Ekomersy 2013: Miłość i nienawiść w polskim e-handlu - Krzysztof Rdzeń

"Cenię mierzalność e-handlu, szczególnie że mając trochę doświadczeń z handlem tradycyjnym, również od strony analizy wyników sprzedaży, wiem że w internecie łatwiej o transparentne dane" - mówi Krzysztof Rdzeń, redaktor naczelny Mensis.pl.

Przy okazji 2. edycji Ekomersów sprawdzamy, co kochają i czego nienawidzą w polskim e-handlu jurorzy konkursu. Tym razem na pytania odpowiada Krzysztof Rdzeń.

Za co kochasz e-commerce?

Z perspektywy klienta przede wszystkim za szeroko rozumianą wygodę e-zakupów i związaną z tym oszczędność czasu. Kiedyś dodałbym pewnie, że również za niższe ceny. Dziś jednak widzę, że podstawą większości moich decyzji zakupowych są emocje, dany towar chcę mieć natychmiast (na drugi dzień),i im więcej e-sklepów daje mi taką gwarancję, tym częściej robię zakupy zza biurka.

Ze strony kreatora rynku za pasję, jaką e-commerce tchnął we mnie. Kiedyś co prawda wiedziałem, że będę pracował "przy kompie", ale ciężko było mi sprecyzować charakter tej pracy. Przez jakiś czas byłem adminem sieci komputerowych, informatykiem w sieci Intermarche, aż zdecydowałem się na własny e-commerce - pierwszy sklep internetowy, później kolejne i dopiero to był kierunek, przy którym pisze się ciekawy romans.

Co szczególnie cenisz w polskim e-handlu?

E-commerce jest dynamiczny i pewnie w różnym czasie doceniałem inne wartości.

Dziś podoba mi się to, że polski e-handel się profesjonalizuje. Widzę to zarówno po małych, ale szybko rosnących sklepach upatrujących swoich szans w perfekcyjnej obsłudze klienta czy stale doskonalonej logistyce, jak i po większych firmach, które od pewnego czasu traktują internet jako ważny kanał dystrybucji, ale też jako miejsce zdobywania informacji o klientach.

Abstrahując od polskiego e-commerce w ogóle cenię mierzalność e-handlu, szczególnie że mając trochę doświadczeń z handlem tradycyjnym, również od strony analizy wyników sprzedaży, wiem że w internecie łatwiej o transparentne dane.

Co Cię wkurza w polskim e-commerce?

Wkurza mnie to, że ludzie narzekają na dobre pozycje największych firm, vide Grupa Allegro w polskim e-commerce. Złe jest to, że na narzekaniu najczęściej się kończy. Sprzedawcy Allegro narzekają na wysokie prowizje, teraz w modzie jest też lamentowanie nad spadającą sprzedażą w tym serwisie. Ja sam chętnie chwytam ten trend, ale głównie od strony analitycznej, w końcu Allegro przez lata mówiło nam, że stanowi połowę polskiego e-handlu, więc zmiany w tym kanale mogą mieć spore znaczenie dla całego rynku.

Poza tym jest jeszcze jedna sprawa, i nie dotyczy ona tylko e-commerce, ale biznesu w ogóle. Promujemy przedsiębiorczość, ja w Mensis.pl też i wydaje mi się, że to jest fajne. Wkurza mnie natomiast promowanie przedsiębiorczości masowej, która ma niewiele wspólnego z rzeczywistymi wartościami biznesu. Nieustanne startupowanie, bezmyślne dotowanie czy robienie biznesu "po godzinach" wpisują się w te działania.

Co robisz, by to zmienić?

Już blisko 2 lata wydaję Mensis.pl - miesięcznik sprzedawców internetowych. Od kilkunastu miesięcy również serwis internetowy o tematyce e-biznesowej. Staram się mówić, że biznes to po pierwsze pasja i zaangażowanie, nie byłem z tą myślą pierwszy, nie będę też pewnie ostatnim, który to powtarza. Wcześniej o moich doświadczeniach biznesowych systematycznie informowałem kilka tysięcy osób, które czytały moje maile. Pisałem o biznesie z perspektywy małego przedsiębiorcy, teraz jako wydawca staram się pokazywać różne punkty widzenia. Wierzę, że w jakimś stopniu przykładam się do zmian na lepsze.

Jak Twoim zdaniem będą wyglądały zakupy online za 10 lat?

Jak powiem, że kanały zintegrują się na tyle, że ciężko będzie dodawać "online" do słowa "zakupy" to pójdę bezpiecznie i zgodnie z trendem. Wydaje mi się jednak, że długo jeszcze desktopy pozostaną najwierniejszym sposobem na składanie zamówień w sklepach. Z drugiej strony chciałbym aby przyszedł taki moment, w którym w dowolnej chwili, bez chwytania jakiegokolwiek urządzenia, pomyślę o tym jaki sklep chcę odwiedzić i jakie towary wybrać, i to zamówienie zostanie zrealizowane. Wiem, to niebezpieczna myśl ;-)

Krzysztof Rdzeń od 2007 roku jako głowa Grupy Evolutive zarządza projektami firmy, w tym pracą agencji interaktywnej i zespołem programistów sosho.pl wspierając rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w obszarze e-commerce. Pomysłodawca i główny koordynator projektu Mensis.pl oraz Trustme.pl które jak każde poprzednie realizuje z pasji kreowania ciekawych przedsięwzięć biznesowych, realnie wspomagających rozwój firm z sektora e-commerce. Członek Zarządu Intercomp, spółki zawiadującej kilkoma sklepami internetowymi w branży IT. Niezależny specjalista e-commerce doradzający w kilku spółkach internetowych. Prywatnie fan gór, rowerów górskich i tenisa stołowego.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP