Jak przygotować się na Black Friday

Fenomen Czarnego Piątku w naszym kraju rośnie z każdym kolejnym rokiem i choć nie popadamy jeszcze w zupełny szał zakupów, jaki ogarnia w ten dzień np. USA, nie oznacza to, że nie powinniśmy wykorzystywać go jako szansy na poprawienie współczynnika konwersji w naszym sklepie internetowym. Czarny Piątek to przecież doskonały pretekst do tego, by o kilka dni wydłużyć grudniowy sezon zakupowy. Z rosnącego trendu warto skorzystać szczególnie, jeśli przygotowujemy specjalną ofertę świąteczną, która ma być dźwignią naszej sprzedaży.

Jak przygotować się na Czarny Piątek i jak wycisnąć z niego maksimum korzyści?

1. Zacznij robić szum Jeśli twoja specjalna oferta jest już gotowa, to warto nawet ze sporym wyprzedzeniem rozpocząć szeptany kampanię marketingową w mediach społecznościowych informującą o tym, czego można będzie spodziewać się w Czarny Piątek w twoim sklepie. Pamiętajmy jednak, by na tym etapie nie zdradzać zbyt wiele szczegółów, a jednie wzbudzić ciekawość i zainteresowanie. Jeśli w ubiegłym roku nie brałeś udziału w Czarnym Piątku to w zupełności wystarczy kampania informacyjna o tym, że twój sklep szykuje specjalną ofertę na ten dzień. Oczywiście taka informacja musi być wsparta ciekawą grafiką lub filmem.

Jest to też doskonała okazja na pozyskanie nowych subskrybentów twojego newslettera. Zachęć ich do rejestracji w twoim biuletynie informacją, że dzięki temu jako pierwsi dowiedzą się o specjalnych ofertach. Pamiętaj tylko by później dotrzymać złożonej im obietnicy.

2. Skonfiguruj koszyk

Pamiętaj, że dwie trzecie klientów sklepów internetowych porzuca swoje koszyki przed finalizacją zakupów. Teraz jest więc dobry moment, by przetestować dokładnie swój koszyk, zmienić komunikaty, czy też przygotować nowe e-maile z przypomnieniem (kampanie remarketingowe), które będą nakierowane na promocję w Czarny Piątek. Jeśli twoja promocja będzie skierowana np. do osób, które w twoim sklepie wydadzą w sumie ponad 350 zł, to taki komunikat może przekonać niezdecydowanych do zakupów właśnie w ten dzień. Drugim, równie dobrym, rozwiązaniem może być kampania remarketingowa na Facebooku. Zamieść na swojej stronie pixel Facebooka, który będzie monitorować osoby, które dodały przedmioty do koszyka, ale nie doszły do strony z podziękowaniami za transakcję. Poinformuj ich, że czekasz na nich 25 listopada ze specjalna ofertą.

3. Dodaj listę życzeń

Lista życzeń to funkcja umożliwiająca użytkownikom zapisanie produktów, które ich interesują, ale nie mają zamiaru ich kupić w tym momencie. Podobnie jak koszyk, lista życzeń pozwala sklepom na bardzo mocno sprecyzowany remarketing, który w połączeniu z dobrze przemyślaną ofertą sklepu, dostępną Czarny Piątek, może stosunkowo niewielkim kosztem dać dodatkowe konwersje.

4. Stwórz produkt „hak”

Popularną taktyką na Czarny Piątek jest przygotowanie specjalnej oferty opartej na jednym lub kilku produktach sprzedawanych z minimalną marżą lub całkiem po kosztach, które mają za zadanie wygenerować ruch i szum wokół twojego sklepu. Strategia ta zakłada, że klienci zainteresowani topową ofertą dokonają również innych zakupów w sklepie, generując w ten sposób zysk. Zadbaj więc o to by strona takiego produktu kierowała do innych powiązanych produktów.

5. Wykorzystaj program lojalnościowy

Jeśli w swoim sklepie wdrożyłeś program lojalnościowy, to Czarny Piątek jest też doskonałą okazją na to, by efektywnie go wykorzystać. Osobom zarejestrowanym w programie możesz np. podwoić punkty przyznane za zakupy dokonane 25 listopada, albo przyznać specjalne nagrody. Wszystko zależy od ciebie.

6. Przygotuj kampanię remarketingową w AdWords

Rozważ przygotowanie kampanii nakierowanej na użytkowników, którzy odwiedzili twój sklep w Czarny Piątek i dokonali określonej konwersji. Użytkownicy mający dobre wspomnienia związane z zakupami w twoim sklepie mogą też być zainteresowani innymi promocjami, które oferujesz. Czarny Piątek postrzegany jest przez wielu właścicieli sklepów jako okazja do przyciągnięcia nowych klientów specjalną ofertą promocyjną. Oczywiście pozyskiwanie nowych klientów jest bardzo ważne, aczkolwiek zawsze wiąże się z dużym nakładem czasu i pracy i wbrew powszechnej opinii nie powinno być priorytetem w twojej strategii. Pamiętaj, że generowanie przychodów z wykorzystaniem bazy klientów, którzy mają zaufanie do twojej firmy, jest po prostu dużo bardziej efektywne.

Adam Kuśmierczyk - autor vloga

w serwisie YouTube, w ramach którego pomaga firmom w prowadzeniu optymalnych działań marketingowych. Właściciel firmy MrOptim zajmującej się optymalizacją stron internetowych oraz marketingiem online.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP