Zespół analityczny 4iQ przeprowadził badanie ankietowe weryfikujące nawyki zakupowe Polaków w kategorii zabawek dla dzieci. Głównym celem badań było sprawdzenie średnich wydatków na zabawki, na co kupujący zwracają największą uwagę przy wyborze zabawek oraz jakie typy cieszą się największą popularnością. Na podstawie odpowiedzi przygotowano również ranking miast, w których mieszkańcy wydają na zabawki najwięcej. Dodatkowym aspektem badania były zweryfikowanie, z jakich okazji Polacy wydają najwięcej oraz czym się kierują podczas dokonywanych zakupów.
Oto najważniejsze wnioski z badań:
Jakie są średnie wydatki na zabawki i w których miastach wydajemy najwięcej ? \n W rankingu miast, w których największy odsetek mieszkańców wydaje w roku powyżej 1500 złotych na zabawki, prowadzi Białystok – aż 52,7% procent mieszkańców tego miasta deklaruje wydatki w tym przedziale. Na drugim miejscu znalazł się Wrocław – z wynikiem – 44,2%, a na trzecim Warszawa – 42,2%.
Najmniej mieszkańców powyżej 1500 złotych w skali roku przeznacza z Łodzi – 28,6%, Krakowa 29,5% oraz Bydgoszczy– 29,6%.
Zdecydowana większość badanych w ciągu roku przeznacza na dziecięce zabawki czterocyfrowe kwoty. Z badania wynika, że 36% wydaje w przedziale 1100 – 1499 złotych, a 35,7% - powyżej 1500 złotych. Poniżej 300 złotych na zakupy zabawek poświęca zaledwie 1,8% rodziców, a pomiędzy 300 – 599% - 6,5%. Biorąc pod uwagę obecnie panującą inflację, to kwoty w żaden sposób nie są zaskoczeniem.
Stosunkowo duże wydatki mogą być związane zarówno ze zwyczajem obdarowywania dzieci przy okazji różnych ważnych wydarzeń (Mikołajki, Wigilia, urodziny, Dzień Dziecka), jak i chęcią zapewnienia im zabawek wyższej jakości – bezpiecznych, ekologicznych, edukacyjnych.
Wyniki potwierdzają także wnioski z innych badań, wskazujące na to, że Polacy wydają na najmłodszych coraz większe sumy. Już w 2019 roku według danych zebranych przez Euromonitor International tylko na zabawki i dziecięce ubrania Polacy wydali niemal 11 miliardów złotych. Wysokie sumy, przeznaczane na zabawki, idą w parze z rosnącymi zarobkami Polaków, inflacją, ale także coraz większą świadomością w kwestii dziecięcych potrzeb.
Badanie wykazało również pewne zależności pomiędzy wydatkami, a wiekiem kupujących.
Najwyższe wydatki – powyżej 1100 i 1500 złotych – deklarują przede wszystkim osoby w wieku 30 – 50 lat. Więcej niż 1100 złotych wydaje w sumie 74,6% badanych w wieku 30 – 39 lat (w tym 35,5% deklaruje wydatki wyższe niż 1500 zł), 78,3% badanych w wieku 40 – 49 (w tym 41% wydaje powyżej 1500 zł) i 69,3% badanych w wieku 50 – 59 lat (w tym 38,7% wydatki wyższe niż 1500 zł).
Taki rozkład może wynikać z trzech czynników:
Stosunkowo wysokie wydatki na zabawki mogą oznaczać zarówno zwyczaj częstego obdarowywania dzieci prezentami, jak i stawianie na jakość: kupno większych lub markowych rzeczy (jak na przykład basen, zabawki edukacyjne, duże zestawy klocków, domki do ogrodu). Aby to zweryfikować, ankietowanych zapytano także o to, jakie kwoty wydają podczas jednorazowych zakupów.
Największa grupa przebadanych – 61,2% - jednorazowo wydaje na zabawki w przedziale 100 zł – 300 zł. Na drugim miejscu znalazły się osoby deklarujące wydatki rzędu 300 zł – 499 zł – 17,8%. Poniżej 100 zł podczas jednorazowej wizyty w sklepie przeznacza ponad 15% ankietowanych, a więcej niż 500 zł najmniejsza grupa respondentów – 5,9%.
Stosunkowo nieduża jest więc grupa osób, które zazwyczaj obdarowują dzieci drobnymi, tańszymi zabawkami. W cenie do 100 złotych można kupić m.in. niewielkie pluszaki, tańsze lalki, nieduże zestawy klocków, małe samochodziki czy puzzle.
Suma 100 – 300 złotych pozwala na zakup markowych zabawek lub takich przedmiotów jak elektronika czy domki dla lalek.
Zakupy naprawdę drogich akcesoriów – jak zjeżdżalnia, drewniany domek dla dzieci – dokonywane są okazyjnie.
Taki rozkład wydatków może wskazywać na to, że rodzice wolą obdarować dziecko rzadziej, ale wyższej jakości zabawkami.
Badanie wykazało, że to mężczyźni wydają jednorazowo wyższe kwoty na zabawki w stosunku do kobiet. Zależność może wynikać z tego, że kobiety częściej kupują zabawki, przez co starają się wydawać jednorazowo mniejsze kwoty.
Zaobserwowano związek pomiędzy wiekiem, a wydatkami – najwięcej osób w najmłodszej grupie wiekowej wydaje mniej niż 100 złotych (34,5%). Stosunkowo często najniższe kwoty wydają również osoby powyżej 60 roku życia (29,43%).
Dane pokazują więc, że:
z niższymi wydatkami rocznymi, wskazuje na korelację z niższymi dochodami, utrudniającymi kupno droższych gadżetów dla dziecka. Osoby młodsze również często nie posiadają własnych dzieci, a zabawki kupują dla chrześniaków. Podobnie sprawa wygląda w przypadku osób starszych z tą różnicą, że zamiast chrześniaków zabawki kupują swoim wnukom.
Jakie zabawki są najpopularniejsze wśród Polaków ? Ankietowanych zapytano o to, jakie zabawki dla dzieci najczęściej kupują. Pytanie umożliwiało udzielenie więcej niż jednej odpowiedzi, wyniki nie sumują się więc do 100%. Na ich podstawie sporządzono listę top 10 zabawek najchętniej kupowanych w Polsce.
W rankingu prowadzą zabawki i gry edukacyjne: są wybierane przez 70,4% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się klocki – 66,7%, a na trzecim autka – 59,3%. Najrzadziej dzieci otrzymują pieniądze – takiej odpowiedzi udzieliło tylko 17,2% ankietowanych.
Interesujący jest fakt, że popularnym prezentem dla dzieci w Polsce stały się domki i trampoliny, które również trafiły na listę – odpowiednio z wynikiem 42% oraz 25,3%. Warto tu zwrócić na fakt, że znaczna część rodziców wskazała je jako coś, czym obdarowali dzieci, chociaż tego typu akcesoria nie są możliwe do rozstawienia w mieszkaniu w bloku pozbawionym tarasu. Może to wskazywać na fakt, że właściciele domów lub mieszkań z tarasami, zazwyczaj kupują dla swoich pociech trampolinę lub mały domek.
Warto zwrócić uwagę na to, że obecnie dużą popularnością cieszą się zabawki edukacyjne, mające stymulować i wspierać rozwój dziecka. Chętnie wybierane są także rzeczy wymagające umiejętności manualne – klocki, myślenia – puzzle, stymulujące aktywność fizyczną – jak domki czy trampoliny albo użytkowe – jak elektronika.
Może to wskazywać na to, że rodzice szukają zabawek, które będą nie tylko bawić, ale też uczyć. Lalki, często kojarzone jako popularny prezent, znalazły się dopiero na piątym miejscu.
Ważnym źródłem rozrywki – a nierzadko także integracji – dla najmłodszych jest plac zabaw. Ankietowanych zapytano o to, czy ich dzieci mają dostęp do takiego miejsca.
Aż 89,5% ankietowanych zadeklarowało, że przy ich miejscu zamieszkania znajduje się plac zabaw. W ankiecie brali udział mieszkańcy miast, ale także ich okolic – mieszkańców zarówno domów (przy których plac zabaw rodzice muszą urządzić samodzielnie), jak i bloków (przy których często znajdują się publicznie dostępne kąciki zabaw.
W rankingu miast, w którym największy procent dzieci może cieszyć się przydomowym placem zabaw, prowadzi Łódź – z wynikiem 92,2%. Na drugim miejscu znalazł się Poznań – 91,2%, a na trzecim Bydgoszcz – 91,1%. Najrzadziej takie miejsca posiadają mieszkańcy Krakowa – 88,4%, Gdańska – 87,5% i Warszawy – 83,1%. Różnica między pierwszym, a ostatnim miejscem w rankingu wynosi 9,1 punktów procentowych. Badanie pokazuje, że niestety istnieją w Polsce miejsca, w których nie wszystkie dzieci mają możliwość czerpania radości z zabawy na placach zabaw z innymi dziećmi.
Wyniki badania jasno wskazują, że najczęściej zabawki kupuje się z okazji urodzin dzieci – 43,7%, a w drugiej kolejności z okazji Świąt Bożego Narodzenia – 34,6%. Z danych wynika więc, że urodziny oraz Gwiazdka są traktowane przez większość jako te najważniejsze.
Warto zaznaczyć, że w tym przypadku odpowiedź była jednokrotnego wyboru – a więc ankietowani wskazywali tę okazję, przy której obdarowują swoją pociechę podarkami. Nie oznacza to jednak, że nie kupują drobnych upominków “przy okazji” albo niezależnie od nich, chcąc jedynie sprawić dziecku przyjemność.
Odpowiedzi rodziców są podobne we wszystkich grupach wiekowych. W każdej z nich jako okazję, na którą najczęściej kupują podarunki, wskazano urodziny (najczęściej – osoby w wieku 30 – 39 lat, 45,2%, najrzadziej – osoby w wieku 50 – 59 lat, 38,7%). Na drugim miejscu nieodmiennie znalazły się Gwiazdka/Święta. Pewne różnice widać w zakresie trzeciego miejsca. Młodsza grupa wiekowa częściej wręcza prezent z okazji Mikołajek niż Dnia Dziecka czy Imienin. Z kolei osoby najstarsze – powyżej 60 roku życia – najczęściej – 11,1% - wskazywali imieniny jako główną okazję do dawania prezentów. Może być to związane z faktem, że starsze pokolenia traktują często imieniny na równi z urodzinami.
Badanie obejmowało także, na jakie okazje kupowane są najdroższe zabawki.
Najdroższe rzeczy dzieci zwykle dostają na urodziny – takiej odpowiedzi udzieliła niemal połowa ankietowanych – 49,7%. Na drugim miejscu znalazła się gwiazdka – 30,7%. Na trzecim Mikołajki – 9,2%, a na kolejnych imieniny – 6,6% oraz Dzień Dziecka – 3,8%. Porównując odpowiedzi osób w zależności od ich wieku, można zauważyć pewne różnice. W przypadku osób najmłodszych – 18 – 29 – drogie prezenty wręczane są raczej z okazji Mikołajek niż Gwiazdki/Świąt, jak jest w innych grupach. Z kolei osoby 60+ zazwyczaj wydają najwięcej na zabawki, które wręczają podczas Gwiazdki/Świąt w stosunku do urodzin (najpopularniejsze we wszystkich innych grupach wiekowych). Może to być częściowo związane ze zmianą pokoleniową – często dla osób młodszych Boże Narodzenie i Wigilia nie mają już tak głębokiego znaczenia jak dla starszego pokolenia.
Badanie dostarczyło wielu ciekawych wniosków przede wszystkim na temat szerokiego podejścia do zakupów zabawek dla dzieci. Jesteśmy przekonani, że udało nam się opracować materiał, który będzie przydatny zarówno dla osób, które szukają pomysłu na prezent dla dziecka jak również tego jakich wydatków należy się spodziewać.
\
Wydawca
Adres prawny
NIP