E-mail wprost do skrzynki: kilka słów od Kaliop Poland

E-mail marketing mimo naporu bardziej nowoczesnych form komunikacji w Internecie wciąż stanowi bardzo istotny element kampanii reklamowych. Nie jest dziś problemem wysłanie setek tysięcy listów elektronicznych, większym jednak jest sprawienie by dotarły one do adresatów i nie zostały przez nich zignorowane.

Według różnych analiz firm tworzących rozwiązania antyspamowe oraz zajmujących się bezpieczeństwem w sieci nawet 95 proc. wysyłanych e-maili to spam, czyli wiadomości niepożądane i niezamówione. Z punktu widzenia marketingu w sieci e-maile zawsze stanowiły łakomy kąsek. Można ich wysłać ogromne liczby przy właściwie minimalnym koszcie dostawy, dużo niższym niż tradycyjny mailing pocztowy. Decyduje to o bardzo dużej popularności tego rodzaju przekazów, mimo wciąż spadającej skuteczności.

Rozwiązania techniczne odpowiedzialne za usługę poczty elektronicznej pamiętają czasy początku Internetu i są zakorzenione jeszcze we wczesnych latach 80-tych. Przez blisko 40 lat rozwijane były oczywiście narzędzia podnoszące bezpieczeństwo: wprowadzające szyfrowanie transmisji, podpis elektroniczny a także zabezpieczenia antyspamowe czy antywirusowe, ale co do podstawowych założeń usługa wciąż działa w ten sam sposób.

Główne portale udostępniające konta poczty elektronicznej (Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, Gazeta.pl, itp.), które oferują usługi e-mail marketingu wśród użytkowników swoich serwisów - nie potrzebują właściwie wysyłać tych e-maili. Mogą je wkładać wprost do skrzynek z pominięciem protokołu pocztowego. Często nakładają limit na liczbę przesyłek, które nadchodzą z zewnątrz.

Najpopularniejsza usługa pocztowa, czyli Gmail.com dysponuje także bardzo wyrafinowanymi mechanizmami walidacji przychodzącej korespondencji - tak, aby zapewnić użytkownikowi usługi jak największy komfort z korzystania z konta.

W dużym stopniu, od dobrych stosunków z administracją portali (na które duży wpływ ma: także wiarygodność, treść oraz częstotliwość kierowanych przesyłek) zależy, czy nasz e-mail marketing kierowany do ich użytkowników okaże się skuteczny.

Na rynku bez trudu odnajdziemy szereg firm oferujących wysyłki e-mailowe, wśród nich takie jak: Sare, GetResponse, Freshmail.

Dysponują one zapleczem w postaci dużej liczby serwerów SMTP wraz z oprogramowaniem, które pozwala na łatwe tworzenie wiadomości i raportowanie otwarć i kliknięć. Firmy te dbają także o odpowiednią reputację wśród dostawców kont pocztowych i internetowych, tak aby zapewnić jak najwyższą dostarczalność poczty wysyłanej z wykorzystaniem ich usług. Są także firmy, które zapewniają jedynie samą usługę SMTP, z której możemy korzystać na dużą skalę, pozostawiając mechanizmy kolejkowania i raportowania do implementacji przez użytkownika.

W zależności od skali działania i kosztów, które możemy ponieść:

  • mamy możliwość zdecydować się na usługi jednej z tego typu firm

  • albo, jeśli nasz administrator poczty dysponuje wolnym czasem i odpowiednią wiedzą, wykorzystać jego zasoby do odpowiedniego skonfigurowania serwera pocztowego, a programistę webowego do oprogramowania procesu wysyłki i statystyk

Koszt poniesiemy jednorazowo, ale trzeba będzie także zająć się monitorowaniem dostarczalności i korespondencją z administratorami portal w przypadku problemów z dostarczaniem listów. O miesiąc zapłacimy także za dzierżawę serwera i łącza internetowego. W praktyce takie rozwiązanie opłaci się przy wysyłkach rzędu 500.000 e-maili i więcej miesięcznie. W innej sytuacji warto skierować się raczej w stronę usługodawcy.

Jeśli decydujemy się na usługę zewnętrzną, warto zapytać: czy operator monitoruje dostarczalność wśród krajowych portali. Stanowi to istotną przewagę lokalnych firm nad globalnymi, które o istnieniu np. Onetu, mogą nie mieć pojęcia.

Odpowiednia konfiguracja usług pocztowych obejmująca m.in. prawidłową konfigurację DNS oraz Reverse DNS, SPF (Sender Policy Framework), podpisów DKIM oraz efektywna częstotliwość wysyłki powinna zapewnić nam dostarczalność bez większych przeszkód.

Po pierwsze - często zapominanym elementem konfiguracji systemu wysyłkowego jest brak ustawienia tzw. Reverse DNS, co skutkuje często odrzucaniem wiadomości, które wysyłamy. W uproszczeniu Reverse DNS to jest, jak sama nazwa wskazuje odwrotny DNS - czyli wskazanie z adresu domenowego na IP. Stosownej konfiguracji można dokonać u naszego dostawcy usług hostingowych. Istotne jest, aby nazwa reverse DNS była zbieżna z adresem domenowym wysyłanej poczty,

Sender Policy Framework to mechanizm, który wymaga wprowadzenia wpisu typu TXT dla rekordu domeny. Wpis ten informuje o adresach serwerów, które mogą wysyłać pocztę w imieniu określonej domeny. Jeśli wysyłamy pocztę z kilku domen, dla każdej z nich należy wprowadzić odpowiednią konfigurację.

Domain Keys Identified Mail idzie jeszcze dalej - jest to mechanizm, który do weryfikacji nadawcy wykorzystuje kryptograficzną funkcję skrótu oraz algorytm klucza publicznego. W konfiguracji DNS umieszczana jest sygnatura, która w połączeniu z drugą częścią dołączaną przez serwer do wiadomości, jest wykorzystywana do weryfikacji wiadomości.

Wszystkie wspomniane metody nie dają wciąż 100 proc. pewności, że wiadomość nie jest fałszywa, ale znacznie podnoszą bezpieczeństwo komunikacji e-mailowej. Dodatkowo, co istotne z punktu widzenia dostarczalności kampanii e-mailowej, są brane pod uwagę przy klasyfikowaniu wiadomości przez systemy pocztowe.

Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na usługę albo uruchomienie wysyłki z własnych zasobów - zapewnimy sobie dopiero dotarcie z e-mailem do skrzynki, ale już od jego treści zależeć będzie, czy przekaz marketingowy, który kierujemy do użytkownika spotka się z jego zainteresowaniem i doprowadzi do akcji, którą sobie założyliśmy.

Masz dodatkowe pytania dotyczące tekstu? Pisz w komentarzach pod postem.


O Autorze:

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP