Hosting to ogromnie ważny czynnik podczas stawiania sklepu internetowego. Jeśli dobrze trafisz, to możesz liczyć na szybką i bezawaryjną pracę sklepu. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę, aby móc skupić się na sprzedaży internetowej - a nie na awariach serwera.
Silnik sklepu internetowego możesz trzymać w chmurze lub zainstalować na serwerze. W przypadku SaaS - czyli Software as a Service - nie musisz przejmować się kwestią hostingu, ponieważ dostajesz ją niejako w pakiecie. Oczywiście nic nie jest za darmo - masz to uwzględnione w cenie całej usługi.
Jednak możesz zdecydować się także na utrzymywanie sklepu na własnym serwerze. Dzięki temu masz znacznie większą kontrolę nad swoim systemem sprzedaży internetowej. Możesz niemal dowolnie zmieniać maskę sklepu czy rozbudowywać serwis - oczywiście w zależności od webmasterskich “zasobów” i możliwości.
Niezwykle popularny systemy e-commerce takie jak WooCommerce, PrestaShop czy Magento to systemy należące do tej drugiej grupy. Jeżeli się na nie zdecydujesz (a na pewno warto - bo ich możliwości są naprawdę ogromne) - musisz liczyć się z koniecznością utrzymywania ich na swoim własnym serwerze. Dowiedz się, jakich błędów wystrzegać się podczas wyboru serwera do takich silników e-commerce.
Gdyby przyjrzeć się udziałom poszczególnych silników sklepów internetowych w polskim rynku e-commerce, to trzy silniki: WooCommerce (a w zasadzie WordPress - gdyż WooCommerce jest wtyczką działającą w środowisku WordPress), PrestaShop oraz Magento zdecydowanie wybijają się na prowadzenie.
Wyniki badania popularności silników sklepowych przeprowadzone przez cyberfolks.pl
WooCommerce kusi stosunkowo prostą obsługą oraz dostępnością ogromnej liczby wtyczek pozwalający na personalizowanie sklepu internetowego. Niestety w przypadku bardziej rozbudowanego sklepu zaczynają być widoczne jego pewne ograniczenia w kwestii wydajności.
PrestaShop zachęca licznymi szablonami graficznymi i bardzo przyjazną obsługą. Niestety na niekorzyść należy zaliczyć konieczność płacenia za funkcje dodatkowe oraz trudności w wykonywaniu bardziej zaawansowanych modyfikacji sklepu.
Magento cechuje się ogromnymi możliwościami, natomiast odstrasza tym, że nawet proste modyfikacje wymagają pewnego doświadczenia w kodowaniu stron.
Nie mam zamiaru przekonywać do zainstalowania konkretnego silnika sklepowego. Brak tutaj miejsca na rozstrzyganie, który z nich jest tak naprawdę najlepszy. Pamiętaj, że wszystko zależy od Twoich indywidualnych preferencji. Wybór odpowiedniego silnika powinien uwzględnić m.in.:
Jeżeli po zapoznaniu z funkcjonalnościami poszczególnych rodzajów oprogramowania sklepowego wiesz już, który z nich będzie dla Ciebie najlepszy, upewnij się, że zainstalujesz go w dobrym miejscu. Hosting może bowiem stworzyć silnikowi okazję do rozwinięcia skrzydeł lub... do ich podcięcia. Pamiętaj - w pewnym sensie serwer zrobi to także z Twoim biznesem.
Sklep internetowy musi budzić zaufanie użytkownika. Estetyczna oprawa wizualna i dobre ceny to nie wszystko. Jeżeli potencjalny klient kliknie w linka, a w ciągu kilku sekund serwis się nie załaduje - to w zdecydowanej większości przypadków po prostu odwiedzi inny sklep internetowy. Gdy strona ładuje się za długo będzie to po prostu jasny sygnał, że jest z nią coś nie tak.
Zresztą nie musisz mi wierzyć na słowo. Poniższy obrazek prezentuje spadek liczby konwersji wraz ze wzrostem czasu ładowania strony.
Zależność między czasem ładowania strony a współczynnikiem konwersji. Źródło: marketingland.com
Dlaczego hosting jest tak ważnym elementem podczas uruchamiania sklepu internetowego? Bo to właśnie od niego w dużej mierze zależy szybkość działania serwisu. Oczywiście - kod źródłowy strony ma tutaj kluczowe znaczenie, jednak serwer może dołożyć do tego swoje trzy grosze.
Sklepy internetowe takie jak WooCommerce, Magento czy PrestaShop nie są utrzymywane w chmurze producenta oprogramowania - instalujesz je na wybranym przez Ciebie serwerze. Jeżeli hosting będzie miał zbyt kiepskie parametry, to z pewnością odbije się to na prędkości działania strony.
Zobacz: Co to jest hosting stron WWW?
Zasada działania jest tutaj taka sama jak w przypadku komputera. Zbyt kiepskie parametry laptopa czy peceta sprawiają, że wymagające programy i gry po prostu nie będą na nich działać prawidłowo. O ile w przypadku gier czy programów kwestia minimalnych wymagań technicznych jest jasno opisana, tak w przypadku instalacji systemu e-commerce na hostingu, samo sprawdzenie parametrów serwera wymaga od Ciebie nieco większego zaangażowania.
Tak prezentują się zmiany czasu ładowania w zależności od optymalizacji serwera. Zobacz całe ciekawe case study.
Siła hostingu tkwi przede wszystkim w:
To absolutna podstawa, jeżeli chodzi o analizowanie parametrów serwera. Absolutnie nie pomijaj tych kwestii podczas wyboru hostingu - niezależnie od systemu, na który się zdecydujesz.
Jeżeli chcesz uruchomić sklep internetowy bez dużych zdolności programistycznych, oczywiście jest to możliwe. Silniki takie jak WooCommerce czy PrestaShop na pewno kuszą swoją intuicyjnością. W związku z tym skonfigurowanie sklepu oraz dokonywanie prostych zmian graficznych nie będzie od Ciebie wymagać umiejętności programowania czy tworzenia stron internetowych.
Jednak zanim w ogóle przejdziemy do modyfikacji maski sklepu oraz konfigurowania ustawień dotyczących płatności i wysyłki, w pierwszym kroku trzeba zainstalować sklep na serwerze. W jaki sposób to zrobić?
Instalacja z paczki producenta
Masz możliwość przeprowadzenia instalacji na dwa sposoby. Pierwszy z nich to pobranie paczki instalacyjnej z oficjalnej strony oprogramowania. Wraz z paczką otrzymujesz pełną instrukcję dotyczącą tego, w jaki sposób zainstalować dany CMS.
Możesz liczyć na bezpieczne przeprowadzenie przez cały proces instalacji - jednak może on być czasochłonny. Musisz liczyć się z koniecznością samodzielnego przetransferowania plików na serwer, stworzenia bazy danych oraz jej podpięcia do systemu.
Autoinstalator w panelu hostingu
Możesz jednak skorzystać z autoinstalatora w panelu zarządzania hostingiem - oczywiście o ile dany dostawca oferuje taką możliwość. W takim wypadku zamiast rozdrabniać się z instalacją manualną na serwerze, możesz ją po prostu przeklikać z panelu takiego jak cPanel lub DirectAdmin.
Jeżeli jesteś zainteresowany taką opcją - koniecznie zapoznaj się, czy dany dostawca usług hostingowych przewiduje takie autoinstalatory dla skryptów WordPress, PrestaShop czy Magento. Pamiętaj, że jeżeli interesuje Cię WooCommerce, to po instalacji WordPressa musisz pobrać i uruchomić wtyczkę WooCommerce - już po zainstalowaniu i skonfigurowaniu samego silnika WP.
Niezależnie od wybranego silnika sklepu - opcja autoinstalacji jest naprawdę wygodnym rozwiązaniem. Jeżeli dopiero zakładasz e-sklep, to masz na głowie sporo zadań, związanych np. ze zorganizowaniem przepływu dokumentów, podpisywaniem umów z dostawcami czy firmami kurierskimi. W związku z tym każde tego typu udogodnienie może okazać się na wagę złoto.
Wiesz już o tym, że hosting może wpływać na szybkość oraz łatwość instalacji silnika sklepu. Jednak to nie wszystko. Podczas prowadzenia sklepu internetowego bezwzględnie istotne są wszelkie kwestie związane z bezpieczeństwem. Użytkownik - zanim dokona zakupu - musi mieć pewność, że nie zostanie oszukany. Oczywiście zdobyte opinie są ważne, jednak - szczególnie w początkowych miesiącach działalności - e-sklep może nie zdobyć ich na tyle dużo, aby były one decydujące.
Bezpieczny SSL
Jedną z pierwszych kwestii, na jaką zwróci uwagę klient odwiedzający sklep internetowy, jest zainstalowany certyfikat bezpieczeństwa SSL. Dzięki kłódce przy pasku adresu, klient ma pewność, że udostępniane przez niego dane (dotyczące np. logowania czy płatności) są odpowiednio zaszyfrowane. W związku z tym dokonanie zakupu w danym e-sklepie jest bezpieczne. Przeczytaj: Co to jest certyfikat SSL i jak działa?
W związku z tym postawienie sklepu internetowego bez certyfikatu SSL jest strzałem w kolano. Wybierając hosting, koniecznie zapoznaj się z ofertą dostawcy dotyczącą jego instalacji. Obecnie certyfikaty SSL są bezpłatne, a ich funkcjonalność nie odbiega od innych wersji. Niektóre hostingi wciąż wymuszają instalację odpłatnych SSL - takich firm lepiej jest unikać.
Twój sklep internetowy powinien być dostępny pod adresem rozpoczynającym się od https:// - to świadczy o bezpieczeństwie serwisu.
Dane osobowe i RODO
Jeżeli rozpoczynasz sprzedaż internetową, to na pewno wiesz o tym, że będziesz mieć wiele obowiązków związanych z ochroną danych osobowych, które nakłada na Ciebie RODO. Pamiętaj, że to Ty odpowiadasz za bezpieczeństwo takich danych, a w przypadku dochowania nienależytej staranności musisz liczyć się z dotkliwymi karami.
A co to ma wspólnego z hostingiem? Całkiem sporo. Pamiętaj, że dane zostawiane przez Twoich klientów są utrzymywane na serwerze - a zatem muszą one być zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych. W związku z tym nie decyduj się na usługi dostawców, którzy nie mogą pochwalić się zabezpieczeniami antywirusowymi i antymalware’owymi.
Pamiętaj także o tym, że hosting powinien zapewnić Ci szybki dostęp do backupu. Przyda się to zawsze wtedy, gdy np. przez awarię lub błąd pracownika dane przechowywane na serwerze zostaną usunięte. Wybierając hosting przyjrzyj się temu, jak długo przechowywane są dane w kopiach zapasowych (najlepiej niech będzie to minimum 7 dni) i jak często wykonywany jest backup (1 raz dziennie to absolutna podstawa).
Przeczytaj: Co powinien oferować hosting zgodny z RODO?
Co z pocztą elektroniczną?
Prowadzenie sklepu internetowego to ciągła korespondencja z klientem. Wysyłanie dokumentów potwierdzających zamówienie odbywa się przede wszystkim drogą elektroniczną. W przypadku konieczności doprecyzowania koloru lub rozmiaru zamawianego produktu także potrzebny jest szybki mailowy kontakt z klientem. W związku z tym - bardzo ważne, aby odpowiednio zabezpieczyć nie tylko sam sklep internetowy, ale także konta poczty elektronicznej.
Co ma do tego hosting? Otóż, jeżeli decydujesz się na konto pocztowe w domenie sklepu, to musisz je utrzymać na serwerze. W związku z tym - wybierając hosting, koniecznie skup się także na parametrach związanych z pocztą elektroniczną.
Istotna jest nie tylko możliwość uruchomienia wielu kont e-mail pod jedną domeną. Bardzo ważne jest to, aby wiadomości wysyłane z Twojego konta nie trafiały do SPAMu u klienta. W końcu w takiej sytuacji nie będzie się dało prowadzić sprawnej komunikacji. To jednak nie wszystko.
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, a z Twojego konta będą wysyłane wiadomości służące do phishingu (czyli wyłudzenia danych lub pieniędzy) np. z podrobionymi fakturami, to za poniesione straty klient może obwiniać właśnie Ciebie. Wszystko to nie tylko doprowadzi do obniżenia reputacji Twojej skrzynki e-mailowej (co będzie skutkować właśnie wpadaniem wiadomości do SPAM’u), ale może przyczynić się także do zaszkodzenia renomie całego Twojego biznesu.
W związku z tym - przyglądając się pakietom hostingowym - zwróć uwagę, czy oferują one systemy SPF, DKIM i DMARC. Te 3 technologie powinny występować razem. Dzięki nim serwer blokuje wysyłanie nieautoryzowanych wiadomości oraz raportuje Ci o niepokojących działaniach związanych ze skrzynką e-mail.
Zobacz: Hosting dla sklepu na WooCommerce i Hosting PrestaShop - jak wybrać? Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Samo uruchomienie sklepu internetowego to za mało, żeby móc myśleć o jakiejkolwiek sensownej sprzedaży. Na pewno w niedalekiej przyszłości będziesz planować (lub już to robisz) szereg działań marketingowych obejmujących np. kampanie reklamowe w Google Ads czy marketing z wykorzystaniem porównywarek cenowych.
Jednak w dalszym ciągu kluczem do zwiększenia widoczności sklepu internetowego pozostają długoterminowe działania pozycjonerskie - czyli SEO. Optymalizacja zamieszczanych treści, uzupełnianie metadanych, pozyskiwanie linków - to wszystko będzie mieć wpływ na Twoje miejsce w rankingach wyszukiwarek.
A czy wiesz o tym, że wpływ na skuteczność SEO Twojego sklepu internetowego będzie mieć także hosting ? Okazuje się, że tak. Systemy WooCommerce, PrestaShop oraz Magento mają mnóstwo funkcji oraz wtyczek ułatwiających pozycjonowanie. Jednak skuteczność działań może być zmniejszona przez ograniczenia Twojego serwera. W jaki sposób?
2-sekundowe opóźnienie ładowania prowadzi nie tylko do zwiększenia współczynnika odrzuceń nawet o 87%! Pamiętaj, że strony ładujące się bardzo wolno zostaną niżej ocenione przez algorytmy Google.
To jednak nie wszystko. Istotny jest także uptime hostingu - czyli czas nieprzerwanej dostępności serwera. Jeżeli wynosi on np. 99,9% oznacza to, że w skali miesiąca serwer może sobie pozwolić na maksymalnie 44 minuty prac technicznych. Dlaczego to takie ważne? Otóż algorytmy badają strony nie tylko w internetowych godzinach szczytu, ale przez cały czas. Jeżeli strona będzie często niedostępna z powodu prac technicznych lub awarii, to będzie to znak, że z jej jakością jest coś nie tak. W konsekwencji - spadnie w rankingach.
Procentowy uptime w przeliczeniu na minuty niedostępności serwera. (Za nexttier- marketing.com)
Jak się przed tym przestrzec? Najlepiej zdecydować się na umowę z SLA - czyli Service Level Agreement. Dostawca usług zobowiązuje się w niej do zapewnienia nieprzerwanej dostępności na określonym poziomie. W przypadku niewywiązania się z SLA, jest to dla Ciebie podstawa do dochodzenia jakichkolwiek roszczeń (np. natychmiastowego rozwiązania umowy lub obniżenie ceny usług serwerowych).
Podsumowując - na pewno spotykasz się z ofertami takimi jak “hosting dla WooCommerce” lub “serwer idealny dla Magento”. Wierzę, że w bardzo wielu przypadkach faktycznie taki pakiet może oferować bardzo dobre warunki dla pracy tych systemów e-commerce.
Jednak nie ma co się opierać na samych tylko hasłach - lepiej samodzielnie przyjrzeć się parametrom oferowanym przez danego dostawcę. Mam nadzieję, że teraz już wiesz, które z nich są najważniejsze.
Autor: Mateusz Mazurek z JakWybraćHosting.pl. Przedsiębiorca internetowy. Był zaangażowany w takie sklepy i projekty e-commerce jak platforma do sprzedaży odzieży z własnym nadrukiem CupSell.pl, perfumeria internetowa Fiorente czy e-commerce obiektywu do smartfonów #CLIPPO.
Wydawca
Adres prawny
NIP