy, gdzie wspomniana gałąź handlu zaspokaja około 6% ogólnego zapotrzebowania na różnego rodzaju produkty. Właśnie dlatego Allegro w Czechach zdecydowało się założyć własną stronę sprzedażową, która pomimo nieco innego profilu niż u nas, zajmuje istotną pozycję i stale się rozwija.

Czeskie allegro - główny podmiot czeskiego rynku e-commerce

Czeski rynek, w dużym zakresie, przejawia inną specyfikę niż polski. Jednym z popularniejszych portali zakupowych jest Aukro.cz, będące czeskim odpowiednikiem Allegro. Ważne jest jednak to, że ma on nieco inny profil sprzedażowy niż powszechnie znana nam platforma.

Na czeskim Allegro dominuje sprzedaż na zasadzie „kup teraz”, wypierając zdecydowanie sprzedaż aukcyjną. Podobnie jest również w Słowacji, której mieszkańcy w dużym zakresie korzystają ze wspomnianego portalu. Czeskie Allegro, pomimo prowadzenia analogicznej polityki portalu, jak w innych krajach, nie osiągnęło oczekiwanej pozycji. Właśnie ze względu na wspomniany profil portalu, jest on bardzo dobrą platformą głównie dla sprzedaży detalicznej bądź też dla nowo rozwijających się przedsiębiorców, którym zależy na zdobyciu Klientów. Zdaniem wielu korzystających, nie jest to jednak sposób na długotrwałe istnienie w branży. Mimo dominacji różnych odpowiedników Allegro w innych państwach, Aukro.cz nie zmonopolizowało tamtejszego rynku.

Inne czeskie portale sprzedażowe i aukcyjne

Poza Aukro.cz, tamtejszy rynek ma wiele czeskich portali aukcyjnych. Należą do nich:

  • avizo.cz, który chociażby z uwagi na szatę graficzną można określić czeskim odpowiednikiem OLX,
  • bazos.cz,
  • sbazar.cz
  • zbliżony nazwą bazar.cz,
  • annonce.cz - portal o zasięgu zdecydowanie lokalnym,
  • hyperinzerce.cz.

Istotną cechą wskazanych portali jest możliwość ich obsługi w wielu wersjach językowych, w tym również w języku polskim. Wskazuje to na chęć ekspansji dużo dalej niż jedynie na rodzimy rynek, co stwarza szansę dla polskich przedsiębiorców.

Na co zwracają uwagę Czesi, kupując w sieci?

Według danych podawanych przez najbardziej popularne portale internetowe, Czesi zdecydowanie doceniają możliwość płatności przy odbiorze zakupionych rzeczy, co można utożsamiać z bezpieczeństwem zakupów. Wielu z nich wybiera możliwość płatności kartą za przesyłkę.

Jeżeli jesteś zainteresowany wdrożeniem przesyłek z opcją pobrania do Czech - zapoznaj się z naszą ofertą - https://czechlogistic.pl/oferta-dla-biznesu/cennik-cz-sk/.

Duże znaczenie mają dla nich również porównywarki cenowe, które są chętnie odwiedzane przed sfinalizowaniem transakcji. Nie stanowią one jedynie źródła opinii innych użytkowników o określonym produkcie, ale porównanie wartości na różnych stronach.

Istotne dla portali sprzedażowych jest także ich istnienie w wyszukiwarkach. I tu należy się zatrzymać, ponieważ nasi sąsiedzi wciąż często dużo bardziej niż popularne Google, preferują rodzime Seznam.cz. Zatem, pozycjonując swój portal sprzedażowy, warto skupić się na polityce wspomnianej wyszukiwarki. Wbrew obiegowej opinii jednak Seznam.cz nie jest obecnie bardziej popularne od Google.cz. Udział w rynku uległ mocnej zmianie pod wpływem zwiększającego się rokrocznie udziału urządzeń mobilnych z systemem Android, gdzie jak wiadomo domyślną wyszukiwarką jest Google.

Bardzo ważna dla czeskich klientów jest również obsługa, która musi być na wysokim poziomie. Spośród wielu sposobów komunikowania się, najczęściej wybierana jest możliwość otrzymania szybkiej informacji mailowej aniżeli telefonicznej.

Warto jeszcze wspomnieć o tym, że ważną rolę pełni rynek kurierski, który jest nieodzownym elementem sprzedaży internetowej. Szybka, bezpieczna i sprawna dostawa stanowi jeden z najbardziej istotnych elementów wyboru określonego portalu sprzedażowego. Właśnie dlatego, na tamtejszym rynku odnotowuje się duży wzrost popularności przewoźników oferujących przewóz zakupionych towarów w atrakcyjnych cenach.

Podsumowując…

Bez wątpienia, odpowiednik Allegro Czechy jest jednym z najbardziej popularnych i najczęściej odwiedzanych portali rynku e-commerce. Według badań prowadzonych przez analityków branży handlowej, tamtejsi obywatele będą wydawać na czeskich stronach aukcyjnych i sprzedażowych około 635 dolarów rocznie.

Obecnie towarami przeważającymi wśród kupujących są: elektronika, odzież oraz elementy wystroju wnętrz, ale przewiduje się również stopniowy wzrost popularności innych kategorii produktów nabywanych w ten sposób. Nie jest to tak dynamiczny rozwój, jak w przypadku chociażby Polski. Należy jednak brać pod uwagę różnicę w liczbie ludności oraz fakt, że rynek ten dopiero zdobywa zaufanie oraz względy tamtejszych konsumentów, a jego wzrost jest dużo bardziej dynamiczny niż w przypadku innych państw.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP