5 typów klientów sklepów internetowych - jak sobie z nimi radzić?

Prawie połowa Polaków robi zakupy przez internet. Czym się charakteryzują, na co kładą nacisk podczas kupowania on-line i jak ułatwić im drogę do koszyka?

Ze względu na nawyki zakupowe klientów e-sklepów można podzielić na 5 typów. Jak zachowują się w e-sklepach?

1) Miotacz koszyków

To odpowiednik klienta ze sklepów stacjonarnych, który przychodzi „tylko poprzymierzać”. Przechadza się on po wirtualnym sklepie, oglądając nowości. Przedmioty, które przypadną mu do gustu ochoczo dodaje do koszyka, by na koniec ochoczo sklep porzucić. Ponieważ pewnym sentymentem darzy zawartość porzuconego koszyka, z chęcią jeszcze raz ją obejrzy, gdy wyświetli mu się w kampanii remarketingowej.

Co zrobić, żeby przekonać go do dokończenia zakupów? Wysłać mu spersonalizowany newsletter ze zniżką na produkt, który zostawił w koszyku.

2) Rabatomaniak

Urodzony detektyw, jego misją życiową jest znajdowanie okazji. Wyedukowany Rabatomaniak po znalezieniu interesującego go produktu szuka na niego zniżki. Rabatomianak z powołania najpierw szuka promocji, a dopiero potem produktów, na które może ją wykorzystać. Każda wykorzystana okazja zakupowa jest jego prywatnym zwycięstwem. Na stronę startową ustawił sobie kodyrabatowe.pl.

Recepta na sukces w przypadku jest prosta – masz rabat, masz klienta.

3) Praktyk

Tak jak Wieczny uciekinier robi zakupy tylko w teorii, tak Praktyk jest prawdziwym wyjadaczem e-sklepów. On-line zamawia codziennie… a następnego dnia większość rzeczy zwraca. Na pamięć zna regulaminy, z rozkoszą czeka do ostatniego dnia z pójściem na pocztę w celu ich odesłania.

Praktyka nie zagniesz, trzeba go cierpliwie słuchać i z uśmiechem przyjmować zwracany towar. Nie jest jednak tak źle – przecież dobrze zna sklep, często do niego wraca i robi zakupy. Raz na jakiś czas coś sobie zostawi.

4) ASAP klient

Właśnie przypomniał sobie, że na pojutrze potrzebuje bluzki na imprezę albo namiotu na biwak. Interesuje go błyskawiczna realizacja zamówienia i jeszcze szybsza dostawa. Tych informacji będzie szukał na stronie sklepu, zanim jeszcze sprawdzi, czy dostępny jest pożądany przez niego produkt.

Usatysfakcjonuje go zapewnienie o wysyłce w ciągu 24 godzin i takim samym czasie dostawy. Będzie się czuł bezpiecznie, gdy na bieżąco będą do niego dochodziły powiadomienia o zmianie statusu zamówienia. Dają mu nadzieję, że jednak biwak czy impreza się uda.

5) Społecznik

Wie wszystko i tą wiedzą się dzieli… wszędzie. Stały bywalec konsumenckich forów, na których czyta i recenzuje produkty. Wystawił już ponad 5 tys. opinii sklepów na Facebooku, kupuje tylko tam, gdzie może zostawić komentarz do produktów. Chętnie zagada z konsultantem na livechacie i wda się w dyskusję na fan page’u. Niby wszystko w porządku, ale uwaga: w rozmowie stawia sobie za cel zagięcie sprzedawcy, w komentarzu nie pozostawia suchej nitki na obsłudze klienta, w opinii skrupulatnie wypisze najdrobniejsze nawet wady produktu.

Jak sobie z nim radzić? Bądź aktywny w social media, ale rób to mądrze.

Autor: Szymon Dobosz, CEO kodyrabatowe.pl

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP