Core Web Vitals to sprzymierzeńcy Twojego sklepu.

Podpowiadamy, jak wykorzystać informacje z Google Search Console.

Czym są Core Web Vitals (podstawowe wskaźniki internetowe)?

Core Web Vitals (podstawowe wskaźniki internetowe) to trzy liczby opisujące kondycję techniczną strony / sklepu internetowego. Krótka ocena tych parametrów pozwala oszacować, czy witryna jest wystarczająco szybka i wydajna. Monitorowanie podstawowych wskaźników internetowych pozwala w porę zareagować na ewentualne błędy i wdrożyć poprawki, które uchronią sklep przed odpływem klientów. W tym artykule opisujemy, dlaczego te 3 niepozorne liczby istotnie korelują z konwersjami i zyskami sklepu internetowego.

Do podstawowych wskaźników internetowych zaliczamy:

  • LCP - czas ładowania strony - liczony do momentu wyświetlenia na ekranie największego widocznego elementu treści - np. największego widocznego akapitu lub zdjęcia,
  • CLS - miara stabilności elementów strony / sklepu - określa, czy podczas przeglądania witryny dochodzi do niezamierzonych przesunięć,
  • FID - określa szybkość działania witryny, mierząc opóźnienia między interakcjami użytkownika a odpowiedziami przeglądarki.

Czy Core Web Vitals wpływają na wyniki sprzedaży Twojego sklepu internetowego?

Core Web Vitals są miarą wydajności Twojego sklepu, a ta zdecydowanie wpływa na wyniki sprzedaży. Zarówno klienci sklepów stacjonarnych, jak i internetowych, cenią sobie wygodę podczas zakupów. Podstawowe wskaźniki internetowe wskazują, gdzie leżą problemy z obsługą kupującego na platformie e-commerce. Długi czas oczekiwania na załadowanie sklepu czy powolna i działająca niestabilnie strona tak samo zniechęcają, jak długie kolejki do kas, niedbale ułożone produkty czy źle oświetlone regały w konwencjonalnych punktach sprzedaży. Stąd wynika korelacja między Core Web Vitals a efektywnością biznesową strony.

Nieprawidłowe wartości podstawowych wskaźników internetowych mogą również wskazywać na dużo większą wadę sklepu. Na przykład podwyższony CLS, świadczący o niezamierzonych przesunięciach treści, może wskazywać na poważny i niestety względnie często spotykany błąd, który zilustrowaliśmy poniżej:

Gdy na załadowanej stronie pojawi się dodatkowy tekst (zaznaczony na czerwono), treść pod nim przesuwa się w dół. W tej sytuacji użytkownik może niechcący kliknąć zły przycisk, który chwilę wcześniej znajdował się w innym miejscu. Może to doprowadzić nawet do rezygnacji z dalszych zakupów.

Czy Core Web Vitals wpływają na pozycjonowanie?

Od połowy czerwca 2021 roku algorytm wyszukiwarki Google uwzględnia wartości Core Web Vitals. Oznacza to, że gorzej zoptymalizowana strona będzie miała nie tylko niższy współczynnik konwersji, ale też mniejszą liczbą wejść z Google.

Czy mój sklep działa odpowiednio szybko i wydajnie - gdzie mogę sprawdzić Core Web Vitals?

Informacje o Core Web Vitals danej strony/sklepu najłatwiej będzie znaleźć w Google Search Console. Prezentowane tam wyniki pochodzą z informacji zebranych od prawdziwych użytkowników wchodzących z przeglądarki Chrome.

Oznacza to, że im lepsze i szybsze smartfony użytkowników Twojego sklepu, tym lepsze jego Core Web Vitals:

Aby wyświetlić Core Web Vitals w Google Search Console, należy przejść na zakładkę Podstawowe wskaźniki internetowe. Prezentowane są osobno wyniki dla urządzeń mobilnych i komputerów. Ponieważ wyniki te opierają się na statystyce (co ciekawe - nie średniej, a wartości 75. centyla), przy małej liczbie wejść niektóre zakładki mogą być pomijane w zestawieniach. W przypadku błędów, narzędzie wyświetli informację, na których stronach ma miejsce odchylenie od normy. Oto przykładowa prezentacja wyników dla strony/sklepu:

Innym narzędziem, w którym można sprawdzić wartość podstawowych wskaźników internetowych, jest PageSpeed Insights. Wyświetla ono nie tylko szczegółowe statystyczne wyniki dla poszczególnych stron, lecz także informacje pomocne przy naprawianiu błędów.

Odczytując wyniki warto zawsze pamiętać, że Google Search Console wykorzystuje wartość 75. centyla, co oznacza, że u ¼ użytkowników strona może działać mniej satysfakcjonująco. Dlatego zawsze warto dążyć do jak najlepszych wartości tego parametru. O tym, ile dokładnie użytkowników ma wyniki poza granicą normy, możemy się dowiedzieć z PageSpeed Insights:

Strzałkami zaznaczyliśmy wyniki słabe. Z powyższej wizualizacji możemy wywnioskować, że znacznie więcej użytkowników ma błędny CLS (przesunięcia na stronie) niż LCP (czas ładowania). To cenna informacja dla nas. Wiemy zatem, że w pierwszej kolejności warto poprawić CLS, a nie LCP, nawet jeśli oba te parametry dla 75. centyla są w normie.

Jak zoptymalizować sklep pod kątem podstawowych wskaźników internetowych?

Pomocne może być wspomniane narzędzie PageSpeed Insights. Można w nim znaleźć m.in. informację, jaki parametr odbiega od prawidłowych wartości i jak to można poprawić. Techniczne szczegóły dotyczące optymalizacji Core Web Vitals opisaliśmy na naszym blogu.

Jak szybko optymalizacja Core Web Vitals przyniesie korzyści mojemu sklepowi?

Na spadek współczynnika odrzuceń i wzrost współczynnika konwersji możemy liczyć szybko, od momentu zastosowania poprawek. Natomiast na efekty związane z pozycjonowaniem poczekamy do czasu, aż z raportów na temat użytkowników Chrome spłyną aktualne dane.

Google stosuje 4-tygodniowy okres gromadzenia danych o sesjach. Aby skrócić czas oczekiwania na zauważenie zmian przez Google, można zgłosić wykonanie poprawek przy pomocy Google Search Console. Spowoduje to reset licznika czterech tygodni, dzięki czemu będziemy oceniani na podstawie nowych sesji użytkowników, gdy tylko zbierze się ich istotna statystycznie ilość.

Jakie ryzyko wiąże się z optymalizacją Core Web Vitals?

W skrócie - bardzo niewielkie, o ile zostanie przeprowadzone umiejętnie. Samo przyspieszenie strony nigdy nie powinno zezłościć użytkowników ani Google’a.

Natomiast nie każda poprawka optymalizująca Core Web Vitals będzie rzeczywiście służyła użytkownikom. Z czego może to wynikać?

  1. Poprawki mogą zostać wykonane kosztem funkcjonalności. Na przykład - tekst, który ulegał niewłaściwemu przesunięciu, zostanie po prostu usunięty. Choć CLS się poprawi, użytkownicy mogą na tym stracić, jeśli ów tekst był istotnym elementem UX strony/sklepu.
  2. Największy element treści załaduje się szybciej (poprawa LCP) niż poprzednio, ale kosztem tego, że będzie to inny element. Np. atrakcyjny slider zostanie zastąpiony zupełnie nieatrakcyjnym tekstem.

Zoptymalizuj Core Web Vitals w swoim sklepie!

Choć podstawowe wskaźniki internetowe to tylko trzy liczby, ich poprawa może przynieść wiele korzyści. Polecamy każdemu właścicielowi sklepu internetowego analizę tych parametrów dla całej witryny. Choć nie możemy zagwarantować, że zawsze skończy się to wzrostem sprzedaży, gra jest warta świeczki. Taka optymalizacja bowiem, nawet czasochłonna, będzie służyła użytkownikom bezterminowo. Nawet, jeśli przyniesie wzrost współczynnika konwersji o 1%, owoce tej zmiany będzie można zbierać latami.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP