Ekomersy 2013: Miłość i nienawiść w polskim e-handlu - Mariusz Wesołowski

"E-commerce nie jest i nigdy nie był łatwy, dlatego cenię w nim to, że z jednej strony zmusza do samokształcenia, ale z drugiej po prostu pozwala rozwijać wciąż nowe kompetencje" - o tym za co ceni a czego nie lubi w polskim e-commerce opowiada Mariusz Wesołowski, mariuszwesolowski.pl.

Przy okazji 2. edycji Ekomersów sprawdzamy, co kochają i czego nienawidzą w polskim e-handlu jurorzy konkursu. Tym razem na pytania odpowiada Mariusz Wesołowski.

Za co kochasz e-commerce?

Przede wszystkim za to, że uczy wytrwałości, a to najcenniejsza cecha w biznesie. E-commerce nie jest i nigdy nie był łatwy, dlatego cenię w nim to, że z jednej strony zmusza do samokształcenia, ale z drugiej po prostu pozwala rozwijać wciąż nowe kompetencje. Doceniam też to, jak zmienia się na przestrzeni tych kilkunastu lat, przez które nam towarzyszy. A w samym czystym e-commerce najbardziej kocham prostotę procesu zakupowego. Zakochałem się w niej od pierwszego kliknięcia "kup teraz".

Co szczególnie cenisz w polskim e-handlu?

To, że skupia wokół siebie świetnych i niezwykle różnorodnych ludzi. To, że być może trochę z mozołem, ale jednak wciąż zmienia się jego obraz na lepsze. Ci, których biznesową mentalność definiowało rozwinięcie słynnego skrótu SKLEP ze skeczu Smolenia i Laskowika w opolskim kabaretonie z lat 80. ("stój kliencie lub ewentualnie poproś"), zostali wyparci przez tych, którzy chcą i umieją rozmawiać z ludźmi, wreszcie przez tych, za którymi stoją prawdziwe konkretne wartości, takie jak przedsiębiorczość czy zorientowanie na klienta. Cenię też w wielu e-sklepach ambicję, którą się wykazują, a także czujność i gotowość na zmiany.

Co Cię wkurza w polskim e-commerce?

Niekiedy sztuczny podział na tych, którzy „robią e-commerce” i na tych, którzy mają e-commerce w LinkedIn. Ja dla wielu zaliczam się do tych drugich i niekiedy ktoś próbuje mi na tej podstawie udowadniać, że się nie znam lub nie wiem, o czym mówię, ale kiedy przychodzi do rozmów na tematy konkretne, np. logistyki lub prawa sprzedażowego, to okazuje się, że tej wiedzy nie nabiera się tylko z samego doświadczenia, przy całym dla tego procesu szacunku, lecz się to po prostu chce wiedzieć lub nie. Ja zawsze chciałem wiedzieć, ale swoją drogą zawodową kieruję w taki sposób, aby za tą wiedzą stało też doświadczenie. Niektórzy czują się ekspertami, bo sprzedają 20 paczek dziennie, ale zapominają, że to relatywizm, bo być może ktoś sprzedaje jedną paczkę tygodniowo, ale nie dlatego, że mu „nie idzie”, lecz dlatego, że taki ma produkt i taki założył plan. Mam wśród swoich klientów firmy, które są na rynku od lat i nagle potrzebują na nowo ustawić jakieś rzeczy w sklepie, które jeszcze parę lat temu działały, a teraz już nie działają. Dla wielu to jest szok, a dla mnie normalna sprawa spowodowana tym, że coraz większa jest na rynku konkurencja. Nieważne, odszedłem od tematu. Każdy brak szacunku mnie irytuje. Po prostu.

Co robisz, by to zmienić?

Rozmawiam z każdym na każdy temat, wierzę w wymianę doświadczeń. Jestem niezwykle wesoło usposobionym człowiekiem, co czasem stwarza u interlokutorów pozór rozmowy z wariatem, a przynajmniej człowiekiem lekko zakręconym. Tak czy inaczej twierdzę, że rozmowa jest lekiem na całe zło. Jeśli ktoś czegoś nie chce dostrzec, staram się to wypunktować, jeśli wciąż ma z tym problem, zwykle wymyślam na poczekaniu jakąś metaforę lub odnoszę się do przykładów. Uwielbiam logikę, dlatego - być może - czasem jest mi łatwiej. Poza tym jakby nie patrzeć, mam wykształcenie pedagogiczne, więc zabawa w nauczyciela idzie mi całkiem sprawnie, heh :)

Jak Twoim zdaniem będą wyglądały zakupy online za 10 lat?

To już będzie po prostu open commerce, ale bez obaw, wszyscy się tego do tej pory nauczymy. Obecnie pracujemy z Moniką Mikowską (jestem.mobi) nad raportem Mobile Commerce w Polsce 2013. Niektóre wnioski nasuwają się same, choćby na podstawie tego, nad czym pracuje PayPal, ale też wiele firm na całym świecie. Będziemy dążyć do ujednolicania platform, ułatwiania procesu zakupowego, ale też przede wszystkim do umożliwienia klientom zakupu w każdy możliwy sposób. Nie wiem, czy za 10 lat to się utrzyma, ale celuję w trend lokalności, który może namieszać przez najbliższe 5-7 lat, powiedzmy. Jesteśmy na takim etapie, w którym z punktu widzenia klienta wszystko dzieje się za wolno. Mam tu na myśli wysyłkę paczek etc. Lokalność rozumiana jako zakupy internetowe, ale w obszarze jakiegoś promienia, będą mogły te procesy skrócić. Za dziesięć lat będzie liczyło się to, jak brand sprzedażowy przygotował się do walki o emocje i serca klientów. Reszta kwestii, zwłaszcza różnic technologicznych, mocno się wyrówna, przynajmniej u liderów, a w końcu to oni decydują o tym, co będzie za …X lat, czyż nie?

Mariusz Wesołowski - doświadczenie zdobywał w Grupie Allegro, w której pełnił obowiązki koordynatora ds. edukacji w dziale marketingu Allegro.pl. Powołał do życia projekt Edukacyjnych Spotkań Allegro, a także rozwijał e-learning w ramach serwisu Akademia Allegro. Po odejściu z Grupy Allegro czynnie zaangażowany w prowadzenie szkoleń, m.in. w ramach projektu Akademia Onet. Prowadził szkolenia z e-commerce dla takich firm, jak Agora S.A. czy EduInvest. Współautor kilku książek z dziedziny kulturoznawstwa, a także Biblii e-Biznesu (Helion, 2013), bloger NaTemat.pl, felietonista Proseed Magazynu. Obecnie pochłania go e-commerce w Raben Management Services Sp. z o.o.

Najlepsze produkty, usługi i osoby, przyczyniające się do rozwoju polskiego rynku e-commerce można wybierać do 19 września, oddając jeden głos w każdej kategorii: ZAGŁOSUJ

Gala konkursowa wraz z wręczeniem statuetek odbędzie się 23 września 2013 w trakcie Wieczoru branży e-commerce organizowanego w ramach V Targów eHandlu i konferencji Ecommerce Trends 2013/Jesień na Stadionie Narodowym w Warszawie. Bilety na to wydarzenie można nabyć na stronie konkursu ekomersy.pl. Bezpłatne wejściówki na Targi eHandlu można rezerwować na stronie targiehandlu.pl.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP