Dostarczalność e-mail w eCommerce - porady od EmailLabs

Niezależnie od tego, czy prowadzisz niewielki sklep internetowy, który dopiero się „rozkręca” czy jesteś odpowiedzialny za duży podmiot o ugruntowanej pozycji, nie jesteś w stanie skontaktować się z każdym ze swoich klientów bez użycia wiadomości e-mail.

W eCommerce, wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje wiadomości e-mail: transakcyjne i marketingowe. Każdy z nich pełni niezwykle istotną rolę w rozwoju sklepu internetowego i każdy z nich wymaga należytej uwagi.

Niezależnie od tego o jakich wiadomościach mówimy, kluczową kwestią jest skuteczne dostarczenie ich do skrzynki odbiorczej adresata.

Jeśli Twoje wiadomości transakcyjne nie dotrą do użytkownika na czas lub zaginą w spamie, tracisz na jakości obsługi klienta i być może tracisz również transakcję. Jeśli nie dostarczysz wiadomości marketingowych, generujesz mniejszy ruch na swojej stronie i tracisz potencjalne szanse sprzedaży.

Jak zwiększyć dostarczalność e-mail?

Dostarczalność e-mail zależy od bardzo wielu czynników. Providerzy pocztowi wprowadzili niezwykle zaawansowane filtry anty-spamowe, które mają za zadanie bronić użytkowników przed napływem niechcianych wiadomości. Niestety, filtry często przez pomyłkę klasyfikują prawidłowe wiadomości jako spam. Jak temu zaradzić?

Reputacja nadawcy

W dzisiejszym wpisie, skupię się na kluczowej kwestii – reputacji nadawcy. Reputacja to nic innego jak opinia providera pocztowego (wp, o2, onet, interia, gmail) na Twój temat. Im wyższa reputacja, tym lepsza dostarczalność. Od czego zależy reputacja nadawcy?

Jakość Twojej bazy

Im więcej nieistniejących rekordów w Twojej bazie, tym niższa reputacja. Ponawianie wysyłek na liczną grupę nieistniejących adresatów spowoduje poważne problemy z dostarczalnością e-mail. W związku z tym, pamiętaj aby analizować wszystkie „odbicia” i regularnie czyścić swoje bazy.

Jeśli wysyłasz wiadomości do międzynarodowych operatorów, weź również pod uwagę stopień aktywności Twoich użytkowników. Międzynarodowi dostawcy poczty sprawdzają ilu z Twoich odbiorców nie logowało się na skrzynkę w przeciągu ostatnich 30 dni. Im więcej takich odbiorców, tym niższa reputacja. Jak temu zapobiec? Niestety nie jesteś w stanie sprawdzić, kto loguje się na skrzynkę e-mail, a kto nie. W związku z tym masz tylko jedno wyjście - pożegnać tych, którzy od ponad miesiąca nie otworzyli żadnej z Twoich wiadomości.

Jakość komunikacji

Kluczową kwestię odgrywa również zaangażowanie odbiorców w Twoje wiadomości. Im wyższy wskaźnik otwarć i kliknięć, tym wyższa reputacja. Im więcej użytkowników oznaczy Twoją wiadomość jako spam, lub przeniesie ją do kosza bez uprzedniego otwarcia, tym reputacja będzie niższa. W związku z tym, musisz skupić się na jakości Twojej komunikacji. Nie ma w tym nic dziwnego, przecież wiadomości wysyłamy po to, aby były czytane i generowały nam sprzedaż.

Jeśli jednak nie jesteś w stanie podnieść wskaźnika otwarć i kliknięć poprzez ciągłe dostosowywanie treści newslettera, to zalecam abyś sprawdził swoją bazę odbiorców. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, odszukaj i wyeliminuj tych, którzy od dawna nie otwierali Twoich wiadomości.

Zmniejszając swoją bazę adresatów o nieaktywnych użytkowników, poprawisz swój procentowy wskaźnik otwarć i kliknięć.

Właściwa infrastruktura

Wspominając o reputacji musisz wiedzieć, że operatorzy poczty przypisują ją do serwerów z których realizujesz wysyłki. Warto więc zadbać o serwery o wysokiej reputacji, w innym wypadku wiadomości trafią do spamu. Usługodawca, który posiada umowy z providerami poczty, ściśle monitoruje ruch na swojej platformie i zapewnia dedykowane adresy IP, to dobry wybór dla każdego użytkownika eCommerce.

Dedykowany adres IP

Adres IP to unikalny numer przypisany do każdego serwera, w tym do serwerów SMTP odpowiedzialnych za wysyłkę poczty. Adresy IP możemy podzielić na współdzielone – przeznaczone dla wielu użytkowników oraz dedykowane – przeznaczone tylko dla jednego nadawcy. Na współdzielonych adresach IP zazwyczaj znajdują się dziesiątki, setki a nawet tysiące użytkowników. Wystarczy, że jeden z nich zrealizuje wysyłkę niskiej jakości, a wszyscy użytkownicy trafią do spamu.

W związku z tym powinieneś zadbać o dedykowany adres IP, tak by akcje innych użytkowników nie miały wpływu na Twoją reputację i dostarczalność. Zadbaj o pełną kontrolę nad własnym środowiskiem e-mail.

Szybkość dostarczenia wiadomości

Nie tylko kwestia umieszczenia Twojej wiadomości w skrzynce odbiorczej decyduje o skuteczności mailingu. Wyobraź sobie sytuację, gdy Twoje wiadomości transakcyjne docierają z kilkuminutowym opóźnieniem, lub Twoje newslettery trafiają do skrzynki odbiorcy w środku nocy. Tracisz szansę na sprzedaż. Niestety, wszyscy polscy operatorzy pocztowi wprowadzili rygorystyczne limity wysyłkowe. Zadbaj więc o odpowiednią liczbę adresów IP do wysyłki lub usługodawcę, który posiada umowy z providerami i umożliwia wysyłki be wspomnianych limitów.

Podsumowanie

Dostarczalność e-mail nigdy nie jest pewna w 100%. Istnieje jednak wiele sposobów, które umożliwią Ci zmniejszenie ryzyka porażki. W kwestii dostarczalności:

kluczową kwestią jest reputacja nadawcy oraz odpowiednia infrastruktura wysyłkowa. Zadbaj o porządek w swoich bazach i regularnie usuwaj nieistniejących oraz nieaktywnych adresatów. Zadbaj o jak najwyższy wskaźnik otwarć i kliknięć w stosunku do wszystkich wysłanych wiadomości.

Upewnij się, że e-maile wysyłasz z dedykowanych adresów IP o wysokiej reputacji, a Twój dostawca usług posiada umowy z providerami poczty. W innym wypadku doświadczysz problemów ze spamem lub opóźnień w wysyłce e-mail.


O Autorze:

<data-widget type="tag-based-promotion" name="blog"></data-widget>

EmailLabs™ to niezawodny serwer SMTP w chmurze, który z łatwością zintegrujesz z każdym systemem i aplikacją. Wysyłając wiadomości przez nasze SMTP zwiększysz dostarczalność i szybkość wysyłki, uzyskasz dostęp do zaawansowanych danych statystycznych i wsparcie naszych specjalistów e-mail.

Wyróżnieni w kategorii Rozwiązania Infrastrukturalne - Ekomersy 2016

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP