Jednym z wymienianych trendów w digital marketingu w 2017 roku jest influencer marketing, który wciąż się rozwija, zarówno pod względem nowych narzędzi ułatwiających współpracę z blogerami i mierzenia jej efektywności, jak i samego zaangażowania influencerów oraz zakresu współpracy. Nie jest tajemnicą, że internetowi “celebryci” są często dużo lepiej odbierani przez potencjalnych klientów niż popularni aktorzy czy piosenkarze. Łatwiej się nam z nimi utożsamiać, są też bliżej nas i częściej pokazują się w codziennym życiu.
Jednakże współpraca z blogerami to nie tylko stosunkowo tani kanał dotarcia do szerokiego grona odbiorców, budowania świadomości marki i wiarygodności. To także wsparcie naszych działań content marketingowych oraz SEO.
Mini-poradnik: Główne korzyści współpracy z blogerami
Budowanie wiarygodności
Budowanie świadomości marki
Dotarcie do szerokiego grona odbiorców
Możliwość stargetowania grupy docelowej
Wsparcie SEO
Stosunkowo niskie koszty
Często kreatywny sposób promocji
Możliwość pozyskania autentycznego ambasadora
Coraz więcej osób czyta blogi i ogląda vlogi, zamiast czytać gazety czy oglądać telewizję
Jak już wcześniej wspomniałam influencer marketing, a w tym współpraca z blogerami może przynieść Twojej marce wiele korzyści, w tym wsparcie pozycjonowania.
1.Pozyskujesz wartościowe linki zewnętrzne
Linki, które kierują do Twojej witryny zapewniają jej znacznie wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Blogi są lubiane przez roboty Google ze względu na wartościową treść i częste aktualizacje witryny, stąd też dobrze, jeśli umieszczone są na nich linki wychodzące i kierujące do Ciebie. Musisz jednak pamiętać, że nie liczy się tylko ilość tych linków, ale także inne parametry, takie jak:
jakość bloga, na którym link jest umieszczony
ilość linków wychodzących na blogu
czy linki posiadają parametr “follow”
frazy/ słowa kluczowe zawarte w kotwicach linków (przykład poniżej)
zróżnicowanie stron docelowych, czyli do jakiej części naszej witryny te linki prowadzą (dobrze, jeśli to zróżnicujemy)
obecność zarówno linków tekstowych, jak i graficznych.
Wszystkie te rzeczy powinieneś wcześniej ustalić z blogerem, a także sprawdzić jak wiele linków zewnętrznych, w tym reklamowych znajduje się na danym blogu.
Nie chodzi o to by pozyskać link, chodzi o to by pozyskać link z wartościowej witryny powiązanej tematycznie z Twoją marką.
Dobrym przykładem jest współpraca Tesco z blogerami, która miała na celu promocję nowej gazetki ze zdrową żywnością. Została tu dokładnie określona fraza do podlinkowania oraz główny cel komunikatu (przykład z mojego bloga eksperymentalnie.com).
2.Zwiększasz zasięg dotarcia Twojego komunikatu
Profesjonalny bloger, któremu zależy na współpracy, a także na własnych czytelnikach dołoży wszelkich starań by wpis, w którym będzie promował Twoją markę był chętnie czytany i przynosił korzyści jego grupie docelowej. Tego typu treści są często udostępnianie przez czytelników w mediach społecznościowych i polecane innym do przeczytania. Dzięki temu post z Twoim komunikatem dociera do jeszcze większego grona odbiorców, a ponadto rośnie prawdopodobieństwo, że zostanie on także umieszczony na innej stronie o wysokiej reputacji domeny (wielu blogerów robi cykliczne wpisy z polecanymi przez niego artykułami z innych serwisów lub blogów).
Przykładem może być cykl Hatifnaty prowadzony na blogu Styledigger.com. Blogerka co jakiś czas poleca ciekawe artykuły, reklamy czy produkty. Zwiększa tym samym ich zasięg, a także zapewnia wysokiej jakości link zewnętrzny.
3.Zapewniasz sobie ciekawy i często intrygujący content
Tworzenie ciekawej i angażującej treści nie jest prostym zadaniem. Jest ona jednakże konieczna do poprawiania widoczności w wynikach wyszukiwania, a także do udostępniania jej przez czytelników w mediach społecznościowych. Ponieważ blogerzy mają wprawę w pisaniu i angażowaniu swoich odbiorców, a tym samym Twojej grupy docelowej, możesz to wykorzystać oferując im tworzenie treści na Twoją stronę. Ponadto ustalając warunki stworzenia contentu przez blogera możesz oczekiwać promocji tej treści w jego kanałach społecznościowych.
Dobrym przykładem tego typu współpracy jest serwis FreshLovers, gdzie podczas kilkumiesięcznej współpracy z blogerami, byli oni zobowiązani do tworzenia wpisów oraz przepisów na serwis, a także do ich promocji na Facebooku, Instagramie i innych serwisach społecznościowych.
4.Zwiększasz zaangażowanie i ruch na stronie
Zgodnie z badaniami Moz, ruch i zaangażowanie odwiedzających na stronie są jednymi z 5 najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie witryny.
Ruch i zaangażowanie na stronie są ściśle ze sobą powiązane - im bardziej będziesz angażował odwiedzających, tym ruch będzie szybciej wzrastał. Tu właśnie leży przewaga współpracy z blogerami nad innymi formami reklamy. Współpracując z influencerem, który poleca Twoje produkty, zwiększasz wiarygodność swoich treści. Ponadto, gdy bloger ma szerokie grono obserwatorów i fanów to pojawiając się na jego blogu oraz w jego kanałach społecznościowych zwiększasz swoją widoczność. Tym samym szanse na przyciągnięcie nowych użytkowników na Twoją witrynę rośnie, a to przyczynia się do lepszych pozycji w wyszukiwarce Google.
Mini-poradnik: Jak współpracować z blogerami:
Znajdź blogerów, którzy mają podobną grupę docelową do Twojej
Wybieraj blogerów, którzy pasują do Twojej marki
Ustal jasne warunki współpracy i Twoje oczekiwania
Zapoznaj się z jego blogiem, sprawdź jakie i ile posiada linków wychodzących
Wspólnie ustalcie cele, do których obie strony będą dążyć
Nie patrz tylko na statystyki, ale także na kreatywność i zaangażowanie blogera
Daj blogerowi swobodę twórczą, ale zapewnij sobie możliwość akceptacji treści przed publikacją
Mierz i analizuj wyniki
Pamiętaj, że bloger to też człowiek, który często ma normalną pracę, dlatego nie wymagaj od niego, że będzie dostępny 24/7.
Wskazówka: Pamiętaj jednak by dobrać blogera, którego grupa docelowa będzie podobna do Twojej oraz zaangażowana w treści które tworzy. Zapoznaj się także z ilością i jakością linków wychodzących na jego blogu i upewnij się, że link nie zniknie po zakończeniu współpracy.
Jak widzisz ustalając strategię współpracy z blogerami jednym z Twoich z celów może być wsparcie działań SEO i zwiększenia widoczności produktu, usługi lub marki w wyszukiwarce Google. Influencer (w tym blogger) pomaga Ci uzyskać większą wiarygodność, dotrzeć swoim przekazem do szerszego grona odbiorców, przyczynić się do wzrostu ruchu na Twojej witrynie, a także pozyskać wartościowe linki prowadzące do Twojej strony. Ponadto zyskujesz intrygujący i często bardzo kreatywny content, który w zależności od formy współpracy będziesz mógł umieścić w swoim serwisie.
O Autorze:
Więcej o Projektach Agaty możesz przeczytać na achmielewska.com oraz na eksperymentalnie.com
Wydawca
Adres prawny
NIP