Instagram udostępnił Ads API. Jakie możliwości czekają marki i e-sklepy?

W czerwcu tego roku Instagram ogłosił oficjalnie plany wprowadzenia funkcji Shop Now. Idąc za ciosem popularna platforma opierająca swój sukces na unikalnym contencie zdjęciowym oraz video publikowanym przez użytkowników, z początkiem sierpnia udostępniła wybranym partnerom takim jak m.in. 4C, SocialCode czy Ampush dedykowane API. Choć funkcja dopiero przechodzi fazy testów i jest dostępna tylko dla wybranych graczy, już teraz możemy mówić o początku rewolucji.

Dzięki API zakup reklam przez marki i marketerów stanie się dużo prostszy i pozwoli na prowadzenie kampanii także o niewielkim i średnim budżecie. Analogicznie do oferty Facebooka, będziemy mogli sami zaplanować i wykupić reklamy bez pośrednictwa reklamodawcy, a co najważniejsze, znajdziemy się w punkcie, w którym wreszcie będziemy mogli lepiej i bardziej kompleksowo wykorzystać możliwości sprzedażowe jakie stoją za specyfiką aplikacji. Jak zapowiada Instagram, oferta będzie ogólnodostępna jeszcze w tym roku.

Nowe możliwości i formaty reklamowe – trzy kluczowe obszary, na które stawia Instagram

Choć do tej pory profile marek i e-sklepów gromadziły rzesze followersów i potrafiły angażować dużo lepiej niż Facebook czy Twitter (zgodnie z raportem Forrester Research, Inc. współczynnik zaangażowania użytkowników Instagrama jest aż 58 razy wyższy niż na Facebooku), przez brak ogólnodostępnego wsparcia reklamowego i funkcjonalności zakupowej nie były one w stanie w pełni wspierać sprzedaży i obsłużyć procesu zakupowego aż do zamknięcia koszyka. Do tej pory nie byliśmy także w stanie precyzyjnie zmierzyć efektów sprzedażowych, które marki i sklepy osiągały bezpośrednio za pośrednictwem aplikacji. Nowa oferta pozwala na przełamanie tych barier.

Instagram stawia na trzy kluczowe obszary:

  • formaty zorientowane na interakcję z konsumentem,
  • targetowanie reklam
  • umożliwienie zakupu reklam małym i dużym firmom.

Jak to wygląda w praktyce? Funkcja Shop Now zintegrowana z e-sklepem daje możliwość dokonania zakupu bezpośrednio na Instagramie. Funkcja ta pomoże obniżyć współczynnik porzucenia koszyka zakupowego i niesfinalizowania transakcji. Uruchomione API to także możliwość bardziej precyzyjnego dotarcia do użytkownika w czasie rzeczywistym, która będzie realna dzięki dokładnemu targetowaniu kampanii: zarówno behawioralnemu jak i na podstawie danych demograficznych i geograficznych. Na liście nowych formatów znajdziemy również interaktywną karuzelę, której idea opiera się na storytellingu poprzez prezentację większej liczby zdjęć - elementów opowieści w jednej reklamie. Tworząc kampanie reklamowe na Instagramie będziemy mogli wykorzystać także nowe przyciski o spersonalizowanym Call To Action: “Dowiedz się więcej”, “Zainstaluj teraz” i “Zobacz teraz”. Nowe formaty znajdą także zastosowanie w działaniach charytatywnych i ułatwią pozyskiwanie darowizn na wspierane cele. Podobnie jak na Facebooku, otrzymamy dostęp do analityki i statystyk, co pozwoli na monitorowanie efektów i będzie podstawą do optymalizacji prowadzonych działań.

https://vimeo.com/123869722

Potencjał dla e-sklepów i marek

Instagram to idealne miejsce dla marek fashion i beauty, a również akcesoriów i gadżetów technologicznych. Nie od dziś wiadomo, że unikalny User Generated Content pokazujący produkt w codziennym użyciu sprzedaje najlepiej, dlatego zdjęcia publikowane na Instagramie są dużą, a wręcz bezcenną wartością dla brandów i sklepów. Marki posiadające własne e-sklepy jak i e-retailerzy już wcześniej podejmowali próbę wykorzystania potencjału serwisu społecznościowego i sprzedaży za jego pośrednictwem. Michael Kors udostępnia rozwiązanie, które po dokonaniu subskrypcji usługi i polubieniu zdjęcia lub filmu z produktem luksusowej marki oznaczonym #INSTAKORS, uruchamia wysyłkę powiadomień na zarejestrowany przez użytkownika adres e-mail. W wiadomości od Michael Kors otrzymamy link zakupowy do polubionego przez nas produktu i dodatkowe informacje od marki.

