Dlaczego warunki dostawy są istotnym aspektem twojej strategii biznesowej?

Wysyłka stała się kluczowym elementem strategii sprzedaży w handlu elektronicznym, który często przekonuje użytkownika do dokonania zakupu w konkretnym sklepie i nie tylko.

Rok 2020 z całą pewnością można okrzyknąć mianem rozkwitu branży e- Commerce. Spowodował to ogólny postęp technologiczny tej dziedziny, ale także sytuacja pandemii, która wymusiła zainteresowanie użytkowników handlem online. Znaczna część z nich, nawet po zniesieniu obostrzeń w handlu tradycyjnym, już tam została. Szacuje się, że wartość branży e-Commerce będzie wzrastać rokrocznie. Według najnowszego raportu Gemius “E-Commerce w Polsce 2020” aż 73% Polaków dokonało zakupu przez Internet. Co jest kluczowe w branży e-commerce? Oczywiście odpowiednio dostosowana platforma zakupowa, wysokiej jakości produkty, nastawienie na potrzeby użytkownika, a także transport. Nad tym ostatnim warto pochylić się trochę dłużej, ponieważ to kwestia istotna zarówno z perspektywy właściciela, jak i klienta. Wysyłka stała się kluczowym elementem strategii sprzedaży w handlu elektronicznym, który często przekonuje użytkownika do dokonania zakupu w konkretnym sklepie i nie tylko. Przyjrzyjmy się więc dokładnie, dlaczego wysyłka powinna być podstawową częścią marketingu w e-commerce i dlaczego warto o nią zadbać!

Jak wykorzystać wysyłkę produktów w strategii marketingowej?

Tworząc strategię marketingową, definiuje się cele. Muszą one być dobrze określone i skonkretyzowane. Następnie trzeba ustalić, w jaki sposób będą budżetowane. Ważne też, aby odnosiło się to do każdej oferty przedstawianej klientom. Wyobraź sobie sytuację, w której bierzesz pod uwagę średniej wielkości zamówienie. Przyjrzyj się jego kosztom wysyłki. Jeśli w celu marketingowym wyeliminujesz lub ograniczysz koszty, które ponosi klient, musisz wiedzieć, w jaki sposób zapłacisz za przesyłkę, nie narażając się na straty. Pomoże Ci w tym rozpoczęcie od budżetowania, ponieważ wtedy zrozumiesz, na co możesz sobie pozwolić i jak każda oferta może zmienić aktualną księgowość. Jak radzą sobie firmy e-Commerce? Najczęściej wybierają jedno z dwóch podejść:

  1. Umieszczają koszt wysyłki w cenach produktów przez cały rok.
  2. Przeznaczają nieco więcej z budżetu marketingowego na wysyłkę, aby móc oferować korzystne oferty również przez cały rok.

Pierwszy sposób, czyli pokrycie kosztów wysyłki poprzez podniesienie cen produktów może pomóc w zapewnieniu trwałości wszelkich promocji w miarę rozwoju działalności. Jednak wrażliwi na cenę klienci mogą się temu sprzeciwiać. Z kolei potencjalna konkurencja może obniżyć swoje ceny bazowe.

Drugi sposób – korzystanie z funduszy marketingowych może ułatwić oferowanie ograniczonych transakcji powiązanych z celami biznesowymi, takimi jak testowanie nowych rynków lub powiększanie bazy klientów. Musisz jednak podkreślić, że Twoje oferty są ograniczone. Taka uczciwość jest głównym tematem każdego marketingu e-commerce związanego z wysyłką.

Zastanawiając się nad wyborem strategii, pamiętaj o swoich odbiorcach. Może okazać się, że większość z nich spodziewa się obniżonej lub bezpłatnej wysyłki dużych zamówień. To, co stanowi „duże” zamówienie, jest też specyficzne dla danej branży. U jednych będzie to płaszcz powyżej 300zł, a u innych np. duża liczba kosmetyków w paczce.

Znaczenie wysyłki w sklepie internetowym

Na sukces Twojego sklepu internetowego składa się wiele czynników. W dzisiejszym świecie ludzie cenią sobie to, że produkty są dostarczane szybko i sprawnie bez konieczności wychodzenia z domu. Jednak to, czego najbardziej oczekują klienci, jest zakup towaru po jak najbardziej korzystnej cenie. Pamiętaj, że spora część osób najpierw sprawdza dostępne możliwości dostawy, a dopiero potem katalog produktów.

Klient ceni sobie to, że nie musi ponosić dodatkowych kosztów za zakupy przez Internet.

Sklepy często ustalają próg darmowej dostawy. Dzięki temu zabiegowi klienci będą bardziej skłonni do dodania dodatkowych rzeczy do koszyka. Ustalając go, miej na uwadze średnią cenę produktów w Twoim sklepie. Zbyt wysoki próg może być nieosiągalny dla kupujących.

Znaczna część klientów podczas zakupów online kieruje się szybkością oraz ceną dostawy, ale także udogodnieniami takimi jak możliwość wyboru formy wysyłki czy możliwością zwrotu również poprzez wysyłkę np. kurierem. Zwróć uwagę na to, aby w miarę możliwości oferować swoim klientom jak najkorzystniejsze opcje dostawy. Możesz skorzystać z porównywarki ofert, aby sprawdzić co w danym momencie mają do zaoferowania podobne firmy.

Jeżeli na co dzień nie jesteś w stanie zaoferować kupującym darmowego dostarczania produktów, korzystaj z okazji takich jak Dzień Darmowej Dostawy. Dzięki takim akcjom na pewno powiększy się grono zainteresowanych Twoją ofertą!

Reklama twojego e-sklepu z informacją o wysyłce

Doskonałym wabikiem na klientów jest pojawiająca się w odpowiednim miejscu reklama. Warto jednak pamiętać, że jeśli chcesz skusić ich do zakupu, oferując darmową lub tanią wysyłkę, uda Ci się to tylko wtedy, jeśli będzie ona prosta i uczciwa.

Zwróć uwagę na często dokonywany zabieg – hasło „bezpłatna dostawa każdego zamówienia”. Z pewnością przyciąga uwagę i pomaga wyróżnić się na tle reklam konkurencji, które w ogóle nie wspominają o wysyłce. Nie musisz jednak od razu oferować bezpłatnego dostarczenia towarów. Możesz umieścić odpowiedni próg,

powyżej którego przesyłka będzie bezpłatna. Np. „bezpłatna przesyłka przy zamówieniu powyżej 100 zł”. To uczciwe rozwiązanie dla obu stron transakcji.

Wiele firm oferuje swoim klientom zakup pakietów gwarantujących darmową dostawę. Zauważ, że dzięki temu klient zyskuje wygodę, oszczędza pieniądze i nie musi martwić się porównywaniem kosztów dostawy w różnych sklepach.

Projektując działania marketingowe, szukaj okazji do udostępniania danych dotyczących dostaw i sprawiaj, aby Twoja oferta się wyróżniała. Jednocześnie upewniaj się, że każdy odbiorca jest w stanie zrozumieć Twój komunikat i czy nie posiada on jakichś nieścisłości. Z kolei, jeśli wysyłka Twoich produktów jest nieco bardziej skomplikowana i np. zakładasz, że „dostawa w 2 dni przy każdym zamówieniu” jest możliwa, zaznacz to w reklamie, ale wcześniej upewnij się, czy faktycznie tak jest, pytając o to zespół magazynowy lub partnera ds. realizacji handlu elektronicznego. W przypadku Google Ads i innych narzędzi reklamowych nakładki tekstowe i zwiększona liczba znaków ułatwiają udostępnianie dużego poziomu szczegółowości komunikatów w kampaniach społecznościowych. Wykorzystaj ten ważny aspekt w swoim marketingu!

Czy marketing e-commerce może działać bez reklam?

Pamiętaj, że takie same informacje o wysyłce powinny być dostępne we wszystkich Twoich działaniach marketingowych, szczególnie poza płatnymi reklamami. Każdy z wykorzystywanych kanałów jest świetną okazją dla użytkowników do wyrażenia swojego zdania, podzielenia się opinią i okazją do udostępnienia. Ty natomiast możesz na tych działaniach naprawdę wiele skorzystać.

Co więcej, posty w mediach społecznościowych i kampanie informacyjne to doskonała okazja do wyedukowania swoich odbiorców. Możesz w przyjemny sposób poszerzyć wiedzę konsumentów o swoich produktach oraz nawiązać z nimi bezpośredni kontakt – to dwustronna szansa na zadawanie pytań i uzyskiwanie odpowiedzi. Tego typu działania możesz łączyć również z kampaniami płatnymi dla uzyskania jeszcze większego efektu.

Klienci coraz częściej nawiązują kontakt z firmą dzięki kanałom społecznościowym. Chętnie zadają pytania, dotyczące polityki sprzedaży, czy dostępnego asortymentu. Zaangażuj się i wykorzystaj to jako sposób na podzielenie się z szerszą publicznością wspaniałymi cechami swoich produktów. Moc Facebooka i Instagrama jest ogromna w przypadku sprzedaży online. Tworząc własny styl komunikacji i wykorzystując hasztagi, możesz dostarczać odbiorcom informacji bez poczucia narzucania się im za pomocą nachalnej reklamy. Rozmawiaj z nimi i postaw na szczerość! Nie zalewaj ich zbyt dużą liczbą wezwań do działania, krzyczących: „kup teraz!”. Marketing społecznościowy oraz stały kontakt z Twoimi odbiorcami da Ci szansę na zbudowanie relacji, dzięki którym klienci zostaną z Tobą na dłużej. Zwiększasz również swoje szanse na pozyskanie nowych odbiorców.

Strona internetowa jako kanał marketingowy

Pamiętaj, że wielką moc zawdzięcza się nie tylko mediom społecznościowym. Niemałe znaczenie ma także Twoja strona internetowa. Ona również jest inteligentnym kanałem przekazywania informacji marketingowych, np. o wysyłce.

W tym celu możesz skorzystać z nakładek, wyskakujących okienek, banerów i innych elementów prezentujących Twoją ofertę. Ich obecność jest niezbędna do zapobiegania sytuacjom porzucania koszyka zakupowego. Stanowi też doskonałą okazję do udostępnienia zasad wysyłki, które tak często interesują kupujących. Nie zapomnij, że udostępniane komunikaty z informacją o wysyłce muszą być w pełni zgodne z prawdą, dzięki temu unikniesz nieporozumień i nie będą zdarzać Ci się sytuacje, w których klient będzie zawiedziony z powodu dezinformacji związanej z ukrytymi kosztami. Połącz więc kreatywność ze szczerością, a z pewnością sprawisz, że klienci poczują się w Twoim sklepie komfortowo i zdobędziesz ich zaufanie!

Jak jeszcze możesz zadbać o reklamę swojego sklepu?

Pamiętaj, że strona internetowa i media społecznościowe to nie jedyne miejsce, gdzie możesz sprzedawać i promować swoje produkty. Istnieje wiele sposobów, aby skutecznie promować swoją markę. Nie należy zapominać o efekcie synergii, dzięki któremu najlepsze efekty uzyskuje się poprzez połączenie wielu aktywności. Jest on obecny również w przypadku działań marketingowych.

Niezwykle znaczącym elementem jest obecność w marketplace’ach, czyli dedykowanych platformach sprzedażowych. Pozwoli Ci to na zbudowanie bazy nowych odbiorców i zwiększenie wiarygodności jako sprzedawcy. Swoją ofertę warto umieścić także w porównywarkach cen, gdzie również duże wrażenie na kliencie robi opcja darmowej czy ekspresowej dostawy. Warto mieć opcję, która sprawi, że to właśnie Twoja oferta przyciągnie klientów. Dodatkowo, po każdym zakupie, klient ma możliwość wystawienia opinii. Bazując na nich, możesz stale dopasowywać ofertę do oczekiwań konsumentów, a potencjalni klienci kierując się opiniami chętniej zdecydują się na zakup.

Kolejnym krokiem, który warto poczynić jest przystąpienie do programu afiliacyjnego. Jest to zabieg, w którym wydawca umieszcza na swojej stronie Twoje materiały reklamowe. Wydawca otrzymuje od Ciebie wynagrodzenie tylko wtedy, kiedy klient z polecenia dokona zakupu w Twoim sklepie. Rozreklamowanie w innych witrynach z pewnością jest w stanie zachęcić do zakupu konkretny typ klienta, na którym Ci zależy.

Jak zatrzymać klientów w swoim e- sklepie?

Niekwestionowaną sprawą jest to, że należy dbać o swoich klientów. Utrzymanie ich lojalności to ogromna wartość dla każdego sprzedawcy. Wielu klientów już po jednym negatywnym doświadczeniu związanym z zakupem może nigdy nie skorzystać z oferty Twojej firmy. Te pozytywne znacznie zwiększają szansę na zatrzymanie klienta przy sobie.

Jednym ze sposobów wkradnięcia się w łaski klienta jest zaoferowanie mu bezpłatnej wysyłki lub innej dodatkowej opcji – np. szybkiej wysyłki. Taka oferta sprawia, że klient nie ma ochoty poszukiwać tego gdzie indziej. W swojej strategii komunikacji warto sformułować przemyślany unique selling proposition, wiele firm skupia się na konkretnych argumentach związanych z dostawą, takich jak bezpłatna wysyłka z niskim progiem kwoty, dostawa już w 24 godziny czy darmowy zwrot.

Niewątpliwie darmowa wysyłka jest jednym z czynników, które wpływają na decyzję klienta o nabyciu produktu. Kiedy potencjalny klient ma do wyboru dwa lub więcej sklepów oferujących ten sam produkt za tę samą cenę, najprawdopodobniej wybierze ten, który oferuje bezpłatną dostawę.

Zapewne posiadasz listę klientów, którzy na bieżąco otrzymują od Ciebie informacje marketingowe. Wykorzystaj to! Zadaj odbiorcom pytanie, co wolą – jaki rodzaj wysyłki, oferując im przy tym zniżkę za udzielenie odpowiedzi. Możesz też stworzyć dla nich specjalne kupony zgodnie ze wskazanymi przez nich preferencjami, np. z darmową wysyłką. Taki prezent z pewnością przypadnie im do gustu. To prosty, ale bardzo skuteczny sposób, na podziękowanie klientom za wcześniejsze transakcje i szybka zachęta do kolejnych zakupów. Jest to bardzo dobry sposób na zyskanie lojalności klienta, o którą nie jest łatwo w dynamicznie rosnącej branży e-commerce.

Pamiętaj, że bezpłatna dostawa przy określonym progu zamówienia to atrakcyjna oferta dla każdego klienta. Dzięki tej opcji, wartość koszyka z zakupami może znacznie się podnieść. Możesz to przetestować wśród swoich własnych. Sprawdź, czy podwyższenie ceny produktu i usunięcie dotychczasowej płatności za przesyłkę, zwiększy ich chęć do zakupów. Być może takie działanie mocniej zadziała na Twoją korzyść i jeszcze bardziej zwiększy ilość zamówień także dodatkowych produktów. Testowanie uaktualnień ofert z obecnymi klientami to bezpieczny sposób na gromadzenie danych i sprawdzenie tego, jak możesz wykorzystać wysyłkę jako element marketingu swojej firmy!

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP