E-MAIL TRANSAKCYJNO-MARKETINGOWY

Mimo, że możliwość wysyłki wiadomości tekstowych pomiędzy komputerami istnieje już od ponad 45 lat, nadal kanał mailowy często niesłusznie traktowany jest jako drugorzędne narzędzie marketingowe. A nawet gdy tak nie jest, to zazwyczaj potencjał wiadomości e-mail nie jest w pełni wykorzystywany. Kluczem do osiągnięcia lepszych rezultatów są wiadomości transakcyjne. Jak to możliwe? Odpowiadają specjaliści z EmailLabs.

E-mail transakcyjny, a marketingowy

Rejestracja w sklepie internetowym lub usłudze, reset hasła, dokonanie zakupu, zapis do newslettera, opuszczenie koszyka. Te i inne podobne działania wykonane przez użytkownika na stronie internetowej aktywują wysłanie automatycznego, transakcyjnego maila. Wiadomości tego typu są wyczekiwane przez klienta, dzięki czemu wyróżniają się wyjątkowo wysokim wskaźnikiem otwieralności na poziomie większym niż 50% oraz niemalże równie pokaźnym wskaźnikiem klikalności.

Wiadomości marketingowe natomiast otwierane są znacznie rzadziej. Statystycznie ich wskaźnik otwieralności to około 10 - 19% (w zależności od badań), a wskaźnik klikalności to około 4,2%. Między innymi dlatego warto wykorzystać duże zaangażowanie w wiadomości transakcyjne, aby dostarczyć do klienta ważny przekaz marketingowy.

Jak połączyć wiadomości transakcyjne z wiadomościami marketingowymi?

Należy pamiętać, że po wykonaniu akcji na portalu lub w sklepie internetowym użytkownik spodziewa się wiadomości z linkiem aktywacyjnym: z informacjami o tym jakie musi podjąć kroki lub z potwierdzeniem transakcji. Dlatego też, gdy wysyłamy wiadomość transakcyjną, główny komunikat powinien zajmować nie mniej niż 2/3 treści wiadomości - zostawiając resztę miejsca na umieszczenie informacji promocyjnej. Za przykład może służyć wiadomość z potwierdzeniem zamówienia jaką wysyła Sephora:


Przykłady: Ryanair

Jedną w firm, która w dużym stopniu wykorzystuje otwieralność wiadomości transakcyjnych są linie lotnicze Ryanair, których model biznesowy w dużej mierze opiera się na "dosprzedaży". Zdjęcie poniżej przedstawia wiadomość transakcyjną, otwieraną bardzo chętnie ponieważ przypomina ona o odprawie online. Oprócz głównego komunikatu wiadomość zawiera wiele widocznych „Call to Action” oferujących klientowi wiele usług i produktów komplementarnych, które mogą ułatwić bądź umilić podróż. Są to rzeczy takie jak: rezerwacja miejsca, dokupienie bagażu, ubezpieczanie podróży i wiele innych. Wiadomość Ryanair nie jest jednak doskonała, ponieważ przekaz marketingowy zajmuje znaczną większość wiadomości:


Przykłady: RTV EURO AGD

Inne ciekawe marketingowe wykorzystanie wiadomości transakcyjnej prezentuje RTV EURO AGD. Kilka dni po zakupie zamówionego online towaru wysyłana jest wiadomość do klienta z prośbą o napisanie opinii o produkcie. Taka wiadomość jest kwalifikowana jako transakcyjna, ponieważ jest silnie spersonalizowana i odnosi się do konkretnej transakcji. Aczkolwiek ma ona zastosowanie marketingowe. Opinie pomagają przyszłym klientom w podejmowaniu decyzji oraz mogą być wykorzystane przy promocji produktu:


Dostarczalność

Aby wszystkie te i podobne zaawansowane działania marketingowe miały okazję oczarować klientów i pozytywnie wpłynąć na ich odzew i zyski, muszą w pierwszej kolejności trafić na skrzynki odbiorczej.

Przestrzeganie dobrych praktyk to pierwszy krok jaki trzeba zrobić aby zapewnić swoim wiadomościom e-mail wysoką dostarczalność.

Pamiętaj, że kluczowe jest również umieszczenie Twojego e-maila w skrzynce głównej, a nie w jednej z zakładek, np. oferty.

Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek.

Personalizacja pola from

Najlepiej dostosować nazwę nadawcy do sytuacji. Jeśli wiadomość zawiera potwierdzenie zamówienia, w pole from można wprowadzić na przykład „Obsługa Zamówień” i podać adres zamowienie@(twojsklep).pl.

Nadawcy „noreply@(twojsklep).pl” należy unikać jak ognia.

Właściwy temat

Podobnie jak w przypadku nazwy nadawcy. Po przeczytaniu tematu wiadomości odbiorca powinien łatwo domyślić się co ona zawiera.

Branding

Logo firmy w każdej wiadomości i spójne szablony zwiększają rozpoznawalność marki i zaufanie do nadawcy. Zintensyfikuje to interakcję klientów w mailingi. Personalizowana treść Zalecny jest cross-selling - proponowanie zakupu produktów komplementarnych, tak jak w przypadku Ryanair.

Widoczne „Call to Action”

Nie wolno pozwolić na to, aby klient musiał szukać linku przenoszącego do strony z produktem komplementarnym. Odpowiednie umieszczenie widocznego „Call to Action” jest kluczowe.

Infrastruktura

Serwery SMTP to najczęściej główny element wpływający na dostarczalność. Przygotowanie i utrzymanie własnej infrastruktury wymaga specjalistycznej wiedzy, czasu i nie raz jest kosztowne. Dlatego warto jest w takiej sytuacji sięgnąć po gotowe rozwiązanie.

Podsumowanie

Jak widać, mimo długiej historii komunikacji mailowej, istnieje jeszcze wiele zabiegów, które mogą zwiększyć efektywność wysyłek takich jak zaprezentowane w tym artykule marketingowe podejście do wiadomości transakcyjnych.

Czas najwyższy zaangażować zespół marketingowy, wzbogacić funkcje maili transakcyjnych, znaleźć niezawodną infrastrukturę i przestrzegać dobrych praktyk e-mail marketingu, a konwersja na pewno wzrośnie.


O Autorze:

EmailLabs™ to niezawodny serwer SMTP w chmurze, który z łatwością zintegrujesz z każdym systemem i aplikacją. Wysyłając wiadomości przez nasze SMTP zwiększysz dostarczalność i szybkość wysyłki, uzyskasz dostęp do zaawansowanych danych statystycznych i wsparcie naszych specjalistów e-mail.

Wyróżnieni w kategorii Rozwiązania Infrastrukturalne - Ekomersy 2016

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP