Łatwo, szybko i bezpiecznie: poradnik dla Świętego Mikołaja na internetowych zakupach.

Od początku grudnia ruszają wielkie przygotowania do zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Oprócz sprzątania i robienia wypieków, każdy pochłonięty jest zakupową gorączką prezentów. Eksperci z firmy Criteo wskazują, że w połowie grudnia wzrost sprzedaży w Internecie rośnie nawet o 90%. Niestety jest to również sezon dla oszustów, stąd konsumenci zachować zdrowy rozsądek i jeszcze bardziej zwracać uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Internetowe przestępstwa stanowią poważny problem, gdyż ponad połowa polskich internautów robi zakupu online – jest to około 13 mln osób i liczba ta stale rośnie, a wraz z nią skala przestępczości. W samym 2014 roku policja odnotowała 22 tysiące przypadków różnego rodzaju oszustw, a rzeczywista skala z pewnością jest większa. Należy więc zadbać o swoje bezpieczeństwo. W tym celu powinno się przestrzegać kilku zasad oraz zwracać uwagę na istotne informacje dotyczące samego sklepu oraz towaru i usług, jakie oferuje.

Upewnij się, że kupujesz w wiarygodnym sklepie

Absolutnie elementarną i jeszcze ważniejszą sprawą jest sprawdzenie czy sklep oferuje bezpieczne środowisko zapobiegające wyciekowi danych klienta, a mianowicie czy posiada certyfikat SSL.

"Można to zauważyć dzięki ikonie zielonej kłódki przed adresem strony, który rozpoczyna się również od „https”, zamiast „http”. Jest to bardzo istotne, gdyż podczas zakupów online klienci nie mają bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, ani nabywanym towarem"tłumaczy Dagmara Kruszewska, Country Manager SOFORT GmbH w Polsce.

Warto również mieć na uwadze posiadane przez firmę certyfikaty. To prosty i szybki sposób pomagający podjąć decyzję, gdzie robić zakupy w sieci. W przypadku e-commerce różnego rodzaju nagród bądź oznaczeń informujących konsumenta o walorach danej firmy jest stosunkowo dużo, lecz na pewno dobrze jest sprawdzić czy dany sklep posiada na stronie logotypy jak np.: „Trusted Shops”, „Laur Klienta/Konsumenta” czy „Słucham swoich klientów”.

Zwracaj uwagę na opinie innych klientów

Kolejnym źródłem pozwalającym ocenić czy warto zrobić zakupy w danym sklepie online są opinie klientów. Najłatwiej dotrzeć do nich za pomocą forów tematycznych, bądź porównywarek, które przy okazji pomogą znaleźć poszukiwany towar w najkorzystniejszej cenie. Należy zwracać uwagę szczególnie na opinie dotyczące dostępności sprzedawcy, zgodności zamówionego towaru z opisem, oraz samą formę i czas przesyłki.

"Po każdym zakupie warto dzielić się własną opinią na temat jakości usług danego sklepu. Jest to w dobrym zwyczaju, ale przede wszystkim pomoże to pozostałym konsumentom oraz samemu sklepowi, jeśli ten działa uczciwie i jest otwarty na potrzeby swoich klientów"dodaje Dagmara Kruszewska z SOFORT.

Sprawdź regulamin i ogólne warunki sprzedaży

Przy doborze sklepu, a przez to dbaniu o własne bezpieczeństwo, koniecznie trzeba sprawdzić na ile przestrzega on ustawę o prawach konsumenta. Dlatego też powinno zapoznać się z regulaminem zamieszczonym na stronie oraz sprawdzić, jakie informacje dany sprzedawca udostępnia. Regulamin powinien być zrozumiały i przejrzysty. Wszelkie zawiłości lub kłopot w skontaktowaniu się w celu ich wyjaśnienia nie są dobrym sygnałem. Ponadto zgodnie z obowiązującą od roku ustawą, sklep jest zobligowany do udostępniania całego szeregu informacji zasad jego funkcjonowania, jak i dotyczących samego towaru. Brak poniższych informacji powinien dyskwalifikować wybrany sklep.

  1. Zamieszczenie pełnych danych kontaktowych (w tym numeru telefonu);
  2. Określenie terminu odstąpienia od umowy;
  3. Wskazanie kosztów zwrotów;
  4. Podanie pełnej ceny towaru (zawierającej podatek);
  5. Opis sposobu oraz terminu zapłaty;
  6. Wylistowanie sytuacji, w których klient nie może odstąpić od umowy.

Oprócz tego klient ma pełne prawo oczekiwać, aby najpóźniej w chwili dostarczenia zamówionego towaru, sklep przekazał potwierdzenie zawarcia umowy. W nim powinny się znaleźć wszystkie wymienione wyżej informacje.

Zwróć uwagę na dostępne metody płatności

Wybierając sklep internetowy warto zwrócić uwagę na wachlarz oferowanych metod płatności za towar czy usługę. Dobrze jeśli klient ma możliwość wybrania dla siebie najlepszego rozwiązania. Dzięki nowym, innowacyjnym, bezpiecznym oraz wygodnym metodom płatności, takim jak SOFORT Banking, obecnie jest zdecydowanie łatwiej. Ponadto współpraca sklepu z różnymi dostawcami metod płatności uwiarygadnia go, oraz daje klientom większą elastyczność i swobodę w doborze sposobu uiszczenia zapłaty za zakupy. Niepokojąca z kolei może być taka sytuacja, w której klient nie posiada takiego wyboru.

Korzystaj wyłącznie z własnych urządzeń

Dbając o swoje bezpieczeństwo podczas zakupów w sieci trzeba także zwrócić uwagę, z jakiego urządzenia się je robi. Zasada obowiązuje jedna – należy korzystać wyłącznie z własnego komputera, telefonu lub tabletu.

"W przypadku cudzego sprzętu, np. w pracy, u znajomych czy w kafejce internetowej, nigdy do końca nie mamy wiedzy jakie programy są na nim zainstalowane oraz jak on jest chroniony. Naturalnie stwarza to ryzyko utraty wrażliwych danych, jak np. loginu i hasła. Pamiętajmy, aby na bieżąco usuwać pamięć podręczną, również z własnych urządzeń"kończy Dagmara Kruszewska.


SOFORT GmbH Dzięki systemowi płatności SOFORT Banking oraz SOFORT Paycode, spółka SOFORT GmbH oferuje nowoczesne rozwiązania dla bezpiecznych zakupów towarów i produktów cyfrowych w Internecie. Przedsiębiorstwo to z siedzibą w Gauting koło Monachium, jest częścią Klarna Group, wiodącego europejskiego dostawcy usług płatniczych. Ze swoim produktem SOFORT Banking jest liderem na niemieckim rynku pośrednictwa w przelewach bezpośrednich. Miesięcznie ponad 30 000 sprzedawców e-commerce realizuje więcej niż 3 mln transakcji za pośrednictwem SOFORT Banking. Poza Polską, usługa ta oferowana jest również w: Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, na Słowacji, w Szwajcarii, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. www.sofort.com

Źródło: Public Dialog

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP