KPI dla sklepu internetowego

Każde działanie w prowadzeniu kampanii sprzedażowych i reklamowych jest istotne. Otrzymywanie dokładnych, liczbowych informacji pozwala stwierdzić czy przeprowadzone kampanie są skuteczne i czy osiągają określony cel.

KPI (Key Performance Indicator) to kluczowe wskaźniki, które pozwalają ocenić skuteczność przeprowadzonych działań. Są one mierzalnie i umożliwiają porównywanie ich w jednostkach czasu, dlatego tak chętnie używane są w branży e-commerce. Poza badaniem efektywności pozwalają także na monitorowanie postępów realizacji celów.

W sklepach internetowych warto założyć przybliżoną liczbę nowych klientów lub nowych zakupów, jakie chce się osiągnąć w danym czasie, a później obserwować każdy z tych wskaźników i w razie potrzeby podejmować odpowiednie działania usprawniające kampanie.

KPI Sprzedażowe

Wskaźniki efektywności są niezwykle potrzebne, aby określić skuteczność sprzedaży. Osiągane wyniki i realizowane cele pozwalają firmie dobrze prosperować i rozwijać się na rynku. Kontrola wskaźników jest niezbędna, aby usprawniać procesy i zbadać satysfakcję klientów

Współczynnik konwersji

Jest to jeden z najważniejszych wskaźników, który pokazuje procent odwiedzających sklep internetowy, dokonujący zakupu. Oblicza się go poprzez podzielnie liczby osób, które podjęły pożądaną akcję (dokonały zakupu) przez liczbę potencjalnych klientów, odwiedzających e-sklep, mnożąc wynik przez 100%.

Zwrot z inwestycji

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z kosztami. Aby sprawdzić czy przedsięwzięcie się opłaca należy obliczyć zwrot z inwestycji czyli zysk netto podzielony przez koszt, pomnożony przez 100%.

Średnia wartość koszyka

Pokazuje wielkość pojedynczej transakcji. Celem każdego sklepu e-commerce powinno być osiąganie jak największego przychodu w ramach jednej transakcji, aby poprawić wynik można wprowadzić opcję darmowej dostawy lub rabaty na kolejne zamówienia.

Ilość porzuconych koszyków

Ten wskaźnik pozwala dostrzec odsetek potencjalnych klientów, którzy po dodaniu produktu do koszyka zrezygnowali z dokonania zakupu. Skutecznym sposobem na zmniejszenie tego wskaźnika jest zredukowanie kosztów dodatkowych jak dostawa czy podatki, które bywają zniechęcające dla konsumentów.

Wskaźnik utrzymania klientów

Uważa się, że łatwiej nakłonić do zakupu konsumenta, który korzystał już z usług danego sklepu, ponieważ pozyskanie nowego klienta kosztuje firmę zazwyczaj aż 7 razy więcej. Dodatkowo wartość koszyka stałego klienta wynosi zwykle więcej, niż nowych nabywców za sprawą zbudowanego zaufania.

KPI Marketingowe

Prowadzenie kampanii promocyjnych jest niezbędne w prowadzeniu sklepu internetowego. Pozwalają one na dotarcie do określonej grupy docelowej, którą zainteresują oferowane produkty lub usługi. Wskaźniki efektywności pozwolą na doskonalenie strategii i generowanie większych przychodów z kampanii reklamowych.

Ruch w sklepie internetowym

Aby zarabiać na sklepie internetowym, muszą go odwiedzać potencjalni klienci, którzy zainteresowani ofertą dokonają zakupu. Ruch może być generowany z różnych źródeł: ruch organiczny z przeglądarki google, mediów społecznościowych lub z działań remarketingowych i wiele innych.

Stałe obliczanie tego wskaźnika pozwoli określić czy na stronę dociera odpowiednia liczba potencjalnych klientów. Wynik można zwiększyć lepszym pozycjonowaniem strony, prowadzeniem kampanii reklamowych w mediach społecznościowych lub poprzez – często niedoceniany – email marketing.

Czas na stronie

Długość czasu spędzonego na stronie przez potencjalnego klienta pozwala określić jak bardzo przywiązał się do Twojej marki. Wykazuje to także jego zainteresowanie ofertą, lecz także potencjalne problemy z odnalezieniem poszukiwanego produktu. W tym przypadku warto śledzić także ścieżkę zakupową klienta.

Zapis na newsletter

Jeśli potencjalny klient zapisuje się do bazy mailingowej, wykazuje zainteresowanie naszą treścią i ofertą. Dodatkowym zachęceniem do zapisu może być zaoferowanie mu np. rabatu na pierwsze zakupy. Kampanie mailingowe wykazują wysoką efektywność i generują sprzedaż. Jest to dodatkowa opcja, aby dotrzeć do swojej grupy odbiorców.

Zaangażowanie w mediach społecznościowych

Ten wskaźnik pozwala określić zaangażowanie obserwatorów. Umożliwia on zbadanie, jak chętnie grupa potencjalnych klientów wchodzi w interakcje z marką.

Wskaźnik wartości życiowej klienta

Ten wskaźnik pozwoli zmierzyć jakość relacji firmy z klientem, a także stworzyć skuteczne plany marketingowe, które pomogą pozyskać, utrzymać i ewentualnie przywrócić konsumentów. Jest to istotny wskaźnik świadczący o lojalności i trwałości relacji z klientem.

Widoczność w Google

Prowadzenie kampanii SEO pozwoli zbudować widoczność sklepu internetowego w sieci. Im wyżej strona znajduje się w przeglądarce, tym większa szansa na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Wskaźnik widoczności pokazuje także jak często witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania.

Czy wskaźniki KPI są ważne?

Każde działanie w prowadzeniu kampanii sprzedażowych i reklamowych jest istotne. Otrzymywanie dokładnych, liczbowych informacji pozwala stwierdzić czy przeprowadzone kampanie są skuteczne i czy osiągają określony cel. Należy obliczać wskaźniki, które są kluczowe dla firmy, aby udoskonalać strategię.

Dodatkowo badanie efektywności działań pomaga spojrzeć bardziej obiektywnie na przeprowadzone działania, umożliwia uzyskanie informacji zwrotnej, a przede wszystkim pozwala skoncentrować się na priorytetach i celach.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP