Dlaczego potrzebujesz prawidłowo zbieranych ciasteczek w swoim e- commerce?

W 2022 roku Google zaczęło masowo weryfikować poprawność zbierania ciasteczek oraz sposobu uzyskiwania zgód od użytkowników wśród reklamodawców korzystających z Google Ads. W przypadku otrzymania ostrzeżenia masz 30 dni na wdrożenie zmian, po tym czasie Twoje konto może zostać zawieszone. Jak tego uniknąć?

Pliki cookies - pomocnicy, których nie doceniasz

3rd party cookies (zwane też ciasteczkami) to niewielkie pliki tekstowe zapisywane w przeglądarce użytkownika, który korzysta z Twojej strony internetowej. Są one wykorzystywane do zapisywania pewnych informacji o użytkowniku i jego sesjach.

Wykorzystujemy je m.in. do oceny skuteczności prowadzonych działań reklamowych np. w Google Ads, analizy ruchu na stronie, czy zapamiętania preferencji użytkownika.

To dzięki ciasteczkom możesz zbierać dane potrzebne do remarketingu dynamicznego, aby wyświetlać użytkownikom reklamy z produktami, które już przeglądali na Twojej stronie i zachęcić ich do powrotu i dokończenia zakupów.

Pliki cookies są też podstawą udogodnień dla użytkownika Twojego sklepu takich jak zapamiętanie języka strony, produktów dodanych do koszyka, czy danych do logowania.

3 powody, dla których powinieneś zadbać o prawidłowe wdrożenie na swojej stronie

Jednym z głównych powodów są przepisy RODO, o których słyszał już chyba każdy właściciel strony internetowej. Niestety wymagania dotyczące tego w jaki sposób powinieneś uzyskać zgodę od użytkownika i zbierać ciasteczka ulegają zmianie. Jeśli nie dostosujesz się do obowiązujących przepisów możesz otrzymać karę finansową nałożoną przez UOKiK.

Jeśli w swoich działaniach reklamowych wykorzystujesz kampanie Google Ads, powinieneś dostosować się do zasad Google. W 2022 roku firma ta zaczęła mocno egzekwować wdrożenie systemu zarządzania zgodami zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz własnym regulaminem dla reklamodawców. Wiele firm niespełniających wymagań otrzymało już ostrzeżenia wraz z ostatecznym terminem na poprawę. Za niezastosowanie się w wyznaczonym czasie Google może ograniczyć wyświetlanie reklam lub całkowicie zablokować konto. Warto zaznaczyć, że weryfikacja zmian może zająć kilka dni roboczych, a w większości przypadków brak reklam nawet przez kilka dni, może przynieść duże straty dla sklepu internetowego.

Trzecim powodem jest korzystanie z analityki i dopasowanie do zmieniających się narzędzi (np. Google Analytics 4). Wdrażając prawidłowe rozwiązania możesz analizować zachowania użytkowników oraz wyniki kampanii, nie martwiąc się o konsekwencje. Dodatkowo dzięki wdrożeniu Google Consent Mode będziesz mógł skorzystać z danych wymodelowanych przez Google. Uzupełnią one lukę, która powstała przez brak udzielonej zgody na zbieranie ciasteczek przez część użytkowników.

Prawidłowe zbieranie ciasteczek - jak wdrożyć i nie zwariować

Obecnie nie wystarczy już, gdy wyświetlisz informację o tym, że strona wykorzystuje pliki cookies. Musisz pamiętać o kilku istotnych elementach:

  • Użytkownik musi mieć możliwość wyrażenia zgody na zbieranie plików cookies lub odmowy w prosty sposób;
  • Powinieneś poinformować użytkownika jakie kategorie ciasteczek chcesz zbierać oraz dać mu możliwość wyrażenia zgody na wybrane z nich;
  • Zgody na zbieranie plików cookies nie mogą być domyślnie zaznaczone;
  • Zbieranie ciasteczek powinno rozpocząć się dopiero po udzieleniu zgody przez użytkownika, a nie w momencie otwarcia strony internetowej;
  • Poinformuj użytkowników o firmach trzecich, które będą miały dostęp do danych (np. firma Google);
  • Użytkownik powinien móc w prosty sposób zmienić swoje ustawienia.

Najczęściej popełniane błędy

Przeglądając strony wielu e-commerców zauważyliśmy kilka błędów, które najczęściej się powtarzały. Sprawdź, czy któryś z nich nie dotyczy Twojego sklepu!

  • Zbieranie ciasteczek automatycznie po wejściu na stronę, bez uzyskania zgody użytkownika;
  • Brak możliwości niewyrażenia zgody przez użytkownika;
  • Nieinformowanie użytkowników, które firmy zewnętrzne (w tym Google) mają dostęp do danych zbieranych przez stronę lub aplikację;
  • Gromadzenie danych pomimo niewyrażenia zgody przez użytkownika;
  • Brak wyszczególnienia rodzajów zbieranych plików cookies oraz możliwości wyrażenia zgody tylko na wybrane;
  • Brak jasnej informacji, w jaki sposób użytkownik może wycofać zgody.

Zweryfikuj rozwiązanie zastosowane na Twojej stronie z powyższymi wskazówkami. Nie narażaj swojej firmy na negatywne konsekwencje błędnego wdrożenia. Jeśli nie masz w swoich szeregach specjalisty zajmującego się tym tematem powierz to zadanie sprawdzonej agencji, która specjalizuje się w rozwiązaniach cookie management. Jest to ważne z perspektywy prowadzenia sklepu internetowego zarówno ze względu na dostosowanie do przepisów prawa i zasad Google dla reklamodawców, jak również budowanie zaufania wśród użytkowników.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP