Jak wybrać agencję SEO? Kilka porad od Google

Gwarantowane pozycje, szybkie efekty i pokonanie znacznie silniejszej konkurencji, to częste obietnice, którymi kuszą swoich klientów agencje SEO. Głos w sprawie zdecydowali się zabrać sami pracownicy Google. Co doradzają twórcy algorytmu wyszukiwarki i co to oznacza dla prowadzących sklepy internetowe?

Kanał Google Webmasters opublikował 11-minutowy film, w którym pracownik amerykańskiego giganta, Maile Ohye, tłumaczy na co warto zwrócić uwagę przy wybieraniu specjalistów SEO do poprawienia widoczności własnego biznesu. Jakie wnioski z tych rad mogą wyciągnąć prowadzący sklepy internetowe?

1. SEO nie jest czarną magią, a SEOwiec nie jest cudotwórcą

Działania SEO nie są tajemną wiedzą, której firma SEO musi strzec jak producent Coli strzeże jej receptury. Z drugiej nie ma tricku, który pozwoliłby stronie www znaleźć się nagle na 1. miejscu na konkurencyjną frazę i się na niej utrzymać. Google podkreśla bardzo wyraźnie, że nie ma “specjalnych relacji” z żadną agencją SEO. Dlatego też nikt nie może obiecać pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście, klienci często pytają „jak to robimy”. Zawsze staramy się, by klient wiedział, jak będą prowadzone działania jeszcze przed podpisaniem umowy, otrzymał harmonogram działań i szacunek przewidywanych efektów w postaci listy KPI do osiągnięcia. Przewidywanych, ale nie na 100% pewnych. – wyjaśnia Tomasz Kołkiewicz z SEO4.net - Nadal jednak zdarzają się klienci, którzy albo oczekują by im np. przez telefon powiedzieć co konkretnie będziemy robić, niemalże podając gotowe fragmenty kodu do umieszczenia w skrypcie strony bądź mówią, że otrzymali ofertę z gwarancją pierwszego miejsca i oczekują od nas, że również im to zagwarantujemy - dodaje.

Jeżeli więc ktoś utrzymuje, że umieści na samym szczycie stronę z danym produktem, szczególnie jeżeli nie jest on niszowy, można przez to jedynie rozumieć, że „dołoży wszelkich starań”, żeby tak się stało. Tym bardziej, że po bardziej wnikliwej lekturze umowy często okazuje się, że „gwarancja” dotyczy czegoś zupełnie innego niż pozycja frazy (np. gwarancja obniżenia płatności w przypadku niewywiązania się z umowy).

2. Dobre SEO wymaga czasu

Uruchamiając nowy sklep internetowy powinniśmy uzbroić się w cierpliwość. Google mówi wprost: czas oczekiwania na efekty SEO wynosi od 4 -12 miesięcy. Warto o tym pamiętać podpisując umowę, w której agencja rozlicza się tylko za efekty, bo może to oznaczać jeden z trzech poniższych scenariuszy:

  • agencja SEO zastosuje metody, które dadzą chwilowy efekt a potem Google nałoży na Twoją witrynę karę (ale agencja SEO w tym czasie już coś zarobi)

  • agencja SEO wybierze wariant zachowawczy (aby nie ryzykować własnym czasem i pieniędzmi. Najczęściej oznacza to obsługę nisko-kosztową, opartą na stażystach i prostych działaniach)

  • agencja SEO zaproponuje ci frazy, które są bardzo łatwe do wypozycjonowania, bo są mało konkurencyjne. Te frazy nie przyniosą ci żadnego zysku, ale będziesz musiał za nie zapłacić

Twój potencjał SEO jest jedynie tak duży jak potencjał Twojego biznesu bądź witryny

Czy Twoja stacjonarna księgarnia z modułem sprzedaży online jest w stanie obsłużyć 5 mln transakcji rocznie? Nie? To nie porównuj się z Allegro, które tyle książek rocznie sprzedawało kilka ładnych lat temu. Google wyraźnie podkreśla, że mały lokalny biznes nie będzie nigdy wyżej w wyszukiwarce niż globalny biznes międzynarodowy działający na tym samym polu. Wynika to już z samego pierwotnego założenia twórców wyszukiwarki, którzy chcieli stworzyć algorytm reagujący między innymi na popularność danej witryny. Siłą rzeczy witryna mniejszego, nieznanego brandu będzie mniej popularna niż globalna marka.

Nie oznacza to oczywiście, że nic nie można zrobić. Systematyczne budowanie marki, utrzymywanie dotychczasowych klientów, zdobywanie nowych przez content marketing, czy w końcu skupienie się przy prezentacji asortymentu na „długim ogonie” to tylko niektóre sposoby, które pozwalają zmniejszyć dystans do tych największych.

Klienci często nie rozumieją tego, że w przypadku mniejszych biznesów, mniej znanych brandów, musimy szukać alternatywnych metod zdobywania ruchu na stronie, niż próbować konkurować z największymi graczami na rynku. – wyjaśnia Tomasz Kołkiewicz, dodając, że nawet jeżeli nie pozycjonujemy naszej firmy w konkurencji do gigantów, często możemy stać się konkurencją dla wielkich przy okazji wyników wyszukiwania.

<data-widget type="tag-based-promotion" name="blog"></data-widget>

Naszym zdaniem, dobre SEO to takie, które potrafi poradzić sobie z problemem konkurencyjności i prawidłowo oszacować potencjał biznesu klienta. Zdarzało się i tak, że na życzenie klienta doprowadzaliśmy go na wysokie pozycje a po kilku miesiącach klient prosił o zmniejszenie intensywności działań, bo nie był w stanie obsłużyć wszystkich zapytań. Warto po prostu mierzyć siły na zamiary i realnie określić w jakich wynikach wyszukiwania możemy zaistnieć – dodaje.

3. Dobra agencja SEO musi być zainteresowana tym, jak prowadzisz biznes

Google mówi wprost – jeśli agencji SEO nie interesuje Twój biznes, to TY nie zrobisz z nią biznesu. Dlaczego? Bo jeśli agencja SEO nie rozumie tego, co jest twoim unikalnym punktem przewagi konkurencyjnej (USP), kim są Twoi klienci, dlaczego i jak u Ciebie kupują, kto jest Twoją konkurencją, jakich kanałów reklamy używasz itd., to nie będzie w stanie zaproponować odpowiednich działań.

Jeśli zatem w odpowiedzi na Twoje ogólne zapytanie o ofertę pozycjonowania, w którym podałeś zaledwie adres witryny i zasugerowałeś 5 słów kluczowych, otrzymujesz od razu gotowy pdf z wyceną, to oznacza to, że firma SEO skupia się jedynie na mechanicznym podniesieniu pozycji, bez interesowania się tym, czy z tych fraz będzie jakaś konwersja i czy są one w ogóle dobrym pomysłem. A taki partner w biznesie nigdy nie jest dobrym pomysłem.

Często na drodze stoi brak zaufania. Działający w e-commerce zdają sobie sprawę, że dane na temat zachowań klientów, którymi dysponują są równie cenne, jak sprzedawany towar. Z drugiej jednak strony optymalizacja strony internetowej bez wiedzy na temat wszystkich czynników przypomina operowanie pacjenta po ciemku.

4. Nie zatrudniaj agencji SEO, jeśli nie masz czasu na kontakt bądź nie jesteś gotowy na zmiany w witrynie

W końcowej części filmu, ekspertka Google podkreśla, że prowadzenie działań SEO nie polega jedynie na zleceniu usług agencji. To współpraca pomiędzy developerami, marketingowcami i innymi specjalistami. Jeśli nie masz czasu na kontakt z Accountem z agencji SEO, bądź zasobów na to, by wprowadzić zmiany na stronie, to trudno jest liczyć na duże efekty.

W polskich realiach zdarza się, że firma oczekuje efektów, ale proces decyzyjny pozwalający na wprowadzenie nawet prostych zmian optymalizacyjnych w witrynie zajmuje nawet do kilku miesięcy. To oczywiste, że efekty naszych działań są wtedy mniejsze bądź musimy zwiększać budżety na inne działania. Przypomina to trochę próby napełnienia wodą dziurawego dzbanka – komentuje Radosław Buczak, Project Manager w SEO4.net

5. Brak efektów SEO, stracone budżety – co robić?

Co jednak, gdy już zdecydowaliśmy się na agencję, która zamiast wypromować nasz sklep internetowy, uczyniła więcej szkód, niż pożytku? Google podkreśla, że w przypadku podejrzenia oszustwa, warto odpowiednio ocenić nieuczciwą agencję. Zarówno poprzez poinformowanie o tym odpowiednich organów, jak i poprzez ocenę agencji w sieci.

Dobrą metodą na ustrzeżenie się podobnych kłopotów jest oczekiwanie rekomendacji od dotychczasowych klientów. Dzięki temu możemy mieć wstępne rozeznanie wiarygodności specjalistów SEO.

Jeśli chcesz nawiązać współpracę z dobrą agencją SEO:

  • zaplanuj sporo czasu na rekrutację odpowiedniej firmy – przeanalizuj oferty, odpowiedz na pytania dotyczące Twojego biznesu, (nierzadko odpowiesz sobie na pytania, których do tej pory nie zadawałeś jeśli nie prowadziłeś marketingu online)

  • przygotuj się na zmiany na stronie bądź nawet jej całkowitą zmianę

  • bądź cierpliwy, bo dobre SEO wymaga czasu (i inwestycji finansowych)

  • bądź gotowy, by zainwestować w audyt strony (a nawet kilka audytów)

  • zajmij się koordynowaniem wymiany informacji między agencją SEO, która musi nauczyć się Twojego biznesu, a Twoimi pracownikami, którzy muszą nauczyć się rozumieć, jak działa dobre SEO.


O Autorze:

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP