"Ci, którzy uważają, że w Polsce mamy do czynienia ze zbyt wieloma formalnościami powinni zobaczyć, co dzieje się w Brazylii - procedury zarejestrowania działalności mogą ciągnąć się latami" - o e-commerce w Brazylii opowiada Patryk Pawlikowski, CEO Shoplo.com.
W przewodniku po Brazylii podał Pan, że działa tam już ok. 23 tys. e-sklepów i szacuje się wzrost do 45 tys. do końca 2014 roku? Skąd tak dynamiczny rozwój?
Dynamika rozwoju rynku e-commerce w Brazylii wiąże się z tempem upowszechnienia samego internetu w tym kraju. Jeszcze nie tak dawno, wielu ludzi nie miało tam dostępu do sieci - teraz popularność internetu wzrasta i staje się on codziennym elementem życia Brazylijczyków. Dlatego rośnie też powszechność kupowania online. Duży wpływ na dynamikę rozwoju e-commerce ma także fakt, że społeczeństwo brazylijskie w ogóle cechuje wysokim poziom konsumpcjonizmu.
Jakie branże są najpopularniejsze? Jak to wygląda pod kątem osiąganych obrotów?
Najpopularniejsze branże w Brazylii to Moda i Akcesoria, Sprzęt elektroniczny oraz Kosmetyki i Leki. Każda z nich generuje mniej więcej po 13% całego obrotu e-commerce na rynku brazylijskim. W samym 2012 roku łączna sprzedaż w sieci wyniosła tam w sumie 24.100.000.000 R$.
Jest jeszcze miejsce na nowe e-sklepy?
Oczywiście. Przede wszystkim dlatego, że nadal bardzo duża część Brazylijczyków nie jest w pełni świadomymi i wyedukowanymi użytkownikami internetu, dlatego wielu z nich nie kupuje jeszcze online. Ponadto, rynek brazylijski jest bardzo specyficzny - mimo, że funkcjonuje tam wiele sklepów, większość sprzedaży generują wielkie marki - jest więc dużo miejsca na nowe sklepy, które będą z nimi konkurować lub zagospodarują tamtejsze nisze. Brazylijczycy potrzebują prostego narzędzia i edukacji, aby móc zacząć sprzedawać w sieci - dlatego wraz z Shoplo.com dajemy im nie tylko narzędzia techniczne, ale także dostarczamy merytoryczne wskazówki, aby wiedzieli, jak z nich korzystać i jak rozpromować swój sklep.
Co trzeba zrobić, by się przebić? Jakie metody promocji są najskuteczniejsze?
Bardzo istotnym problemem w działalności na rynku brazylijskim jest wysoki poziom biurokracji. Ci, którzy uważają, że w Polsce mamy do czynienia ze zbyt wieloma formalnościami powinni zobaczyć, co dzieje się w Brazylii - procedury zarejestrowania działalności mogą ciągnąć się latami.
Sklepy, którym udało się pokonać formalności, starają się przebić przede wszystkim dzięki atrakcyjnej stronie. Brazylijczycy traktują nowoczesny i profesjonalny design jako wyznacznik jakości, dlatego na pierwszym miejscu stawia się wygląd e-sklepu. Klienci, którzy do nas przychodzą zazwyczaj podkreślają, że robią to ze względu na to, że nasze sklepy są ładne, przez co przyciągną więcej klientów.
Jeżeli chodzi o sam marketing, większość działań zasadza się na Facebooku, ponieważ popularność portalu w Brazylii jest ogromna. Promocja ma też miejsce za pośrednictwem marketplaces - zwłaszcza na brazylijskim odpowiedniku Allegro (MercadoLivre) oraz przez porównywarki cen.
Jakie są cechy charakterystyczne brazylijskich e-konsumentów?
Z jednej strony, wspomniany już wysoki poziom konsumpcji - Brazylijczycy po prostu bardzo dużo kupują, a teraz coraz więcej zakupów dokonuje się online. Z drugiej strony, e-konsumenci w Brazylii są bardzo ostrożni. W Ameryce Południowej bardzo popularne jest zjawisko scammingu, dlatego internauci zawsze podchodzą z rezerwą do e-sklepów. Często, przed złożeniem zamówienia googlują firmy lub sprawdzają je w specjalnych narzędziach dostarczanych przez rząd w celu ochrony konsumentów. Bardzo niechętnie podają też swoje numery kart kredytowych, dlatego też w płatnościach często stosuje się ich zamienniki.
10 kroków, które powinno się wykonać mając zamiar rozpocząć sprzedaż w Brazylii to...
Informacje: Patryk Pawlikowski, CEO Shoplo.com
Platforma Shoplo.com umożliwia tworzenie sklepów za pomocą kilku kliknięć oraz pozwala na wielokanałową sprzedaż (przez stronę, Facebook, mobile, Allegro, eBay etc.). Shoplo działa już w Polsce (nagroda Ekomers 2013 Innowacja Roku), Niemczech i Brazylii, a w najbliższym czasie planuje ekspansję na kolejne kraje Ameryki Południowej oraz Hiszpanię i Turcję.
Wydawca
Adres prawny
NIP