Bezpieczniej jest powierzyć przesyłkę Poczcie Polskiej niż przejść na zielonym świetle [wywiad]

“Kształtując naszą ofertę mamy zamiar pomagać przedsiębiorcom kompleksowo, tak aby mogli posiadając pełne wsparcie z naszej strony rywalizować na konkurencyjnym światowym e-rynku” - o ofercie Poczty Polskiej dedykowanej dla branży e-commerce i planach rozwoju opowiada Marek Cynowski, Dyrektor E-Commerce Poczta Polska.

FP20: Zacznijmy od statystyk. Ludzie listy piszą czy liczba przesyłek gwałtownie maleje?

Marek Cynowski: Zważywszy na średnią miesięczną liczbę około 130 mln listów przesłanych przez Pocztę Polską mogę potwierdzić, że ludzie, a właściwie firmy i instytucje listy piszą. W zależności od tempa cyfryzacji usługi tradycyjne będą zastępowane przez elektroniczne jak na przykład e-list . Przesyłamy też coraz więcej paczek, ale nie powinno to dziwić zważywszy na rosnącą liczbę osób robiących e-zakupy.

Ile paczek jest średnio dziennie przesyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej?

Ponad 150 tys. paczek.

Jak to wygląda w sezonie świątecznym?

Większy ruch w placówkach i sortowniach Poczty Polskiej rozpoczyna się już w połowie listopada. W zeszłym roku w okresie przedświątecznym Polacy wysyłali średnio 1,8 mln listów i około 180 tys. paczek dziennie.

Ile z nich dociera i w jakim czasie? Uda się obalić mit o długich terminach dostarczeń i dużej liczbie zagubień?

Bardzo się cieszę, że w pytaniu zostało użyte słowo mit. Z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który zbadał szybkość działania Poczty Polskiej w 2012 roku wynika, że poprawiliśmy wskaźniki szybkości doręczeń we wszystkich kategoriach, zarówno listów jak i paczek. Cały czas pracujemy nad jak najwyższymi wskaźnikami terminowości doręczeń, przykładowo dla przesyłki biznesowej wynosi ona 99,71%. Jestem także przekonany, że bezpieczniej jest powierzyć swoją przesyłkę Poczcie Polskiej niż przejść na zielonym świetle - wskaźnik paczek dostarczonych w nienaruszonym stanie wynosi 99,9937%.

Jakie udogodnienia dla kupujących online wprowadziła ostatnio Poczta Polska?

Jest to między innymi możliwość śledzenia przesyłek. Wprowadzona w maju Multipaczka daje możliwość odbioru w dowolnie wybranej placówce Poczty Polskiej z sieci placówek wydających (np. w pobliżu miejsca pracy), dodatkowo informację o tym, że przesyłka oczekuje na odbiór, adresat przesyłki otrzymuje poprzez e-mail lub SMS. Dzięki umowie z Pocztowym Towarzystwem Ubezpieczeń Wzajemnych klienci korzystający z naszych usług mogą wybrać jeden z kilku wariantów ubezpieczenia, dla usługi kurierskiej Pocztex ubezpieczenie do 1000 zł jest bezpłatne. Rozbudowujemy także stale sieć stref 24h oraz nowych placówek pocztowych.

Jakie usługi dedykowane branży e-commerce pojawiły się w ostatnim roku?

Są to wspomniane już wcześniej ubezpieczenia oraz Multipaczka. Wprowadziliśmy także narzędzie Elektroniczny Nadawca, które umożliwia nadawać przesyłki online. Nawiązaliśmy współpracę z iStore, który zintegrowany został w zakresie elektronicznego nadawania przesyłek, a dla klientów platformy oferujemy także specjalny cennik.

Dlaczego tak późno Poczta Polska próbuje zawalczyć o ten sektor?

Jesienią 2011 roku przyjęliśmy strategię Spółki, która zdefiniowała najważniejsze obszary na których powinniśmy się koncentrować. Jedynym z nich jest obszar paczkowo-kurierski, który dzięki dynamicznemu rozwojowi e-commerce jest szansą dla operatorów pocztowych. Od tego czasu w ofercie Poczty Polskiej wiele się zmieniło pojawiło się kilka nowych produktów paczkowych, radykalną zmianę przeszły usługi kurierskie. Zmian tych jest coraz więcej i co najważniejsze są one coraz bardziej odczuwalne zarówno dla naszych klientów indywidualnych jak i biznesowych.

Wprowadzenie jakich usług dla e-commerce Państwo planują do 2015 roku?

Będzie to dalsza realizacja naszej strategii związanej z odpowiedzią na potrzeby rynku. Na ten moment mogę jedynie zdradzić, że już na jesień zaproponujemy nowe produkty i usługi. Oczywiście dalej będziemy rozwijać możliwości Elektronicznego Nadawcy, który cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony branży e-commerce.

W tym momencie Poczta Polska jest konkurencyjna szczególnie przy małogabarytowych wysyłkach zagranicznych… czemu strona internetowa dostępna jest jedynie w języku polskim? Jest szansa na kolejne języki?

Trwają już pracę nad wprowadzeniem wersji angielskiej dla funkcji śledzenia przesyłek. W przyszłym roku w języku angielskim dostępna będzie także część serwisu www.poczta-polska.pl.

Jak Poczta Polska będzie pomagać e-sprzedawcom podbijać świat?

Proszę pamiętać, że Grupa Poczta Polska to również m.in. nowoczesne usługi bankowo-ubezpieczeniowe, ubezpieczeniowe, a od niedawna cyfrowe, kształtując naszą ofertę mamy zamiar pomagać przedsiębiorcom kompleksowo, tak aby mogli posiadając pełne wsparcie z naszej strony rywalizować na konkurencyjnym światowym e-rynku.

Wielu osobom placówki pocztowe kojarzą się z oczekiwaniem w długich kolejkach… jest szansa na automatyzację wysyłek?

Automatyzacja możliwa jest już dzisiaj chociażby poprzez korzystanie z Elektronicznego Nadawcy oraz podpisanie umowy na odbiór wysyłek z siedziby klienta - jest to oczywiście rozwiązanie dla klienta biznesowego. Klient indywidualny skorzystać może z samoobsługowej strefy 24h – do końca roku planujemy uruchomienie około 50 tego typu miejsc - lub także skorzystać z Elektronicznego Nadawcy, co znacznie przyśpiesza proces nadawana przesyłek, gdyż w placówce pocztowej pozostanie mu jedynie dokonanie płatności i oddanie paczki. Wprowadziliśmy nowy model sieci placówek, które są nowoczesnymi centrami pocztowo–finansowymi, gdzie klienci w przyjaznej atmosferze i bez tradycyjnych okienek mogą skorzystać z usług Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej.

Z jednej strony mamy kolejki, awiza, brak druczków z drugiej nowoczesne aplikacje jak neokartka. Jakie są największe bariery hamujące zmiany Poczty Polskiej?

Neokartka to dopiero początek... wprowadzamy coraz więcej udogodnień, zmian i innowacji, wkrótce upowszechnimy możliwość otrzymania awiza w formie sms, zaproponujemy e-znaczek czy e-list. W najbliższym czasie wyznaczymy placówki pocztowe "przyjazne e-commerce" z wydzieloną strefą szybkiej obsługi. Optymalizujemy także czas pracy placówek, w dużych ośrodkach została ona wydłużona o godzinę. Jesteśmy także w trakcie testów tzw. "okienka" znanego chociażby z aptek lub stacji benzynowych, dającego możliwość odbioru lub nadania przesyłki po godzinach otwarcia placówki. Kolejnym działaniem są nowe placówki pocztowe w galeriach i centrach handlowych.

Gdzie według Pana wystąpią obszary największych innowacji w logistyce w e-handlu?

Jest to przede wszystkim postępująca informatyzacja, co wiąże się z pełną integracją systemów nadawania i śledzenia przesyłek z systemami magazynowymi oraz oprogramowaniem sklepu internetowego oraz wsparciem nowoczesnej technologii dla tych procesów. Możliwości jakie za tym idą są ogromne - jak chociażby brak sprecyzowanego konkretnego miejsca nadania przy założeniu że możemy zgeolokalizować odbiorcę, którego kurier "złapie" na mieście. Myślę także, że coraz więcej e-przedsiębiorców szukać będzie rozwiązań typu fullfilment. Ponadto z jednej strony dla wielu kupujących czas wysyłki nie jest najważniejszy o ile jest to zakres 2 - 4 dni, dość kusząca wydaje się jednak dostawa tego samego dnia.

Często robi Pan zakupy online? Sposób dostawy ma wpływ na wybór e-sklepu?

Zakupy w internecie robię częściej niż klasyczne, zwłaszcza odkąd możliwe jest kupowanie także produktów spożywczych. Sposób dostawy nie pozostaje dla mnie obojętny, lubię mieć wybór, aby dobrać sposób dostawy do potrzeby czas/cena/wartość produktu.

Jak wygląda Pana przeciętny dzień w pracy?

Zacznijmy od tego, że każdy jest nieprzeciętny :) i rozpoczyna się koło ósmej rano. Poczta Polska to bardzo duża organizacja dlatego niezbędna jest kooperacja pomiędzy poszczególnymi biurami zaangażowanymi w dany projekt. Ponieważ nie robimy nic dla siebie, dochodzą spotkania i rozmowy z naszymi aktualnymi i potencjalnymi parterami biznesowymi. Rynek e-commerce jest niezwykle dynamiczny i szybko się zmienia, staram się na bieżąco go śledzić zarówno w Polsce jak i za granicą.

Co Pan sądzi o tzw. work-life balance?

Na pewno warto próbować, choć wychodzę z założenia, że w tygodniu i tak nie uda mi się utrzymać tej równowagi z racji wielu zadań i obowiązków, dlatego moja recepta to przede wszystkim weekendy bez pracy - w piątek popołudniu telefon przechodzi w tryb "do not disturb". Dwa do trzech razy w tygodniu przed pracą staram się odwiedzić basen lub fitness.

Dziękujemy za rozmowę.

Marek Cynowski, Dyrektor E-Commerce Poczta Polska

Za pomoc w układaniu pytań dziękujemy członkom grupy E-commerce Poland.

Stoisko Poczty Polskiej będzie można odwiedzić podczas V Targów eHandlu, które odbędą się 24 września br. na Stadionie Narodowym w Warszawie.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP