Obecnie, ze względu na ciągły postęp technologiczny oraz niepewną sytuację gospodarczo-polityczną, prowadzenie oraz zarządzanie sklepem internetowym jest procesem pełnym wyzwań. Na sukces e-biznesu wpływa wiele czynników, przede wszystkim atrakcyjna oferta, skuteczne kampanie marketingowe, odpowiedni UX (User Experience) i właściwe działanie strony internetowej, a także sprawne procesy logistyczne. Sklepy internetowe chcąc konkurować na runku muszą być zbudowane z wykorzystaniem najnowszych technologii i dostosować się do coraz większych wymagań klientów.
Jak budować przewagę konkurencyjną za pomocą logistyki?
Żeby konkurować logistyką należy do tematu podejść strategicznie, integrując nowoczesne technologie wraz z procesami logistycznymi, nie zapominając o wysokiej jakości obsługi klienta poprzez przesyłanie odpowiednich statusów realizacji zamówienia.
Obsługując projekty e-commerce, niezbędne jest skupienie się na konsumencie. Kupujący online oczekują przede wszystkim szybkiej i bezbłędnej dostawy paczki, a estetyczne pakowanie i ekologiczne opakowania wyłącznie podnoszą jakość doświadczenia zakupowego. To wszystko można zapewnić wyłącznie poprzez niezawodne i sprawne operacje logistyczne, które są wynikową odpowiednio zaprojektowanych procesów, infrastruktury oraz efektywnym zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Jaką rolę odgrywa doświadczony operator logistyczny?
Współpraca z firmą logistyczną, taką jak Arvato, dostarcza wielu korzyści, które usprawniają procesy, a także wpływają na konkurencyjność rynkową danego e-sklepu. Już na etapie podpisania umowy firmy oczekują od „logistyka” odpowiedniego doboru powierzchni magazynowej ze względu na lokalizację i obsługiwane rynki z uwzględnieniem specyfiki branży w której działają. W kolejnej fazie operator logistyczny zajmuje się odpowiednim wyposażeniem magazynu aby dostosować go do w/w potrzeb, a także rekrutacją i szkoleniem pracowników.
Kolejny i również niezwykle ważnym elementem tej logistycznej układanki jest odpowiednio dobranym i skonfigurowany system WMS, który jest tzw. sercem magazynu, gdyż pozwala na optymalne zarządzanie wszystkimi operacjami wraz z wykorzystaniem automatyki, pełną integrację z kurierami oraz przejrzyste raportowanie statusu realizacji zamówień i zapasu magazynowego w czasie rzeczywistym.
W kolejnej fazie przechodzimy do bieżącej obsługi procesów (od rozmieszczenia przyjętego towaru na stock, magazynowanie i zarządzanie zapasami, poprzez pakowania i wysyłkę zleceń, aż po proces zwrotów i usługi VAS). Nad odpowiednim przepływem towarów pracują dedykowane działy odpowiedzialne za usprawnienia operacji magazynowych w celu zwiększenia efektywności, redukcję kosztów oraz poprawę jakości.
Wspominanie usprawnienia to również stały element szeroko rozumianej optymalizacji, która bazuje na ciągłej analizie danych historycznych i bieżących, również z wykorzystaniem narzędzi AI czy BI. Interpretacje i wnioski z tych analizie pozwalają na sprawną modyfikacje procesów i lepszą predykcję wolumenów, a co za tym idzie – zaplanowanej właściwej ilość zmian i pracowników w magazynie w niskim czy wysokim sezonie.
Współpraca z operatorem logistycznym gwarantuje elastyczność w zwiększaniu powierzchni magazynowej oraz elastyczne i efektywne zarządzaniu personelem. Dzięki temu firmy handlowe mogą skupić się przede wszystkim na swoim core biznesie czyli najczęściej sprzedaży. Ponadto warto zwrócić uwagę, iż międzynarodowe firmy logistyczne mogą również pomóc w ekspansji zagranicznej (cross-border) oferując powierzchnie magazynowe na terenie innych krajów, współpracy z międzynarodowymi firmami kurierskim czy obsłudze zwrotów za granicą.
Jadwiga Żurek
Dyrektor ds. sprzedaży - Arvato
Wydawca
Adres prawny
NIP