Jak Polacy podchodzą do kupowania zabawek dla dzieci i w których miastach wydają najwięcej? Raport 2022

Zespół analityczny 4iQ przeprowadził badanie ankietowe weryfikujące nawyki zakupowe Polaków w kategorii zabawek dla dzieci. Głównym celem badań było sprawdzenie średnich wydatków na zabawki, na co kupujący zwracają największą uwagę przy wyborze zabawek oraz jakie typy cieszą się największą popularnością. Na podstawie odpowiedzi przygotowano również ranking miast, w których mieszkańcy wydają na zabawki najwięcej. Dodatkowym aspektem badania były zweryfikowanie, z jakich okazji Polacy wydają najwięcej oraz czym się kierują podczas dokonywanych zakupów.

Oto najważniejsze wnioski z badań:

  • Największa grupa badanych – 36% - wydaje rocznie na zabawki od 1100 zł do 1499 zł.
  • Najczęściej powyżej 1500 zł w skali roku wydają mieszkańcy Białegostoku, Wrocławia i Warszawy. Najrzadziej – respondenci z Bydgoszczy, Krakowa i Łodzi.
  • Podczas jednorazowej wizyty w sklepie z zabawkami wydaje się najczęściej w przedziale od 100 zł do 300 zł.
  • Wyższe kwoty na zabawki najrzadziej przeznaczają osoby młode (18 – 29 lat) oraz osoby starsze (powyżej 60 roku życia).
  • Największa grupa badanych najbardziej zwraca uwagę na cenę podczas zakupów.
  • Najpopularniejsze prezenty, wręczane dzieciom, to zabawki edukacyjne, klocki oraz autka.
  • Zdecydowana większość badanych – 89,5% - deklaruje, że ich dzieci posiadają przydomowy plac zabaw (zaliczając również publiczne place zabaw). Najczęściej takie place zabaw znajdują się w Łodzi, Poznaniu oraz Bydgoszczy.
  • Najczęściej mieszkańcy największych miast kupują zabawki dla dzieci z okazji urodzin oraz Świąt Bożego Narodzenia.


Jakie są średnie wydatki na zabawki i w których miastach wydajemy najwięcej ? \n W rankingu miast, w których największy odsetek mieszkańców wydaje w roku powyżej 1500 złotych na zabawki, prowadzi Białystok – aż 52,7% procent mieszkańców tego miasta deklaruje wydatki w tym przedziale. Na drugim miejscu znalazł się Wrocław – z wynikiem – 44,2%, a na trzecim Warszawa – 42,2%.

Najmniej mieszkańców powyżej 1500 złotych w skali roku przeznacza z Łodzi – 28,6%, Krakowa 29,5% oraz Bydgoszczy– 29,6%.

Zdecydowana większość badanych w ciągu roku przeznacza na dziecięce zabawki czterocyfrowe kwoty. Z badania wynika, że 36% wydaje w przedziale 1100 – 1499 złotych, a 35,7% - powyżej 1500 złotych. Poniżej 300 złotych na zakupy zabawek poświęca zaledwie 1,8% rodziców, a pomiędzy 300 – 599% - 6,5%. Biorąc pod uwagę obecnie panującą inflację, to kwoty w żaden sposób nie są zaskoczeniem.

Stosunkowo duże wydatki mogą być związane zarówno ze zwyczajem obdarowywania dzieci przy okazji różnych ważnych wydarzeń  (Mikołajki, Wigilia, urodziny, Dzień Dziecka), jak i chęcią zapewnienia im zabawek wyższej jakości – bezpiecznych, ekologicznych, edukacyjnych.

Wyniki potwierdzają także wnioski z innych badań, wskazujące na to, że Polacy wydają na najmłodszych coraz większe sumy. Już w 2019 roku według danych zebranych przez Euromonitor International tylko na zabawki i dziecięce ubrania Polacy wydali niemal 11 miliardów złotych. Wysokie sumy, przeznaczane na zabawki, idą w parze z rosnącymi zarobkami Polaków, inflacją, ale także coraz większą świadomością w kwestii dziecięcych potrzeb.

Badanie wykazało również pewne zależności pomiędzy wydatkami, a wiekiem kupujących.

Najwyższe wydatki – powyżej 1100 i 1500 złotych – deklarują przede wszystkim osoby w wieku 30 – 50 lat. Więcej niż 1100 złotych wydaje w sumie 74,6% badanych w wieku 30 – 39 lat (w tym 35,5% deklaruje wydatki wyższe niż 1500 zł), 78,3% badanych w wieku 40 – 49 (w tym 41% wydaje powyżej 1500 zł) i 69,3% badanych w wieku 50 – 59 lat (w tym 38,7% wydatki wyższe niż 1500 zł).

Taki rozkład może wynikać z trzech czynników:

  • Liczby dzieci. Ze względu na zjawisko opóźnienia wieku prokreacyjnego rodzice młodsi – w wieku 18 – 29 lat – rzadziej niż osoby w wieku 30 –50 lat mają więcej niż jedno dziecko. Podobnież rodzice po 60 roku życia – rzadko mają pod opieką więcej niż jedno dziecko w wieku poniżej osiemnastu lat. Większość osób po 60 roku życia posiada już wnuki i to dla nich kupuje upominki w postaci zabawek, robiąc to okazjonalnie.
  • Pozycji zawodowej. W przypadku osób przed trzydziestym rokiem życia, sytuacja zawodowa często nie jest ustabilizowana. Rodzice w tym wieku dopiero zaczynają swoją ścieżkę zawodową, z czasem zdobywając doświadczenie i awanse lub lepiej płatne posady. Po 30 roku życia wyższa pensja sprzyja przeznaczaniu wyższych sum na dziecięce przyjemności. Natomiast osoby po 60 roku życia częstokroć są już na emeryturze i nie mogą sobie pozwolić na wyższe wydatki.
  • Wieku dzieci. Starsze dzieci zazwyczaj są mniej zainteresowane zabawkami – i nie wymagają takich nakładów finansowych pod tym względem, jak najmłodsi.

Jak wygląda podział wydatków podczas jednorazowych zakupów ?

Stosunkowo wysokie wydatki na zabawki mogą oznaczać zarówno zwyczaj częstego obdarowywania dzieci prezentami, jak i stawianie na jakość: kupno większych lub markowych rzeczy (jak na przykład basen, zabawki edukacyjne, duże zestawy klocków, domki do ogrodu). Aby to zweryfikować, ankietowanych zapytano także o to, jakie kwoty wydają podczas jednorazowych zakupów.

Największa grupa przebadanych – 61,2% - jednorazowo wydaje na zabawki w przedziale 100 zł – 300 zł. Na drugim miejscu znalazły się osoby deklarujące wydatki rzędu 300 zł  – 499 zł – 17,8%. Poniżej 100 zł podczas jednorazowej wizyty w sklepie przeznacza ponad 15% ankietowanych, a więcej niż 500 zł najmniejsza grupa respondentów – 5,9%.

Stosunkowo nieduża jest więc grupa osób, które zazwyczaj obdarowują dzieci drobnymi, tańszymi zabawkami. W cenie do 100 złotych można kupić m.in. niewielkie pluszaki, tańsze lalki, nieduże zestawy klocków, małe samochodziki czy puzzle.

Suma 100 – 300 złotych pozwala na zakup markowych zabawek lub takich przedmiotów jak elektronika czy domki dla lalek.

Zakupy naprawdę drogich akcesoriów – jak zjeżdżalnia, drewniany domek dla dzieci – dokonywane są okazyjnie.

Taki rozkład wydatków może wskazywać na to, że rodzice wolą obdarować dziecko rzadziej, ale wyższej jakości zabawkami.

Badanie wykazało, że to mężczyźni wydają jednorazowo wyższe kwoty na zabawki w stosunku do kobiet. Zależność może wynikać z tego, że kobiety częściej kupują zabawki, przez co starają się wydawać jednorazowo mniejsze kwoty.

Zaobserwowano związek pomiędzy wiekiem, a wydatkami – najwięcej osób w najmłodszej grupie wiekowej wydaje mniej niż 100 złotych (34,5%). Stosunkowo często najniższe kwoty wydają również osoby powyżej 60 roku życia (29,43%).

Dane pokazują więc, że:

  • Osoby najmłodsze (18 – 29 lat) oraz starsze (60 +) wydają na zabawki jednorazowo niewielkie kwoty – co, w połączeniu

z niższymi wydatkami rocznymi, wskazuje na korelację z niższymi dochodami, utrudniającymi kupno droższych gadżetów dla dziecka. Osoby młodsze również często nie posiadają własnych dzieci, a zabawki kupują dla chrześniaków. Podobnie sprawa wygląda w przypadku osób starszych z tą różnicą, że zamiast chrześniaków zabawki kupują swoim wnukom.

  • Większość Polaków wydaje jednorazowo podczas zakupów zabawek 300 – 500 złotych.
  • Kobiety rzadziej niż mężczyźni kupują  najtańsze i najdroższe zabawki.
  • Osoby wydające wyższe kwoty zazwyczaj przeznaczają jednorazowo na zakupy więcej pieniędzy.

Jakie zabawki są najpopularniejsze wśród Polaków ? Ankietowanych zapytano o to, jakie zabawki dla dzieci najczęściej kupują. Pytanie umożliwiało udzielenie więcej niż jednej odpowiedzi, wyniki nie sumują się więc do 100%. Na ich podstawie sporządzono listę top 10 zabawek najchętniej kupowanych w Polsce.

W rankingu prowadzą zabawki i gry edukacyjne: są wybierane przez 70,4% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się klocki – 66,7%, a na trzecim autka – 59,3%. Najrzadziej dzieci otrzymują pieniądze – takiej odpowiedzi udzieliło tylko 17,2% ankietowanych.

Interesujący jest fakt, że popularnym prezentem dla dzieci w Polsce stały się domki i trampoliny, które również trafiły na listę – odpowiednio z wynikiem 42% oraz 25,3%. Warto tu zwrócić na fakt, że znaczna część rodziców wskazała je jako coś, czym obdarowali dzieci, chociaż tego typu akcesoria nie są możliwe do rozstawienia w mieszkaniu w bloku pozbawionym tarasu. Może to wskazywać na fakt, że właściciele domów lub mieszkań z tarasami, zazwyczaj kupują dla swoich pociech trampolinę lub mały domek.

Warto zwrócić uwagę na to, że obecnie dużą popularnością cieszą się zabawki edukacyjne, mające stymulować i wspierać rozwój dziecka. Chętnie wybierane są także rzeczy wymagające umiejętności manualne – klocki, myślenia – puzzle, stymulujące aktywność fizyczną – jak domki czy trampoliny albo użytkowe – jak elektronika.

Może to wskazywać na to, że rodzice szukają zabawek, które będą nie tylko bawić, ale też uczyć. Lalki, często kojarzone jako popularny prezent, znalazły się dopiero na piątym miejscu.

W których miastach znajduje się najwięcej placów zabaw dla dzieci ?


Ważnym źródłem rozrywki – a nierzadko także integracji – dla najmłodszych jest plac zabaw. Ankietowanych zapytano o to, czy ich dzieci mają dostęp do takiego miejsca.

Aż 89,5% ankietowanych zadeklarowało, że przy ich miejscu zamieszkania znajduje się plac zabaw. W ankiecie brali udział mieszkańcy miast, ale także ich okolic – mieszkańców zarówno domów (przy których plac zabaw rodzice muszą urządzić samodzielnie), jak i bloków (przy których często znajdują się publicznie dostępne kąciki zabaw.

W rankingu miast, w którym największy procent dzieci może cieszyć się przydomowym placem zabaw, prowadzi Łódź – z wynikiem 92,2%. Na drugim miejscu znalazł się Poznań – 91,2%, a na trzecim Bydgoszcz – 91,1%. Najrzadziej takie miejsca posiadają mieszkańcy Krakowa – 88,4%, Gdańska – 87,5% i Warszawy – 83,1%. Różnica między pierwszym, a ostatnim miejscem w rankingu wynosi 9,1 punktów procentowych. Badanie pokazuje, że niestety istnieją w Polsce miejsca, w których nie wszystkie dzieci mają możliwość czerpania radości z zabawy na placach zabaw z innymi dziećmi.

Z jakich okazji najczęściej Polacy kupują zabawki dla dzieci ?

Wyniki badania jasno wskazują, że najczęściej zabawki kupuje się z okazji urodzin dzieci – 43,7%, a w drugiej kolejności z okazji Świąt Bożego Narodzenia – 34,6%. Z danych wynika więc, że urodziny oraz Gwiazdka są traktowane przez większość  jako te najważniejsze.

Warto zaznaczyć, że w tym przypadku odpowiedź była jednokrotnego wyboru – a więc ankietowani wskazywali tę okazję, przy której obdarowują swoją pociechę podarkami. Nie oznacza to jednak, że nie kupują drobnych upominków “przy okazji”  albo niezależnie od nich, chcąc jedynie sprawić dziecku przyjemność.

Odpowiedzi rodziców są podobne we wszystkich grupach wiekowych. W każdej z nich jako okazję, na którą najczęściej kupują podarunki, wskazano urodziny (najczęściej – osoby w wieku 30 – 39 lat, 45,2%, najrzadziej – osoby w wieku 50 – 59 lat, 38,7%). Na drugim miejscu nieodmiennie znalazły się Gwiazdka/Święta. Pewne różnice widać w zakresie trzeciego miejsca. Młodsza grupa wiekowa częściej wręcza prezent z okazji Mikołajek niż Dnia Dziecka czy Imienin. Z kolei osoby najstarsze – powyżej 60 roku życia – najczęściej – 11,1% - wskazywali imieniny jako główną okazję do dawania prezentów. Może być to związane z faktem, że starsze pokolenia traktują często imieniny na równi z urodzinami.

Badanie obejmowało także, na jakie okazje kupowane są najdroższe zabawki.

Najdroższe rzeczy dzieci zwykle dostają na urodziny – takiej odpowiedzi udzieliła niemal połowa ankietowanych – 49,7%. Na drugim miejscu znalazła się gwiazdka – 30,7%. Na trzecim Mikołajki – 9,2%, a na kolejnych imieniny – 6,6% oraz Dzień Dziecka – 3,8%. Porównując odpowiedzi osób w zależności od ich wieku, można zauważyć pewne różnice. W przypadku osób najmłodszych – 18 – 29 – drogie prezenty wręczane są raczej z okazji Mikołajek niż Gwiazdki/Świąt, jak jest w innych grupach. Z kolei osoby 60+ zazwyczaj wydają najwięcej na zabawki, które wręczają podczas Gwiazdki/Świąt w stosunku do urodzin (najpopularniejsze we wszystkich innych grupach wiekowych). Może to być częściowo związane ze zmianą pokoleniową – często dla osób młodszych Boże Narodzenie i Wigilia nie mają już tak głębokiego znaczenia jak dla starszego pokolenia.

Podsumowanie badania

Badanie dostarczyło wielu ciekawych wniosków przede wszystkim na temat szerokiego podejścia do zakupów zabawek dla dzieci. Jesteśmy przekonani, że udało nam się opracować materiał, który będzie przydatny zarówno dla osób, które szukają pomysłu na prezent dla dziecka jak również tego jakich wydatków należy się spodziewać.

Co warto zapamiętać?

  • W skali roku wydatki na zabawki przeciętnej rodziny to ponad 1100 złotych
  • Rodzice po 30 roku życia częściej przeznaczają na zabawki wyższe kwoty – wskazuje to na wydatki wzrastające wraz z ustabilizowaniem sytuacji zawodowej
  • Powyżej 1100 złotych najczęściej wydają mieszkańcy Białegostoku, Łodzi i Bydgoszczy. Natomiast największe kwoty – więcej niż 1500 złotych rocznie – przeznaczają na zabawki rodzice z Białegostoku, Wrocławia i Warszawy
  • Na jednorazowy zakup rodzice zazwyczaj przeznaczają 100 – 300 złotych.
  • Najpopularniejsze są zabawki edukacyjne, klocki i autka. Rodzice stosunkowo rzadko dają dzieciom pieniądze.
  • Różnice w podejściu do zakupów można zaobserwować w zależności od wieków rodziców oraz od tego, jakiej są płci.

\

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP