EHANDEL #1 - Wywiad z Tomaszem Niedźwieckim: Dropshipping - jak rozkręcić sklep bez własnego towaru?

Sklep oparty na modelu dropshippingu to ogromne odciążenie dla właściciela, który nie musi zajmować się kwestiami logistycznymi i może w całości skoncentrować się na promocji przedsięwzięcia. W przypadku współpracy z chińskimi dostawcami dochodzi także kwestia znacznego obniżenia kosztów i możliwość narzucenia wysokiej marży. O szczegółach tego rozwiązania rozmawialiśmy z Tomaszem Niedźwieckim, właścicielem wielu e-sklepów dropshippingowych, w tym wszystkodlafona.pl i smartking.pl.

Czy mógłbyś wytłumaczyć, na czym polega dropshipping w swojej istocie – jakie płyną korzyści z tego typu działalności dla ciebie?

Dropshipping to, według definicji, przeniesienie procesu wysyłki na hurtownie/dostawcę. Istnieją trzy modele współpracy:

1. Klient działa jako pośrednik, występując przy tym w imieniu i na rzecz konsumenta.

2. Klient działa jako sprzedawca.

3. Model mieszany.

W pierwszym przypadku serwis nie może posiadać cech sklepu internetowego. Przeciętny konsument musi wiedzieć od razu, że pod tym adresem może skorzystać z usług pośrednika handlowego. W tej formule można prowadzić sprzedaż na Allegro tylko w dziale Usługi. Pośrednik nie przyjmuje odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, nie odpowiada za niezgodność towaru z umową.

<data-widget type="TagBasedPromotion" name="magazyn"></data-widget>

Drugi model współpracy zakłada, że dropshipping ogranicza się wyłącznie do procesu logistycznego, w którym to przedsiębiorca działa jako sprzedawca, a jedynie wysyłka towarów leży po stronie podmiotu – jak w moim przypadku – zagranicznego. W tym modelu z urzędem skarbowym podatnik rozlicza się z całej kwoty uzyskanej od kupującego. W przypadku dropshippingu spoza UE (na którym głównie będziemy się koncentrować) nie ma możliwości odliczenia kosztów zakupu. Zazwyczaj jedynym potwierdzeniem jest przelew, który nie jest dokumentem umożliwiającym zaksięgowanie jako koszt.

Trzeci model to kombinacja dwóch powyżej opisanych modeli. Zakłada takie ukształtowanie regulaminu oraz treści na stronie internetowej, aby właściciel działał de facto jako pośrednik między konsumentem a sprzedawcą azjatyckim,przyjmując jednak na siebie wszelkie obowiązki sprzedawcy polskiego. Model taki pozwoliłby na rozliczanie się z urzędem skarbowym jedynie z prowizji otrzymanej od konsumentów, a jednocześnie spełniałby wszelkie wymogi prawa konsumenckiego.

Dropshipping jest modelem, który opłaca się obu stronom z prostego powodu: hurtownia ma towar, który chce sprzedać, a sklep nie może sprzedawać bez posiadania towaru w magazynie.

Na ile to rozwiązanie jest popularne wśród krajowych hurtowni?

Polskie hurtownie dopiero dostrzegają możliwości, jakie daje dropshipping, jednak należy brać pod uwagę, że ten model ma największy sens w przypadku wysyłki z zagranicy. Nie oznacza to, że nie wierzę w sukces tego modelu na gruncie: Polska - Polska, jednak ja nie zajmuję się tym tematem i nie jestem na tyle z nim zaznajomiony, aby przedstawić korzyści.

Z jakimi największymi problemami spotykasz się, prowadząc sklep w takim modelu? Jak radzić sobie z kosztami wysyłki, jeśli klient zamówi kilka produktów od różnych producentów/hurtowni? Jak rozwiązujesz kwestię zwrotów, niedostarczonych przesyłek?

Pośrednik jest właśnie po to, aby szybko i z korzyścią dla klienta rozwiązywać typowe w tym przypadku problemy – odpowiedni customer service to klucz do sukcesu. W dzisiejszym świecie, kiedy dwa kliknięcia dzielą cię od sklepu znajdującego się na drugim końcu świata, to obsługa klienta i pomoc przy rozwiązaniu ewentualnych problemów wynikających z transakcji są podstawą funkcjonowania sklepów opartych na zagranicznych magazynach.

My przyjmujemy zwroty w naszym biurze we Wrocławiu i zwracamy koszty, które ponosi klient na paczkę zwrotną. Celem jest to, by kupujący nie musiał obawiać się o jakość produktu, bo jeśli nie spełni ona jego oczekiwań, nie poniesie z tego tytułu żadnych kosztów.

Paczki giną bardzo rzadko, jednak kiedy nie dotrze na miejsce, zadajemy klientowi pytanie: życzysz sobie zwrotu pieniędzy czy może chcesz, abyśmy nadali paczkę na nasz koszt? Nie powoduje to strat, ponieważ jeśli paczka nie dotrze, to otrzymujemy zwrot od naszego dostawcy lub ten zleca ponowną wysyłkę. Dzięki numerom trackingowym możemy to łatwo i szybko kontrolować.

Scharakteryzuj, proszę, swój model działalności – dzięki temu, że nie musisz organizować całego łańcucha logistycznego masz możliwość błyskawicznego testowania pomysłów i wdrażania „sklepów-instant”. W jakich niszach obecnie działasz?

Przez trzy lata zajmowałem się sprzedażą wyłącznie smartfonów. Takie marki jak Lenovo, Xiaomi, Meizu nie posiadają oficjalnych dystrybutorów w Polsce, jednak ich ceny w stosunku do jakości i parametrów są około 30-50% niższe niż ceny topowych marek dostępnych w salonach. Uzyskiwałem bardzo duży obrót i nie spodobało się to platformie, na której sprzedawałem (konkurencja dla ich ofert), dlatego konto firmowe zostało przez nich zablokowane.

To był impuls do tego, by uniezależnić się i tworzyć własne sklepy. Jesteśmy teraz na etapie, w którym możemy zakładać jeden sklep na miesiąc, każdy w innej niszy. Nie chcę zdradzać szczegółów, jednak narzędzie, którego używamy, daje nam możliwość sprzedaży milionów produktów z całego świata. Już niedługo będzie ono dostępne dla każdego, kto będzie chciał wystartować ze swoim sklepem.

(...) Chcesz dowiedzieć się więcej? Całość dostępna jest numerze #1 Magazynu EHANDEL. Dostępny poniżej. Za darmo :)

<data-widget type="TagBasedPromotion" name="magazyn"></data-widget>

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP