Liczne dane pokazują, że szala zakupowych aktywności Polaków w ciągu ostatniego roku przechyliła się na stronę e-sklepów. W 2020 r. udział e-commerce w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce osiągnął poziom 14%, a według szacunków PMR w 2025 r. będzie stanowił prawie 1/5 ogółu handlu detalicznego. Kilkunastoprocentowe wzrosty były spowodowane epidemią COVID-19 i obostrzeniami wdrożonymi w celu ograniczenia jej rozwoju. E-sklepy notowały znaczące wzrosty sprzedaży, a wiele sieci handlowych podjęło decyzje odnośnie uruchomienia własnych platform. Dla konsumentów zakupy w e-commerce oznaczają wygodę i bezpieczeństwo, tak istotne w ostatnim czasie. Co zatem zrobić, by zacząć sprzedawać w sieci i robić to skutecznie?
Gdy życie większości społeczeństwa przeniosło się do internetu, naturalnym kierunkiem był także rozwój e-commerce. Założenie własnego e-sklepu, choć pozornie prostsze niż działalność offline, wiąże się z wieloma kwestiami, których dopilnowanie może warunkować powodzenie i sukces w biznesie. Oprócz oczywistych aspektów, jak pomysł, badania rynku, pozyskanie funduszy na start i partnerów do współpracy, warto pamiętać o kilku ważnych elementach, które rzutują na odbiór e-sklepu i jego oferty.
E-book „Jak zacząć prowadzić sprzedaż w internecie” to garść praktycznych porad dla podmiotów, które mierzą się z klasycznymi pytaniami dot. wejścia w nową gałąź biznesu. Wśród nich znajdują się m.in.: czy jest popyt na produkty, które oferują, jakie są zalety i wady e-handlu, jak zorganizować logistykę e-sklepu czy wreszcie – jaka jest rola marketingu, działań SEO i prowadzenia profili w mediach społecznościowych w promocji oferty. Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć w najnowszej publikacji przygotowanej przez ekspertów Sendit Sp. z o.o. – brokera usług kurierskich. Oprócz porcji teoretycznej wiedzy, e-book jest wypełniony praktycznymi wskazówkami, dobrymi radami i przykładami firm, które osiągnęły e-commerce’owy sukces. W e-booku zaprezentowano case studies powstania trzech różnych e-biznesów: Mahila.pl, BananaMama oraz GTX Service.
Strona internetowa w e-biznesie służy nie tylko do prezentacji oferty e-commerce, jest również doskonałym narzędziem budującym wizerunek marki. Jeśli będzie przyjazna i funkcjonalna to użytkownik z dużym prawdopodobieństwem dokona zakupu w e-sklepie, a także – chętnie powróci do niego w przyszłości oraz poleci go znajomym. Kluczową kwestią na początku działalności jest także określenie, czy dany e-sklep będzie funkcjonował w ramach dostępnej już platformy sprzedażowej, jak np. Allegro czy OLX czy na własny rachunek.
Logistyka, czyli magazynowanie i dystrybucja towarów do klientów, to kluczowy element prowadzenia sklepu internetowego. Od jej organizacji zależy nie tylko jakość świadczonych usług, ale także wzrost obrotów generowanych przez e-commerce. Nie można zapominać o automatyzacji „last mile”, oferowaniu kilku różnych modeli dostawy oraz polityce zwrotów. Ponad połowa kupujących w sieci (52 proc.), jako czynnik zachęcający do zakupów online, wymienia możliwość darmowego odesłania produktu kurierem (door to door), a 45 proc. respondentów wybiera maszyny paczkowe.
W ramach działań marketingowych opracowuje się strategię wprowadzenia produktu na rynek oraz jego promocję. Celem jest m.in. zwiększenie widoczności marki w sieci, a także stworzenie i utrwalenie więzi pomiędzy nią a jej odbiorcami.
Dzięki e-marketingowi odbiorca ma możliwość bieżącej komunikacji z firmą – może prowadzić z nią dialog, wyrażać opinię, dzielić się spostrzeżeniami. Warto wsłuchiwać się w potrzeby klientów i brać pod uwagę ich zdanie, jeśli wystąpi konieczność wdrożenia zmian, np. w funkcjonalnościach e-sklepu.
Wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania, zwiększenie liczby odwiedzających stronę czy lepsza rozpoznawalność marki to tylko kilka korzyści, które płyną z inwestycji w SEO. Pozycjonowanie to jedna z najbardziej popularnych i skutecznych metod promowania marki w sieci. Dbając o odpowiednią widoczność, zwiększamy szansę na sukces.
‘‘Jednym z kluczowych filarów sukcesu e-sklepu jest odpowiednio zorganizowana logistyka. E-commerce, który korzysta z usług brokera kurierskiego, otrzymuje cały wachlarz udogodnień zwiększających atrakcyjność i funkcjonalność e-biznesu. Poszerzenie oferty dostawy produktów, to nieoceniona korzyść dla konsumenta, który coraz rzadziej wybiera opcję dostarczenia przesyłki do drzwi przez kuriera na rzecz punktów odbioru i automatów paczkowych. Platforma bliskapaczka.pl, należąca do Sendit Sp. z o.o. oferuje konsumentom i e-sklepom już prawie 37 tys. punktów odbiorczych w Polsce. Dodatkowo, platforma dostarcza e-sklepom widget mapy, pozwalający na wyświetlenie w koszyku zakupowym jednej mapy, z której klient końcowy może w prosty wybrać najwygodniejsze dla siebie miejsce odbioru. Instalacja wtyczki, np. WooCommerce lub Shoper, zdecydowanie skróci czas składania zamówienia w e-sklepie, a właścicielowi e-biznesu ułatwi kontrolę nad złożonymi zamówieniami i usprawni proces dystrybucji oferowanych produktów’’ – komentuje Kamila Kowalska, Dyrektor Handlowy, Sendit Sp. z o.o.
Poradnik „Jak zacząć prowadzić sprzedaż w Internecie” jest bezpłatny i można go pobrać tutaj: https://bit.ly/3kkeZ6T
E-book przygotowały Marta Osuch, Redaktor prowadząca i Specjalista ds. Content Marketingu oraz Paulina Anacka, Specjalista ds. Email Marketingu w Sendit.pl.
Wydawca
Adres prawny
NIP