Co daje zastosowanie notyfikacji web push w e-commerce?

Dzięki notyfikacjom wprowadzonym w przeglądarkach internetowych można wysyłać obecnie powiadomienia zarówno na desktopy, jak i telefony. Jak możesz wykorzystać te krótkie wiadomości w działaniach e-commerce?

Na samym początku zacznijmy od tego czym w ogóle są notyfikacje web push? To nic innego jak krótkie komunikaty, które są wysyłane do przeglądarek internetowych. Odbiorcy znają je dobrze ze swoich smartfonów, gdzie aplikacje mobilne wysyłają takie powiadomienia. Dzięki notyfikacjom wprowadzonym w przeglądarkach internetowych można wysyłać obecnie powiadomienia zarówno na desktopy, jak i telefony. Jak możesz wykorzystać te krótkie wiadomości w działaniach e-commerce?

Po pierwsze - komunikacja z klientem!

W dzisiejszym świecie klient podczas zakupów w e-sklepie dostaje tak dużo różnych bodźców, że często bardzo trudno jest mu skoncentrować się na głównym celu, czyli produkcie. Nowe powiadomienie, czy bardziej interesujący newsletter sprawia, że często odbiorca zapomina dlaczego znalazł się akurat w Twoim sklepie i jaki produkt chciał kupić. Takie działanie prowadzi do jednego - opuszczenia strony sklepu.

To dlatego tak bardzo ważna stała się komunikacja - tu i teraz - właśnie wtedy, gdy klient podejmuje decyzję zakupową, a jego uwaga skupiona jest na produkcie. Takie działanie dają właśnie notyfikacje web push. Obsługiwane są one za pomocą przeglądarek internetowych, co pozwala na bezpośrednią komunikację z odbiorcą, bez potrzeby posiadania ich adresów e-mail czy tworzenia i wysyłania kampanii mailowych. Badania potwierdzają, że aby zapisać się do subskrypcji web push notifications potrzebne są ok. 2 sekundy i 2 kroki potwierdzające. W przypadku newsletterów, gdy marketer nie umieści linku wypisu, w przypadku dużej liczby skrzynek subskrybent nie ma możliwości wypisania się, co sprzyja nadużyciom oraz gromadzeniu się SPAMU. Dodatkowo notyfikacje mają możliwość ustawienia daty ważności, przez co nie zasypujemy odbiorców przestarzałymi informacjami, jak np. w newsletterze. Średni CTR notyfikacji web push wynosi 12% – dla porównania jest on mniej więcej 4 razy wyższy niż w przypadku newslettera.

Warto wspomnieć o szybkości budowania takich powiadomień. Co musisz zrobić, aby stworzyć własną kampanię?

  • grafikę, która zwróci na siebie uwagę,
  • tytuł, czyli chwytliwe hasło opisujące produkt,
  • treść główną, czyli rozwinięcie opisu produktu,
  • link do strony, w który można kliknąć po otrzymaniu komunikatu.

Cały proces trwa maksymalnie 5 minut!

Powiadomienia web push to efektywny sposób na powiększenie bazy subskrybentów, zwiększenie powracalności klientów na stronę, a co najważniejsze i najbardziej istotne - generowanie sprzedaży.

Po drugie - szybsze budowanie bazy klientów

Potencjalnego subskrybenta dzielą maksymalnie 2 kliknięcia od dołączenia do Twoich zasobów. Co daje baza klientów budowana za pomocą web push? Angażującą i efektywną kampanię! Jeśli użytkownik zgadza się na powiadomienia, to znaczy że czeka na Twoje wiadomości. Dzięki tak zbudowanym relacjom, oprócz sprzedaży, edukujesz konsumentów w oparciu o wykorzystanie produktów. Możesz także prezentować nowe produkty i usługi, które pojawiły się w Twoim sklepie. Im więcej subskrybentów znajduje się na liście, tym większa szansa, że którychś z nich kupi produkt.

Na użytkowników, którzy zgadzają się na subskrypcję newslettera najlepiej działają dodatkowe rabaty, czy nowości dostępne w ofercie. Tak samo wygląda to w przypadku powiadomień web push, które wykorzystują po prostu inne medium. W tym punkcie warto również zwrócić uwagę na wygraną pozycję web push w porównaniu do newsletterów. Notyfikację możesz stworzyć w kilka minut nie posiadając wiedzy programistycznej i marketingowej. Na takie wiadomości nie mają wpływu ani ad-blockery, ani programy antyspamowe. Jedynym minusem jest to fakt, że aby odbiorca otrzymał wiadomość od razu, musi w danym momencie mieć włączoną przeglądarkę. Ważną opcją jest również to, że powiadomienia dostosowują się zarówno do desktopów, jak i mobile. Przeglądarka sama dopasuje powiadomienia do ekranu odbiorcy, nie musisz się martwić, że na którejś z nich się „rozsypie”.

Po trzecie - ratowanie porzuconych koszyków

Często pada pytanie: jak pozyskać nowych klientów? A może warto pochylić się nad tymi, którzy dotarli już do sklepu, ale nie sfinalizowali transakcji? W przypadku, gdy konsument doda coś do koszyka, ale go opuści i nie dokona zakupu możesz wykorzystać automatyczne powiadomienie web-push już po kilku minutach od opuszczenia strony. Krótka wiadomość przypominająca, która pojawia się na pulpicie może zachęcić do powrócenia do sklepu i dokończenia zakupów. Ważne, aby powiadomienie zawierało odpowiednią zachętę, która przekona do kontynuacji zakupów i sfinalizowania transakcji. Notyfikacja może zawierać np. ofertę na darmową dostawę lub rabat na produkt. Możesz także po prostu wzbudzić w odbiorcy ciekawość taką wiadomością. Regularny kontakt z klientem, skutecznie zwiększa grupę powracających użytkowników do sklepu. Notyfikacje pozwalają na lepsze zapoznanie się z użytkownikiem, który dokonuje zakupów na danej platformie.

Po czwarte - działaj tak, aby zwiększyć sprzedaż

Gdy pojawiają się w Twoim sklepie nowe produkty, na które czekają odbiorcy stwórz odpowiednią kampanię masową, która poinformuje o tym fakcie. Podobne działanie sprawdzi się np. przy czyszczeniu magazynów lub dostępności ostatnich sztuk. Należy tworzyć komunikaty w myśl “call to action”, które stworzą potrzebę wejścia w interakcję z otrzymanym powiadomieniem.

Aspektem, który warto poruszyć je to, że subskrybent sam wybiera, z których stron chce dostawać powiadomienia, co oznacza, że pasują do jego zainteresowań. Dzięki temu trafisz do odpowiedniej grupy odbiorców. Warto także skorzystać z tagów, które można utworzyć na podstawie elementów na stronie www - dzięki temu możesz śledzić poczynania konsumentów. Jak to wykorzystać? W ten sposób stworzysz pewnego rodzaju katalog zainteresowanych osób wybranymi produktami i skierujesz w ich stronę kampanię dedykowaną pod oglądany produkt. Co ważne, zyskiwanie subskrybentów i wysyłanie do nich notyfikacji nie wymaga przetwarzania żadnych danych osobowych, nie zbierają także plików cookies - śledzisz tylko zachowania użytkowników na stronie, a nie zbierasz ciasteczka. Jest to opcja w 100% RODO-friendly. Warto zwrócić uwagę czy dostawca platformy, z której usług korzystasz, nie zbiera bez Twojej wiedzy danych Twoich klientów. W przypadku wiadomości e-mail zgodnie z polskim prawem masz obowiązek rejestrowania i ochrony danych osobowych. To właśnie na Tobie spoczywa odpowiedzialność, aby dbać o dane swoich klientów.

Po piąte - zwiększ ruch na stronie

Wiadomości web push są skutecznym narzędziem do generowania ruchu na stronie. Dlaczego? Ponieważ są one bardzo krótkie, a dzięki temu odbiorca może je przeczytać jednym spojrzeniem. Od przejścia na stronę dzieli klienta tylko jedno kliknięcie! Takie kampanie mogą być bardzo przydatne w “martwych okresach” sprzedaży, gdy odbiorcy nie mają zaplanowanych zakupów, a liczba transakcji nagle spada. Dodatkowo możesz ustawić scenariusze automatyczne, które będą wysyłać powiadomienia aktywizujące użytkowników nieobecnych na stronie przez określony czas.

W przypadku e-commerce zastosowań wiadomości web push może być dużo, dużo więcej. Takie powiadomienia dają znacznie większy współczynnik kliknięć niż choćby przy kampaniach mailowych. Jeśli firmie zależy na szybkim i bezpośrednim dotarciu do klienta to kampanie web push są właśnie dla niej! Ten kanał komunikacji jest również łatwy i szybki do implementacji. Ich prosta integracja z innymi kanałami pozwala na spójną i efektywną komunikację na wielu płaszczyznach.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP