Czym są testy A/B oraz jak je przeprowadzić?

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z podejmowaniem licznych, niełatwych decyzji. Sprzedawca często bywa zmuszony wybrać jedno rozwiązanie kosztem drugiego.

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z podejmowaniem licznych, niełatwych decyzji. Sprzedawca często bywa zmuszony wybrać jedno rozwiązanie kosztem drugiego. Nie jest to łatwe, gdyż nie da się w stu procentach przewidzieć efektów jego wprowadzenia. Na szczęście z pomocą przychodzą testy A/B, dzięki którym można w bezpiecznych warunkach przekonać się, jakie zmiany warto wprowadzić do działania e-sklepu.

Czym są testy A/B?

Określenie “Testy A/B” być może brzmi skomplikowanie, lecz na szczęście to tylko pozory. W praktyce polegają one próbnym wprowadzeniu dwóch różnych rozwiązań w działaniu strony i skierowanie ich do dwóch różnych grup klientów jednocześnie. Następnie efektywność obu wersji stron zostaje poddana weryfikacji. Ta, która sprawdza się lepiej, zostaje wprowadzona na stałe dla wszystkich użytkowników.

Skutecznie przeprowadzone testy A/B przynoszą wymierne korzyści, pomagając zwiększyć sprzedaż oraz usprawnić działanie e-sklepu.

Jak przygotować się do testów A/B?

Przede wszystkim przed przeprowadzeniem testów warto sporządzić listę elementów, które według naszej opinii wymagają dopracowania. Mogą być to na przykład porzucone koszyki lub niewielka liczba zapisów na newslettera. Następnie należy przemyśleć i zaplanować, co i w jaki sposób będzie testowane. Przykładowo, aby zwiększyć liczbę osób zapisanych na newsletter, można zmienić treść komunikatu, mającego zachęcać do zapisów, lub jego umiejscowienie na stronie.

Warto jednocześnie pamiętać, by testy przeprowadzać pojedynczo. W przeciwnym wypadku nie będzie można określić, który ze zmienionych elementów odpowiada za polepszenie/pogorszenie wyników.

Jakie elementy sklepu internetowego warto testować?

Testy A/B można zastosować w przypadku wielu różnych elementów sklepu internetowego. Do najważniejszych możemy zaliczyć m.in.:

Call To Action

CTA ma zachęcić konsumenta do wykonania określonego działania (np. zapisania się do newslettera lub kliknięcia "kup teraz"). Skuteczność CTA zależy od wielu czynników: koloru, umiejscowienia na stronie, wielkości, treści, kształtu przycisku itp. Warto nadmienić, że wprowadzane zmiany nie muszą być duże. Ważniejsze jest to, aby nieustannie nadzorować, jak dana opcja się sprawuje na wybranej grupie odbiorców.

Ścieżka zakupowa

Zasada w tym przypadku jest dość oczywista. Im krótsza i prostsza ścieżka zakupowa, tym lepiej. Często okazuje się, że szybki zakup, czyli tzw. 1-click-purchase cieszy się dużo większą popularnością niż standardowa metoda kupowania przez Internet.

W ramach przejrzystości ścieżki zakupowej warto również zwrócić uwagę na możliwość dokonania zakupu bez rejestracji oraz możliwość łatwego edytowania koszyka zakupowego.

Mailing

Jest wiele sposobów na modyfikację maili sprzedażowych. Można przykładowo sprawdzić, jak radzi sobie wiadomość z innym tytułem, spersonalizowane komunikaty (np. zawierające imię adresata), umieszczenie ilustracji, zmieniona liczba linków, czy nawet inaczej skonstruowana treść komunikatu.

Wygląd strony

Jest to podstawowa kwestia, która często przesądza o tym, jak długo klient będzie przebywał na stronie sklepu oraz czy sfinalizuje zakup. Warto przetestować różne warianty landing page'a, identyfikacji wizualnej, kolorystyki, czy też rozmieszczenia poszczególnych ofert. W tym przypadku również pamiętajmy, by poszczególne zmiany wprowadzać pojedynczo, aby uzyskać najbardziej miarodajne i rzetelne wyniki testów.

Testy powinny trwać tak długo, aż uzyskane wyniki będą wiarygodne. Warto przy okazji wziąć pod uwagę te czynniki, które mogą potencjalnie rzutować na rzetelność testów (np. święta, Black Friday, kampanie marketingowe, itd.).

Eksperymentowanie z cenami

Inną formą testowania skuteczności e-sklepu, może być umiejętne zarządzanie cenami. O ile nie powinno się wymagać od klientów różnych cen za ten sam produkt, jeżeli nie ma ku temu powodu (np. zniżki dla stałych klientów), o tyle oprogramowanie do monitoringu cen pozwala błyskawicznie zmienić ceny tysięcy ofert jednocześnie. Dzięki temu można analizować atrakcyjność cen bez obaw, że część klientów poczuje się pokrzywdzona, tym że musi płacić więcej od innych.

Eksperymentowanie z wyceną dodatkowo ułatwiają narzędzia pozwalające na pełną automatyzację cen. System dynamic pricing samodzielnie zmienia ceny wybranych ofert w oparciu o dotychczasowe zachowania konsumentów oraz działania konkurencji. W związku z tym zmiany cen są bezproblemowe i bezpieczne.

Jak widzimy, istnieje wiele możliwości testowania poszczególnych rozwiązań zanim zdecydujemy się wdrożyć je na stałe do e-sklepu. Warto więc z tego korzystać i eksperymentować, pamiętając zarazem, że wszelkie zmiany w działaniu sklepu powinny być przemyślane i precyzyjne.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP