Co to jest system S24 i jak z jego pomocą zarejestrować spółkę przez internet?

Portal S24 to teleinformatyczna platforma udostępniona przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Dzięki niej szybko sprawnie i bez wychodzenia z domu założysz spółkę, zaktualizujesz dane podmiotów gospodarczych i złożysz wniosek o przyjęcie dokumentów do RDF. System S24 - co to jest, jak z niego skorzystać i ile to kosztuje? Podpowiadamy.

Platforma S24 powstała w 2012 roku z inicjatywy Ministerstwa Sprawiedliwości. Stanowi ona odpowiedź na potrzeby osób, które chcą zarejestrować podmiot osobowości prawnej (np. spółkę z o.o., spółkę jawną lub komandytową) lub zaktualizować jego dane szybko i wygodnie, przez Internet.

Jaki podmiot można zarejestrować przez system S24?

Korzystając z platformy S24, zarejestrujesz m.in.:

  • spółkę z o.o.,
  • spółkę jawną,
  • spółkę komandytową,
  • spółkę partnerską,
  • spółkę komandytowo-akcyjną,
  • spółkę akcyjną,
  • spółdzielnię,
  • przedsiębiorstwo państwowe,
  • jednostkę badawczo-rozwojową,
  • związek sportowy,
  • fundację,
  • kółko rolnicze.

Przy pomocy S24 dokonasz także zmiany danych ww. podmiotów, złożysz wniosek o przyjęcie dokumentów do Repozytorium Dokumentów Finansowych i wniosek Z-30 o wpis wzmianki o złożeniu sprawozdania finansowego lub innych dokumentów.

System S24 krok po kroku, czyli jak skorzystać z platformy?

Aby móc korzystać z systemu S24, konieczne jest założenie bezpłatnego konta użytkownika. Już w ciągu kilku sekund po rejestracji i aktywacji będziesz mógł założyć firmę lub wykonać inne czynności za pośrednictwem platformy. Jak zarejestrować spółkę w systemie S24? Aby zarejestrować spółkę, wejdź w zakładkę Moje Przedsiębiorstwa i naciśnij przycisk Dodaj Przedsiębiorstwo. Następnie podążaj za dalszymi wskazówkami.

Ważne: platforma jest wyposażona w mechanizm walidacji. W przypadku niewypełnionego pola określanego jako obowiązkowe nie pozwoli Ci przejść dalej.

System S24 - opłaty

Korzystanie z platformy nie wymaga wnoszenia żadnych opłat (poza tymi wynikającymi z rejestracji spółki). A co ważne, pozwala także zaoszczędzić. Jak to możliwe? Założenie spółki przez platformę S24 jest nie tylko wygodniejsze, ale również tańsze niż tradycyjny sposób rejestracji. W przypadku spółki z o.o. z minimalnym kapitałem zakładowym (5000 zł) oszczędności sięgają kilkuset złotych.

Podpisywanie dokumentów na platformie S24

Jak nietrudno zgadnąć, korzystanie z platformy S24 wymaga podpisywania dokumentów w formie elektronicznej. Jako poświadczenie Twoich danych mogą służyć:

Profil Zaufany ePUAP lub podpis elektroniczny kwalifikowany.

Ważne: nie masz profilu zaufanego ani podpisu kwalifikowanego? Profil założysz w ciągu zaledwie kilku minut w systemie bankowości elektronicznej. Taką możliwość zapewniają obecnie następujące banki: T-mobile Usługi Bankowe, Alior Bank, ING Bank Śląski, Bank Pekao, mBank, Santander, PKO Bank Polski, Bank Millennium, Inteligo, Envelo (Grupa Poczty Polskiej).

Kiedy system S24 okaże się pomocny?

Skorzystanie z platformy S24 okaże się nieocenionym wsparciem, jeśli chcesz zarejestrować firmę jak najszybciej. Jeśli wniosek będzie wolny od błędów, sąd dokona rejestracji nawet w ciągu 24 godzin. Dużą zaletą S24 jest także wygoda. Dzięki niej dopełnisz niezbędnych formalności bez wychodzenia z domu, siedząc wygodnie przed ekranem komputera.

Czy zakładanie spółki przez platformę S24 ma jakieś wady?

Sporą niedogodnością platformy S24 są gotowe wzory dokumentów. W praktyce oznacza to, że rejestrując podmiot (np. spółkę z o.o.), będziesz miał ograniczone prawo modyfikacji treści umowy. „Pół biedy”, jeśli Twoja firma prowadzi standardową działalność. Gorzej, jeśli specyfika Twoich działań wymaga nietypowych zapisów. W takim przypadku lepszym (a często jedynym) rozwiązaniem będzie tradycyjna rejestracja podmiotu poprzez podpisanie umowy notarialnej.

Niestety, taki system nie zagwarantuje użytkownikowi sukcesu w rejestracji spółki. Aby zarejestrować podmiot, niezbędne jest bowiem wypełnienie nie tylko wniosku, ale także załączników. A sprytna platforma… nie dysponuje wzorami wszystkich. Jeśli nie masz tego świadomości i wyślesz wniosek bez wymaganych prawem załączników, sąd go zwróci. A Ty będziesz musiał ponownie przystąpić do rejestracji. Zanim zaczniesz działać, upewnij się, jakie dokumenty musisz dołączyć do wniosku. Jeśli okaże się, że system nie dysponuje ich wzorami, znajdź je w internecie, wypełnij i dołącz na własną rękę.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga - nowy wpis w każdy piątek :)

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP