Dropshipping i dobre praktyki. Co zrobić, aby skutecznie sprzedawać?

Sprzedaż w modelu dropshippingowym jest specyficzna, a początkujące osoby mogą się stykać na początku z różnymi problemami. Co zatem warto zrobić, aby już na wstępie wyróżnić się na tle konkurencji?

Trudno zaprzeczyć, że jesteśmy obecnie świadkami dynamicznego rozwoju branży e-commerce. Co więcej, niemal każdy z nas może dziś założyć swój własny sklep internetowy. Jak jednak sprzedawać, aby już na wstępie nie inwestować zbyt dużej ilości pieniędzy? I jak to można robić, jeżeli nie posiada się własnego magazynu? Odpowiedzią na te pytania jest… dropshipping.

Dropshipping to model biznesowy, który pozwala sprzedawać towary bez konieczności ich posiadania i magazynowania. Polega on na tym, że po dokonaniu sprzedaży przez klienta, produkt jest dostarczany bezpośrednio od dostawcy (hurtowni) pod jego adres. Sprzedawca nie musi zatem martwić się o wysyłkę towarów, ich przechowywanie i pakowanie. Dzięki temu modelowi bardzo łatwo jest rozpocząć sprzedaż online. W tym wpisie skupimy się na dobrych praktykach związanych z dropshippingiem – zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych sprzedawców.

Zalety dropshippingu

Poniżej opisujemy najważniejsze zalety dropshippingu.

  1. Brak konieczności prowadzenia magazynu Największą zaletą dropshippingu jest brak konieczności prowadzenia własnego magazynu. Odpadają w takim przypadku również koszty dostawy od dystrybutora do sklepu internetowego, ponieważ – jak już powiedzieliśmy – towar trafia bezpośrednio pod adres klienta. Ważne jest także to, że w modelu tym nie musisz zatrudniać pracowników odpowiedzialnych za wysyłkę towarów ani wdrażać systemów operacyjnych, potrzebnych do zarządzania przesyłkami.
  2. Model dla osób z małym doświadczeniem i niskim wkładem Model dropshippingowy pozwala wejść w świat e-commerce nawet początkującym osobom, które nie mają większej wiedzy i doświadczenia. Sprzedaż można rozpocząć nawet z niewielkim wkładem, bez konieczności inwestowania dużych pieniędzy. Jeżeli więc nie uda Ci się rozkręcić biznesu, nie będziesz musiał przejmować się zadłużeniem związanym z wydatkami na rozwój działalności.
  3. Brak konieczności zakupu towarów O ile tradycyjny model biznesowy wymaga zakupu wszystkich towarów, które znajdują w ofercie danego sprzedawcy, o tyle w modelu dropshippingowym nie jest to konieczne. Wystarczy zapłacić za towary, które zostały zamówione przez klientów. Sprzedawca zarabia natomiast na narzuconej przez siebie marży. Ważne jest również to, że decydując się na dropshipping, nie ponosisz kosztów pakowania, ani zatrudnienia osoby, która by się tą czynnością zajmowała – za wszystko to odpowiada hurtownia (zdarza się jednak, że niektórzy dostawcy pobierają za to opłaty).
  4. Możliwość posiadania szerokiego asortymentu Dropshipping pozwala również na posiadanie w ofercie bardzo szerokiego asortymentu, który trudno byłoby zmieścić w niejednym magazynie. Dzięki temu modelowi bez problemu można działać w kilku branżach jednocześnie, co daje z kolei mnóstwo możliwości.
  5. Możliwość handlu towarami o niskim popycie Posiadanie szerokiego asortymentu wiąże się z tym, że możesz mieć w swojej ofercie m.in. takie produkty, na który jest niski popyt. Wielu z nich najpewniej nie ma nawet Twoja konkurencja, bo np. jej się to nie opłaca. W dropshippingu nie musisz kupować tego typu produktów i trzymać ich w magazynie przez dłuższy czas – bez problemu możesz je sprzedawać tylko wtedy, gdy klient będzie nimi zainteresowany. Wówczas wysłane zostaną one do niego bezpośrednio przez hurtownię.
  6. Brak konieczności zakładania działalności gospodarczej Rozpoczynając sprzedaż w modelu dropdshippingowym nie musisz zakładać własnej działalności gospodarczej. Wiąże się to z kolei z brakiem konieczności opłacania składek za ZUS. Nierejestrowaną działalność możesz prowadzić aż do osiągnięcia kwoty wielkości połowy stawki minimalnej za rok. Dopiero po jej przekroczeniu musisz oficjalnie założyć firmę. Pamiętaj jednak, że nie każda hurtownia będzie chciała współpracować z osobą bez zarejestrowanej działalności gospodarczej.
  7. Niskie koszty prowadzenia działalności Jeśli chodzi o koszty prowadzenia sklepu w takim modelu, ponosi się jedynie koszt podatku dochodowego, który należy zapłacić do Urzędu Skarbowego, oraz koszty prowadzenia samego sklepu online, a także – ewentualnie – koszty promocji. Jeśli chodzi o podatek, rozliczeniu polega marża, którą narzucasz na cenę danego produktu. W sytuacji, gdy założysz działalność, będziesz musiał oczywiście płacić również za ZUS.

Dobre praktyki w dropshippingu

Sprzedaż w modelu dropshippingowym jest specyficzna, a początkujące osoby mogą się stykać na początku z różnymi problemami. Co zatem warto zrobić, aby już na wstępie wyróżnić się na tle konkurencji?

  1. Starannie wybieraj asortyment Wybierając asortyment do swojego sklepu, weź pod uwagę jego rozmiary – jeśli nie zamierzasz inwestować w magazyn, Twoje produkty powinny być niewielkie, aby swobodnie mogły pomieścić się w domu. Weź pod uwagę również przewidywaną częstotliwość zwrotów – bardzo często następują one w przypadku butów i innych ubrań, i jeżeli się zdecydujesz na sprzedaż tych produktów, najpewniej niektóre z nich będziesz musiał w pewnym momencie przechować u siebie. Dlatego też, mimo że branża modowa wiedzie prym w świecie e-commerce, warto zwrócić uwagę również na inne sektory, takie jak np. elektronika, meble czy też akcesoria do wystroju wnętrz. Te produkty zwracane są znacznie rzadziej.

    Warto zwrócić uwagę na to, czy towary wpisują się w aktualne trendy. Nie oznacza to jednak, że nie możesz mieć w ofercie towarów, na które jest niski popyt (pisaliśmy o tym wyżej). Dużą popularnością cieszą się obecnie produkty rozwiązujące problemy klienta, a więc np. uchwyty na szyję do telefonów komórkowych – dzięki nim nie trzeba nosić telefonów torbie lub kieszeni. Można powiązać też różne kategorie produktów ze sobą, np. telefony wraz z akcesoriami do nich. Pozwoli Ci to wygenerować większą sprzedaż i ułatwi zakupy Twoim klientom.

  2. Przygotuj ofertę i zadbaj o up-selling Up-selling to technika polegająca na oferowaniu klientowi produktu o lepszym standardzie, wyposażonym w większą liczbę funkcji, za wyższą cenę. Kiedy więc poznasz preferencje swojego klienta, możesz mu zaproponować droższą wersję produktu, który go interesuje. Jeżeli jest to np. rower stacjonarny za 350 zł, możesz zadbać o to, aby automatycznie wyświetliły mu się także lepsze rowery, np. za 450 zł i 550 zł. Okazuje się bowiem, że bardzo wielu klientów decyduje się dzięki temu się na opcję premium. Up-selling to również sprzedawanie produktów w pakietach, np. oferowanie kilku różnych napojów w okazyjnej cenie. Dlaczego to wszystko jest takie istotne? Ponieważ, jak się okazuje, up-selling to jedna z największych tajemnic skutecznego dropshippingu.

  3. Znajdź miejsce na zwracane towary Mimo że to hurtownia wysyła towary do Twoich klientów, to Ty jesteś odpowiedzialny za jego sprzedaż. W związku z tym, to Ty musisz zająć się także ewentualnymi zwrotami. Jeżeli sprzedajesz produkty o sporych rozmiarach, w pewnym momencie może być konieczne korzystanie z magazynu. Co prawda, niektóre hurtownie dają możliwość zwrotu bezpośrednio do nich, jednak wówczas – jako sprzedawca – możesz nie otrzymać zwróconych pieniędzy na swoje konto.

  4. Wybierz odpowiednią hurtownię W dropshippingu bardzo ważny jest wybór odpowiedniego dostawcy. Jak go znaleźć? Na przykład uczestnicząc w różnego rodzaju targach branżowych. Możesz też skorzystać z katalogów hurtowni działających w modelu dropshipping – często można znaleźć w nich obszerną bazę dostawców, wraz z wyszczególnionymi branżami, w których działają. Takie katalogi dostępne są także w internecie, np. tutaj. Dostawców możesz znaleźć także w różnych grupach tematycznych na Facebooku. Inną opcją jest podpytanie hurtowni działających w modelu tradycyjnym o opcje związane z dropshippingiem – zdarza się, że taką działalność one prowadzą, jednak nie umieszczają o tym informacji na stronie.

    Przed rozpoczęciem współpracy z określonym dostawcą warto wykonać kilka zleceń testowych i sprawdzić: czas realizacji zamówienia, sposób pakowania przedmiotów, poziom obsługi klienta, ewentualne rabaty oraz politykę zwrotów. Przyjrzyj się także jakości samych produktów. Aby mieć pewność, że dany dostawca jest uczciwy, pamiętaj, że nie powinien on pobierać miesięcznej opłaty za dostęp do swojego katalogu produktów.

  5. Zadbaj o dobrą współpracę z dostawcami Dobra współpraca z dostawcami to fundament biznesu w omawianym modelu. Na początku należy z hurtownią ustalić dokładne warunki zwrotów i reklamacji. Warto również zapytać o rabaty – wiele hurtowni udziela ich kontrahentom. Największe zniżki otrzymują jednak najczęściej duże sklepy, które zapewniają dużą liczbę zamówień. Powinieneś dowiedzieć się także, czy istnieje możliwość uzyskania niższej ceny, jeżeli Twoje obroty będą duże.

    Aby współpraca między sprzedawcami a dostawcami była efektywna, należy ustalić zasady dotyczące logistyki. Dotyczy to np.: wyboru firm kurierskich, opłat przewozowych, opłat manipulacyjnych, regulaminu oraz innych opcji dostawy. Dla właścicieli sklepów najbardziej opłacalne jest wybranie takich firm kurierskich, które będą wspólne dla wszystkich dostawców.

    Jeśli działasz w dropshippingu od dłuższego czasu, przekazuj swoim dostawcom prognozy sprzedaży – najlepiej co miesiąc, choć możesz też np. co kwartał. Pozytywnie to wpłynie na Twoją współpracę z partnerem, a jednocześnie pomoże wyeliminować problem dotyczący niezrealizowanych zamówień – często on wynika m.in. z niedokładnych prognoz sprzedaży. Warto też organizować kwartalne spotkania z dostawcami, aby omówić z nimi dotychczasowe działania biznesowe, a także kwestie związane z wysyłką, obsługą klienta, zaległymi zamówieniami oraz zwrotami.

    Zadbaj o dobre relacje z dostawcami, aby stworzyć z nimi dobry, zgrany zespół. Jeśli jesteś doświadczonym sprzedawcą, możesz np. organizować coroczne konferencje dostawców, aby jeszcze lepiej wpłynąć na współpracę biznesową. W rezultacie mogą powstać nowe pomysły na produkty oraz procesy, które pomogą wygenerować obu stronom większy zysk. Jeśli chcesz, możesz też opracować dla swoich dostawców system nagród, obejmujący np.: najlepszą terminowość dostaw, największy wzrost sprzedaży czy najlepsze nowe produkty. Zwycięzców konkursu ogłaszaj publicznie, tak aby stanowiło to punkt odniesienia dla innych dostawców.

  6. Wyznacz limit i współpracuj z wieloma dostawcami W pewnym momencie prowadzenia sprzedaży mogą pojawić się problemy związane z nieaktualnymi stanami magazynowymi i opóźnianiem wysyłki z winy hurtowni – to, tak naprawdę, największe wyzwanie dla osób zajmujących się dropshippingiem. Jeśli korzystasz z profesjonalnego oprogramowania sklepu internetowego, stany magazynowe powinny się aktualizować wielokrotnie w ciągu dnia – niektóre robią to nawet 12 razy. Jednak pomimo to zdarza się, że dany towar zostanie wyprzedany.

    Jeśli w Twojej ofercie znajduje się towar, który sprzedaje się w dużej ilości, a aktualizacje odbywają się stosunkowo rzadko, dobrze jest wyznaczyć limit, np. na poziomie 2/3 sztuk – dzięki temu, po przekroczeniu tej liczby, nie będzie można kupić danego towaru w Twoim sklepie. W synchronizacji towarów mogą pomóc teżróżne aplikacje, jak np. DuoPlane czy Syncee w Shopify.

    Aby zapobiec omawianym problemom, warto też nawiązać współpracę z wieloma dostawcami. Jeżeli danego towaru nie ma jeden dostawca, istnieje spora szansa, że będzie miał go drugi lub trzeci. Poleganie na jednym dostawcy jest jednak dość ryzykowne. Warto też porozmawiać z hurtowniami na temat ogólnej dostępności produktów, które sprzedajesz – jeśli występują problemy z zamawianiem konkretnych towarów od producenta, warto z nich zrezygnować.

  7. Ustaw odpowiednią widoczność produktów Jeśli korzystasz z ofert kilku różnych hurtowni, również mogą pojawić się problemy. Przykładowo, zdarza się, że w sklepach online pobiera się wielokrotnie ten sam produkt. Wynika to z tego, że każda hurtownia posiada osobne numery ID dla swojego asortymentu. Co zrobić w takich przypadkach? Wystarczy, że odpowiednio ustawisz widoczność produktów i ukryjesz np. droższy z nich. Kiedy wyczerpie się limit tańszych egzemplarzy, możesz ponownie przywrócić widoczność produktom o wyższej cenie.

  8. Zadbaj o promocję, reklamę i marketing Osobom, które korzystają z dropshippingu, łatwo jest wejść na rynek, jednak trudno się często na nim utrzymać. Wynika to z tego, że konkurencja jest bardzo duża. Dlatego tez promocja, zwłaszcza w internecie, jest jednym z najważniejszych elementów sprzedaży online. Jeśli odpowiednio ją przeprowadzisz, możesz dotrzeć do całkiem pokaźnego grona odbiorców, co z kolei wpłynie na większe zyski oraz większą rozpoznawalność marki.

    Dobre wyniki dają m.in. reklamy na Facebooku, Instagramie oraz w Google Ads. Pamiętaj, aby w social mediach umieszczać takie produkty, które przyciągają uwagę – im bardziej oryginalny będzie produkt, tym chętniej będzie udostępniany. Jeśli dodasz do tego fascynującą historię, Twoja reklama może stać się viralem. Warto też zadbać o to, aby w sieci pojawiły się recenzje sprzedawanych przez Ciebie produktów.

    Być może na początku sam będziesz musiał nauczyć się podstaw reklamy. Warto to jednak zrobić, ponieważ pomoże to znacznie zwiększyć ruch w Twojej witrynie. Jak się bowiem okazuje, większość sklepów e-commerce konwertuje na poziomie 1-2%, co oznacza, że jeżeli na Twoją stronę wejdzie mniej niż 100 użytkowników, nie wygenerujesz żadnej sprzedaży. Zasada jest prosta: im większy ruch na stronie, tym większa szansa na konwersję. Warto zaznaczyć, że wdrożenie odpowiednich reklam pozwala znacznie zwiększyć sprzedaż w krótkim czasie.

    Pamiętaj również o SEO, które wpłynie na Twoją długoterminową sprzedaż. Optymalizacja stron produktowych oraz odpowiednie treści na blogu pomogą Ci po pewnym czasie zająć wysoką pozycję w Google. Tego rodzaju działania pomogą Ci nie tylko w zdobyciu nowych klientów, ale również w budowaniu wizerunku eksperta.

  9. Załóż sklep internetowy lub skorzystaj z platform sprzedażowych Założenie sklepu internetowego jest dziś bardzo proste. Najprościej jest to zrobić w modelu abonamentowym (SaaS), który świetnie sprawdza się w przypadku dropshippingu – wówczas płacisz ustaloną stawkę za miesiąc. Dużym atutem modelu SaaS jest to, że – w razie problemów – zespół platformy na której założysz sklep, ma obowiązek Ci pomóc. Dzięki temu nie musisz znać się na kwestiach technicznych i możesz w pełni skupić się na sprzedaży. Platformy, które działają w taki sposób to m.in.: Shoplo czy Shoper.

    Sklepy w modelu Saas nie są jednak doskonałe. Nie dają one m.in. dostępu do kodu źródłowego strony, a co za tym idzie – nie dają możliwości skonfigurowania sklepu w dowolny sposób. Można to zrobić jedynie w narzędziach w modelu Open Source, jak np. Magento czy PrestaShop. One również mają swoje wady, trudno w nich bowiem uzyskać wsparcie techniczne, jednak lepiej się sprawdzają w dużych sklepach internetowych. Pamiętaj, że na początku nie musisz jednak zakładać własnego sklepu, możesz sprzedawać na takich platformach, jak Allegro, eBay czy Amazon – na jednej z nich bądź na wszystkich naraz.

  10. Zadbaj o optymalizację strony i sprzedaży Aby osiągnąć sukces w sprzedaży internetowej (w tym również dropshippingu), należy zrozumieć, dlaczego klient opuszcza sklep, niczego w nim nie kupując. Globalny współczynnik porzuceń koszyka zakupowego wynosi 67,9%, jest on zatem bardzo wysoki. Z czego to wynika? Najczęściej klienci wskazują na zbyt powolne ładowanie strony, wysokie koszty wysyłki lub niedopracowaną politykę zwrotów – warto więc nad tymi elementami popracować.

  11. Testuj produkty Sprzedawcy doświadczeni w dropshippingu nieraz prowadzą wstępne badania, pozwalające znaleźć produkty, które zapewnią wysoką sprzedaż oraz niski wskaźnik wydatków na reklamę. Najlepiej to zrobić poprzez kampanie na Facebooku dla różnych produktów, dzięki którym będzie można wychwycić te najbardziej dochodowe. Aby móc prześledzić zainteresowania swoich klientów, warto też połączyć piksel Facebooka ze swoim sklepem.

  12. Naprawiaj błędy Niestety, nawet najlepsi dostawcy popełniają czasem błędy i wysyłają przesyłkę na inny adres. Co w takich wypadkach robić? Przede wszystkim unikaj awantur i nie obwiniaj otwarcie swojej hurtowni. Pamiętaj, że klient nie ma pojęcia o tym, że istnieje jakiś dostawca i to Ty musisz poinformować go o całej sytuacji, przeprosić i spróbować rozwiązać problem. Aby nie zepsuć wizerunku sklepu, możesz mu zaproponować np. zwrot opłaty za wysyłkę i poprosić, żeby zapłacił za nią dostawca – jeżeli jest profesjonalistą, powinien wziąć odpowiedzialność na swoje barki. Możesz też zaproponować klientowi podobny, ale nieco lepszy produkt w tej samej cenie. Dzięki temu utrzymasz z nim dobre relacje.

  13. Zadbaj o automatyzację Aby ułatwić sobie sprzedaż, zadbaj o automatyzację pewnych procesów. Jest to istotne zwłaszcza wtedy, gdy zależy Ci na szybkim rozwoju i skalowaniu biznesu. Przykładowo, narzędzie xSale pomaga wspierać sprzedaż na takich platformach jak Amazon, eBay, Allegro. Co więcej, ułatwia sprzedaż w sklepach korzystających z narzędzi takich, jak: Shoper, Sky-Shop, Prestashop, Magento, ClickShop oraz Sklepicom. Narzędzie to pozwala łatwiej zarządzać ofertami oraz aktualizować ceny w wielu kanałach sprzedaży. Dzięki niemu możesz też obsługiwać wiele kont i sklepów z poziomu jednego panelu.

Podsumowanie

Dropshipping może być bardzo opłacalny. Aby jednak odnieść sukces, warto pamiętać o powyższych wskazówkach. Ważne jest, aby starannie wybrać asortyment, precyzyjnie ustalić warunki współpracy z dostawcami, a także zadbać o promocję swoich produktów. Warto również wcześniej sprawdzić popyt na dane towary, a niektóre procesy zautomatyzować. Wszystko to sprawi, że z pewnością wyróżnisz się na tle swojej konkurencji, a tym samym wygenerujesz oczekiwany zysk.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP