W cyklu “E-commerce w pigułce” przybliżamy e-commerce z innych zakątków świata. Kilka informacji o niemieckim rynku e-handlu zebrał dla nas Łukasz Żak, CEO Eurohermes KG.
- Liczba sklepów: ok. 35 tys.
- Największe sklepy (różne branże): Amazon.de, Otto.de. Zalando.de
- Największe serwisy aukcyjne: eBay.de, Hood.de, yatego.com
- Platformy sprzedażowe (alternatywa dla portal aukcyjnych): hitmeister.de, Amazon Marketplace, rakuten.de , meinpaket.de,
- Porównywarki cen: billiger.de, Geizhals.de, preisvergleich.de, idealo.de, także specjalistyczne porównywarki np. dla rynku automotive : daparto.de czy carmio.de
- Narzędzia monitoringu cen, produktów, opinii: www.econda.de
- Najpopularniejsze platformy e-commerce: plentymarkets.eu, www.gambio.de; www.speed4trade.com; www.storedit.de
- Najpopularniejsze firmy transportowe/logistyczne: DHL / Deutsche Post, DPD, UPS, Trans-O-Flex, GLS
- Najciekawsze startupy e-commerce: www.deutsche-startups.de
- Serwisy/portale branżowe: shopanbieter.de, etailment.de , www.ecommerce-lounge.de, www.ecommerce-leitfaden.de
- Blogi/fanpage’e branżowe: blog.bvh.info, wortfilter.de, www.sellerforum.de; www.baywotch.de
- Serwisy z opiniami: trustedshops.de; ekomi.de; EHI Geprüfter Online-Shop (www.shopinfo.net); www.protectedshops.de
- Serwisy zakupów grupowych i ich agregatory: Groupon.de, WOW! Angebote bei eBay
- Kluby zakupowe: b.d.
- Katalogi esklepów: haendlerbund.de; www.bvh.info
- Najpopularniejsze raporty i rankingi branżowe: www.bvh.info/studien ; www.ecommerce-leitfaden.de/Studien; www.ehi.org/geschaeftsbereiche/medien/studien.html
- Nagrody branżowe: b.d.
- Eventy branżowe: Hitmeister e-Commerce Day, E-tailment Summit Berlin, www.bvh.info/veranstaltungen
- Organizacje branżowe: Bundesverband des deutschen Versandhandels e.V., Bundesverband Onlinehandel e.V. , Händlerbund e.V.
- Ulubione e-sklepy:www.cyberport.de; www.zalando.de; www.atu.de
- Cechy charakterystyczne rynku: 70 mln konsumentów, największy po Wielkiej Brytanii rynek e-commerce w Europie, brak dominacji portali aukcyjnych (duża popularność eBay ale nie dominacja, eBay zaczyna odchodzić od wizerunku portalu aukcyjnego na rzecz „galerii handlowej”) duże rozdrobnienie rynku (10 największych graczy w tym m.in. Amazon.de , Otto.de, Zalando.de ma łącznie ok. 32 % rynku e-commerce). Dzięki braku dominacji portali aukcyjnych, bardzo popularna jest sprzedaż wielokanałowa (Multichannel-Strategie), którą prowadzi większość sklepów, także dużych. Wysoki poziom świadomości prawnej konsumentów (w szczególności w zakresie prawa zwrotu towaru i kosztów transportu) i wymagający klienci oczekujący szybkiej realizacji zamówienia i wysokiej jakości produktów.
Niemcy to także logistyczna i marketingowa „brama” do sprzedaży w całej Europie. Z tego rynku korzystają nie tylko niemieckojęzyczni konsumenci z Austrii czy Szwajcarii. Ze względu na geograficzną bliskość (szybka realizacja zamówienia, niskie koszty przesyłek) i renomę niemieckiego handlu (wysoka jakość produktów, bezpieczeństwo zakupów), klientami niemieckich sklepów są także konsumenci ze Szwecji, Danii, Holandii, Belgii i Francji. Wykorzystuje to wiele firm z Polski „pozycjonując” się marketingowo na firmy niemieckie lub otwierając tam formalne oddziały.
Informacje: Łukasz Żak, CEO Eurohermes KG, kontakt: lukasz.zak@eurohermes.eu
Eurohermes KG oferuje polskim firmom e-commerce kompleksowe usługi wspierające sprzedaż transgraniczną B2C w Niemczech i wybranych krajach Europy.
Eurohermes KG świadczy usługi konsultingowe (zakładanie firm i oddziałów w Niemczech, rozliczanie VAT) , logistyczne w Niemczech w zakresie przesyłek kurierskich i drobnicowych (modele dostaw „just In time” oraz E-Fulfilment, obsługa zwrotów, wynajem powierzchni magazynowych) oraz w wybranych krajach EU (model „direct entry”) a także rozwiazania B2C dla sprzedaży e-commerce w Rosji i na Ukrainie („direct entry”, konsolidacje z Niemiec, uproszczone odprawy celne).