Jeżeli chcesz się wyróżnić w Brazylii, musisz być innowacyjny [wywiad]

"Ci, którzy uważają, że w Polsce mamy do czynienia ze zbyt wieloma formalnościami powinni zobaczyć, co dzieje się w Brazylii - procedury zarejestrowania działalności mogą ciągnąć się latami" - o e-commerce w Brazylii opowiada Patryk Pawlikowski, CEO Shoplo.com.

W przewodniku po Brazylii podał Pan, że działa tam już ok. 23 tys. e-sklepów i szacuje się wzrost do 45 tys. do końca 2014 roku? Skąd tak dynamiczny rozwój?

Dynamika rozwoju rynku e-commerce w Brazylii wiąże się z tempem upowszechnienia samego internetu w tym kraju. Jeszcze nie tak dawno, wielu ludzi nie miało tam dostępu do sieci - teraz popularność internetu wzrasta i staje się on codziennym elementem życia Brazylijczyków. Dlatego rośnie też powszechność kupowania online. Duży wpływ na dynamikę rozwoju e-commerce ma także fakt, że społeczeństwo brazylijskie w ogóle cechuje wysokim poziom konsumpcjonizmu.

Jakie branże są najpopularniejsze? Jak to wygląda pod kątem osiąganych obrotów?

Najpopularniejsze branże w Brazylii to Moda i Akcesoria, Sprzęt elektroniczny oraz Kosmetyki i Leki. Każda z nich generuje mniej więcej po 13% całego obrotu e-commerce na rynku brazylijskim. W samym 2012 roku łączna sprzedaż w sieci wyniosła tam w sumie 24.100.000.000 R$.

Jest jeszcze miejsce na nowe e-sklepy?

Oczywiście. Przede wszystkim dlatego, że nadal bardzo duża część Brazylijczyków nie jest w pełni świadomymi i wyedukowanymi użytkownikami internetu, dlatego wielu z nich nie kupuje jeszcze online. Ponadto, rynek brazylijski jest bardzo specyficzny - mimo, że funkcjonuje tam wiele sklepów, większość sprzedaży generują wielkie marki - jest więc dużo miejsca na nowe sklepy, które będą z nimi konkurować lub zagospodarują tamtejsze nisze. Brazylijczycy potrzebują prostego narzędzia i edukacji, aby móc zacząć sprzedawać w sieci - dlatego wraz z Shoplo.com dajemy im nie tylko narzędzia techniczne, ale także dostarczamy merytoryczne wskazówki, aby wiedzieli, jak z nich korzystać i jak rozpromować swój sklep.

Co trzeba zrobić, by się przebić? Jakie metody promocji są najskuteczniejsze?

Bardzo istotnym problemem w działalności na rynku brazylijskim jest wysoki poziom biurokracji. Ci, którzy uważają, że w Polsce mamy do czynienia ze zbyt wieloma formalnościami powinni zobaczyć, co dzieje się w Brazylii - procedury zarejestrowania działalności mogą ciągnąć się latami.

Sklepy, którym udało się pokonać formalności, starają się przebić przede wszystkim dzięki atrakcyjnej stronie. Brazylijczycy traktują nowoczesny i profesjonalny design jako wyznacznik jakości, dlatego na pierwszym miejscu stawia się wygląd e-sklepu. Klienci, którzy do nas przychodzą zazwyczaj podkreślają, że robią to ze względu na to, że nasze sklepy są ładne, przez co przyciągną więcej klientów.

Jeżeli chodzi o sam marketing, większość działań zasadza się na Facebooku, ponieważ popularność portalu w Brazylii jest ogromna. Promocja ma też miejsce za pośrednictwem marketplaces - zwłaszcza na brazylijskim odpowiedniku Allegro (MercadoLivre) oraz przez porównywarki cen.

Jakie są cechy charakterystyczne brazylijskich e-konsumentów?

Z jednej strony, wspomniany już wysoki poziom konsumpcji - Brazylijczycy po prostu bardzo dużo kupują, a teraz coraz więcej zakupów dokonuje się online. Z drugiej strony, e-konsumenci w Brazylii są bardzo ostrożni. W Ameryce Południowej bardzo popularne jest zjawisko scammingu, dlatego internauci zawsze podchodzą z rezerwą do e-sklepów. Często, przed złożeniem zamówienia googlują firmy lub sprawdzają je w specjalnych narzędziach dostarczanych przez rząd w celu ochrony konsumentów. Bardzo niechętnie podają też swoje numery kart kredytowych, dlatego też w płatnościach często stosuje się ich zamienniki.

10 kroków, które powinno się wykonać mając zamiar rozpocząć sprzedaż w Brazylii to...

  1. Sprawdź formalne aspekty niezbędne do legalizacji Twojej działalności w Brazylii i zacznij załatwiać formalności - może Ci to zająć sporo czasu.
  2. Zainwestuj w technologię i przygotuj nowoczesne rozwiązania. Jeżeli chcesz się wyróżnić w Brazylii, musisz być innowacyjny.
  3. Stawiaj na prostotę - Brazylijczycy zazwyczaj zlecają większość zadań. Spraw, aby Twoja strona była na tyle prosta, że klienci łatwo i szybko będą mogli robić na niej zakupy.
  4. Nawiąż kontakty z lokalnymi partnerami - będzie Ci łatwiej wejść na rynek i stać się rozpoznawalnym.
  5. Stwórz piękny sklep internetowy - w ten sposób przyciągniesz więcej klientów i uwiarygodnisz się w ich oczach.
  6. Rozwiąż kwestię płatności - sprawdź lokalne rozwiązania i ich popularność zanim zdecydujesz się na preferowane formy.
  7. Sprawdź publiczne strony, które poświadczają wiarygodność e-sklepów i postaraj się, aby Twój e-sklep został przez nie określony jako zaufany.
  8. Zainwestuj w reklamę na Facebooku - to tam większość czasu spędzają brazylijscy konsumenci.
  9. Postaraj się zatrudnić Brazylijczyka do działu obsługi - jemu najlepiej będzie zrozumieć specyfikę miejscowych klientów.
  10. Skorzystaj z lokalnych porównywarek cen i marketplaces - pomogą Ci ściągnąć ruch do Twojego sklepu.

Informacje: Patryk Pawlikowski, CEO Shoplo.com

Platforma Shoplo.com umożliwia tworzenie sklepów za pomocą kilku kliknięć oraz pozwala na wielokanałową sprzedaż (przez stronę, Facebook, mobile, Allegro, eBay etc.). Shoplo działa już w Polsce (nagroda Ekomers 2013 Innowacja Roku), Niemczech i Brazylii, a w najbliższym czasie planuje ekspansję na kolejne kraje Ameryki Południowej oraz Hiszpanię i Turcję.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP