W czasie świątecznym, e-sklepy prześcigają się o uwagę przyszłych klientów, przygotowując kampanie, które trafią w wygórowane w tym okresie potrzeby odbiorców. Jest to też moment szczególnie wzmożonego ruchu w e-commerce, na który musisz się szczególnie przygotować.
Badania pokazują, że 97% polskich internautów korzysta z poczty elektronicznej. W tym miejscu uwaga odbiorców skupia się na przekazie najmocniej. Dlatego też warto wykorzystać email marketing do wysłania ciekawych kampanii, które zaangażują klientów zarówno do częstszego odwiedzania Twojej witryny, jak i do zrobienia świątecznych zakupów. Zobacz 5 sposobów, jak zrobić to dobrze.
Święta Bożego Narodzenia to czas szczególnego obdarowywania się prezentami. Dlatego, jeśli możesz sobie na to pozwolić, obdaruj swojego klienta małym prezentem. Z jednej strony jest to zabieg wizerunkowy, z drugiej jednak takim małym upominkiem możesz go dodatkowo zachęcić do dokonania zakupu w Twoim e-commerce.
Tak zrobił np. Douglas (kliknij, aby zobaczyć przykład). W swojej komunikacji marka wyraźnie zaznaczyła, że przy zakupie w e-sklepie, klienci otrzymają prezent w postaci kremu do twarzy. Zauważ, że aby otrzymać prezent, klient musi kupić produkty za pewną minimalną kwotę - co, w przypadku gdy klientowi np. niewiele brakuje do jej przekroczenia - może dodatkowo zachęcić go do zwiększenia wartości koszyka.
Zakupy przez Internet to wyjątkowo wygodne rozwiązanie i cieszy się coraz większą popularnością. Klienci zamiast tracić czas w galeriach handlowych, mogą - nie wychodząc nawet z domu - kupić prezent, który zostanie im dostarczony bezpośrednio do domu. Potwierdzają to trendy, które mówią, że Polacy wydadzą w czasie świąt blisko 4,7 mld zł kupując online, co stanowi wzrost o 23% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dlatego też warto przygotować w tym czasie wyjątkową promocję tylko dla klientów online. Tym bardziej, że w Święta sklepy stacjonarne będą zamknięte.
Intymna.pl przygotowała bardzo ciekawą strategię swojej świątecznej promocji. Trwała ona od 24 do 26 grudnia, gdzie każdego kolejnego dnia wysokość rabatu malała. Dawało to poczucie pilności - aby “upolować” najlepszą zniżkę, klient musiał podjąć decyzję jak najszybciej.
Pamiętaj, że działania marketingowe dla e-commerce nie mogą sprowadzać się jedynie do komunikacji sprzedażowej. Odbiorcy często przesyceni otaczającymi ich promocjami, mogą po prostu nie zwrócić uwagi na kolejny taki mailing. Czasem lepiej sprawdzi się mała porcja inspiracji, gdyż tego odbiorcy często szukają, chcąc kupić prezent swoim bliskim. A Ty możesz im je podać jak na tacy.
Zobacz na przykład sklepu internetowego GaleriaMarek.pl (kliknij, aby zobaczyć przykład). W mailingu znajdziesz inspiracje prezentów podzielone kategoriami ze względu na płeć oraz - poniżej - propozycje prezentów do określonej kwoty. Jest to doskonały zabieg, ponieważ odbiorca, znając swój budżet - będzie mógł od razu znaleźć produkty, które się w nim mieszczą.
Tak to już bywa, że bardzo często zakup upominków dla najbliższych zostawiamy na ostatnią chwilę. Dlatego informacja, że dokonując zakupu w e-sklepie do pewnego momentu, Twój e-sklep gwarantuje dostawę produktu przed świętami, może wystarczająco zmotywować klientów do dokonania zakupu online.
Zobacz, jak zrobiła to marka Top Secret.
Traktuj swojego klienta indywidualnie, a odwdzięczy Ci się większym zaangażowaniem. Jednym ze sposobów, aby tego dokonać, jest personalizacja wysyłek, czyli w najprostszym rozumieniu - zwrócenie się do swojego odbiorcy po imieniu.
Co warto zauważyć, według eConsultancy aż 74% marketerów zauważyło większe zaangażowanie, po wprowadzeniu personalizacji do swoich wysyłek.
Dodatkowo według Experian, personalizowane kampanie promocyjne mają o 29% wyższy wskaźnik Open Rate, a także o 41% większy CTR, niż kampanie, które nie zostały spersonalizowane.
Taki indywidualny charakter wiadomości to również świetny sposób na zbliżenie się do odbiorcy, budowanie relacji, która przełoży się z czasem na lojalność klienta Twojego e-sklepu.
Wyślij więc spersonalizowany list do Twojego klienta, proponując mu konkretne pomysły na prezenty i - tak jak w przykładzie Yves Rocher (kliknij, aby zobaczyć przykład) - zaoferuj mu doskonały Customer Service i mały gratis przy transakcji.
Możesz również wykorzystać wiedzę o zachowaniach odbiorców w witrynie, która przyczyni się do znacznego zwiększenia sprzedaży w Twoim e-commerce. Wystarczy, że dane o klientach, ich transakcjach, najczęściej kupowanych produktach, czy najchętniej przeglądanych kategoriach - wykorzystasz do lepszej personalizacji wiadomości, dopasowania oferty do ich indywidualnych potrzeb oraz bieżącego reagowania na ich zachowania.
Okres świąteczny to intensywny czas, który da Ci wiele możliwości efektywnej komunikacji z klientami. Dobrze przygotowana, ciekawa kreacja email marketingowa może przynieść Twojemu e-commerce znaczny zwrot z inwestycji. Mam nadzieję, że pomysły, które tu zaprezentowałam, zainspirują Cię do stworzenia doskonałej kampanii świątecznej. Powodzenia!
Wydawca
Adres prawny
NIP