Jak zwiększyć sprzedaż w branży e-commerce? (case study)

Zarządzanie 20 tysiącami ofert może wydawać się trudne. Magazyn, kilka kanałów sprzedaży, sporo ręcznej pracy...Dowiedz się jak firmy radzą sobie z transformacją i zmianami na rynku ecommerce.

W dzisiejszych czasach nie wystarczy odpalić sklepu internetowego czy też założyć konta na Allegro, aby zarabiać. Bez odpowiedniej strategii trudno osiągnąć sukces. Aby było to możliwe, należy mieć wizję, która będzie fundamentem Twojego planu. Jednocześnie musisz zadbać o możliwość jego realizacji. Jedynie oba te czynniki umożliwią Ci dynamiczny rozwój, a w dalszej perspektywie – osiągnięcie poważnych, biznesowych celów. Chcesz wiedzieć, jaki związek ma z nimi automatyzacja, integracja czy optymalizacja?

Majestic Sport i jej działania

Majestic Sport to firma, której początki sięgają 2005 roku. Jej misją jest popularyzacja różnych form aktywności fizycznej poprzez dostarczanie wysokiej jakości produktów. Firma stale się rozwija. Na tyle szybko, że wykracza poza dotychczas stosowane rozwiązania i, aby nadal się rozwijać, wciąż potrzebuje wprowadzania kolejnych zmian. Mowa tu chociażby o kwestiach dotyczących magazynu, trudnej do opanowania liczbie kanałów sprzedaży oraz różnego rodzaju koniecznych czynnościach manualnych.

Obecnie średnie, miesięczne ilości zamówień mieszczą się w przedziale 5-10 tys. Firma zatrudnia około 15 osób, w tym 9 w biurze oraz 6 na magazynie. W jakich kanałach sprzedażowych działa? Firma posiada 3 konta na Allegro, 3 sklepy internetowe, do tego dochodzi Amazon. Obecny asortyment przekłada się w praktyce na około 20 tysięcy ofert sprzedażowych. Jakie działania ta firma prowadzi dziś?

Jaki był plan rozwojowy i dlaczego wybrano dane narzędzia?

Należy wiedzieć, co jest głównym problemem Twojej firmy i jak chcesz go rozwiązać. Warto wprowadzić skalę punktową, która pozwoli Ci ocenić wagę różnych aspektów. W Majestic Sport wiedziano, że nie wystarczy pewnych procesów jedynie delikatnie przeorganizować. Trzeba było również:

  • znaleźć odpowiednie narzędzie,
  • opanować kwestię sezonowości,
  • zoptymalizować pracę magazynu,
  • wyeliminować pomyłki,
  • przyspieszyć aktualizację danych,
  • wprowadzić nowe kanały sprzedaży.

Szukanie odpowiedniego narzędzia

W pewnym momencie firma Majestic Sport zaczęła szukać rozwiązania, które spełniałoby wszystkie określone, biznesowe założenia. Stwierdzono, że system musi się integrować się z Allegro oraz systemem ERP a także zapewniać szybką synchronizację. Atutem będzie możliwość błyskawicznego wdrożenia narzędzia oraz intuicyjna obsługa. Oprogramowanie powinno również mieścić się w zaplanowanym budżecie, zapewniać możliwość rozbudowy pod specyfikę firmy oraz mieć dobre wsparcie techniczne. Wybrano xSale, gdyż spełniało wszystkie z najważniejszych biznesowych założeń.

Automatyzacja ecommerce

Zacznijmy od automatyzacji, która miała w założeniu objąć jak najwięcej obszarów. Dziś dotyczy ona takich procesów, jak:

  • aktualizacja ofert (w tym obszarze całkowicie wyeliminowano czynnik ludzki),
  • obsługa zamówień (zamówienie złożone przez klienta w sklepie internetowym trafia do systemu xSale, stamtąd do systemu ERP, a następnie – do systemu WMS) – cały obieg dokumentów również tu odbywa się całkowicie automatycznie,
  • generowanie listów przewozowych,
  • rozliczenia płatności on-line oraz płatności kurierskich,
  • powiadomienia klientów o statusie zamówienia,
  • generowanie niektórych analiz i statystyk.

Wszystkie czynności, które można było zautomatyzować – zostały zautomatyzowane.

Integracje ecommerce

Zarządzanie 20 tysiącami ofert może wydawać się trudne. Wdrożono xSale , który został zintegrowany z różnymi kanałami sprzedaży. Integracja odbywa się w dwóch kierunkach (dotyczy zarówno pobierania zamówień i płatności, jak i aktualizacji stanów i cen). Synchronizacja jest bardzo szybka i działa w czasie rzeczywistym.

System WMS

Firma Majestic Sport wdrożyła także nasz system WMS Futuriti, w celu lepszego zarządzania pracą magazynu. Decyzja o tym wynikła m.in. z chęci realizowania dużej ilości zamówień przy jak największej optymalizacji kosztowej. Zarządza on jednym ustandaryzowanym procesem obsługi magazynowej – dzięki temu można skrócić czas przyjęć, jak i wydań, a także zminimalizować ryzyko pomyłek oraz umiejętnie uporządkować magazyn. System WMS odpowiednio prowadzi magazyniera, dzięki czemu wie on, po jaki towar powinien podejść i skąd go zabrać. System przedstawia również najbardziej optymalną trasę. Wszystko to z kolei umożliwia łatwiejsze i lepsze zarządzanie magazynem.

Integracja allegro oraz z innymi kanałami sprzedaży

Otwarcie nowych sklepów internetowych oraz kont na Allegro. Całość została ustandaryzowana w oparciu o jeden prosty proces wystawiania oferty w xSale. Dodatkowo, wystawioną ofertę na jednym z kont Allegro, jesteśmy w stanie łatwo, przy pomocy kilku kliknięć, przenieść na nowe konto. Podobnie wygląda to w przypadku innych sklepów internetowych. To wszystko sprawia, że również czas wdrażania nowego pracownika jest o wiele krótszy. Wybrano xSale ze względu na gotowe integracje z najpopularniejszymi platformami oraz planowaną integrację z silnikiem, na którym pracował e-sklep.

Magazyn e-commerce

Firma Majestic Sport powiększyła powierzchnię magazynową praktycznie dwukrotnie, dzięki czemu asortyment cieszący się największym zainteresowaniem ma zawsze pod ręką. To pozwala szybciej realizować zamówienia, co z kolei przekłada się bezpośrednio na zadowolenie klientów.

Konieczne było uporządkowanie pracy magazynu – wypracowanie procesów, które skróciłyby pracę, a także czas przyjęć i wydań oraz zminimalizowałby ryzyko pomyłki. Jednocześnie narzędzie musiało być elastyczne w rozbudowie, tak aby móc np. opanować kwestię sezonowości. Rozważano dedykowane rozwiązanie, ale równocześnie całość musiała zmieścić się odpowiednio w budżecie. Wybrano WMS Futuriti.

Sezonowość w ecommerce

Sezonowość to kwestia problematyczna, przynajmniej w niektórych branżach. Dodatkowo, w okresie lockdownu sprzedaż sprzętu i artykułów sportowych wzrosła ponad trzykrotnie! Elastyczność organizacji, jak i narzędzi, z których firma korzystała na co dzień, pozwoliło Majestic Sport utrzymać terminowość realizacji zamówień. Przykładowo, szybko przesunęła ona pracowników w obszary będące wąskimi gardłami. Wprowadzono również modyfikacje w zmianowym systemie pracy. Co więcej, zaistniała wówczas konieczność stworzenia nowych stanowisk pracy, np. dla osób odpowiedzialnych za pakowanie paczek.

Wymagana była zatem automatyzacja procesu sprzedaży, której celem było ułatwienie obsługi zamówień. Zwracano również uwagę, czy dane narzędzie zapewnia automatyzację rozliczeń, co ułatwiłoby z kolei pracę księgowości. Mile widziane było również doświadczenie w podobnych automatyzacjach (które dawałoby możliwość podpowiedzi w wyborze odpowiedniej ścieżki) oraz sama elastyczność rozwiązania pod względem technicznym i operacyjnym.

Całość zmian była zsynchronizowana między innymi z systemami xSale oraz WMS Futuriti dzięki temu transformacja i wdrażanie nowych pracowników było dużo łatwiejsze.

Minimalizacja pomyłek w ecommerce

Firmie Majestic Sport udało się maksymalnie wyeliminować pomyłki. Najbardziej problematyczne obszary, dotyczące m.in. nieodpowiednio zapakowanego towaru, źle zaadresowanych paczek, błędnych danych na dokumentach, nieaktualnych stanów i cen zostały opanowane. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że problem ten został praktycznie wyeliminowany.

Wzrost sprzedaży w ecommerce

To chyba obszar, który każdego sprzedawcę interesuje najbardziej. Nie dysponujemy tu, co prawda, starszymi danych niż tymi od pierwszego dnia wdrożenia xSale. Jednak już od momentu implementacji systemu widać było wyraźny i regularny wzrost średniej ilości zamówień.

Dlaczego warto korzystać z  xSale oraz systemu WMS w ecommerce?

Wśród klientów xSale i WMS Futuriti są zarówno mniejsze firmy, które dopiero odnotowują znaczący wzrost sprzedaży, jak i giganci, u których sprzedaż liczy się w tysiącach transakcji dziennie. Pomagamy firmom w rozwoju poprzez automatyzację, integrację oraz optymalizację procesów ecommerce. Samo wdrożenie podstawowych funkcjonalności usprawnia pracę już od pierwszych godzin. Dzięki bardziej zaawansowanym opcjom możesz osiągnąć pełną automatyzację oraz wyeliminować błędy.

xSale i WMS Futiuriti to systemy, które nieustannie się rozwijają, dopasowując się do oczekiwań klientów. Obecnie trwa w nich praca nad algorytmami AI, które już niebawem będą pomagały sklepom internetowym na niespotykaną dotąd skalę. Systemy będą wykrywały nie tylko pomyłki operatorów, ale też błędy klientów, co pozytywnie wpłynie nie tylko na koszty, ale również opinie o korzystających z ich usług firmach. Pracujemy również nad funkcjami analizy atrakcyjności konkurencji w wielu aspektach – nie tylko cenowym. Sklepy, które wykorzystają wszystkie możliwości, będą skutecznie zwiększały swoją marżę i skalę.

Zarówno WMS Futuriti, jak i xSale to dwa efektywne narzędzia do rozwiązywania problemów firm działających w branży e-commerce. Pozwalają one klientom być o kilka kroków przed konkurencją. Dlatego też, jeśli dostrzegasz problemy w swoich sklepach internetowych i pragniesz dowiedzieć się więcej na temat omawianych narzędzi, a także samej automatyzacji, integracji lub optymalizacji, zapraszamy do kontaktu.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP