Fulfilment jest w Polsce usługą stosunkowo nową. Nie ogranicza się do zewnętrznego magazynu, ale obejmuje znacznie szerszy zakres i pozwala na oddelegowanie większości, a niekiedy wszystkich zadań i procesów związanych z logistyką w sklepie internetowym. Choć oferta świadczących taką usługę operatorów kierowana jest przede wszystkim do branży e-commerce, mogą z niej korzystać również producenci, dystrybutorzy oraz firmy handlowe. Jej zaletą jest możliwość optymalizacji łańcucha dostaw i przekazanie logistyki, która dla sprawnego przebiegu wymaga automatyzacji wielu procesów, wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej.
W lepszym zrozumieniu potencjału, jaki niesie ze sobą dla polskich e-sprzedawców fulfilment, pomoże przyjrzenie się dynamice handlu elektronicznego w Polsce i porównanie go z rynkami zagranicznymi.
Zgodnie z raportem Fulfilment w e-commerce Wykorzystanie standardów GS1 w obszarze działalności operatorów fulfilment sporządzonym przez GS1 roczna wartość sprzedaży w handlu elektronicznym w Polsce przekroczyła w 2019 roku 50 mld zł i stale utrzymuje tendencję zwyżkową. Szacuje się, że wzrost obrotów w e-handlu do roku 2025 może utrzymywać się na poziomie 20%. Dzięki temu mamy do czynienia z jednym z najszybciej rozwijających się rynków internetowej sprzedaży detalicznej w Europie. Bez wątpienia duży wpływ miała tu również pandemia, która sprawiała, że wielu sprzedawców zaczęło przenosić swoje biznesy do sieci. Jednak taki trend utrzymywał się już wcześniej.
„Handel elektroniczny w Polsce jest traktowany jako jeden z najbardziej dynamicznych i ważnych sektorów gospodarki, a także jeden z głównych czynników prowadzących do większej konkurencyjności. Jego rozwój jest stymulowany przez szybko rosnący dostęp do Internetu, ale także przez mobilność i popularność urządzeń przenośnych, za pośrednictwem których klienci zamawiają towary i usługi w dogodnym miejscu i czasie […]” (źródło)
Warto zwrócić uwagę na to, że na rynku rodzimym wśród e-sprzedawców znajdziemy zarówno dużych graczy, jak i małe, kilkuosobowe, a niekiedy również jednoosobowe firmy. Niski próg wejścia na rynek sprawia, że swoich sił w branży e-commerce próbuje coraz więcej osób. O ile nieduże biznesy początkowo mogą zająć się zarówno marketingiem, jak i przyjmowaniem zamówień oraz pakowaniem i wysyłaniem produktów, to wraz z rozwojem firmy oraz zwiększeniem ilości zamówień mogą pojawić się problemy z dotrzymaniem terminów dostaw i utrzymaniem obsługi klienta na wysokim poziomie. Stąd wielu e-sprzedawców może rozważać outsourcing logistyki wyspecjalizowanym operatorom.
Outsourcing nie jest W Polsce nowym zjawiskiem. Firmy od lat zlecają na zewnątrz różne zadania, począwszy od księgowości, a skończywszy właśnie na logistyce. Stosunkowo nowy jest jednak fulfilment, bo w tym przypadku usługa nie ogranicza się do magazynowania i transportu towarów, ale obejmuje też ich pakowanie, adresowanie, wysyłanie, identyfikację wizualną i wiele innych zadań. Jest to kompleksowa obsługa klientów sklepów internetowych w zakresie logistyki, świadczona przez wyspecjalizowanego partnera e-sklepu. Rozwiązanie to bywa czasem mylone z modelem dropshipping. Jednak tam towar wysyłany jest do klienta bezpośrednio z hurtowni, z którą współpracuje e-sprzedawca. Natomiast w przypadku usługi fulfilment towar zamówiony przez sklep internetowy trafia od dostawców (producentów, hurtowni, dystrybutorów) do magazynu operatora logistycznego, a dopiero potem do e-klienta. W ramach współpracy między e-sklepem a operatorem towar jest przyjmowany na magazyn i tam przechowywany. Operator odpowiada też za sprawdzanie stanów magazynowych, a także kompletowanie, pakowanie i wysyłanie towarów zamówionych przez klientów e-sklepu. Zakres działań realizowanych w ramach usługi fulfilment przez poszczególnych operatorów może się różnić. Standardem stała się jednak obsługa posprzedażowa, w tym przyjmowanie zwrotów oraz reklamacji.
Jaka jest różnica pomiędzy standardowymi usługami logistycznymi a fulfilment? Te pierwsze świadczone są przede wszystkim na rzecz dużych partnerów, na przykład dystrybutorów oraz handlowców, gdzie operacje logistyczne (przechowywanie, kompletowanie zleceń i wysyłanie towarów) przeprowadza się na większej ilości produktów liczonych w paletach, kartonach itp. Tymczasem fulfilment jest usługą dopasowaną do potrzeb sklepów internetowych. W tym przypadku realizuje się zamówienia jednostkowe, gdzie odbiorca końcowy to indywidualny klient e-sklepu, nierzadko osoba fizyczna. Fulfilment polega na wynajęciu przez e-sprzedawcę powierzchni magazynowej wraz z całą obsługą tej powierzchni, na którą składają się wdrożone przez operatora rozwiązania, procesy oraz praca zatrudnionych w magazynie ludzi. Dzięki temu e-sprzedawcy zyskują kompletne i gotowe rozwiązania stosowane przez wyspecjalizowanego partnera logistycznego, w tym system magazynowy WMS oraz inne technologie usprawniające kompletowanie i wysyłkę zamówień e-sklepu.
Ze wspomnianego wyżej raportu dowiadujemy się, że:
„Obecnie największym rynkiem e-commerce na świecie, a co za tym idzie usług fulfilmentu, jest rynek chiński i amerykański […]”, a „Rynek amerykański jest najbardziej rozwinięty w zakresie usług fulfilment, ponieważ e-handel istnieje tam najdłużej”.
Biorąc jednak pod uwagę kierunek rozwoju polskiego e-handlu, nie trudno domyślić się, jakie zmiany będą zachodzić w naszym kraju.
Podążając dalej za raportem:
„Eksperci twierdzą, że polski rynek fulfilment znajduje się wciąż na stosunkowo wczesnym etapie rozwoju, ale ma przed sobą duże perspektywy. Z badań przeprowadzonych na potrzeby tego projektu wynika, że tylko 30% sklepów internetowych korzysta z usług fulfilment dla towarów sprzedawanych w Internecie. Ci, którzy korzystają z tych usług, są zadowoleni. Największymi korzyściami dla nich są oszczędność czasu i zwiększenie jakości obsługi logistycznej, a także możliwość skoncentrowania się na podstawowej działalności.”
Stwierdzenie, że jest to oddelegowanie obsługi logistycznej sklepu internetowego do wyspecjalizowanego partnera, daje ogólny obraz o usłudze fulfilment. Nie wprowadza nas jednak w szczegóły i nie uzmysławia szerokiego zakresu działań prowadzonych w ramach takiej współpracy. Dlatego pokrótce wymienimy zadania, które realizowane są przez wielu działających na polskim rynku operatorów. Są to między innymi:
Warto w tym miejscu wspomnieć, że poszczególni operatorzy mogą świadczyć szereg dodatkowych usług. Ich rodzaj oraz zakres zależy między innymi od obsługiwanej przez danego operatora branży.
Współpraca z różnymi klientami z branży e-commerce sprawia, że operatorzy fulfilment muszą być przygotowani na niestandardowe procesy, które wynikają ze specyfiki konkretnego produktu. Stąd niektórzy z nich oferują możliwość obsługiwania towarów wielkogabarytowych, wrażliwych na zmiany temperatury, czy bardzo cennych. Część z nich zajmuje się odświeżaniem i doprowadzaniem do stanu pierwotnego produktów zwróconych przez klienta, a także ich utylizacją. Jako przykład można tu podać usługę prania, prasowania oraz drobnych napraw zwracanej odzieży, a następnie jej przepakowywanie i przygotowanie do ponownej sprzedaży.
Dodatkową usługą jest też dołączanie do przesyłek przez operatora materiałów reklamowych e-sprzedawcy. To mogą być ulotki, broszury, gadżety przygotowane przez dział marketingu. Niektórzy operatorzy świadczą też usługę generowania dokumentu sprzedaży w imieniu sprzedawcy. Rozszerzeniem usługi fulfilment może być One Stop E-commerce, gdzie poza logistyką powierza się operatorowi prowadzenie na rzecz e-sklepu działań marketingowych, usług księgowych i finansowych, usług informatycznych, działu call center oraz wielu innych, które wiążą się z prowadzeniem sprzedaży internetowej. Taka koncepcja ma na celu oddelegowanie większości zadań e-sklepu profesjonalistom z dużym doświadczeniem oraz gotowymi rozwiązaniami i opracowanymi procesami, czego efektem jest usprawnienie oraz obniżenie kosztów prowadzenia biznesu. W praktyce jednak One Stop E-commerce jest w Polsce rzadko spotykany, a operatorzy ograniczają się do klasycznego fulfilmentu.
Sporym problemem e-sklepów mogą być stałe miesięczne koszty związane z utrzymaniem własnej powierzchni magazynowej oraz jej obsługą. W jej zakres wchodzi przecież nie tylko wynagrodzenie pracowników, ale również sprzęt magazynowy, ubezpieczenie, BHP itp. Kłopotliwe może być również skalowanie zadań związanych z magazynowaniem, kompletowaniem oraz wysyłką towarów w okresie sezonowego wzrostu liczby zamówień. Outsourcing logistyki do wyspecjalizowanego partnera pozwala na zamianę ponoszonych co miesiąc kosztów stałych na zmienne. W przypadku zlecenia usługi fulfilment e-sklep zostaje obciążony opłatą nie za cały magazyn, ale tylko za jego wykorzystaną powierzchnię oraz wykonane usługi (te mogą się różnić w zależności od modelu rozliczeń poszczególnych operatorów). Warto przy tym pamiętać, że doświadczony w logistyce operator dba o jak najbardziej efektywne wykorzystanie powierzchni magazynowej, dzięki czemu produkty każdego e-sklepu zajmują najmniejszą możliwą przestrzeń, a operator może obsłużyć więcej klientów. Zaletą dla e-sprzedawcy jest to, że nie ponosi kosztów zatrudniania, rekrutacji i szkolenia pracowników magazynowych oraz kosztów związanych z koniecznością okresowego zwiększenia powierzchni magazynowej.
Profesjonalna usługa magazynowania i niższe koszty związane z logistyką to tylko jedna z wielu korzyści, na jakie można liczyć. Jakie są pozostałe? Warto zwrócić uwagę, że działający na dużą skalę operator będzie w stanie wynegocjować znacznie lepsze warunki z firmami kurierskimi niż niewielki sklep internetowy. Oddelegowanie logistyki do operatora sprawia, że jednocześnie obsługiwanych jest wielu klientów, a kurier odbiera w jednym czasie wiele przesyłek pochodzących od różnych e-sprzedawców. Dzięki czemu koszt jednostkowy dostawy każdej przesyłki maleje. Jednocześnie operator ma podpisane umowy z wieloma firmami kurierskimi, co wynika z tego, że każda oferuje inne warunki i specjalizuje się w innych dostawach. To sprawia, że e-sklep zyskuje dostęp do szerokiej gamy usług kurierskich i może zaoferować swoim klientom optymalne warunki dostawy produktu. O lepszej pozycji negocjacyjnej operatora można mówić również przy umowach na dostawę materiałów opakowaniowych, takich jak kartony tekturowe, taśmy pakowe, czy wypełniacze do paczek.
Współpraca z operatorem świadczącym usługę fulfilment ma też wiele innych, niezwiązanych bezpośrednio z finansami zalet. Jedną z nich jest specjalizacja w zakresie logistyki, a co za tym idzie usprawnienie i zautomatyzowanie wielu procesów, co wpływa na wysoką jakość świadczonych usług. Niektórzy operatorzy oferują usługę same-day, która polega na dostawie towaru do e-klienta w tym samym dniu, w którym zostało złożone zamówienie. Ciekawą propozycją jest też domowa przymierzalnia, która dotyczy przede wszystkim branży fashion, ale funkcjonuje też w przypadku internetowych sklepów optycznych.
Wymienione wyżej usługi dodatkowe to korzyści wynikające ze współpracy z konkretnym operatorem. A co zyskuje sklep internetowy przy standardowej usłudze fulfilment? E-sprzedawca, który nawiąże taką współpracę, może mówić o sporej oszczędności czasu. Zlecając logistykę na zewnątrz firmy, może zająć się jej rozwojem i bieżącą, podstawową działalnością. Może poświęcić więcej uwagi na marketing oraz nawiązywanie kontaktów z nowymi dostawcami, producentami i dystrybutorami.
Poza standardowymi usługami świadczonymi przez operatorów wielu z nich oferuje możliwość stosowania spersonalizowanych opakowań. Ich wykorzystanie jest w e-commerce kolejnym ważnym krokiem na drodze do identyfikacji wizualnej sklepu oraz budowania świadomości marki wśród kupujących. Dlatego wielu operatorów pracuje zarówno na własnych materiałach opakowaniowych, jak i tych powierzonych przez sklep internetowy. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że materiały powierzone, jako elementy, które zajmują dodatkową powierzchnię magazynową, mogą zwiększać koszt usługi. Tymczasem te, które operator zamawia samodzielnie u dostawy opakowań, zazwyczaj nie stanowią kosztu magazynowania.
W Polsce funkcjonuje już wiele firm świadczących usługę fulfilment, a tendencje wzrostowe w branży e-commerce świadczą o tym, że w przyszłości możemy spodziewać się wchodzenia na rynek kolejnych operatorów. Raport GS1 wskazuje, że:
„[…] opisane procesy związane z fulfilment są dość podobne do siebie u większości operatorów. Jednak charakter obsługiwanych produktów i oczekiwania klientów mogą się różnić. Do świadczenia takich usług wymagane są specjalne warunki, knowhow w zakresie organizacji i koordynacji procesów, odpowiednia przestrzeń magazynowa, technologie i osoby je obsługujące.” (źródło)
Wykazano w nim również zasadność następującej klasyfikacji podmiotów świadczących takie usługi:
Poniżej zaprezentowano ofertę kilku firm, które świadczą usługę fulfilment na rynku rodzimym.
Pośród wielu informacji, jakie docierają do nas o usłudze fulfilment, najważniejsze są głosy tych, którzy już z niej korzystają. Dlatego, decydując się na outsourcing logistyki, warto korzystać z doświadczenia, wskazówek i opinii innych sklepów internetowych. Wiele danych na ten temat zawiera przytaczany już wielokrotnie w tekście raport GS1. Wskazano w nim, że przy badaniu poziomu zadowolenia z usługi i przyjęciu podczas badania 5-stopniowej skali Likerta, gdzie 1 to „zdecydowanie nie”, a 5 „zdecydowanie tak” uzyskano średnią wartość odpowiedzi na poziomie 4,19. Taki wynik badania świadczy o wysokim poziomie usług świadczonych przez operatorów fulfilment i satysfakcji korzystających z nich e-sprzedawców. Raport informuje też, że w naszym kraju nadal istnieje ogromny potencjał polskiego e-handlu w zakresie outsourcingu logistycznego.
Wydawca
Adres prawny
NIP