Czym jest współczynnik konwersji? Jak można go poprawić?

W świecie marketingu internetowego współczynnik (wskaźnik) konwersji to wyrażenie odmieniane przez wszystkie przypadki. To głównie na nim opiera się ocena efektywności działań w przedsiębiorstwach działających w sieci. Co w zasadzie oznacza ten wskaźnik? I co możemy zrobić, aby go podnieść? Wyjaśniamy!

Współczynnik konwersji – trochę teorii

Współczynnik konwersji nie ma skomplikowanej definicji. Oznacza po prostu procent użytkowników, którzy podjęli określone działanie na witrynie. Jakie są to działania? W zależności od profilu działalności może to być np. wypełnienie formularza, zakup produktu czy usługi, umówienie się na zabieg, pobranie ebooka, dołączenie do newslettera. Jeśli spośród 100 odwiedzających jedna dokonała konwersji (np. dokonała zakupu), wówczas wskaźnik konwersji wyniesie 1/100 * 100% = 1%. Wskaźnik jest więc wyrażony jako wartość procentowa i bierze pod uwagę całkowitą liczbę wizyt na stronie www i całkowitą liczbę użytkowników, którzy dokonali konwersji.

Niski wskaźnik konwersji – możliwe przyczyny

Szukając przyczyn niskiej konwersji należy przede wszystkim wziąć pod uwagę dwa czynniki: użyteczność witryny oraz docieranie do właściwego użytkownika we właściwym czasie i miejscu. Za niski wskaźnik konwersji może odpowiadać mnóstwo elementów, np.

  • Nieintuicyjny, skomplikowany układ treści
  • Niska jakość grafik i materiałów wideo
  • Brak wersji mobilnej lub jej błędy
  • Nieprawidłowe formularze
  • Brak regularnych testów
  • Nieczytelne CTA (call to action)

Podane czynniki mają oczywiście charakter przykładu. Lista potencjalnych przyczyn mogłaby być znacznie dłuższa. Aby dowiedzieć się, dlaczego ruch nie przekłada się na pożądaną konwersję, należy przede wszystkim dokładnie prześledzić ścieżki użytkownika.  

Współczynnik konwersji – co zrobić, aby go zwiększyć?

Gdy już ustalimy przyczynę problemu, należy zabrać się za konkretne działania. My polecamy, aby koncentrując się na konwersji, nie ignorować optymalizacji pod kątem SEO, ponieważ to duży ruch organiczny daje nam szansę na pozyskanie wartościowych użytkowników. Jakie kroki mogą być pomocne? Przy modyfikacjach warto skupić się na następujących obszarach:

Intuicyjna ścieżka zakupowa

Nasze doświadczenie pokazuje, że konstrukcja ścieżki zakupowej ma ogromny wpływ na konwersję. Klienci są przyzwyczajeni do określonych funkcji i wyglądu e-sklepów, np. wyszukiwarki uwzględniającej filtry (np. ceny, rozmiar, kolor), czy też koszyka w prawym górnym rogu. Jeśli tego nie dostaną – czują się zagubieni. Budowa ścieżki klienta – od wyszukiwarki produktów, poprzez ich karty opisów, aż do opcji płatności – musi być prosta, intuicyjna i przyjazna. Jeśli na którykolwiek z tych etapów, klient poczuje się zagubiony albo zirytowany, wówczas szanse na konwersje automatycznie się obniżają. W tym artykule skupiamy się na ścieżce zakupowej, ale tak naprawdę dotyczy to każdego celu – jeśli chcesz, aby klient zapisał się newslettera albo pobrał ebooka – również musisz zrobić wszystko, aby ta czynność była dla niego zrozumiała i zgodna z jego przyzwyczajeniami.

Troska o user experience

Jasna, czytelna i prosta strona zwiększa szanse na podjęcie określonej akcji przez użytkownika. Jeśli potencjalny klient będzie miał trudności w poruszaniu się na stronie, zirytuje go wyskakujący pop-up, albo witryna będzie nieprawidłowo wyświetlać się na smartfonie – najprawdopodobniej większość internautów da sobie spokój po kilku sekundach. Dlatego optymalizacja doświadczeń użytkownika (SXO - Search Experience Optimization) jest tutaj kluczowa.

Strona w wersji mobilnej

Ruch z urządzeń mobilnych stanowi już ponad połowę czasu spędzanego online*. Coraz więcej Internautów robi zakupy i załatwia swoje sprawy online za pomocą telefonów – chociażby na przerwie obiadowej w pracy, w autobusie, czy przed snem. Jeśli Twoja witryna nie ma responsywnej wersji mobilnej, bez wątpienia wskaźnik konwersji będzie niezadowalający. W ten sposób tracisz także środki, które wydajesz na reklamę – klienci docierają na Twoją stronę np. za pomocą Google Ads, ale ponieważ korzystanie z niej jest trudne lub niemożliwe, szybko ją opuszczają. Budowa nowoczesnej, responsywnej wersji mobilnej to punkt, którego nie możesz pominąć, jeśli myślisz o zwiększeniu współczynnika konwersji.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP