W 2022 roku Google zaczęło masowo weryfikować poprawność zbierania ciasteczek oraz sposobu uzyskiwania zgód od użytkowników wśród reklamodawców korzystających z Google Ads. W przypadku otrzymania ostrzeżenia masz 30 dni na wdrożenie zmian, po tym czasie Twoje konto może zostać zawieszone. Jak tego uniknąć?
3rd party cookies (zwane też ciasteczkami) to niewielkie pliki tekstowe zapisywane w przeglądarce użytkownika, który korzysta z Twojej strony internetowej. Są one wykorzystywane do zapisywania pewnych informacji o użytkowniku i jego sesjach.
Wykorzystujemy je m.in. do oceny skuteczności prowadzonych działań reklamowych np. w Google Ads, analizy ruchu na stronie, czy zapamiętania preferencji użytkownika.
To dzięki ciasteczkom możesz zbierać dane potrzebne do remarketingu dynamicznego, aby wyświetlać użytkownikom reklamy z produktami, które już przeglądali na Twojej stronie i zachęcić ich do powrotu i dokończenia zakupów.
Pliki cookies są też podstawą udogodnień dla użytkownika Twojego sklepu takich jak zapamiętanie języka strony, produktów dodanych do koszyka, czy danych do logowania.
Jednym z głównych powodów są przepisy RODO, o których słyszał już chyba każdy właściciel strony internetowej. Niestety wymagania dotyczące tego w jaki sposób powinieneś uzyskać zgodę od użytkownika i zbierać ciasteczka ulegają zmianie. Jeśli nie dostosujesz się do obowiązujących przepisów możesz otrzymać karę finansową nałożoną przez UOKiK.
Jeśli w swoich działaniach reklamowych wykorzystujesz kampanie Google Ads, powinieneś dostosować się do zasad Google. W 2022 roku firma ta zaczęła mocno egzekwować wdrożenie systemu zarządzania zgodami zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz własnym regulaminem dla reklamodawców. Wiele firm niespełniających wymagań otrzymało już ostrzeżenia wraz z ostatecznym terminem na poprawę. Za niezastosowanie się w wyznaczonym czasie Google może ograniczyć wyświetlanie reklam lub całkowicie zablokować konto. Warto zaznaczyć, że weryfikacja zmian może zająć kilka dni roboczych, a w większości przypadków brak reklam nawet przez kilka dni, może przynieść duże straty dla sklepu internetowego.
Trzecim powodem jest korzystanie z analityki i dopasowanie do zmieniających się narzędzi (np. Google Analytics 4). Wdrażając prawidłowe rozwiązania możesz analizować zachowania użytkowników oraz wyniki kampanii, nie martwiąc się o konsekwencje. Dodatkowo dzięki wdrożeniu Google Consent Mode będziesz mógł skorzystać z danych wymodelowanych przez Google. Uzupełnią one lukę, która powstała przez brak udzielonej zgody na zbieranie ciasteczek przez część użytkowników.
Obecnie nie wystarczy już, gdy wyświetlisz informację o tym, że strona wykorzystuje pliki cookies. Musisz pamiętać o kilku istotnych elementach:
Przeglądając strony wielu e-commerców zauważyliśmy kilka błędów, które najczęściej się powtarzały. Sprawdź, czy któryś z nich nie dotyczy Twojego sklepu!
Zweryfikuj rozwiązanie zastosowane na Twojej stronie z powyższymi wskazówkami. Nie narażaj swojej firmy na negatywne konsekwencje błędnego wdrożenia. Jeśli nie masz w swoich szeregach specjalisty zajmującego się tym tematem powierz to zadanie sprawdzonej agencji, która specjalizuje się w rozwiązaniach cookie management. Jest to ważne z perspektywy prowadzenia sklepu internetowego zarówno ze względu na dostosowanie do przepisów prawa i zasad Google dla reklamodawców, jak również budowanie zaufania wśród użytkowników.
Wydawca
Adres prawny
NIP