KIEDY MOBILE MARKETING WSPIERA E-COMMERCE?

Mobile marketing z dnia na dzień stał się ulubioną formą komunikacji marketerów. To sposób na dotarcie do obecnych i potencjalnych klientów, szczególnie tych, żyjących w ciągłym ruchu. Pytanie, czy zawsze jest efektywny.

Badania przeprowadzone przez Mobile Marketing Association w 2013 roku pokazują, że tylko w ubiegłym roku firmy za Oceanem wydały na mobile marketing 10 miliardów dolarów, a kolejne (60% ankietowanych) już zaplanowały zwiększenie wydatków. Przewiduje się, że do 2015 roku w samej tylko Ameryce zostanie zainwestowanych 20 miliardów dolarów na mobilny marketing, generując ponad 400 miliardów dolarów zysków dla gospodarki USA (roczny wzrost o 52,5 proc.).

Jak jest nad Wisła? Jeszcze dwa lata temu 64% Polaków nie miało pojęcia, że są użytkownikami smartfonów (wg. raportu „Marketing Mobilny w Polsce” autorstwa Moniki Mikowskiej). Na szczęście dziś ten odsetek wynosi zaledwie 7%. Co więcej, 8/10 potencjalnych klientów deklaruje, że jest mobile-friendly. Największa grupa użytkowników, bo aż 74%, to młodzi ludzie, w wieku 15-19 lat. Smartfony są dziś używane przede wszystkim do wysyłania i odbierania smsów (ponad 90%!), mmsów, robienia zdjęć i korzystania z internetu. Pytanie jak nakłonić ich do kupowania.

W świetle badań, stawiając na właściwy kanał marketingowy, możemy dostarczyć naszym klientom całą gamę informacji o naszych sklepach, marce oraz produktach.

Mobile marketing nie jedno ma imię###

Wśród narzędzi mobile marketingu możemy wskazać przede wszystkim aplikacje mobilne i strony mobilne, które cieszą się obecnie ogromną popularnością. Docenili to również właściciele sklepów internetowych tacy jak Leroy Merlin. Dzięki darmowej aplikacji na smartfony, ich klienci mogą dziś dokonać szybkich zakupów w sieci w dowolnej chwili i miejscu, sortować i filtrować 50 000 produktów, zebranych w jednym katalogu, wg. kategorii, cen oraz opinii. Z kolei strona mobilna pozwala na swobodne przeglądanie strony na urządzeniach mobilnych. Nawet jednak najlepsza aplikacja bez odpowiedniej reklamy nie ma szans stać się rentownym kanałem sprzedaży. Jak promować ją skutecznie? Leroy Merlin w każdym sklepie zamieścił plakaty informujące o aplikacji mobilnej, którą można ściągnąć z dowolnego marketu na swoim telefonie. Dodatkowo, pracownicy w sklepie wspominają o niej, w momencie, gdy klient potrzebuje czasu na podjęcie decyzji zakupowej. Również wpisując nazwę firmy w wyszukiwarkę, znajdziemy odnośnik do aplikacji www.aplikacja.leroymerlin.pl, gdzie umieszczone zostało wiele przydatnych informacji na temat jej funkcjonalności.

Mobile marketing to także:###

  • in-game marketing;

  • kody QR;

  • voice mailing;

  • location based marketing;

  • reklamy display;

  • SMS/MMS.

SMS w służbie e-commerce###

Najbardziej efektywnym i skutecznym narzędziem mobile marketingu jest sms marketing, który pozwala e-sprzedawcom przesłać informację o promocji lub nowościach w sklepie bezpośrednio do zainteresowanych odbiorców. Choć SMS ma już ponad 20 lat, to jest to narzędzie, które ma sporą przewagę nad innymi. Najważniejsze jego funkcjonalności to:

  • Szybka i prosta komunikacja z klientem

  • Krótka, spersonalizowana wiadomość do 160 znaków

  • Wiadomość odczytana w ciągu jednej minuty

  • Spam-free

  • Wysoki współczynnik dotarcia i wywołania reakcji (ponad 90%)

  • Geolokalizacja

  • Permission marketing

Opcji wykorzystania 160 znaków jest naprawdę wiele. Klient może otrzymać od nas smsa, kiedy chcemy poinformować go np. o terminie dostawy, promocjach, programie lojalnościowym czy Dniu Darmowej Dostawy, lub gdy chcemy potwierdzić jego zamówienie. Dzięki takim działaniom zbliżymy się bardziej do klienta, zbudujemy lojalność, wzmocnimy świadomość naszej marki, nawiążemy trwalszy kontakt, poznamy oczekiwania i jego potrzeby, a finalnie zwiększymy sprzedaż.

Dobrym przykładem może być portal turystyczny Cititravel. Swoim obecnym klientom wysyła spersonalizowane smsy z konkretnymi informacjami o promocjach, zniżkach i dostępnych ofertach. Drugi rodzaj komunikacji jaki prowadzi marka polega na wysłaniu sms do osób, które wypełniły formularz kontaktowy. Informują go, że jego zapytanie zostało przyjęte i konsultant do niego oddzwoni w przeciągu kilku minut. Mimo, że numery telefonów pochodzące z formularza nie są zapisywane w bazie danych, to dzięki szybkiej reakcji portalu, klient poniekąd czuje się w obowiązku do odebrania telefonu od konsultanta.

Jeszcze lepszą formą kontaktu smsowego jest komunikacja dwukierunkowa. Pozwala ona na otrzymanie odpowiedzi zwrotnej od klienta. Dzięki temu klient ma poczucie, że ma wybór i nie jest do żadnej decyzji przymuszany. Tę metodę stosuje się najczęściej, kiedy chcemy przeprowadzić badania lub ankietę, stworzyć nową bazę danych, wygenerować leady, podnieść jakość obsługi klienta i wzmocnić komunikację z nim.

Źródło: smsapi.pl

Decydując się na to narzędzie marketingowe, śledźmy najnowsze trendy, sprawdźmy jak inni to robią i uczmy się od najlepszych. Marka odzieżowa Julep za pomocą kampanii smswej potrafiła w przeciągu 24 godzin wygenerować 5 000 leadów i uzyskać współczynnik konwersji zakupu na poziomie 17,44%. Wystarczyło tylko poinformować klientów o kampanii, dać im szansę wyboru (sms wyrażający zgodę na przesyłanie wiadomości do klienta) i oczywiście zachęcić odpowiednią zniżką. Jeśli przy tym będziemy również pamiętać o odpowiedniej treści wiadomości, to mamy szansę na realny sukces.

Autor: Julita Reszkiewicz, Specjalista ds. PR i marketingu w Grupie Unity

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP