Felieton Konrada Zacha: Co nas czeka w eCommerce w 2018 roku ?

Analogicznie do wielu tradycyjnych branż, również firmy, które opierają swoją działalność na potencjalne e-commerce z pewnością mogą uznać koniec 2017 roku za równie owocny co i pracowity. Myślę, że dla wielu z nas ubiegły rok przyniósł mnóstwo nowych inspiracji, ciekawych rozwiązań technologicznych ale też konieczność modyfikacji naszych modeli biznesowych czy stosowanych narzędzi online. Wszystko to działo się za sprawą dynamicznie rozwijającego się obszaru Big Data, wzrostu znaczenia analityki w działaniach ebusiness a także coraz wyższej świadomości konsumentów, którzy sięgają po nasze produkty czy usługi za pośrednictwem Internetu.

Odpowiadając na co dzień za optymalizację lub kreowanie strategii eCommerce dla firm z różnych branż oraz działających na różnych rynkach, staram się dużo rozmawiać ucząc się jednocześnie zarówno bieżących trendów obowiązujących w globalnym świecie handlu elektronicznego ale także poznając coraz bardziej precyzyjne i skonkretyzowane potrzeby klientów. Na podstawie zgromadzonych inspiracji i sugestii chciałbym zainspirować Was poprzez wskazanie trzech obszarów, które moim zdaniem znacząco wpłyną na tempo i kierunek rozwoju eCommerce w 2018 roku.

Big Data i rozszerzona rzeczywistość

Z pewnością większość z nas jest świadoma potencjału Big Data od kilku lat i każdy z nas w większym lub mniejszym stopniu w tym potencjale partycypuje. Z jednej strony nieograniczony dostęp do danych oraz możliwość wyciągania wniosków przekładających się na rozwój naszego biznesu, z drugiej strony coraz bardziej świadomi klienci, którzy doskonale określają swoje potrzeby aby później bardzo skrupulatnie egzekwować ich realizację wymuszają na właścicielach eCommerce stosowanie rozwiązań, które w naturalny sposób personalizują informacje i formę relacji z klientami kanału online.

Tym samym coraz większą popularnością będą cieszyć się rożnego rodzaju systemy, rozwiązania czy algorytmy związane z obszarem rozszerzonej rzeczywistości, rekomendacji, personalizacji w trybie rzeczywistym czy automatyzacją procesów obsługi klienta na poziomie bliskim inteligencji emocjonalnej człowieka. Trend ten jest moim zdaniem nieunikniony na co niebagatelny wpływ ma fakt, że większość zaawansowanych rozwiązań analitycznych, modeli predykcyjnych czy narzędzi automatyzujących procesy stało się dostępnych w modelu subskrypcyjnym. Dzięki takiemu modelowi dystrybucji dotychczasowe bariery wejścia opierające się na kwestiach technologicznych czy finansowych przestały mieć znaczenie a większość wymienionych kategorii rozwiązań dostępnych jest dla firm eCommerce o dowolnej zasobności portfela. Zwłaszcza, że znakomita większość rozwiązań wykorzystujących Big Data finalnie wpływa pozytywnie na kluczowe wskaźniki naszych biznesów online tj. rentowność, mROI, współczynniki konwersji czy minimalizację bounce rate.

Go Global !

11 listopada to data szczególna dla branży eCommerce, szczególnie dla rynku chińskiego. To właśnie tego dnia, od kilku lat, Alibaba.com organizuje specjalną całodniową promocję pod marką „Dzień Singla”. Coroczne efekty działań promocyjnych Alibaba.com budzą zapewne zachwyt większości ludzi interesujących się branżą handlu internetowego. Wg ogólnodostępnych raportów Alibaba.com w 2017 roku po raz kolejny pobiła swój własny rekord sprzedaży podczas tego wydarzenia i w ciągu jednego dnia wygenerowała przeszło 25 mld USD obrotu co spowodowało przyjęcie ok. 9000 zamówień co 1 sekundę w ciągu całej doby. Sumaryczna wartość zamówień z tego dnia ponad dwukrotnie przekroczyła wartość wszystkich transakcji realizowanych za pośrednictwem Internetu w Polsce w 2017 roku. Alibaba.com wprowadzając swój model biznesowy pokazała całemu światu, że eCommerce nie ma granic zarówno w obszarze transakcji B2B jak i w przypadku sprzedaży konsumenckiej B2C ( kanałem sprzedaży B2C dla serwisu Alibaba.com jest sklep internetowy Aliexpress.com, który zarejestrował do tej pory ok. 2 mln użytkowników z Polski ). Globalne podejście do firm prowadzonych w kanale online staje się bez wątpienia kluczowym czynnikiem wzrostu i najbardziej istotnym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw działających na każdym, praktycznie, rynku. Obserwując polski rynek innowacji i startupów bez problemu możemy zauważyć, że znakomita większość projektów jest przygotowana do szybkiego skalowania na rynki zagraniczne a sposób nawigacji, realizacji transakcji czy metody kontaktu z klientami są od samego początku zaprojektowane z myślą o rynku światowym. Również firmy, które są już obecne na rynku eCommerce, coraz częściej

poszukują nowych modeli biznesowych czy szans na szybki rozwój regionalny. W przypadku handlu internetowego doskonałym narzędziem są różnego rodzaju platformy działające w modelu marketplace. Dzięki nim producenci, dystrybutorzy czy dostawcy usług są w stanie oferować swoje portfolio na wielu, również odległych geograficznie czy kulturowo rynkach, bez konieczności przygotowywania infrastruktury oraz planu biznesowego ekspansji na poszczególne rynki. Trend ten doskonale wyczuwa m.in. Amazon.com, który w zeszłym roku uruchomił w Polsce dedykowany, polskojęzyczny interfejs swojego programu Fulfillment by Amazon. Program ten umożliwia rozpoczęcie sprzedaży na kilkunastu rynkach Europy, USA oraz Australii i Oceanii firmom, które nie posiadają żadnej wiedzy technicznej a znajomość jęz. angielskiego jest w nich na przeciętnym poziomie. Analogicznie Amazon.com dywersyfikuje rynek B2B otwierając w drugiej połowie 2017 roku swój kanał pozyskiwania dostawców B2B z rynku Indii ( ok. 1.3 mld potencjalnych konsumentów i prosumentów w kraju, w którym poziom dostępu do Internetu, zwłaszcza w kanale mobilnym, rośnie rok do roku kilkukrotnie ).

Człowiek

W myśl wiecznie żywej, kapitalistycznej, idei „Klient – nasz pan” rynek eCommerce staje się coraz bardziej wymagający, zarówno ze strony bardzo świadomych konsumentów o sprecyzowanych potrzebach jak i , tym samym, ze strony firm oferujących swoje produkty i usługi w kanale internetowym. Wspomniany w początkowej części artykułu potencjał Big Data ma niebagatelne znaczenie w pozyskiwaniu i lojalizacji klientów online, zarówno w obszarze B2B jak i B2C. Tym samym coraz większą popularność zyskiwać będą różnego rodzaju rozwiązania, platformy czy usługi, których efektem będzie zwiększenie satysfakcji klienta oraz dostarczanie rozwiązań, które w coraz bardziej precyzyjny sposób będą realizować kluczowe potrzeby konsumentów. Nie jest to oczywiście idea odkrywcza, faktem jest jednak, że możliwości technologiczne oraz niskie bariery kosztowe rozwiązań oferowanych w modelu subskrypcyjnym, dają nam praktycznie nieograniczone możliwości pozyskiwania informacji o preferencjach zakupowych, zachowaniach, zwyczajach czy wręcz chwilowych potrzebach naszych obecnych i potencjalnych klientów. To z kolei, poza zwiększeniem sprzedaży, pozwoli również na obniżenie kluczowych dla eCommerce parametrów takich jak koszt pozyskania czy obsługi klienta, realizacji ustawowych zwrotów czy obsługi reklamacyjnych. Wśród najpopularniejszych obszarów technologicznych, które w bezpośredni sposób będą silnie wpływały na satysfakcję e-konsumentów, można bez wątpienia zaliczyć systemy marketing automation, chat boty, marketing oparty na opiniach czy poszerzenie kanałów sprzedaży i interakcji z klientem o obszar social media, influencer marketingu oraz wirtualnej rzeczywistości.

Rozwój technologii oraz globalny, otwarty rynek rozwiązań eCommerce, daje nam niezaprzeczalną szansę wzajemnej inspiracji, nauki i wykorzystywania wiedzy dostępnej do tej pory w często ograniczonym zakresie. Obserwując działania konkurencji oraz odwagę tych firm, które przełamują bariery i trendy, warto pamiętać o tym, że aby skutecznie i dynamicznie rozwijać swój biznes, nie wolno bać się zmian. Zmian zarówno tych ewolucyjnych jak i takich, które w znaczny sposób odmienią dotychczasowy model biznesowy naszych przedsiębiorstw czy rynków, na których działamy. Nieograniczony dostęp do informacji, opinii i potrzeb naszych klientów a także rozwiązania umożliwiające dynamiczną ekspansję na światowych rynkach eCommerce powoduje, że każdy z nas ma szansę na budowę biznesu online, który bez żadnych kompleksów jest w stanie urosnąć i rozwinąć skrzydła na rynku globalnym. I takich wyzwań oraz sukcesów życzę Wam wszystkim w Nowym Roku i zachęcam do dyskusji oraz kontaktu !

Konrad Zach

CEO thinkHUB.pl

konrad.zach@thinkhub.pl

Ekspert e-commerce z kilkunastoletnim doświadczeniem w budowie i realizacji strategii online w Polsce oraz regionie CEE. Przez ponad 7 lat odpowiadał za rozwój cyfrowych systemów dystrybucji FK Olesiejuk, wiodącego dystrybutora książek i multimediów w Polsce. Współtworzył oraz odpowiadał za rozwój kilku platform internetowych m.in. amazonka.pl, ksiazki.pl oraz swiatksiazki.pl . Jeden z pomysłodawców systemu śledzenia treści nieautoryzowanych dla branży wydawniczej. Przez niespełna 3 lata odpowiedzialny za realizację strategii e-commerce i marketplace w spółce ABC Data S.A., będącej liderem dystrybucji IT w Europie. Od 2017 roku założyciel i CEO agencji thinkHUB.pl specjalizującej się w realizacji strategii oraz projektów e-commerce dla klientów działających w Polsce oraz na rynku globalnym. Poza działalnością zawodową aktywnie wspiera ambitnych twórców startupów jako mentor współpracujący z akceleratorem WAW.ac. a także prowadzi wykłady z zakresu handlu internetowego oraz e-marketingu na Akademii Leona Koźmińskiego. Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego oraz studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP