Felieton Konrada Zacha: Luty w e-commerce

Po bardzo emocjonującym dla branży e-commerce styczniu, luty nie był moim zdaniem tak mocno ekscytujący. Niemniej jednak, zarówno na rodzimym jak i globalnym rynku online, miało miejsce kilka wydarzeń, które zasługują na szczególną uwagę. Spośród nich wybrałem trzy, którymi się chciałem z Wami podzielić.

Allegro mocno przygląda się próbom finalizacji transakcji poza platformą

Ostatnie informacje przekazane użytkownikom wykorzystującym platformę Allegro do sprzedaży swojej oferty zelektryzowały wielu użytkowników aukcji internetowych. Wiodąca platforma aukcyjna online działająca na polskim rynku oficjalnie zapowiedziała rozpoczęła kampanię mającej na celu monitorowanie i weryfikację tych sprzedających, którzy poszukują możliwości finalizacji transakcji poza platformą.

Kilka dni temu Allegro.pl dokonało zmian w regulaminie świadczonych usług. Na zmiany te składają się m.in. nowe zapisy, które doprecyzowują kwestie ewentualnych naruszeń przez sprzedających dotyczących : składania propozycji zakupu lub sprzedaży towaru poza Allegro, zakładania klientom Allegro kont w sklepach internetowych czy dołączania ulotek do zakupionych na Allegro towarów. Dodany został również zapis dający operatorowi platformy możliwość moderowania przepływu wiadomości pomiędzy stronami transakcji tj. monitorowanie czy zatrzymywanie wysyłania „podejrzanych” wiadomości. Intencją moderacji jest sytuacja gdy w korespondencji pomiędzy stronami pojawi się propozycja finalizacji transakcji poza portalem Allegro. Wówczas konto sprzedającego zostanie przez administratora zablokowane.

Z punktu widzenia sprzedających wprowadzone przez Allegro zmiany mogą wywoływać dyskusje niemniej jednak wydaje się, że ze względu na core działalności platformy, takie zapisy są uzasadnione. Z punktu widzenia kupujących zmiany te są zdecydowanie pozytywne, należy bowiem pamiętać, że rezygnując z finalizacji transakcji poza platformą traci się wszelkie przywileje związane z opieką transakcyjną, jej ubezpieczeniem czy gwarancją.

Amazon Business rozpoczyna działalność we Francji

Z początkiem lutego światowy gigant handle internetowego, Amazon.com, uruchomił kolejną już platformę Amazon Business, tym razem we Francji. Wersja B2B platformy dostępna jest już od dłuższego czasu w Europie i z sukcesem rozwija się na rynku Niemiec i Wielkiej Brytanii. Aktualnie przedsiębiorstwa, które działają na tych rynkach, mogą zamawiać produkty poprzez interfejs w lokalnym języku, za pośrednictwem dedykowanej stronie Amazon B2B. Amazon Business oferuje ponad 250 milionów produktów, od drobnych artykułów biurowych po zaawansowany sprzęt IT. Wg oficjalnych informacji z oferty Amazon Business korzysta w Europie obecnie ponad 90 000 firm poczynając od jednoosobowych po duże, międzynarodowe korporacje.

Amazon przyzwyczaił nas do tego, że swoją strategię rozwoju opiera o precyzyjnie gromadzone, przetwarzane i analizowane dane. Dzięki temu od wielu lat dynamicznie rozwija się w obszarze sprzedaży B2C i jest obecnie jednym z największych sklepów internetowych na świecie. Jest jednak, wbrew pozorom, jednym z nielicznych, który wykorzystuje swój potencjał z obszaru Big Data do weryfikacji możliwości działania również na rynku B2B. Tym samym, bazując na swoich wieloletnich doświadczeniach, badaniach, analizach i technologii jest w stanie skutecznie walczyć na arenie międzynarodowej z globalnymi liderami rynku e-commerce B2B takimi jak m.in. Alibaba.com. Kierunek, który wyznacza Amazon czy Alibaba, jednoznacznie odwzorowuje się również na rynkach lokalnych. Również w Polsce od kilku lat możemy zaobserwować przykłady firm, które skutecznie zmieniły swój dotychczasowy, klasyczny model sprzedaży B2B na nowoczesny i skalowalny, oparty o kanały e-commerce.

Parlament Europejski wprowadza zakaz geoblokowaniu międzynarodowych serwisów internetowych

W lutym Parlament Europejski potwierdził, że w 2018 roku zostanie wniesiony zakaz geoblokowania serwisów internetowych dla użytkowników z Unii Europejskiej. Geoblokowanie polega na technicznym uniemożliwieniu realizacji zakupu towarów lub usług online w zagranicznym sklepie internetowym ( czyli sklepie, który działa na rynku innym niż jego konsument ) . Aktualnie, ze względu na coraz większą popularność globalnych sklepów i serwisów internetowych, klienci coraz chętniej dokonują zakupów w Stanach Zjednoczonych czy w Azji. Niestety znaczna część transakcji kończy się fiaskiem spowodowanym przede wszystkim brakiem możliwości wysyłki zamówienia do docelowego kraju czy ograniczeniami w korzystaniu np. z wybranych form płatności online dla konsumentów z innych krajów.

Komisja Europejska finalizuje obecnie kształt ustaw, które zdecydowanie zwiększą swobodę i komfort dokonywania zakupów w tzw. modelu cross-border. Wśród najważniejszych zmian legislacyjnych, które będą korzystne dla konsumentów można zaliczyć m.in. :

  • Brak możliwości odmowy realizacji zamówienia dla obywatela z innego kraju Unii Europejskiej,

  • Zakaz automatycznego przekierowywania użytkowników Internetu na strony dedykowane rodzimemu rynkowi i językowi,

  • Zakaz różnicowania cen ze względu na narodowość i miejsce pobytu klienta,

  • Zakaz odmowy przyjęcia transakcji płatniczej realizowanej z dowolnego z krajów Unii Europejskiej.

Niestety nowe przywileje gwarantowane klientom z Unii Europejskiej nie obejmują całego rynku sprzedaży online. Wśród wyjątków są m.in. transakcje dotyczące sprzedaży niektórych usług cyfrowych świadczonych na odległość tj. treści chronione prawem autorskim ( muzyka w streamingu czy filmy w platformach VOD ) .

Ograniczenia opisane projektem ustawy mogą mieć znaczący wpływ na coraz bardziej zaawansowane silniki rekomendacji i marketing automation stosowane dosyć powszechnie w branży hotelarskiej czy wśród platform pośredniczących w sprzedaży usług transportu lotniczego lub morskiego. Przepisy przewidują bowiem zakaz różnicowania cen biletów lotniczych czy cen usług hotelowych dla klientów na bazie ich geolokalizacji czy innych informacji gromadzonych przez platformy a powiązanych z krajem czy miejscem pochodzenia kupującego.

Wszystkie te zmiany dają niezaprzeczalny komfort kupującym i otwierają przed nimi zupełnie nowe możliwości zakupowe. Z punktu widzenia właścicieli sklepów internetowych, którzy posiadają dedykowane wersje językowe swoich platform, istotne będzie techniczne i prawne zabezpieczenie procesu sprzedażowego w zakresie logistyki czy kwestii podatkowych, za które odpowiedzialność niezmiennie ponosić będą sprzedający.

Życzę Wam wszystkim wielu ciekawych wyzwań i inspiracji w nadchodzącym miesiącu :)

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP