Jak osiągnąć sukces na rynku e-commerce?

Polski e-commerce z roku na rok się rozwija - zauważy to każdy obserwator rynku. Upodobania współczesnych konsumentów sprawiły, że zakupy przez Internet, stały się już bardzo potężną siłą. Wpłynęła na to zarówno jakość obsługi i organizacja samych e-sklepów, ale przede wszystkim rozwój technologiczny – w tym powszechny dostęp do urządzeń mobilnych.

Większe wymagania

Wszystko to sprawiło, że wraz z profesjonalizacją rynku, systematycznie rosną również wymagania stawiane nowym podmiotom, które chcą na nim zaistnieć. – Poza technologią i dobrym produktem, konieczna jest doskonała organizacja logistyki, obsługi klienta oraz strategia budowania marki. Nie można również zapominać, że zmieniają się preferencje i zachowania konsumentów i firma, która nie będzie się rozwijać wraz z nowymi trendami bardzo szybko straci dystans do sprawnie działającej konkurencji – tłumaczy Paweł Paszkowski, Dyrektor Generalny w bdsklep.pl Sp. z o.o.

„Zaprzyjaźnić się” z logistyką

Jednym z fundamentów sukcesu jest dobra logistyka. Dotyczy to praktycznie każdej branży, ale na rynku e-commerce właśnie ten element nabiera szczególnego znaczenia. Dlatego warto poświęcić więcej uwagi na jej optymalizację – dokładne zaplanowanie schematu działania i dostosowanie do niego swojej pracy. Wysiłek z pewnością się opłaci, gdyż można dzięki temu zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu. – Patrząc na to, w jakich obszarach obecnie sklepy internetowe zdobywają swoją przewagę konkurencyjną, to właśnie logistyka zdecydowanie wysuwa się na pierwszy plan. Dlatego na konferencji eDelivery opowiem o tym, jak wygląda logistyka w dosyć specyficznej branży jaką jest sektor FMCG. Powiem również w jaki sposób w bdsklep.pl zarządzamy magazynem, procesami związanymi z przygotowaniem i wysyłką zamówień oraz kosztami w tych obszarach. Na logistyce rzeczywiście można oszczędzać, natomiast wymaga to dobrej koordynacji wszystkich elementów, które się na nią składają – tłumaczy Paweł Paszkowski.

Magazynowy dylemat

Drugą istotną kwestią jest zasadność posiadania własnego, stacjonarnego magazynu. Wielu właścicieli nowych, ale także istniejących e-sklepów zadaje sobie pytanie, czy warto w niego inwestować, czy może jednak lepiej korzystać w tej materii z usług outsourcingowych. Jednoznacznej odpowiedzi nie ma, gdyż każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Skupiając się na korzyściach, największą z nich jest bez wątpienia możliwość kontroli jakości usług, jaką oferujemy naszym klientom. – Mimo wszystko outsourcing pozostawia tu pewien margines niepewności, czy paczka została spakowana z należytą starannością. Jest to bowiem element, który może całkowicie zmienić doświadczenie zakupowe klienta. Własny magazyn to również większa elastyczność, możliwość wdrażania zmian i testowania nowych rozwiązań. Budując poważny biznes ciągłe ulepszanie procesów jest koniecznością, a szybkie wprowadzanie optymalizacji decyduje o sukcesie – mówi Paweł Paszkowski. Poza tym mając towar we własnym magazynie, możemy wysłać go praktycznie natychmiast, przez co sam proces dostawy do klienta ulega znaczącemu skróceniu. W przypadku sklepów, oferujących popularne produkty, ta kwestia nie pozostaje bez znaczenia i może mieć duży wpływ na budowanie przewagi konkurencyjnej. Oczywistym minusem takiego rozwiązania są koszty. Jeżeli więc sklep internetowy nie jest jeszcze zbyt duży i nie obsługuje ogromnej liczby zamówień, można zaoszczędzić pieniądze i zrezygnować z własnej powierzchni do składowania towarów. Są inne rozwiązania, np. wyspecjalizowane firmy, które z powodzeniem wyeliminują potrzebę posiadania magazynu, przy okazji zniwelują inne wady takie jak np. ograniczona skalowalność. – **Minusem własnego magazynu jest też to, że w momencie nagłych wzrostów sprzedaży wyspecjalizowany partner logistyczny dużo szybciej jest w stanie zwiększyć zasoby, które obsłużą wysyłki **– dodaje Paweł Paszkowski.

Zgrany zespół

Ostatnim elementem niezbędnym do osiągnięcia sukcesu, może nawet najważniejszym, jest sprawnie działający zespół, składający się z pracowników, którzy wkładają w swoje zadania dużo serca i energii. – Za sukcesem każdej firmy stoją ludzie. I wiarygodność w tym co robimy, rozumiana jako dotrzymywanie obietnic, które dajemy. Połączenie tych dwóch czynników to połowa drogi do sukcesu. Pozostała to ciężka praca – podsumowuje Paweł Paszkowski.

Więcej na temat znaczenia logistyki oraz całego e-commerce dowiedzą się Państwo 27 września br. na PGE Narodowym w Warszawie, podczas konferencji eDelivery.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP