Już 26 listopada czeka nas prawdziwe święto handlu, czyli oczywiście Black Friday. Jak co roku, oznacza to gorączkę zakupową, zarówno w centrach handlowych, jak i w e-handlu. W trakcie tego okresu, który w wielu miejscach trwa cały tydzień (coraz popularniejszy Black Week), porzucone koszyki dają się we znaki znacznie bardziej niż w ciągu roku. Jak można poradzić sobie z tym problemem?
W zeszłym roku po raz pierwszy mieliśmy do czynienia z Black Friday w trakcie pandemii. W tym czasie wielu klientów przeniosło się do sieci. Z badania Expert Sender wynika, że na promocje w Czarny Piątek w 2020 roku zdecydowało się około 66% badanych. Z tego prawie 30% zrobiło zakupy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Nieco ponad 27% ankietowanych odpowiedziało z kolei, że zakupy robią tylko w sieci. Oznacza to, że ponad połowa badanych kupiła coś online w zeszłoroczny Black Friday.
Dla sklepów internetowych to nie lada gratka. I chociaż klienci zdają sobie sprawę, że promocje w Czarny Piątek nie zawsze są tak atrakcyjne, jak mogłoby się wydawać, to jednak każdego roku święto to przyciąga wielu poszukiwaczy dobrych ofert. A skoro już o tym mówimy, warto zastanowić się, co skłania Polaków do zakupów tego dnia. To pierwsza część odpowiedzi na pytanie, jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków w tym okresie.
Podobne pytanie zadali ankietowanym autorzy wspomnianego już raportu. Oto jakie uzyskali odpowiedzi:
Największym motywatorem jest obniżka cenowa (78% odpowiedzi) i jest to zrozumiałe, na tym bowiem polega istota Czarnego Piątku. Jednocześnie część klientów patrzy również na gratisy (niecałe 10%), darmową wysyłkę (7,6%), a nawet rabaty na kolejne zakupy (3,2%). Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz wykorzystać tę wiedzę także w tym roku i tak przygotować ofertę, aby zawierała wspomniane tutaj zachęty do zakupów. Na pewno przyczyni się to wydatnie do zmniejszenia liczby porzuconych tego dnia koszyków.
Tak naprawdę możemy sprowadzić problem porzuconych koszyków do trzech głównych powodów. Klienci przerywają zakupy, ponieważ:
Można przypuszczać, że w Czarny Piątek pierwszy powód odgrywa największą rolę. Tym bardziej, że dzisiejsza branża e-commerce dostarcza masę narzędzi, które ułatwiają ocenę, czy dana oferta jest faktycznie atrakcyjna (np. porównywarki cenowe i platformy sprzedażowe). Jeśli zatem chcesz ograniczyć do minimum liczbę porzuconych w Czarny Piątek koszyków, powinieneś zadbać o naprawdę atrakcyjną ofertę. Chwyty polegające na tworzeniu sztucznych promocji tylko na potrzeby tego okresu mogą się okazać skuteczne, ale pozostawią po sobie niesmak klientów i mogą zniechęcić do powrotu w przyszłości. Sam musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy gra jest warta świeczki.
O czym jeszcze warto pomyśleć?
ZAANGAŻUJ KLIENTÓW
Tutaj możesz pójść dwukierunkowo. Po pierwsze – buduj napięcie przed samym Czarnym Piątkiem. Wykorzystaj do tego social media. Zapowiedz, że szykujesz coś extra na ten dzień i powoli ujawniaj kolejne szczegóły. Zbudujesz w ten sposób nastrój oczekiwania, a gdy już 26 listopada nadejdzie, klienci rzucą się do zakupów.
Po drugie, pomyśl o zaangażowaniu samych klientów w proces tworzenia oferty na Black Friday, na przykład w formie ankiet lub dyskusji na profilu sklepu w social mediach. To dobry pomysł, który z jednej strony pomoże Ci wybadać nastroje na rynku, a z drugiej tak skomponować ofertę, żeby odpowiadała oczekiwaniom klientów. Szanse, że odrzucą ofertę, w której tworzeniu sami brali udział, jest raczej niewielka.
URUCHOM REMARKETING
Podczas Black Friday klienci odwiedzają dziesiątki sklepów, szukają pomysłów na prezenty, otwierają koszyki i nie zawsze je zamykają. Dlatego tak ważne jest, żeby niejako chodzić za klientem w jego poszukiwaniach. Najlepszą metodą jest remarketing, czyli reklamy, które przypominają mu o otwartym koszyku lub o przeglądanych wcześniej produktach. Oczywiście takie reklamy powinny pojawiać się jak najszybciej po opuszczeniu sklepu.
ZASTOSUJ POWIADOMIENIA WEB PUSH
Notyfikacje push można wykorzystać w podobny sposób. Platforma web push zbiera następujące dane na temat Twoich klientów:
System następnie wykorzystuje je, aby prezentować krótkie powiadomienia wyświetlające się w ich przeglądarce internetowej (zarówno na komputerze, jak i na urządzeniu mobilnym). Powiadomienia te mogą przypominać o niedokończonych zakupach lub przeglądanym wcześniej produkcie. W wielu wypadkach (współczynnik klikalności wynosi około 10%) jest to prosta i skuteczna metoda, żeby zachęcić klienta do powrotu do Twojego sklepu. Zobacz, jak może wyglądać takie powiadomienie po odwiedzeniu kategorii “buty zimowe”:
A tutaj przykład powiadomienia o niedokończonych zakupach:
W tym wszystkim nie możesz zapominać, że jest szereg czynników, które przez cały rok mają wpływ na porzucone koszyki. Eliminacja tych błędów i zaniedbań z Twojego sklepu na pewno zachęci klientów do kontynuowania składania zamówienia. Przygotowaliśmy krótką listę najważniejszych elementów, o które należy zadbać:
Kiedy zadbasz o te elementy, opracujesz atrakcyjną ofertę na Black Friday, a następnie wdrożysz strategię mającą na celu przyciągnięcie uwagi klienta – liczba porzuconych koszyków w Twoim sklepie będzie znacznie niższa!
Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź stronę PushPushGo i zobacz, jak możesz ratować porzucone koszyki!
Wydawca
Adres prawny
NIP