Także Sephora, Abercrombie & Fitch, Gap czy Macy’s wprowadziły rozwiązanie wspierające sprzedaż. Po kliknięciu w link na profilu marki zostajemy przekierowani na stronę z galerią zdjęć z Instagrama, a klikając w wybrane zdjęcie trafiamy bezpośrednio na kartę produktu, który obejrzeliśmy przed chwilą na jednej z fotografii. Obie propozycje nie są w wstanie zapewnić bezpośredniej interakcji z użytkownikiem, wydłużają proces zakupowy i stoi za nimi spore ryzyko niedodania produktu do koszyka lub jego porzucenia. Nowe rozwiązania reklamowe pomogą w precyzyjnym dotarciu do tych konsumentów, którzy zwrócili uwagę na określony produkt i ułatwią zrealizowanie zakupu bez konieczności opuszczania aplikacji. Jakie efekty będą osiągać marki? O tym przekonamy się w najbliższych miesiącach. Jak mówią prognozy eMarketer, Instagram jest na dobrej drodze, aby wygenerować 595 mln dolarów przychodu jeszcze w tym roku i prześcignąć sieć reklam mobilnych Google’a i Twittera w ciągu najbliższych dwóch lat. Niewątpliwą przewagą usługi jest to, że będziemy mogli zmierzyć i ocenić efekty za pośrednictwem jednego panelu i bez konieczności implementowania dodatkowych kodów, a Instagram zacznie stawać się nie tylko kanałem wizerunkowym, ale także sprzedażowym.

Marki testują reklamy na Instagramie

Od ponad roku Instagram pozwalał dużym brandom na prowadzenie kampanii reklamowych. Ich planowanie, zakup oraz prowadzenie odbywały się za pośrednictwem biura sprzedażowego serwisu, którego społeczność liczy już ponad 300 mln użytkowników i który pretenduje do miana jednej z największych platform reklamy mobilnej na świecie. Jakimi success stories może pochwalić się Instagram w tym obszarze? Na liście możemy znaleźć m.in. kampanię maskary do brwi Maybelline na rynku australijskim. Jej efektem był 2,4-krotny wzrost sprzedaży. Kolejnym przykładem jest kampania marki Philaderphia, która pokazuje, że Instagram to nie tylko kanał reklamowy dla marek odzieżowych i beauty. Kremowy serek, który wpisał się na stałe do wielu australijskich przepisów, dzięki tej kampanii osiągnął wzrost sprzedaży aż o 41%. Testy nowych funkcji i kampanie, które na dniach zaczną pojawiać się na Instagramie to temat warty obserwacji w kolejnych miesiącach. Jedno jest pewne – podstawą sukcesu kampanii komercyjnych będą przede wszystkim jakość i spontaniczność publikowanego contentu, do których przyzwyczajeni są wymagający i świadomi nowych mediów użytkownicy aplikacji.

O Autorze: Anna Lasmanowicz, eCommerce Consultant w Hypermedia

Odpowiada za planowanie strategii i działań w zakresie e-commerce i brand commerce. Zajmuje się przygotowywaniem kompleksowych strategii dla marek i sklepów internetowych oraz optymalizacją projektów e-commerce dla klientów agencji i całej grupy Dentsu Aegis Network Polska. Wcześniejsze doświadczenie zdobywała po stornie międzynarodowych agencji marketingowych, prowadząc działania z obszaru eCommerce oraz digital na rynkach CEMEA, NA i LATAM. Pracowała m.in. dla marek BOSCH, T-Mobile, Carlsberg Polska, a także dla marek hair care, laundry care, beauty care oraz personal & oral care z portfolio Procter & Gamble. Uwielbia wyzwania i uważa, że nie ma rzeczy niemożliwych. Swój dzień zaczyna od zdrowego śniadania i dobrej, aromatycznej kawy. Prywatnie interesuje się modą, wystrojem wnętrz i psychologią. Najlepiej odpoczywa podróżując. Jakiś czas temu zakochała się w Hiszpanii, którą stara się odwiedzać i poznawać jej zakątki przy każdej możliwej okazji.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP