Allegro vs. własny sklep internetowy

Najpopularniejszymi i najczęściej wybieranymi kanałami sprzedaży w Polsce, są zdecydowanie własny sklep online oraz portal zakupowy Allegro. Które rozwiązanie jest lepsze? Allegro vs. własny sklep internetowy - oto zalety i wady obu kanałów. 

E-commerce obejmuje handel za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji i sprzedaży. Najpopularniejszymi i najczęściej wybieranymi w Polsce, są zdecydowanie własny sklep online oraz portal zakupowy Allegro. Które rozwiązanie jest lepsze? Allegro vs. własny sklep internetowy - oto zalety i wady obu kanałów.

Największe zalety Allegro

Szybki start w e-handlu

Sprzedaż na Allegro można rozpocząć prawie od ręki - tuż po założeniu i weryfikacji konta w serwisie. Za rejestrację nie trzeba nic płacić, a przelew na kwotę złotówki, przy pomocy którego potwierdza się dane osobowe lub firmowe sprzedawcy, jest szybko przez Allegro zwracany.

Handel za pośrednictwem Allegro wydaje się więc idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą błyskawicznie wystartować w e-commerce. W serwisie można nawet zacząć sprzedawać bez działalności gospodarczej - choć tylko za pośrednictwem prywatnego konta o ograniczonej funkcjonalności.

Prostota obsługi i sprzedaży

Allegro jest serwisem łatwym w obsłudze. Handlując za jego pośrednictwem, nie trzeba też martwić się pozycjonowaniem, ponieważ użytkownicy Allegro poszukują produktów od razu w wewnętrznej wyszukiwarce portalu (pomijając np. Google). Ponadto, Allegro cieszy się dużą popularnością wśród polskich konsumentów - odwiedza go ponad 18 milionów użytkowników miesięcznie.

Co ważne, są to głównie osoby nastawione na zakupy w serwisie. Użytkowników Allegro nie trzeba zatem przekonywać do dokonywania transakcji. Tak naprawdę, by skutecznie sprzedawać na Allegro, wystarczy publikować atrakcyjne oferty, stosować odpowiednie opisy produktów, dbać o aspekty estetyczne i oferować towary w konkurencyjnych cenach.

Brak działań = brak opłat

Na Allegro nie ma żadnych obowiązkowych opłat stałych. Za posiadanie konta (a nawet kilku kont), absolutnie nic się nie płaci. Sprzedawcy Allegro ponoszą jednak koszty operacyjne - płacą za promowanie ofert, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania w pierwszej kolejności oraz za utrzymanie tych, które nie wygenerowały sprzedaży przez rok.

W serwisie obowiązuje system prowizyjny. Sprzedawcy uiszczają prowizje od wszystkich sfinalizowanych za pośrednictwem Allegro transakcji. Wynoszą one od kilku do kilkunastu procent, w zależności od kategorii produktów. Aktualne informacje dotyczące wysokości prowizji na Allegro można znaleźć w cenniku portalu.

Możliwości promocji

Sprzedawcy, którzy handlują na Allegro w ramach kont firmowych, mogą wykorzystywać różne możliwości promocji, jakie oferuje serwis:

  • wspomniane wcześniej podbijanie ofert, które pozwala na wyświetlanie ich przed tymi, które nie są promowane;
  • wejście w Allegro Smart, czyli system darmowych wysyłek dla zamówień o wartości powyżej 40zł;
  • dołączenie do programu Monety Allegro pozwalającego użytkownikom serwisu na zbieranie punktów, które mogą wymienić na rabaty przy kolejnych zakupach;
  • wyróżnienie etykietą Super Sprzedawcy, która wzbudza zaufanie wśród użytkowników portalu;
  • prezentację produktów w Strefie Marek - sekcji dedykowanej prestiżowym i unikalnym brandom.

Wszystkie wymienione wyżej programy i działania, przyciągają klientów i zachęcają ich do zakupów.

Największe wady Allegro

Ogromna konkurencja

Na Allegro działa aż 117 tysięcy sprzedawców. Ogromna konkurencja, jaka panuje w serwisie, jest bardzo trudna do pokonania. Z nowymi graczami i sprzedawcami zaczynającymi handel na portalu, wygrywa przynajmniej doświadczeniem handlowym czy wynikającą z niego liczbą opinii.

Wojna cen

Sprzedawcy na Allegro konkurują między sobą na wiele sposobów - przede wszystkim jednak, walczą o klientów cenami, które nieustannie optymalizują. Nic dziwnego, skoro dzięki produktyzacji Allegro, użytkownicy serwisu otrzymują dostęp do absolutnie wszystkich ofert danego modelu produktu jednocześnie (i zazwyczaj wybierają tą najtańszą).

Wysokie prowizje

Handel na Allegro może okazać się mało opłacalny z uwagi na wysokie prowizje, które obowiązują w serwisie. Jego cennik jest dość często aktualizowany, przeważnie na niekorzyść sprzedających. Konieczność opłacania wysokich prowizji, a jednocześnie - obniżania cen, może uczynić sprzedaż na Allegro nierentowną.

Sztywne zasady

Regulamin Allegro jasno określa, jak powinny wyglądać oferty sprzedaży w serwisie. Każda aukcja musi posiadać:

  • odpowiednio skonstruowany tytuł z uwzględnieniem kluczowych cech produktu;
  • przygotowane zgodnie z kluczem Allegro zdjęcia (w tym - miniaturkę produktu);
  • obowiązkowe parametry, których rodzaj i liczba różnią się w zależności od kategorii;
  • właściwie przygotowany opis produktu bez odnośników do innych witryn.

Zasady obowiązujące w serwisie z jednej strony zapewniają ład i porządek, z drugiej, ograniczają sprzedawcom możliwości wprowadzania w życie własnych pomysłów.

Zalety własnego sklepu internetowego

Absolutna autonomia

Własny sklep internetowy daje całkowitą autonomię w działaniu. Przy jego prowadzeniu, nie trzeba dostosowywać się do zewnętrznych zasad i regulaminów oraz ich zmiennych warunków. To osoba lub zespół prowadzący e-sklep, w całości decyduje:

  • w jaki sposób prezentować i opisywać produkty;
  • na jakie kategorie podzielić asortyment;
  • w jakich cenach oferować towary;
  • czy i jakie promocje organizować;
  • w jakich kanałach sprzedaży działać;
  • jakie formy płatności i dostaw oferować;
  • na jakich warunkach przyjmować reklamacje i zwroty;
  • czy i jak prowadzić działania w social media czy na blogu.

Dzięki całkowitej niezależności, we własnym sklepie internetowym można swobodnie realizować różne pomysły na promocję czy marketing, także te nietuzinkowe.

Brak prowizji za sprzedaż

Jak już zostało wspomniane, we własnym sklepie internetowym można stosować dowolną politykę cenową. Pozwala to na ustalenie opłacalnych dla sprzedawcy marż i narzutów, nawet stosunkowo wysokich. Brak prowizji za sprzedaż sprawia, że na sklepie online można zarobić więcej, niż na sprzedaży na Allegro.

Potencjał do budowania marki

Prowadząc własny sklep internetowy, można zbudować swoją markę, a to właśnie brand z unikalną tożsamością pozwala wyróżnić się na tle innych sprzedawców i uzyskać przewagę rynkową w e-commerce. We własnym e-sklepie łatwo realizować strategię marketingową nastawioną na branding.

Wady własnego sklepu online

Konieczność konfiguracji

Własny sklep internetowy należy przed uruchomieniem skonfigurować i zatowarować. Na platformie e-commerce typu SaaS, można to zrobić co prawda dość szybko, a do tego całkowicie samodzielnie - np. przy pomocy intuicyjnego kreatora i modułu pobierania produktów z hurtowni. Nie zmienia to jednak faktu, że sprzedaży we własnym e-sklepie nie da się zacząć tak błyskawicznie, jak na Allegro.

Mnogość działań marketingowych i operacyjnych

Wadą własnego sklepu internetowego jest też konieczność inwestowania czasu i zasobów w różnego typu działania marketingowe i operacyjne. Prędzej czy później, osoba prowadząca sklep online powinna rozważyć:

  • publikację reklam sklepu (np. GoogleAds);
  • działania content marketingowe (np. prowadzenie bloga i profili w social media);
  • inwestycję w pozycjonowanie (np. teksty i publikacje budujące bazę linków);
  • organizacje różnego akcji rabatowych i promocje (np. konkursy dla klientów);
  • zatrudnienie pracowników i/lub kontrahentów zewnętrznych.

Allegro czy własny sklep internetowy - co lepsze?

Jak widać, zarówno sprzedaż na Allegro, jak i handel we własnym sklepie internetowym, mają różne wady i zalety. Tak naprawdę, nie da się też jednoznacznie określić, które ze wspomnianych rozwiązań e-commerce jest lepsze, ponieważ wszystko zależy od konkretnego przypadku.

Zdecydowanie najlepiej jest postawić na obie opcje jednocześnie - sprzedaż w sklepie online, zapewniającym autonomię w działaniu i możliwość budowania marki oraz za pośrednictwem przyciągającego klientów nastawionych na zakupy Allegro. W obu kanałach dociera się do innych typów odbiorców i należy je uznawać za komplementarne.

Wygodny handel we wspomnianym modelu hybrydowym, zapewni Ci kompatybilne z systemem Allegro oprogramowanie. Platforma e-commerce Sky-Shop pozwala na wygodne zarządzanie sprzedażą na Allegro i w sklepie internetowym z poziomu jednego panelu administracyjnego.

Wszystko to dzięki dwukierunkowej integracji z Allegro, o której przeczytasz więcej na stronie: https://blog.sky-shop.pl/program-do-obslugi-allegro-i-aukcji/.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP