E-commerce obejmuje handel za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji i sprzedaży. Najpopularniejszymi i najczęściej wybieranymi w Polsce, są zdecydowanie własny sklep online oraz portal zakupowy Allegro. Które rozwiązanie jest lepsze? Allegro vs. własny sklep internetowy - oto zalety i wady obu kanałów.
Szybki start w e-handlu
Sprzedaż na Allegro można rozpocząć prawie od ręki - tuż po założeniu i weryfikacji konta w serwisie. Za rejestrację nie trzeba nic płacić, a przelew na kwotę złotówki, przy pomocy którego potwierdza się dane osobowe lub firmowe sprzedawcy, jest szybko przez Allegro zwracany.
Handel za pośrednictwem Allegro wydaje się więc idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą błyskawicznie wystartować w e-commerce. W serwisie można nawet zacząć sprzedawać bez działalności gospodarczej - choć tylko za pośrednictwem prywatnego konta o ograniczonej funkcjonalności.
Prostota obsługi i sprzedaży
Allegro jest serwisem łatwym w obsłudze. Handlując za jego pośrednictwem, nie trzeba też martwić się pozycjonowaniem, ponieważ użytkownicy Allegro poszukują produktów od razu w wewnętrznej wyszukiwarce portalu (pomijając np. Google). Ponadto, Allegro cieszy się dużą popularnością wśród polskich konsumentów - odwiedza go ponad 18 milionów użytkowników miesięcznie.
Co ważne, są to głównie osoby nastawione na zakupy w serwisie. Użytkowników Allegro nie trzeba zatem przekonywać do dokonywania transakcji. Tak naprawdę, by skutecznie sprzedawać na Allegro, wystarczy publikować atrakcyjne oferty, stosować odpowiednie opisy produktów, dbać o aspekty estetyczne i oferować towary w konkurencyjnych cenach.
Brak działań = brak opłat
Na Allegro nie ma żadnych obowiązkowych opłat stałych. Za posiadanie konta (a nawet kilku kont), absolutnie nic się nie płaci. Sprzedawcy Allegro ponoszą jednak koszty operacyjne - płacą za promowanie ofert, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania w pierwszej kolejności oraz za utrzymanie tych, które nie wygenerowały sprzedaży przez rok.
W serwisie obowiązuje system prowizyjny. Sprzedawcy uiszczają prowizje od wszystkich sfinalizowanych za pośrednictwem Allegro transakcji. Wynoszą one od kilku do kilkunastu procent, w zależności od kategorii produktów. Aktualne informacje dotyczące wysokości prowizji na Allegro można znaleźć w cenniku portalu.
Możliwości promocji
Sprzedawcy, którzy handlują na Allegro w ramach kont firmowych, mogą wykorzystywać różne możliwości promocji, jakie oferuje serwis:
Wszystkie wymienione wyżej programy i działania, przyciągają klientów i zachęcają ich do zakupów.
Ogromna konkurencja
Na Allegro działa aż 117 tysięcy sprzedawców. Ogromna konkurencja, jaka panuje w serwisie, jest bardzo trudna do pokonania. Z nowymi graczami i sprzedawcami zaczynającymi handel na portalu, wygrywa przynajmniej doświadczeniem handlowym czy wynikającą z niego liczbą opinii.
Wojna cen
Sprzedawcy na Allegro konkurują między sobą na wiele sposobów - przede wszystkim jednak, walczą o klientów cenami, które nieustannie optymalizują. Nic dziwnego, skoro dzięki produktyzacji Allegro, użytkownicy serwisu otrzymują dostęp do absolutnie wszystkich ofert danego modelu produktu jednocześnie (i zazwyczaj wybierają tą najtańszą).
Wysokie prowizje
Handel na Allegro może okazać się mało opłacalny z uwagi na wysokie prowizje, które obowiązują w serwisie. Jego cennik jest dość często aktualizowany, przeważnie na niekorzyść sprzedających. Konieczność opłacania wysokich prowizji, a jednocześnie - obniżania cen, może uczynić sprzedaż na Allegro nierentowną.
Sztywne zasady
Regulamin Allegro jasno określa, jak powinny wyglądać oferty sprzedaży w serwisie. Każda aukcja musi posiadać:
Zasady obowiązujące w serwisie z jednej strony zapewniają ład i porządek, z drugiej, ograniczają sprzedawcom możliwości wprowadzania w życie własnych pomysłów.
Absolutna autonomia
Własny sklep internetowy daje całkowitą autonomię w działaniu. Przy jego prowadzeniu, nie trzeba dostosowywać się do zewnętrznych zasad i regulaminów oraz ich zmiennych warunków. To osoba lub zespół prowadzący e-sklep, w całości decyduje:
Dzięki całkowitej niezależności, we własnym sklepie internetowym można swobodnie realizować różne pomysły na promocję czy marketing, także te nietuzinkowe.
Brak prowizji za sprzedaż
Jak już zostało wspomniane, we własnym sklepie internetowym można stosować dowolną politykę cenową. Pozwala to na ustalenie opłacalnych dla sprzedawcy marż i narzutów, nawet stosunkowo wysokich. Brak prowizji za sprzedaż sprawia, że na sklepie online można zarobić więcej, niż na sprzedaży na Allegro.
Potencjał do budowania marki
Prowadząc własny sklep internetowy, można zbudować swoją markę, a to właśnie brand z unikalną tożsamością pozwala wyróżnić się na tle innych sprzedawców i uzyskać przewagę rynkową w e-commerce. We własnym e-sklepie łatwo realizować strategię marketingową nastawioną na branding.
Konieczność konfiguracji
Własny sklep internetowy należy przed uruchomieniem skonfigurować i zatowarować. Na platformie e-commerce typu SaaS, można to zrobić co prawda dość szybko, a do tego całkowicie samodzielnie - np. przy pomocy intuicyjnego kreatora i modułu pobierania produktów z hurtowni. Nie zmienia to jednak faktu, że sprzedaży we własnym e-sklepie nie da się zacząć tak błyskawicznie, jak na Allegro.
Mnogość działań marketingowych i operacyjnych
Wadą własnego sklepu internetowego jest też konieczność inwestowania czasu i zasobów w różnego typu działania marketingowe i operacyjne. Prędzej czy później, osoba prowadząca sklep online powinna rozważyć:
Jak widać, zarówno sprzedaż na Allegro, jak i handel we własnym sklepie internetowym, mają różne wady i zalety. Tak naprawdę, nie da się też jednoznacznie określić, które ze wspomnianych rozwiązań e-commerce jest lepsze, ponieważ wszystko zależy od konkretnego przypadku.
Zdecydowanie najlepiej jest postawić na obie opcje jednocześnie - sprzedaż w sklepie online, zapewniającym autonomię w działaniu i możliwość budowania marki oraz za pośrednictwem przyciągającego klientów nastawionych na zakupy Allegro. W obu kanałach dociera się do innych typów odbiorców i należy je uznawać za komplementarne.
Wygodny handel we wspomnianym modelu hybrydowym, zapewni Ci kompatybilne z systemem Allegro oprogramowanie. Platforma e-commerce Sky-Shop pozwala na wygodne zarządzanie sprzedażą na Allegro i w sklepie internetowym z poziomu jednego panelu administracyjnego.
Wszystko to dzięki dwukierunkowej integracji z Allegro, o której przeczytasz więcej na stronie: https://blog.sky-shop.pl/program-do-obslugi-allegro-i-aukcji/.
Wydawca
Adres prawny
NIP