Czym jest fulfillment?

Choć fulfillment dopiero zaczyna podbijać polski rynek już teraz zadowolonych z niego jest 97% klientów.

W skali globalnej Polska znajduje się na 13 miejscu najszybciej rozwijających się rynków eCommerce. A w związku z rozwojem handlu elektronicznego, fulfillment mocno zyskuje na wartości. Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na outsourcing logistyki, szukając sposobów na podniesienie jakości operacji, uwolnienie się od rotacji pracowników, optymalizację czasu pracy i kosztów. Choć fulfillment dopiero zaczyna podbijać polski rynek już teraz zadowolonych z niego jest 97% klientów. Czym jest ta usługa? Jakie niesie ze sobą korzyści i komu się ona opłaca?

CZYM JEST FULFILLMENT?

Fulfillment to w dużym uproszczeniu logistyka dla eCommerce. Dlaczego powstała odrębna nazwa, a nie posługujemy się określeniem logistyka eCommerce? Ponieważ fulfillment to inny proces, a znana wszystkim logistyka to zupełnie inny świat. Dla „tradycyjnej” logistyki, której zadaniem jest, aby towar trafił do dyskontu czy marketu na wielkich paletach - nie ma różnicy, czy dotrze on danego dnia, czy następnego. W przypadku eCommerce mówimy o konkretnym zamówieniu, które odbiera konkretny klient, zazwyczaj detaliczny. Kluczowa jest zatem szybkość i precyzja - jeden błąd to jeden niezadowolony klient, który następnego dokonuje zakupu u konkurencji.

„Fulfillment to więcej niż magazyn. Model współpracy można dostosować do różnych potrzeb klientów. Omnipack specjalizuje się w zarządzaniu operacjami dla branż takich jak: fashion, beauty, żywność i suplementy, zabawki i artykuły dziecięce. Każda branża ma inne wymagania, np. fashion potrzebuje profesjonalnej infrastruktury regałowej dostosowanej do składowania odzieży, a także obsługi zwrotów, która obejmuje pranie i prasowanie. Z kolei dla beauty i grocery magazyn powinien być specjalnie ogrzewany, a systemy wyposażone w opcję monitorowania dat przydatności do efektywnego zarządzania ich logistyką.” - komentuje Tomek Kasperski, Chief Executive Officer Omnipack.

Fulfillment w perspektywie najbliższych lat może zdominować polską logistykę, jednak obecnie jest to wciąż usługa mało popularna, ponieważ aż 29% sklepów nie monitoruje w żaden sposób procesów magazynowania, kompletowania, pakowania oraz wysyłki towarów. Optymizmem napawa fakt, że polska logistyka zaczyna być dostrzegana przez zagranicznych kontrahentów. Naszą przewagą jest centralna, względem całej Europy, lokalizacja, obecność kluczowych podmiotów KEP (kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek) oraz dostęp do wykwalifikowanej, ale względnie taniej siły roboczej. Z tych benefitów korzystają duzi, zagraniczni gracze, głównie z zachodu Europy oraz Skandynawii.

JAKIE KORZYŚCI NIESIE ZE SOBĄ FULFILLMENT I KOMU SIĘ ON OPŁACA?

Fulfillment najbardziej doceniają firmy, które stawiają na jakość, wkładają mnóstwo energii w obsługę klienta, budowanie relacji, marketing i rozwój sprzedaży w różnych kanałach, tzw. omnichannel. W sprzedaży B2C fulfillment zdominował internet. Zaspokojenie jego oczekiwań to nie lada wyzwanie – konkurencja jest ogromna, a sami kontrahenci nierzadko dokonują jednorazowych zakupów. To sprawia, że walka o ich lojalność jest trudna. Dlatego też pojedynczy błąd w pakowaniu czy dostawie produktu może zniechęcić kupującego. Nic więc dziwnego, że sprzedawcy pomocy szukają u profesjonalistów.

“Obecnie z outsourcingu logistyki korzysta już 30% eCommerców. Prognozujemy, że w ciągu 3 lat procent sklepów online, korzystających z fulfillmentu może zwiększyć się dwukrotnie, ponieważ przedsiębiorcy stają się coraz bardziej świadomi potrzeb klientów i standardów rynkowych. Outsourcing logistyki jest świetnym rozwiązaniem dla e-biznesów, w których wolumen przekracza kilkaset paczek miesięcznie. Właściciele tych sklepów, często twierdzą, że zaczyna brakować im czasu na rozwój sprzedaży. Nie wszyscy mają też wystarczający know-how jak usprawniać procesy i wprowadzać kolejne udogodnienia. Zlecając logistykę zewnętrznemu partnerowi, uwalniają się od czynności operacyjnych, a dodatkowo przygotowują do peaków sprzedażowych, np. podczas Black Friday. Fulfillment jest sposobem na nie tylko podniesienie jakości operacji, zabezpieczenie biznesu przed rotacją pracowników, lecz także optymalizację czasu pracy i kosztów oraz daje możliwość międzynarodowego skalowania biznesu. Właściciele sklepów zyskują też profesjonalną infrastrukturę eCommerce do obsługi zamówień i zwrotów.” - mówi Karol Milewski – Chief Revenue Officer Omnipack.

„Działamy na WMSie Logifact. Nasze główne produkty online pracują w chmurze AWS, a stabilne API pozwala na szybką integrację ze wszystkimi platformami eCommerce oraz customowymi rozwiązaniami i systemami ERP. Posiadamy autorskie systemy (order management system), które dają klientom bieżący

wgląd do wszystkich operacji magazynowych.” – mówi Rafał Szcześniewski, Chief Logistics Officer Omnipack.

JAK TO DZIAŁA W PRAKTYCE?

PIERWSZY KROK TO INTEGRACJA

Integracja systemowa to niezbędny element gwarantujący skuteczność współpracy z zewnętrznym operatorem, świadczącym fulfillment. Rozpoczynamy ją po konfiguracji odpowiednich parametrów i podpięciu platformy sprzedażowej. Zyskując dostęp do systemu Klienta pobierane są wszystkie nowe zamówienia, które wpłynęły do eSklepu. System rozpoznaje metodę, status płatności oraz przekazuje szczegółowe dane o zamówieniu i jego gotowości do dalszej realizacji. Zintegrowana platforma pozwala Klientowi na śledzenie drogi każdego zamówienia, wgląd w numery listów przewozowych oraz bieżący status doręczenia przesyłek.

SKŁADANIE ZAMÓWIEŃ

Każde nowe zamówienie złożone w eSklepie trafia do systemu zewnętrznego operatora logistycznego, rozpoczynając tym samym proces obsługi. Dzięki odpowiedniej integracji systemowej zespół pracujący w magazynie wie jakie produkty, dla jakiego odbiorcy przygotować i jakim przewoźnikiem mają być dostarczone. W systemie widnieją też informacje o metodzie płatności. W przypadku płatności innej niż

za pobraniem, realizacja zamówienia jest wstrzymana – do momentu, aż system Klienta potwierdzi otrzymanie wpłaty za zakupy.

PRZYGOTOWYWANIE ZAMÓWIENIA

Po zarejestrowaniu płatności zamówienie trafia do realizacji i jest przekierowane do systemu magazynowego. Następnie produkt pakowany jest zgodnie z indywidualnymi preferencjami Klienta, np. w ekologiczny karton z logotypem marki wraz ze specjalnymi ulotkami. Takie podejście gwarantuje pełną zgodność przesyłki z DNA marki i zapewnia pełny experience klientowi.

WYSŁANIE TOWARU

Po przygotowaniu przesyłki do nadania i wygenerowaniu listów przewozowych następuje automatyczna aktualizacja statusu zamówień w eSklepie. Po wydaniu przesyłki przewoźnikowi Klient może monitorować jej drogę w systemie. Dodatkowo, przy przesyłkach kurierskich odbiorca paczki otrzymuje SMS z numerem telefonu do kuriera doręczającego oraz wiadomość e-mail – dzięki czemu samodzielnie może zmienić termin doręczenia przesyłki.

FAKTURA I PODSUMOWANIE

System jest w pełni bezpieczny i transparentny. Osiąga to dzięki prowadzeniu dokładnej dokumentacji całego procesu obsługi zamówienia – od informacji o rodzaju zamówienia, przewoźniku, cenie, aż po czas realizacji. Każdy z Klientów po zrealizowaniu zamówienia otrzymuje z fakturą szczegółowe zestawienie wysłanych paczek i obsłużonych zwrotów.


O ekspertach:

Tomek Kasperski - Founder & CEO Omnipack

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Poprzednio co-CEO Westwing Home & Living CEE, jednego z największych sklepów internetowych w Europie. Rozwinął oddział CEE do pozycji lidera rynkowego. Doświadczenie w obszarze logistyki zdobywał realizując projekty takie jak otwarcie Polskiego Centrum Logistycznego, czy stworzenie efektywnej logistyki transgranicznej. Obecnie, w Omnipack, pełni funkcję Chief Executive Officer.

Rafał Szcześniewski - Founder & CLO Omnipack

Absolwent Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej oraz Podyplomowych Studiów Menedżerskich Szkoły Głównej Handlowej. Związany z branżą od ponad 15 lat. Współtworzył centrum logistyczne dla Westwing Home & Living, które okazało się najbardziej efektywnym centrum w Europie Środkowo – Wschodniej. Członek Rady GS1 Polska, wykładowca na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Obecnie, w Omnipack, pełni funkcję Chief Logistics Officer.

Karol Milewski - Founder & CRO Omnipack

Przedsiębiorca i inwestor związany z branżą digital i eCommerce od początku kariery. Od zera zbudował Groupon Polska i Marketing Wizards – później iProspect (topowa agencja performance marketingu na świecie). Później pełnił funkcję prezesa zarządu i odpowiadał m.in. za integrację swojego biznesu ze strukturami globalnymi. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Obecnie, w Omnipack, pełni funkcję Chief Revenue Officer.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP