Czym ryzykujesz nie wdrażając AI do swojej firmy?

Obecnie, około 70-75% sklepów online planuje inwestycje w obszarze AI, a 88% czuje presję rozpoczęcia działań w tym kierunku.

Za sprawą wyobraźni reżyserów filmowych, AI kojarzy się nam głównie z morderczym Skynet z Terminatora, lub z bezwzględnym światem maszyn z Matrixa. Jednak w realnym świecie, Sztuczna Inteligencja ma nieco mniej ekscytujące, lecz z pewnością nie tak niebezpieczne zastosowania. Jest to bowiem narzędzie używane przez firmy, badaczy, artystów oraz wiele innych profesji w celu ulepszenia, a także uproszczenia ich działań.

Sztuczna Inteligencja jest nową technologią, ciągle nie do końca akceptowaną przez znaczną część społeczeństwa. Jej ogromny potencjał w obszarze unowocześniania firm jest jednak intensywnie eksplorowany. AI pozwala, bowiem na osiąganie bardzo precyzyjnych rezultatów. Jedynym ryzykiem jakie stoi przed biznesami zainteresowanymi tym tematem, jest porzucenie go i zajęcie się czymś innym. A to grozi pozostaniem daleko w tyle za konkurencją.

O tym właśnie opowiemy w tym artykule. Z racji tego, że Sztuczna Inteligencja to nowa i stale (a także szybko) rozwijająca się technologia, wiele osób podchodzi do niej bardzo sceptycznie. Część odpowiedzialności za to można zrzucić na bark wcześniej wspomnianych filmów lub wielu innych tekstów kultury. Chcemy wobec tego poświęcić ten artykuł na odczarowanie AI, przedstawienie ryzyka wiążącego się ze zignorowaniem tego tematu, a także zaprezentowanie korzyści, jakie mogą czerpać firmy patrzące w przyszłość.

Lepiej wcześniej, niż później

Wdrażanie Sztucznej Inteligencji w działania Twojej firmy z pewnością nie jest łatwym zadaniem. Wiele projektów AI odnosi porażki zanim mają szansę porządnie się rozkręcić. Jest to w dużej mierze spowodowane tym, że firmy starające się wejść w świat AI często nie mogą wesprzeć swoich działań żadnymi ustalonymi regułami. AI to nowa technologia i nikt takich reguł jeszcze po prostu nie spisał. Dlatego właśnie tworzenie i wdrażanie rozwiązań bazujących na AI jest trudne i ryzykowne. Większym ryzykiem jest jednak całkowite pominięcie AI. Dlaczego?

Powód jest prosty - rozpoczęcie swojej przygody ze Sztuczną Inteligencją nie odbywa się ot tak. Każda organizacja ma swoje unikatowe cechy i jakiekolwiek wdrożenia AI muszą być dostosowane do jej indywidualnych potrzeb. Następnie, rozwiązania te muszą być włączone do normalnych operacji firmy, co wymaga odpowiednich szkoleń. Wszystko to zabiera sporo czasu - w jakimkolwiek momencie nie rozpoczniesz, będziesz musiał przejść przez cały ten proces.

Dane są kluczowym aspektem oraz fundamentem każdej strategii AI. Nie mogą to być jednak jakiekolwiek dane. Muszą być to informacje wysokiej jakości, które zostały zebrane w odpowiedni sposób. Możesz łatwo przyspieszyć i ułatwić potencjalne przyszłe wdrożenia, zaczynając zbierać odpowiednio strukturyzowane dane już teraz. Pozwoli Ci to dużo szybciej zacząć rozwijać technologie oparte na Sztucznej Inteligencji, i tworzyć rozwiązania, które wpasowują się w Twoje potrzeby, oraz wybrać system, który jest dobrze sprawdzony i dostosowany do Twoich potrzeb od firmy, która specjalizuje się w danej dziedzinie. Dlatego właśnie lepiej zacząć wcześniej, niż później!

Wchodząc do świata AI, zaczynasz pracować w obrębie jednej z najnowocześniejszych i najszybciej rozwijających się technologii. Umożliwi Ci to zwinniejsze i efektywniejsze reagowanie na wyzwania i możliwości, które pojawią się w przyszłości. Badania pokazują, że zaledwie 10-20% organizacji wprowadziło Sztuczną Inteligencję do swoich działań. Ta proporcja wzrasta wraz z rozmiarem - aż 24.9% firm zatrudniających powyżej 250 osób wdrożyło AI. Biorąc pod uwagę potencjał Sztucznej Inteligencji do zwiększania konwersji oraz zwalniania zespołów z konieczności zakładania i utrzymywania powtarzalnych procesów, niewielka ilość firm adaptujących tę technologię może dziwić.

Na Sztuczną Inteligencję można spojrzeć również jako na szansę na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Obecnie, około 70-75% sklepów online planuje inwestycje w obszarze AI, a 88% czuje presję rozpoczęcia działań w tym kierunku. Z powyższych danych można wyciągnąć istotne wnioski - po pierwsze, z wieloma organizacjami dołączającymi do zabawy, obraz AI może się niedługo znacznie zmienić. Po drugie, im firma szybciej wdroży takie rozwiązania do swoich działań, tym łatwiej odnajdzie się w przyszłości na rynku.

Konkurencja

Twoi konkurenci myślą tak samo jak Ty. Prawdopodobnie zmagają się z podobnymi problemami co Ty. Na pewno słyszeli też o możliwościach, jakie daje AI. Czy planują coś z tym zrobić? Może już coś robią?

Im później rozpoczniesz pracę w tym kierunku, tym większą dajesz szansę swojej konkurencji na potencjalne czerpanie zysków jakie może zapewnić Sztuczna Inteligencja i tym więcej problemów sprawi ci nadgonienie tej technologii. To właśnie obawa przed zostaniem w tyle (zwłaszcza za nowymi firmami) napędza do działania aż 75% firm wdrażających AI. Co ciekawe, zaledwie 5% inwestuje w tę technologię, aby zredukować koszty.

W AI nie chodzi jednak o obniżanie kosztów, lecz o zwiększanie dochodów, dzięki stale polepszanemu doświadczeniu klientów. Przekłada się to na retencję oraz lojalność - obie te rzeczy w świecie eCommerce są cenniejsze od złota.

Sztuczna Inteligencja pomaga firmom rozwijać się w kierunku budowania coraz lepszych doświadczeń zakupowych dla swoich klientów. W latach 20tych tego wieku, klienci będą wybierać (i już wybierają!) sklepy, patrząc na coś więcej niż tylko cena produktów i ich dostępność.

Klienci nie są wyłącznie skłonni zapłacić więcej w sklepach, które dbają o płynne i intuicyjne doświadczenie, ale co ważniejsze, porzucają oni sklepy, które nie spełniają ich standardów. Dlatego właśnie zainteresowanie się tematem AI jest tak istotne dla środowisk eCommerce. Ta technologia zasila wiele nowoczesnych procesów, które definiują dobre doświadczenie klienta na stronie. Ignorując AI, ryzykujesz utratę klientów, niezależnie od tego, jak niesamowite są Twoje produkty, lub ile kodów promocyjnych wydasz.

Utrata talentu

AI jest zasilana przez dwie rzeczy: dane i kod. Jako szybko rozwijająca się dziedzina, naturalnie przyciąga utalentowanych pracowników. W 2019, LinkedIn nazwał Data Scientist najbardziej obiecującym zawodem tego roku, a w zestawieniu Glassdoor Best Jobs in America z 2020, zajął on trzecie miejsce. Oba rankingi jako powody podały wysokie zarobki, satysfakcję z pracy oraz dużą ilość dostępnych ofert. Sprawa ma się podobnie jeśli chodzi o zawody związane z Software Developmentem. Zapotrzebowanie na specjalistów jest ogromne, podobnie jak ich średnie zarobki. Zawody związane z AI nie bez powodu przyciągają czołowe talenty z całego świata. Dzięki temu, jest duża szansa, że wprowadzając rozwiązania oparte na Sztucznej Inteligencji, będziesz pracować z topowymi specjalistami w swojej dziedzinie.

To nie aż tak bardzo skomplikowane

Wyrażenie ‘robić w Sztucznej Inteligencji’ sugeruje od razu cały wewnętrzny zespół specjalistów, skupionych tylko i wyłącznie na tym temacie. Lecz taka wizja zakłada, że musisz zebrać i zatrudnić zespół a następnie nim zarządzać. Kosztuje to niemałe pieniądze oraz zajmuje sporo czasu, co może skutecznie odstraszyć wiele firm.

Jednak może to być o wiele prostsze.

Zazwyczaj, firmy potrzebują rozwiązań opartych na Sztucznej Inteligencji do jednego lub dwóch procesów. Może to być cokolwiek, na przykład zautomatyzowany chatbot, lub tagowanie produktów w sklepie. Żeby zacząć działać w tym kierunku, nie potrzebujesz wcale kosztownego zespołu specjalistów. Prościej oraz korzystniej dla budżetu, jest zatrudnić zewnętrzną firmę specjalizującą się w AI. Mają one często wąsko zdefiniowany obszar, w obrębie którego pracują, dzięki czemu dostarczają nie tylko bardzo konkretny produkt, a także swoją wiedzę i doświadczenie. Przykładowo, Qanuk.ai specjalizuje się w tworzeniu silników rekomendacji dla sklepów online. Nasze usługi nie kończą się jednak na samym zakładaniu takich silników - serwisujemy je, a także aktualizujemy. Do Ciebie należy jedynie dostarczenie nam danych, których potrzebujemy.

Dodatkową korzyścią współpracy z zewnętrzną firmą AI, jest dostęp do ich Data Scientists. Mogą oni pomóc Ci doszlifować Twoje pomysły, zasugerować dodatkowe wdrożenia, a także rozwiązać istniejące problemy.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP