Automatyzacja a współczesny e- commerce. Jak ją rozumieć i jak z niej korzystać?

Rozkręcając swoją działalność w Internecie, e-sprzedawca z pewnością spotka się z dużą ilością nowej terminologii, która ma duże znaczenie dla kolejnych kroków podjętych w rozwoju sklepu. Jednym z takich określeń jest właśnie automatyzacja – słowo to brzmi znajomo, jednak jego znaczenie w kontekście e-commerce jest mniej oczywiste, niż może się wydawać. Co należy rozumieć jako automatyzację? Dlaczego rozwiązanie to wdrażane jest coraz częściej? Jak można skorzystać z automatyzacji we własnym sklepie? Pora odpowiedzieć na te pytania!

Czym jest automatyzacja sprzedaży?

Na wstępie warto doprecyzować, co sprzedawca internetowy powinien rozumieć jako automatyzację. Częstą pomyłką jest choćby mylenie jej z tak zwaną integracją, która opiera się na przesyłaniu danych pomiędzy dwoma niezależnymi systemami (jak przenoszenie informacji o wybranej metodzie wysyłki z platformy aukcyjnej do systemu kurierskiego). Jest to jednak rzecz zgoła odmienna.

Automatyzacja w sprzedaży internetowej, podobnie jak w przypadku fizycznych form pracy, opiera się na zastępowaniu procesów, za jakie odpowiada człowiek, samoczynnym działaniem, niewymagającym jego uwagi. Za daną czynnością stoi algorytm, odpowiednie oprogramowanie, które samo dobiera środki, zwalniając sprzedawcę z licznych obowiązków, które uznać można za monotonne i czasochłonne.

Za przykłady automatyzacji podać można aktualizację stanu magazynowego, wydruk listu przewozowego i wystawienie klientowi faktury po zakupie w sposób, który nie wymaga uwagi samego sprzedawcy – odbywa się to bez jego udziału. Rzecz jasna, procesy te nadal mogą wymagać ingerencji osoby obsługującej sklep w niektórych punktach, jak choćby zapakowanie przesyłki i oddanie jej w ręce kuriera, jednak różnica w faktycznej ilości obowiązków jest tu wyraźnie widoczna.

Dlaczego opłaca się korzystać z automatyzacji?

Korzyści, jakie sprzedawca czerpie ze zautomatyzowania działania swojego sklepu, są dość oczywiste, nie można zatem się dziwić, że jest to rozwiązanie bardzo rozpowszechnione wśród firm, które większość swojej działalności prowadzą właśnie w Internecie, niezależnie od dziedziny. Przede wszystkim w grę wchodzi tu czas – pozostawiając więcej obowiązków w rękach komputera, proces sprzedaży jest znacznie prostszy, płynniejszy oraz szybszy. Klient nie musi tyle czekać, aby na jego adres został wysłany wybrany przedmiot, natomiast sprzedawca jest zwolniony ze żmudnych czynności obsługowych własnego sklepu.

W dobie masowego przenoszenia się sprzedawców stacjonarnych do środowiska Internetu automatyzacja jest praktycznie skazana na rozkwit. Badania analizujące ten trend wskazały na to, że w roku 2020 już ponad połowa wszystkich sprzedaży jest realizowana drogą elektroniczną, co zdecydowanie daje do myślenia.

Omawiając automatyzację, nie można pominąć także kwestii kosztów, które jednoznacznie wskazują na to, że wprowadzenie tego rozwiązania do własnej firmy stanowi dobrą inwestycję. Szacuje się, że stosując w swojej firmie automatyzację na szerszą skalę, można ograniczyć koszty nawet o 90%! Sekretem jest tu przede wszystkim zwiększenie produktywności sklepu oraz wydajności zachodzących w nim procesów, wśród których nie ma już miejsca na błędy i opóźnienia spowodowane czynnikiem ludzkim.

Reasumując, samodzielna obsługa sprzedaży we własnym sklepie internetowym to przeżytek, który znacznie ogranicza rozwój takiej działalności. Swój czas i energię powinno się ukierunkować na inne aspekty rozwoju sklepu, pozostawiając żmudne i repetytywne procesy jego obsługi nowoczesnym platformom e-commerce.

Automatyzacja w praktyce – jak wprowadzić ja do własnego sklepu?

Po przedstawieniu wszystkich zalet korzystania z automatyzacji warto przedstawić także metody, jakimi można wprowadzić ją do własnego sklepu, a także efektywne korzystać z niej w praktyce. Niezbędna będzie tu wspomniana wcześniej platforma e-commerce, czyli oprogramowanie, jakiego doskonałym przykładem może być ErpBox.

ErpBox to dynamicznie rozwijające się, nowoczesne narzędzie dla sprzedawców internetowych, które pozwala na znacznie szybszą i bardziej komfortową obsługę zachodzących w nim procesów. Korzystając z ErpBox, zyskuje się łatwy dostęp do szerokich możliwości z zakresu automatyzacji i nie tylko! Do najistotniejszych funkcji ten platformy można zaliczyć:

  • szerokie możliwości integracji,
  • dostęp do managera sprzedaży dla popularnych serwisów aukcyjnych,
  • rozbudowany system modułów,
  • bezpieczne i szybkie działanie,

Pełnia funkcji ErpBox jest bardzo obszerna i zdecydowanie wymagałaby więcej uwagi. Skupiając się wyłącznie na możliwościach tej platformy w zakresie automatyzacji, nie można pominąć kwestii sporządzania raportów, wystawiania faktur, a także drukowania etykiet nadawczych – są to najczęstsze, a także najbardziej czasochłonne procesy, z którymi wiąże się prowadzenie sklepu internetowego.

Wnioski nasuwają się same – automatyzacja jest inwestycją bez wątpienia wartą uwagi i wysoce opłacalną, a pod wieloma względami także niezbędnym kamieniem milowym dla każdego e-sprzedawcy.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP