9 pomysłów na automatyzację operacji w e-commerce

Automatyzacja zwolni ciebie i twoich pracowników z niektórych zadań oraz da ci więcej czasu na kreatywne myślenie, które pozwoli ci jeszcze bardziej rozwinąć własną firmę. To wszystko przełoży się z kolei na większe zyski.

Twój sklep internetowy zaczyna się naprawdę rozwijać? Jeśli tak, potrzebujesz najpewniej nie tylko kolejnych pracowników, ale i systemów, które pozwolą Ci usprawnić i zautomatyzować wiele procesów. Dzięki temu zwiększysz efektywność pracowników, przychody, ale również i samo zadowolenie klientów. Które obszary wymagają automatyzacji w branży e-commerce? Odpowiadamy.

Badania przeprowadzone przez firmę McKinsey wykazały, że aż 75% przedsiębiorstw wdraża obecnie rozwiązania, mające na celu automatyzację różnych czynności bądź też wkrótce zamierza to zrobić. Jest to w wielu przypadkach konieczność – bez automatyzacji Twoja firma może, po prostu, pozostać w tyle. Na które obszary szczególnie warto zwrócić uwagę? Sprawdź.

Automatyzacja wysyłki e-maili

E-mail marketing to jedna z najchętniej wykorzystywanych form promocji w e-commerce. Nie wszyscy korzystają jednak z ogromu możliwości, jakie ona daje. Tymczasem jest to świetna metoda na utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi klientami, zdobycie ich zaufania, a przy okazji również ich edukowanie. Jeżeli dzięki mailingom zaprezentujesz się jako ekspert, istnieje większa szansa na to, że klient coś od ciebie kupi bądź się z tobą skontaktuje.

Przed wyborem odpowiedniego narzędzia do automatyzacji mailingu warto wziąć pod uwagę nie tylko cenę i jego funkcjonalności, ale również to, z jakimi narzędziami można je zintegrować – jest to szczególnie istotne właśnie w branży e-commerce.

Przykładowe narzędzia do automatyzacji e-maili to:

  • GetResponse,
  • ActiveCampaign,
  • MailerLite,
  • MailChimp,
  • SendInBlue,
  • FreshMail.

Automatyzacja e-maili pozwala na obserwowanie aktywności użytkowników, reagowanie na zmiany, jakie dokonują się w ich zachowaniu oraz, co najistotniejsze, personalizację wiadomości na tej podstawie. Dzięki temu można zwiększyć skuteczność wiadomości, a tym samym – wygenerować większy zysk.

Automatyzacja obsługi zamówień

Obsługa zamówień to proces polegający na jego realizacji oraz śledzeniu, począwszy od momentu zamówienia aż do obsługi posprzedażowej. Automatyzacja obsługi zamówień pozwala na sprawny przebieg całego procesu.

Przykładowe narzędzia do automatyzacji obsługi zamówień:

  • xSale,
  • BaseLinker,
  • IdoSell.

Automatyzacja obsługi zamówień przydaje się zwłaszcza w dużych sklepach internetowych – trudno jest samodzielnie przejrzeć codziennie tysiące zamówień, każde z nich zweryfikować ręcznie oraz przypisać im odpowiedni status. Automatyzacja zamówień usprawnia również pracę magazynu, ponieważ dzięki niej pracownicy pakują i wysyłają jedynie zweryfikowane zamówienia.

Warto pamiętać, że w przypadku tego typu automatyzacji konieczna jest integracja narzędzia z systemami ERP. Doskonale sprawdza się tu xSale, który można połączyć z Comarch ERP. Dzięki xSale będziesz mógł obsługiwać wielokanałową sprzedaż z jednego miejsca. System ERP da ci możliwość uzyskiwania danych o produktach i stanach magazynowych, z kolei sam xSale będzie przekazywał do systemu spływające zamówienia oraz ewentualne dane o zmianach dotyczących dostępności konkretnych produktów.

Automatyzacja obsługi klienta

Osobne miejsce należy poświęcić automatyzacji obsługi klienta. W dużych sklepach codziennie wpadają do skrzynki setki e-maili, do tego dochodzą wiadomości na czacie oraz Facebooku. Nie można zapomnieć także o nieustannych połączeniach telefonicznych. Wszystko to powoduje, że przynajmniej częściowo warto tego rodzaju czynności zautomatyzować.

Narzędzia, które ci się do tego przydadzą, to:

  • Freshdesk,
  • Manychat,
  • Drift.

Automatyczna obsługa klienta, oparta na mechanizmach sztucznej inteligencji, pomaga reagować szybciej niż ludzie, zapewniając customer experience na najwyższym poziomie. Dziś najczęściej występuje ona w postaci czat botów na Facebooku oraz w samej witrynie internetowej, i od tego właśnie polecamy zacząć. Coraz więcej platform do automatyzacji marketingu pozwala również na automatyczne przekazywanie rozmów na czacie i połączeń telefonicznych pracownikom danej firmy, jeżeli istnieje taka potrzeba. Ważne jest również to, że zautomatyzowane narzędzia do obsługi klienta umożliwiają kontakt z firmą przez całą dobę.

Automatyzacja dotycząca porzuconych koszyków

Mówi się, że prawie 70% koszyków porzucanych jest w sklepach internetowych każdego dnia. Aby móc je odzyskać, warto skorzystać z narzędzi, które pomogą cały proces zautomatyzować. Wystarczy wybrać odpowiednie polecenia, aby zrobiły to za ciebie.

Przykładowo, jeśli chcesz wysłać wiadomości osobom, które porzuciły koszyk, odfiltruj tych użytkowników, którzy nie dokonali zakupu. Po wykonaniu tej czynności, możesz zautomatyzować wysyłanie zbiorczych wiadomości do nich zaledwie przy pomocy jednego kliknięcia.

Przykładowe narzędzia, które pomogą Ci to zrobić, to:

  • Optinmonster,
  • Jilt,
  • Crazyegg.

Tego typu automatyzacja pomoże ci zmniejszyć liczbę opuszczonych koszyków i odzyskać wielu klientów. A to z kolei przełoży się na większą ilość transakcji.

Automatyzacje w social mediach

Marketing w social mediach jest dziś nieodłączną formą promocji wielu sklepów internetowych. Prowadzenie fanpage’y na Facebooku oraz innych platformach jest dość czasochłonne, dlatego też również i je również warto zautomatyzować. Można tu skorzystać z wewnętrznych narzędzi Facebooka i Instagrama (przy czym nie są one szczególnie zaawansowane) bądź też osobnych systemów do automatyzacji platform społecznościowych.

Przykładowe narzędzia do planowania postów to:

  • Creator Studio,
  • HootSuite,
  • FastTony,
  • Meet Edgar,
  • Buffer.

Automatyzacja związana z social mediami pozwala oszczędzić czas, usprawnić procesy związane z publikowaniem treści oraz odciążyć pracowników. Warto zaznaczyć, że uwzględniliśmy tu tylko jeden z wielu typów automatyzacji w social mediach, może odbywać się ona na wielu poziomach. Przykładowo, narzędzie IFFT pozwala zautomatyzować różne zadania i aktywności, a także tworzyć kolejki zadań, jak np. automatyczne publikacje w wielu miejscach naraz.

Automatyzacja związana z zarządzaniem ofertami w różnych kanałach

Bardzo wielu sprzedawców oferuje swoje produkty na kilku platformach. Ogromnym ułatwieniem dla nich jest możliwość zarządzania ofertami w wielu kanałach z poziomu jednej aplikacji. Odpowiednie narzędzia umożliwiają ich wystawianie, edycję, jak i zamykanie.

Narzędzia do automatyzacji omnichannel:

  • xSale,
  • Adyen.

Na tle tego typu narzędzi zdecydowanie wyróżnia się xSale, który jest zintegrowany m.in. z takimi platformami, jak Allegro, eBay czy też Amazon. W jednym panelu administracyjnym możesz w nim zarządzać zamówieniami, które składane są w zupełnie innych miejscach. Dzięki temu zaoszczędzisz mnóstwo czasu i będziesz miał nad nimi większą kontrolę

Automatyzacja związana z obsługą kurierów

W branży e-commerce warto zadbać również o automatyzację nadawania przesyłek i całego procesu logistycznego. Chodzi tu m.in. o drukowanie etykiet i adresowanie przesyłek. Wszystkie te kroki mają na celu jak najszybsze dostarczenie produktu do klienta.

Aby proces odbywał się znacznie szybciej, warto zintegrować sklep i system ERP z narzędziami, z których korzystają różni kurierzy, przewoźnicy, jak również i sami brokerzy kurierscy – integracja umożliwia automatyczne przesyłanie danych oraz drukowanie etykiet. Automatyzacja tego typu pozwala również często sporo zaoszczędzić.

Warto przetestować narzędzia oferowane przez firmy takie jak:

  • Furgonetka.pl,
  • Allekurier.pl,
  • Tanienadawanie.pl,
  • SendIT.pl.

W tym przypadku również przyda się narzędzie xSale, które umożliwia obsługę kurierów, dzięki czemu – bez potrzeby korzystania z innych aplikacji – można wygenerować list przewozowy dla obsługiwanych przewoźników. Narzędzie xSale obsługuje obecnie takich kurierów, jak: GLS, DPD, DHL, Kurier InPost, Paczkomaty InPost, Poczta Polska, Świat Przesyłek.

Automatyzacja płatności

Mówi się, że sam proces płatności stanowi cienką granicę pomiędzy porzuconym koszykiem a udanym zakupem. W tym przypadku możesz skorzystać z wielu serwisów płatności internetowych, takich jak:

  • Przelewy24,
  • PayU,
  • DotPay,
  • PayPal,
  • Tpay.

Aby zapewnić klientom maksymalną wygodę, warto pomyśleć również o posiadaniu w sklepie kilku różnych systemów. Dzięki automatyzacji płatności czynność ta staje się prosta i przyjemna, co z kolei zachęca klientów do dokończenia transakcji.

Automatyzacja zarządzania zapasami

Sklepy internetowe powinny również umiejętnie zarządzać zapasami. Ważne, aby w magazynie nie skumulowało się zbyt wiele partii zapasów, ale także – aby nie było ich zbyt mało, ponieważ pojawiłyby się wówczas problemy z realizacją zamówień. Warto również pamiętać, że nie wszystkie produkty nadają się długoterminowego przechowywania.

Aby nie doszło do tego typu problemów, warto zaimplementować narzędzie, które pozwoli na automatyzację zarządzania zapasami.

Przykładowe systemy, które pozwalają na zarządzanie zapasami:

  • Comarch ERP,
  • Microsoft Dynamics 365,
  • Profittools.

Warto zaznaczyć, że system Comarch ERP można zintegrować z wspomnianym już wcześniej narzędziem xSale.

Efektywne zarządzanie zapasami pozwoli ci zmniejszyć koszty – dzięki temu, że będziesz zamawiać odpowiednią ilość towarów. Ponadto, zwiększy to produktywność twoich pracowników, którzy nie będą musieli tracić czasu na wyszukiwanie brakującego przedmiotu. Co więcej, dzięki temu zaoszczędzisz więcej miejsca w magazynach. Przełoży się to również na szybszą realizację zamówień, a co za tym idzie – większe zadowolenie klientów.

Podsumowanie

Automatyzacja pozwoli ci szybciej uporać się z powtarzającymi się zadaniami, usprawnić wiele procesów oraz zwiększyć wydajność twojej firmy. Przy okazji zwolni ciebie i twoich pracowników z niektórych zadań oraz da ci więcej czasu na kreatywne myślenie, które pozwoli ci jeszcze bardziej rozwinąć własną firmę. To wszystko przełoży się z kolei na większe zyski. Nie oznacza to jednak, że musisz na samym wstępie wdrażać dziesiątki różnych programów i systemów – najlepiej zdecydować się na te, które pozwolą Ci zautomatyzować jak najwięcej obszarów i które można zintegrować z wieloma innymi narzędziami. Pod tym względem doskonale sprawdza się xSale.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP