Ekomersy 2013: Miłość i nienawiść w polskim e-handlu - Arkadiusz Widawski

"Mądry e-commerce będzie słuchał swoich klientów i zmieniał się właśnie dla nich" - mówi Arkadiusz Widawski, pomysłodawca i redaktor naczelny magazynu Online Marketing Polska.

Przy okazji 2. edycji Ekomersów sprawdzamy, co kochają i czego nienawidzą w polskim e-handlu jurorzy konkursu. Tym razem na pytania odpowiada Arkadiusz Widawski.

Za co kochasz e-commerce?

Nie kocham e-commerce, bo nie kocham zakupów w ogóle. Niemniej jednak jest coś fascynującego w bliskim obserwowaniu tego, jak zmieniają się przyzwyczajenia zakupowe współczesnego konsumenta. Jak bardzo dla wygody i oszczędności (lub oszczędności i wygody) jest w stanie porzucić odwieczne pragnienie posiadania "tu i teraz".

Co szczególnie cenisz w polskim e-handlu?

Pomysłowość i oferowanie usług, które były niedostępne w sklepach offline lub nawet takich, których nie ma także zagranicą. Cenię trud poszukiwania własnej drogi i budowania produktów komplementarnych.

Co Cię wkurza w polskim e-commerce?

Bezimienne, statystyczne traktowanie klienta. Czasem wiara w to, że nie trzeba mieć dobrego produktu, tylko umiejętnie go wyeksponować, a co gorsza - niektórzy twierdzą, że nie trzeba mieć produktu w ogóle. Kiedyś ten problem dotyczył małych dostawców, a teraz nawet ogromne sieci mają problem z dostarczaniem tego, co obiecały. Do tego dochodzą kulawe regulacje prawne i przestaję dziwić się osobom, które "chcą dotknąć zanim kupią". Zamienniki są niekiedy dobre w roli części do starych aut, ale nie w e-commerce. Już nie.

Co robisz, by to zmienić?

Edukacja. Nie tylko jako organizator Kongresów Online Marketing, ale przede wszystkim jako klient. Zawsze wypełniam ankiety ewaluacyjne, bo zależy mi na tym, aby moja opinia była usłyszana. Dobrze wiem, że mądry e-commerce będzie słuchał swoich klientów i zmieniał się właśnie dla nich. Dziwi mnie natomiast czasem, gdy sklepy nie są zainteresowane opinią kupujących. Wówczas patrz pkt. 3, zdanie nr 1.

Jak Twoim zdaniem będą wyglądały zakupy online za 10 lat?

Jestem gotów postawić na scenariusz, w którym zakupy online w pewnych branżach będą stanowiły przeważającą część dokonywanych zakupów w ogóle, co więcej będą rozpoczynane i finalizowane znacznie częściej na urządzeniach mobilnych niż to ma miejsce obecnie. Uważam, że część z obecnych sklepów stanie się bardziej showroomami, a producenci będą wystawiali swoje produkty głównie korzystając z budżetów marketingowych, licząc tak naprawdę na wzrost sprzedaży w zupełnie innym kanale. Nie wierzę natomiast w całkowitą dominację e-commerce, tak samo jak nie wierzę w zaprzestanie wydawania drukowanych czasopism. W offline jest i będzie drożej. Ale będzie.

Arkadiusz Widawski - pomysłodawca i redaktor naczelny pierwszego drukowanego magazynu w całości poświęconego marketingowi w sieci - Online Marketing Polska. Twórca cyklu popularnych Kongresów Online Marketing Master Class, a także programu edukacyjnego Certyfikowany Online Marketing Manager, serii wywiadów Online Marketing Hangout, a także licznych szkoleń e-marketingowych. Prelegent na konferencjach marketingowych, hotelarskich, SPA i innych. Odpowiada za marketing w Internecie w Forum Press, a specjalizuje się w internetowych modelach biznesowych. Od 2003 r. związany z Forum Media Group, gdzie tworzył produkty elektroniczne dla biznesu. W latach 2000-2001 pracował w telewizji lokalnej w roli dziennikarza i prezentera, aktywnie współpracował z rozgłośniami radiowymi w roli prezentera oraz wydawcami prasy lokalnej. Ukończył informatykę i ekonometrię na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Prywatnie fan nowoczesnych technologii i gadżetów elektronicznych.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP