Jak wykorzystać okazje cenowe, żeby zwiększyć zysk i sprzedaż w e-sklepie – przykłady wykorzystania monitoringu cenowego

Monitoring cen pozwala sprzedawcom internetowym osiągnąć strategiczną przewagę, pomagając skutecznie dopasowywać ceny do aktualnej sytuacji. Stała analiza cen konkurencji pozwala odnaleźć i wykorzystać okazje cenowe, które na dynamicznym rynku e-commerce pojawiają się każdego dnia.

Jak wynika z raportu o polskim rynku e-commerce (Gemius “E-commerce w Polsce 2020”) cena to wciąż najważniejszy czynnik, decydujący o wyborze sklepu, w którym polski internauta robi zakupy. Dbanie o atrakcyjne ceny, to więc obowiązek każdego sklepu, który chce odnieść sukces. W związku z tym, jednym z podstawowych zadań skutecznego e- commerce managera, jest monitoring i analiza cen konkurencji oraz dostosowanie oferty własnego sklepu do aktualnej sytuacji na rynku.

Jednak w warunkach ogromnej konkurencji, ręczne monitorowanie cen jest niezwykle trudne, a w wielu przypadkach wręcz niemożliwe. Dla sklepu, który ma w swojej ofercie kilka lub kilkadziesiąt tysięcy produktów, sprawdzenie cen u jednego tylko konkurenta, to zadanie dla całego zespołu ludzi. A przecież konkurentów jest wielu, do tego ceny niektórych produktów zmieniają się nawet kilkadziesiąt razy w ciągu doby. To wszystko sprawia, że bez właściwych narzędzi, dotrzymanie kroku konkurencji jest niewykonalne. Dodatkowo manualne wyszukiwanie i porównywanie ofert wiąże się również z większym ryzykiem popełnienia błędu. Dlatego wykorzystanie oprogramowania do monitoringu i analizy cen staje się koniecznością i stwarza szansę na szybszy rozwój sklepu.

Jakie dane można monitorować, wykorzystując oprogramowanie do monitoringu cen?

Specjalistyczne narzędzia do monitorowania cen, takie jak Szpiegomat.pl, zbierają informacje na temat ofert z całego świata. Nasza wiedza nie musi zatem ograniczać się jedynie do naszego podwórka - Szpiegomat zdobędzie dane z dowolnych wskazanych sklepów internetowych, marketplace’ów, portali aukcyjnych, czy porównywarek cenowych. Jakie informacje możemy zdobyć za pomocą takiego narzędzia?

  • ceny produktów konkurencji
  • różnice cenowe pomiędzy naszymi produktami, a produktami konkurencji
  • informacje o zmianach cen i zakresie tych zmian
  • dostępność produktów
  • koszty i czas wysyłki

Jak szukać okazji cenowych i wykorzystać je do zwiększenia sprzedaży i zysków?

Same gromadzenie danych jest bardzo ważne, jednak aby przyniosły nam one wymierne korzyści, konieczne jest wykorzystanie ich w praktyce. Zastanówmy się zatem jakie przykładowe działania warto podjąć w oparciu o zebrane informacje:

  • Kiedy oferujesz dany produkt najtaniej, sprawdź jaka jest różnica cenowa między Tobą i konkurencją. Jeżeli istnieje przestrzeń do podniesienia ceny, zrób to. Twój sklep wciąż będzie szczycił się najkorzystniejszą ofertą, a jednocześnie nie ograniczysz swojego potencjalnego zysku przez zbyt niską marżę.
  • Wykorzystaj moment, w którym inni sprzedawcy mają ograniczoną dostępność jakiegoś produktu. Klienci chętniej je kupują, kiedy mają pewność, że ich nie zabraknie, gdyż oczekiwanie na uzupełnienie magazynu zwykle wydłuża czas wysyłki. Natomiast jeżeli jesteś jedynym sprzedawcą, który oferuje pożądany produkt, możesz pozwolić sobie na podyktowanie wyższej ceny.
  • Jeżeli Twoja oferta jest nieznacznie droższa od tej konkurencji, rozważ delikatną obniżkę ceny. Powszechnie wiadomo, że to cena wciąż pozostaje decydującym czynnikiem podczas robienia zakupów w sieci. Czasami różnice są na tyle niewielkie, że obniżając cenę o jedynie kilka groszy, staniesz się liderem cenowym. W tym wypadku mniejszy zysk z poszczególnego egzemplarzu zrekompensuje zwiększona sprzedaż.
  • Jeśli zdecydujesz się na niższą marżę, pamiętaj, że możesz ją sobie odbić, proponując klientowi wysokomarżowe akcesoria produktu, który zdecydował się kupić.

To tylko kilka propozycji działań, które pomagają w prawidłowym rozwoju e-sklepu. Warto jednak pamiętać, że Szpiegomat.pl jest w stanie dostarczyć więcej informacji w postaci systemu sugestii i alertów. Powiadomienia wskazują na najważniejsze cenowe wydarzenia oraz sytuacje, które wymagają jak najszybszej interwencji.

Za przykład niech posłużą powiadomienia Szpiegomatu, które informują o prostych czynnościach, które można wykonać, aby wykorzystać cenowe szanse i uniknąć błędów.

Szpiegomat: zielone ikony przedstawiają cenowe szanse

Szpiegomat: pomarańczowe ikony to ostrzeżenia, którym powinieneś się przyjrzeć

Dzięki tego typu zestawieniom zobaczysz, jak Twoja cena prezentuje się na tle konkurencji. Poniższy screen ukazuje przypadek, w którym wybrany produkt jest sprzedawany o 20 złotych taniej od najtańszej konkurencyjnej oferty. Mamy więc tutaj do czynienia z szansą na zwiększenie zysku poprzez podniesienie marży.

Szpiegomat: szansa na zwiększenie marży

Automatyzacja cenowa, czyli jak wykorzystać pełen potencjał monitoringu cen

Wspomnieliśmy, że narzędzia do monitoringu cen przyspieszają i upraszczają proces gromadzenia i analizy danych na temat cen konkurencyjnych sklepów internetowych. Szpiegomat.pl oferuje jednak system automatyki cenowej, który wykona za Ciebie najważniejsze działania w obrębie zarządzania cenami.

Możesz wykorzystać przygotowane wcześniej scenariusze cenowe (lub stworzyć własne), aby ceny zmieniały się w oparciu o działania konkurencji lub inne dostarczone przez Ciebie dane (dynamic pricing). Dzięki temu zyskasz pewność, że Twoje oferty będą same dostosowywać się do obecnej sytuacji rynkowej, a ty będziesz mógł poświęcić zaoszczędzony czas na inne działania wymagające Twojej uwagi. Dzięki automatyzacji możesz bez żadnego wysiłku:

  • odpowiadać na zmiany cen obserwowanych ofert
  • zdobyć lub utrzymać dowolne miejsce w rankingu cenowym
  • zmienić marżę na bardziej opłacalną
  • utrzymywać pożądaną różnicę cenową między Tobą a konkurencją
  • planować wyprzedaże i promocje
  • ustalić minimalny próg cenowy, poniżej którego nie chcesz sprzedawać swoich produktów, by nie ograniczać swoich zysków.

Monitoring cen, czyli jak być o krok przed konkurencją

Jak widzimy, dane pochodzące z monitoringu cen można wykorzystać na wiele różnych sposobów. Jeżeli jesteś sprzedawcą, który chce być na bieżąco z działaniami konkurencji oraz błyskawicznie optymalizować oferty, przyciągając przy tym jak najwięcej klientów - monitoring cen jest dla Ciebie. Przekonaj się, jakie korzyści Szpiegomat może przynieść Twojej firmie i umów się z nami na bezpłatne demo.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP