Dwa procent firm działających w e-commerce generuje 91% przesyłek

Z danych przekazanych przez Pocztę Polską podczas zeszłorocznej konferencji eDelivery wynika, że rynek kurierski w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Aż 94% spośród wysyłających paczki to osoby indywidualne. Pozostałe 6% są to podmioty biznesowe, które jednak odpowiadają za praktycznie cały wolumen przesyłek (94%). Co więcej, 91% z tych paczek generuje tylko 2% firm. Są to największe sklepy - korporacje, które skupiają wokół siebie praktycznie całą sprzedaż.

Według szacunków wartość rynku e-commerce w Polsce na rok 2017 wyniesie około 40 mld zł. Poprzez zestawienie tej kwoty z powyższymi informacjami można wywnioskować, że ogromną większość tej sumy wygeneruje tylko kilkaset największych firm.

Rocznie zakładanych jest w Polsce około 7 tysięcy nowych sklepów internetowych. Podobna liczba jest zamykana, ale mimo wszystko ilość firm związanych ze sprzedażą online z roku na rok wzrasta. Jednak pomimo coraz większej ich ilości, dane przytoczone przez Pocztę Polską wskazują, że ogólny wolumen paczek generowanych przez nie maleje, co może sugerować, że nowe firmy na rynku online nie radzą sobie najlepiej. Wejście do tego kanału i rozpoczęcie sprzedaży jest łatwe, ale jak pokazuje doświadczenie, utrzymanie się w nim na dłużej sprawia im już większe problemy.

###Wyzwania stojące przed sklepami internetowymi

Z badań przeprowadzonych na początku tego roku przez Furgonetka.pl wynika, że jedną z przyczyn problemów z rozwojem jest obsługa posprzedażowa, a w szczególności zagadnienia związane z logistyką. Z informacji podanych w raporcie można wywnioskować, że małe i średnie sklepy w porównaniu do dużych, mają zupełnie inne podejście do wielu aspektów związanych z dostawą produktów. Różnią się m.in. średnią ceną, ilością opcji doręczenia oraz jego formami, np. aż 45% małych i średnich sklepów posiada jedną formę dostawy. Wśród dużych ten odsetek jest mniejszy i wynosi tylko 4%.

Oprócz logistyki, także inne elementy mają wpływ na mniejsze możliwości konkurowania z większymi sprzedawcami. Są to m.in. brak udogodnień dla klientów tj. szybkie przelewy i płatność za pobraniem, czy mniejsza możliwość bezpośredniego kontaktu kupującego ze sklepem w przypadku pytań. Sposobów na radzenie sobie z tymi wyzwaniami jest wiele.  Zostaną one prześwietlone i przedyskutowane podczas drugiej edycji konferencji eDelivery, która odbędzie się już 26 września na PGE Narodowym w Warszawie. Oprócz zagadnień związanych z obsługa posprzedażową, zostaną także poruszone kwestie dotyczące sprzedaży międzynarodowej (cross-border).

Wśród prelegentów znajdą się takie osoby jak: Andrzej Świderski z Eurloflorist, Barbara Żbik z PayU, Jakub Gierszyński z Decathlon czy Michał Perczak z GLS. Ostatnie bilety na konferencję są jeszcze dostępne na stronie www.edelivery2017.pl.


Źródła:

http://blog.furgonetka.pl/logistyka-w-duzych-sklepach-vs-malych-i-srednich/ http://www.bisnode.pl/news/raport-bisnode-nt-e-commerce-w-polsce/

https://www.slideshare.net/Furgonetka/clickcollect-przy-okazji-dlaczego-rynek-dostaw-si-zmienia-rafa-cheliski-konferencja-edelivery-2016

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP