Dostawa regionalna i zakupy spożywcze w Internecie. Nowe nawyki e-kupujących

Branża e-commerce rozwija się dziś szybciej niż kiedykolwiek. W 2020 roku klienci Sky-Shop notowali nawet 70-procentowe wzrosty w wartości sprzedaży online.

Ten szybki rozwój w połączeniu ze szczególną sytuacją na rynku wymusza popularyzację pewnych zjawisk, a także powstanie innowacyjnych rozwiązań w e-commerce. Nie bez znaczenia jest również fakt, że do e-handlu przekonuje się całkiem nowe grono zarówno sprzedających, jak i kupujących.

Jak zatem zmieniają się nawyki zakupowe współczesnych konsumentów, a wraz z nimi cała branża e-commerce?

Zakupy spożywcze - już nie tylko offline

Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2020 zakupy spożywcze w Internecie w ciągu ostatnich 12 miesięcy robiło 30% konsumentów. Z kolei dane zgromadzone przez Tpay mówią, że branża spożywcza w czasie pandemii odnotowała wzrost liczby transakcji online aż o 128%.

Obserwowaliśmy to również w Sky-Shop. W pierwszym półroczu 2020 roku za pośrednictwem platformy sprzedaż uruchomiło wiele sklepów internetowych oferujących różnego rodzaju produkty spożywcze - także te o krótkim terminie ważności. Sprzedaż przez Internet rozpoczęła nawet firma Grycan - znany producent lodów.

Zamknięcie gospodarki praktycznie z dnia na dzień spowodowało, że wiele firm musiało rozpocząć działalność w sieci w błyskawicznym tempie. Przełożyło się to na popularność oprogramowań typu SaaS, umożliwiających najszybszy start w e-commerce. Co ciekawe, niektórym sklepom udało się pozyskać pierwsze zamówienia już w dniu uruchomienia sklepu.

Dostawa regionalna - bardzo proszę!

Sprzedaż artykułów spożywczych online oferują więc dziś nie tylko ogromne sieci handlowe, ale także małe, lokalne sklepiki. To zrozumiałe, że nie dostarczają one produktów na terenie całego kraju, a ograniczają obszar dostaw do określonego regionu. Klientów wcale to nie odstrasza - a wręcz przeciwnie. Daje im to gwarancję świeżości produktów, a w dodatku pozwala wspierać okoliczne, być może nawet znajome firmy.

Z drugiej strony, wymaga to rozwiązań technologicznych, które umożliwiają sklepom prowadzenie przejrzystej komunikacji związanej z obszarem dostaw. Baner na stronie głównej może dziś nie wystarczyć. Właśnie dlatego klienci Sky-Shop mogą dziś korzystać z funkcji dostawy regionalnej.

‘‘W lutym 2021 uruchomiliśmy możliwość dostawy regionalnej w sklepach prowadzonych na Sky-Shop. Dzięki niej można ustawić ograniczenie wysyłki do określonych państw, miast, kodów pocztowych oraz ulic.

Mimo, że od początku pandemii minął prawie rok, nowe rozwiązanie cieszy się sporym zainteresowaniem wśród naszych klientów. Wszystko wskazuje więc na to, że popularność sprzedaży lokalnej nie jest tylko chwilowym trendem.’’ - mówi Maciej Cebertowicz, Manager ds. Sprzedaży i Rozwoju Produktu w Sky-Shop

Wzrost zaufania do szybkich płatności

Wzrost zainteresowania zakupami w sieci sprawia, że coraz chętniej korzystamy z internetowych metod płatności. Zaufanie klientów do transakcji bezgotówkowych stale rośnie. Dziś zdecydowanie wygrywają one z opcją płatności za pobraniem.

Według danych zebranych przez twórców raportu E-commerce w Polsce 2020 z szybkich przelewów w minionym roku korzystało 70% e-kupujących, podczas gdy z płatności gotówką przy odbiorze przesyłki - 47%. Znacznie wzrosło również zainteresowanie bezdotykowymi transakcjami BLIKIEM - o 38% (Tpay).

Dostawa bezkontaktowa

Już na samym początku pandemii na popularności zyskało wyrażenie “dostawa bezkontaktowa”. Klienci otworzyli się na nowe formy dostarczania produktów, które nie wymagają kontaktu z kurierem. Dziś nikogo nie dziwi już pozostawianie przesyłki pod drzwiami. To często nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także wygody.

Na popularności stale zyskują również Paczkomaty, których liczba w naszym kraju rośnie z każdym miesiącem. To wszystko zbiegło się z możliwością zdalnego otwierania skrytek w Paczkomatach, udostępnioną przez InPost, oraz rozwiązaniem pozwalającym na nadawanie paczek z poziomu aplikacji.

Podsumowanie

Choć większość nawyków i rozwiązań opisanych w powyższym artykule została napędzona pandemicznymi obostrzeniami, nie ma powodów, by przypuszczać, że wraz z ustaniem pandemii znikną one z e-commercowej rzeczywistości. Zdecydowanie warto je zatem uwzględnić w swojej strategii prowadzenia sprzedaży online.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP