Czego nie wiesz o e-commerce, a powinieneś? 20 przydatnych statystyk

Czy warto inwestować we własny sklep mimo rosnącej konkurencji? Sprawdźmy, co o sprzedaży w internecie oraz promocji sklepu mówią dane statystyczne.

E-commerce to gałąź handlu, która rozwija się z roku na rok. Potwierdzają to statystyki e-commerce, które zebraliśmy w poniższym artykule. Czy warto inwestować we własny sklep mimo rosnącej konkurencji? Sprawdźmy, co o sprzedaży w internecie oraz promocji sklepu mówią dane statystyczne.

Czy e-commerce się opłaca? Garść statystyk

Uważasz, że własny sklep internetowy się opłaca, ponieważ przybywa ich z roku na rok? Te przewidywania potwierdziła nie tylko pandemia Covid-19, która wyniosła handel online na wyższy poziom, ale także badania konsumentów. Co o opłacalności sprzedaży online mówią statystyki i dlaczego warto w nią zainwestować?

  1. Już 70% użytkowników kupuje w polskich sklepach online.
  2. 86% użytkowników, zapytanych o znane serwisy e-handlu, wymienia Allegro.
  3. Do 2040 roku nawet 95% zakupów będzie robiona online.
  4. Rynek e-commerce rośnie o 23% rok do roku.
  5. Światowa wartość sprzedaży e-commerce wzrośnie do 5,4 bilionaw 2022 roku.

Znajomość serwisów e-handlu wśród Polaków, źródło: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf, s. 22

Wnioski: Coraz więcej osób w różnym wieku kupuje online, a odsetek ten będzie wzrastał wraz z dorastaniem dzieci i młodzieży, które wychowują się w otoczeniu smartfonów i internetu od najmłodszych lat.

Co zrobić, by sklep sprzedawał? Statystyki konwersji dla e-commerce

Sklepy e-commerce są nastawione na sprzedaż, ponieważ to właśnie dzięki niej zarabiają. Czy zatem statystyki dotyczące konwersji w sklepach internetowych potwierdzają, że sprzedaż rośnie? Co zrobić, by zwiększyć szansę na realizację transakcji przez użytkownika? Sprawdźmy.

  1. Zadbaj o reklamę w internecie - najwyższe współczynniki konwersji w e-commerce generują ruch kierowany, Social Media oraz e-mail marketing.
  2. Popracuj nad szybkością działania strony - każda dodatkowa sekunda ładowania strony powoduje spadek współczynnika konwersji o 7%.
  3. Postaraj się o darmową wysyłkę - sklepy, które ją oferują, notują ok. 30% większą wartość zamówienia niż te, w których za dostawę trzeba zapłacić.
  4. Ogranicz wysokie koszty dodatkowe (podatki, dostawa itp.) - to one są głównym powodem rezygnacji z zakupu.
  5. Pomyśl o wdrożeniu rabatów - 54% kupujących zrealizuje zamówienie, jeśli cena produktu w koszyku zostanie obniżona.
  6. Zainwestuj w zdjęcia 3D i 360 stopni - mogą one zwiększać konwersje nawet o 250%.
  7. Zadbaj o wdrożenie wewnętrznej wyszukiwarki - 50%sprzedawców twierdzi, że doprowadziła ona do wzrostu przychodów.** \n **

Zależność pomiędzy kanałem promocyjnym a wysokością współczynnika konwersji, źródło: growcode.com

Wnioski: Do osiągnięcia sukcesu w e-commerce potrzebna jest oferta atrakcyjna dla użytkownika. Na sprzedaż i konwersje wpływa wiele elementów. Warto zadbać o ich wdrożenie i ograniczyć wszelkie przeszkody, które mogą zniechęcać klientów do realizacji transakcji.

Co o promocji e-commerce mówią statystyki?

Chcesz, by Twój sklep internetowy sprzedawał? Musisz o to zadbać i zainwestować w promocję sklepu jako całości, jak i konkretnych produktów. W tym celu możesz skorzystać przede wszystkim z reklamy Google Ads oraz pozycjonowania. Dlaczego warto? Sprawdźmy, co o zachowaniach kupujących i skuteczności kanałów promocji mówią statystyki e-commerce.

  1. 68% konsumentów rozpoczyna poszukiwania produktów od wyszukiwarki Google - znajdą je, jeśli zainwestujesz w reklamę produktową Google Ads oraz pozycjonowanie.
  2. W 2020 roku aż 35% wyszukiwań produktowych rozpoczęło się od wyszukiwarki Google - użytkownicy wpisywali w wyszukiwarkę nazwę lub model produktu i następnie dokonywali zakupu.
  3. Wyszukiwania z hasłem “Gdzie kupić?” od 2017 roku zanotowały wzrost o 23% - warto prowadzić działania reklamowe oraz SEO na takie frazy połączone z Twoimi produktami.
  4. 70% kliknięć w wyszukiwarce Google dotyczy organicznych wyników wyszukiwania, co oznacza, że warto zainwestować w SEO dla Twojego sklepu internetowego.

Wnioski: Statystyki potwierdzają, że warto promować sklep zarówno poprzez pozycjonowanie, jak i system Google Ads. Możesz mieć najlepszą ofertę i niskie ceny, ale jeśli użytkownik nie znajdzie Cię w Google, nie dokona u Ciebie zakupu.  Najlepszą formą reklamy będzie reklama produktowa w Google Zakupy, która pozwoli Ci zaprezentować produkty, które są najbardziej opłacalne pod kątem uzyskiwanej marży.

Handel mobilny teraźniejszością i przyszłością e-commerce

M-commerce to gałąź handlu elektronicznego, w której transakcja dokonywana jest za pośrednictwem urządzeń mobilnych - najczęściej smartfonów, czasem także tabletów. Zyskała na popularności kilka lat temu, od czasu gdy powszechne stało się przeglądanie internetu na telefonach komórkowych. Obecnie zakupy można zrobić o każdej porze dnia i w każdym miejscu, z czego korzysta wielu użytkowników. Jak popularny jest m-commerce i jaka będzie jego przyszłość według badań i statystyk?

  1. Wśród osób w wieku 15-24 lata aż 92% robi zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
  2. Już 69% Polaków wykorzystuje smartfon do zakupów w internecie. To o 8 punktów procentowych więcej więcej niż w roku 2019.
  3. Udział m-commerce w handlu online stale rośnie, a obecnie już 40% osób korzysta z internetu tylko na smartfonach. Prawdopodobnie trend ten będzie się utrzymywał ponieważ przeglądanie internetu w smartfonie wymaga znacznie mniej wysiłku - często nawet w domu zamiast otwierać laptop, wyciągamy z kieszeni telefon komórkowy.
  4. 52% kliknięć w reklamę Google Ads pochodzi z urządzeń mobilnych. To cenna wskazówka - warto zoptymalizować stronę docelową, a także wygląd i treść reklamy pod kątem smartfonów i tabletów.

Wnioski: Udział m-commerce w e-handlu wzrasta z roku na rok. Na duży wzrost w roku 2020 z pewnością wpływ miała pandemia Covid-19, ale także wygoda użytkowania. Dlatego też każdy sklep internetowy i strona powinny być przystosowane do działania na urządzeniach mobilnych. Efekt ten można osiągnąć, budując stronę responsywną lub osobną wersję mobilną. Do weryfikacji prawidłowości działania witryny ma mobile można wykorzystać narzędzie Mobile Friendly Test w Google Search Console.

Urządzenia, z których korzystają Polacy podczas zakupów w internecie , źródło: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf, s. 202

Narzędzie Mobile Friendly Test dostępne w Google Search Console pozwala zweryfikować, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych

Podsumowanie

Statystyki potwierdzają, że e-commerce stale się rozwija i prawdopodobnie w ciągu najbliższych lat trend ten się utrzyma. W dorosłość wchodzi coraz młodsze pokolenie, które jest przyzwyczajone do korzystania ze smartfona od najmłodszych lat. E-commerce wciąż się opłaca, pod warunkiem jednak, że oferuje użytkownikom interesującą ofertę i zainwestuje w skuteczną promocję online.

Autor: Katarzyna Nowak, widoczni.com

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP