EHANDEL #1 - UNIKAJ BŁĘDÓW I NERWÓW: Efektywna współpraca na linii agencja-esklep.

Nie każda firma prowadząca działania reklamowe to duża marka mająca własny dział marketingu, dla którego agencja jest tylko wsparciem. W naszych realiach zdecydowanie częściej spotykamy się z sytuacją, kiedy właściciele zgłaszają się do agencji, mając niewielkie pojęcie o reklamie lub nie wiedząc o niej czegokolwiek, więc potrzebują nie tylko wykonawcy, ale też doradcy, który pokaże drogę do osiągnięcia założonych wcześniej celów.

Rola agencji wykracza wtedy poza sztywne ramy wyznaczonych zadań i zaczyna obejmować również takie pola, jak strategia, dalszy rozwój marki, dystrybucja informacji, wprowadzanie i opracowywanie nowych produktów czy ingerencja w te już stworzone. W takiej sytuacji kluczowe jest wybranie odpowiedniej agencji, która wykona nie tylko swoją pracę, ale też część pracy klienta.

W zależności od tego, do kogo chcemy dotrzeć, musimy wybrać agencję specjalizującą się w danej formie reklamy i ustalić „warunki gry”, czyli to, w jaki sposób będziemy współpracować, jakich efektów oczekujemy. Najważniejsi powinni być jednak ludzie. Trzeba się oczywiście zapoznać z portfolio, dowiedzieć, w jaki sposób weryfikowane są wyniki kampanii, sprawdzić, gdzie i jakie projekty agencja robiła, czy ma doświadczenie w Twojej branży i sukcesy na koncie, ale nie to jest najważniejsze.

<data-widget type="TagBasedPromotion" name="magazyn"></data-widget>

Nastaw się na długotrwałą współpracę biznesową, podczas której będziesz musiał zaufać pewnej grupie osób, powierzyć im wizerunek Twojej firmy. To od nich będzie zależeć to, co zobaczą Twoi klienci. Najczęściej spotykane problemy, jakie mogą pojawić się podczas współpracy to terminowość, wzajemne niezrozumienie przejawiające się w kolejnych poprawkach do kreacji i problemy z komunikacją.

Kiedy już wybierzemy agencję, pojawia się pierwsze zasadnicze pytanie – czy należy zatrudnić osobę odpowiedzialną za kontakt, zajmującą się głównie współpracą z agencją, czy zlecamy tę pracę komuś już w firmie pracującemu.

Wszystko zależy od indywidualnych preferencji i skali działań, jakich się podejmujemy. Jeżeli mamy zamiar przygotować stronę internetową ze sklepem i wypozycjonować ją wśród wąskiej grupy odbiorców, to prawdopodobnie poradzimy sobie sami. Jeśli chcemy działać na zdecydowanie większą skalę, szybko okaże się, że decyzji, które wymagają naszego udziału, jest zbyt wiele. Częste spotkania, odbieranie kreacji, planowanie dalszych działań reklamowych to zadania, które bywają bardzo czasochłonne, a osoba spoza branży niekoniecznie będzie wiedziała, jak się za nie zabrać. Po stronie agencji taką funkcję pełni account manager, czyli osoba z działu obsługi znajdująca się między działem kreacji a klientem. To ona dowiaduje się, co ma zostać przygotowane, zleca tę pracę działowi kreacji, odbiera ją i weryfikuje, a późnej prezentuje klientowi. Właśnie z nim kontakt będzie najczęstszy i od jego kwalifikacji oraz umiejętności zależeć będzie nie tylko efektywność współpracy, ale też jej wygoda. Dlatego podejmując współpracę z agencją, należy upewnić się czy praca z przydzielonym accountem jest satysfakcjonująca – jeżeli nie, nie bójmy się zwrócić na to uwagi.

Komunikacja na linii klient-agencja przebiegać może różnie. W zależności od oczekiwań i priorytetów możemy oprzeć się na komunikacji e-mailowej, telefonicznej, na częstych spotkaniach czy dedykowanych programach. Jest to istotny wybór, ale tak naprawdę zależy tylko od naszych preferencji, a agencja bez problemu się dostosuje. Jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do e-maili i telefonów, to nie ma sensu tego zmieniać. Najważniejsze jest to, w jaki sposób będziemy się porozumiewać – możemy się wzajemnie słuchać i uznawać wiedzę w danym zakresie, starając się wspólnie osiągnąć najlepszy efekt albo narzucać swoje zdanie agencji, oczekując wykonania polecenia i po prostu zlecić wykonanie zadania. Pierwsza możliwość jest oczywiście wyidealizowana – każda strona ma swoje wyobrażenie na temat marki, które poparte jest wiedzą, doświadczeniem i założonymi celami. Dlatego może pojawiać się konflikt na linii agencja-klient. Często zdarza się, że zleceniodawca czuje się traktowany arogancko, ma poczucie, że jego prośby nie są wysłuchiwane, a efekt końcowy jest daleki od zamierzonego, co wiąże się z kolejną dawką poprawek i przesunięciem terminu realizacji. Taka sytuacja daleka jest od ideału, ale nie zawsze wynika z braku chęci czy zaangażowania po stronie agencji – i tu dochodzimy do sedna sprawy – czy klient ma zawsze rację i na ile agencja może sobie pozwolić?

(...)Chcesz przeczytać cały materiał? :) Pierwszy numer Magazynu EHANDEL jest dostępny FREE w .pdf / .epub / .mobi! <data-widget type="TagBasedPromotion" name="magazyn"></data-widget>

Autorem tekstu jest Marek Górecki Magister socjologii, pracujący w branży reklamowej od ponad 3 lat jako content designer w firmie Social Art. W wolnych chwilach tworzy startup myBODIE i ogląda klasykę kina.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP