Jak sklepy internetowe powinny przygotować się do świąt?

Okres Bożego Narodzenia ściśle związany jest ze wzrostem przychodów w handlu tradycyjnym oraz internetowym. Z roku na rok w strukturze wydatków konsumentów spory jest udział tego drugiego - 40% badanych deklaruje zakup świątecznych prezentów w sklepach internetowych w 2014 roku. Wiąże się to z możliwością uniknięcia tłumów i kolejek w sklepach, nerwowej atmosfery, a dodatkowo asortyment dostępny jest całodobowo. W związku z tym gorącym okresem przed sklepami internetowymi stoi wiele niecodziennych wyzwań.

Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak przygotować się do świątecznej gorączki.

Planowanie z wyprzedzeniem###

Trudno jednoznacznie określić, kiedy jest najlepszy moment na rozpoczęcie planowania działań i promocji świątecznych - silnie zależy to od specyfiki prowadzonego biznesu. Pierwsze kroki warto poczynić już podczas okresu wakacyjnego. Zazwyczaj e-sklepom spadają wtedy obroty, jest mniej klientów do obsłużenia, a zaoszczędzony czas można poświęcić na przemyślenie i zaplanowanie strategii działania.

Jeśli ten moment umknął, to październik, a w najgorszym przypadku sam początek listopada jest ostatnim dzwonkiem. Weźmy pod uwagę również to, w jakich miesiącach produkty stają się popularne. W listopadzie internauci coraz częściej szukają w wyszukiwarkach m.in. bajek i zabawek dla dzieci, elektroniki (konsole do gier, telefony, tablety, telewizory itd.), niektórych alkoholi (wino, whiskey). Te same trendy można zaobserwować i w grudniu, dodatkowo wzrastają wtedy zapytania o perfumy, książki czy zegarki jak wynika z danych SEMSTORM. Popularne są również słodycze – nie tylko ze względu na samo Boże Narodzenie, ale także na obchodzone wcześniej Mikołajki.

Rozłożenie sił###

Kampanie i akcje prowadzone w różnych mediach i za pomocą różnych źródeł powinny być spójne i budować jednolity wizerunek firmy lub marki. Jednak przygotowanie kampanii pozycjonowania lub emisja spotu reklamowego są znacznie bardziej czasochłonne niż działania mailingowe lub reklama PPC w AdWords. Warto odpowiednio rozłożyć siły i zająć się na wstępie najbardziej pracochłonnymi akcjami. Działania realizowane przy pomocy zewnętrznych podmiotów również powinny być odpowiednio wcześniej zarezerwowane, aby w ogóle mieć szansę na promocję. Z pewnością można oczekiwać, że konkurencja nie śpi i również będzie chciała się promować w najlepszych źródłach i u najlepszych wydawców.

Warto rozważyć możliwość skorzystania z porównywarek cen lub serwisów aukcyjnych. Potrafią one otworzyć drogę do nowej grupy konsumentów, zwłaszcza jeśli oferowane produkty nie są niszowe.

Dynamiczne reagowanie###

Najlepiej uważnie analizować sygnały pochodzące od potencjalnych konsumentów i bezpośrednich konkurentów. Pozwoli to w ustaleniu strategii promującej najbardziej poszukiwane produkty z optymalną marżą. Śledzenie trendów i preferencji zakupowych Polaków, otwieranie się nie tylko na nowe produkty, które mogą zwiększyć sprzedaż, ale także nowe kanały zakupowe. Obserwujemy np. rosnący trend wykorzystania urządzeń mobilnych do zapoznania się z ofertą lub ceną. Jeśli występuje to również w danej branży, dobrze ułatwić konsumentom dostęp do najbardziej interesujących informacji za pomocą odpowiednio przygotowanej strony mobilnej.

Istotne jest jednak, aby poziom cen i obsługi, mimo gorącego okresu nie odbiegał znacząco od podmiotów rywalizujących, co prowadzi nas do kolejnego punktu.

Zadbanie o logistykę###

Konsumentów możemy podzielić na tych, którzy kupują prezenty z odpowiednim wyprzedzeniem i na tych ulegających świątecznej gorączce, wybierając podarki dla bliskich, kupując artykuły spożywcze i dekoracje świąteczne na ostatnią chwilę.

Właściciel sklepu internetowego musi upewnić się, że będzie w stanie dostarczyć zamówione towary jeszcze przed świętami. To na nim spoczywa pełna odpowiedzialność za usługi transportu zamówionych towarów. Nie ma nic gorszego niż klient niezadowolony z nieotrzymania kupionego produktu w wybranym przez niego terminie, stąd należy dołożyć wszelkich starań, aby odpowiednio informować klienta o przewidywanym czasie dostarczenia czy statusie jego przesyłki.

W przypadku, gdy termin jest zbyt krótki i z dużym prawdopodobieństwem wiadomo, że przesyłka nie zostanie dostarczona do świąt należy wyraźnie zakomunikować to klientowi już podczas składania zamówienia. Jest to niezwykle ważne nie tylko ze względu na poziom satysfakcji klienta i większą szansę na ponowne skorzystanie z oferty, ale także na wizerunek firmy. Niezadowolony konsument znacznie chętniej podzieli się nieprzychylną opinią z innymi niż ten, którego zakup był bezproblemowy.

Polityka zwrotów###

Jest to z pewnością bardzo trudny i kontrowersyjny temat – z jednej strony każdy właściciel e-sklepu chce, aby zwrotów towarów było jak najmniej, z drugiej przez odpowiednie przepisy prawa konsumentów obowiązuje 14-dniowy termin odstąpienia od umowy przy transakcjach zawieranych m.in. przez internet. Zwłaszcza święta i okres poświąteczny mogą skutkować większą liczbą zwrotów – kupujący nie jest zazwyczaj w stanie określić czy prezent przypadnie obdarowanej osobie do gustu. Dlatego konieczne jest zapoznanie się z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Chociaż okres przed i poświąteczny to spore wyzwanie, zwłaszcza dla mniejszych sklepów internetowych, niesie ze sobą wiele korzyści - od znacznego zwiększenia sprzedaży, po możliwość dotarcia do nowych klientów. Planowanie z wyprzedzeniem, obserwacja trendów, znajomość specyfiki rynku oraz uwarunkowań prawnych z pewnością pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie tego czasu, a także minimalizację związanego z tym stresu i chaosu. Warto pamiętać również o promocjach poświątecznych – mogą być doskonałą metodą, aby pozbyć się z magazynów towarów z krótką datą przydatności do spożycia lub o niskim cyklu życia produktu.

Autor: Milena Szałacka, Dyrektor IT, SEMSTORM

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP