Mierzenie skuteczności sklepu internetowego

Mądre zarządzanie sklepem internetowym wymaga ciągłej analizy rynku, weryfikacji obranych strategii cenowych oraz skuteczności ofert. Jednak elementów wartych monitorowania jest na tyle dużo, że dość łatwo o czymś zapomnieć. Zastanówmy się zatem, w jaki sposób mierzyć efektywność sklepu internetowego.

Jak mierzyć skuteczność sprzedaży w e-commerce?

KPI oraz mierniki

Skrót KPI możemy rozwinąć na angielskie key performance indicators (kluczowe wskaźniki efektywności) i jest to jedno z podstawowych narzędzi e-przedsiębiorców. Terminem tym określamy czynniki pozwalające ocenić stopień realizacji naszych celów biznesowych. KPI może odnosić się do firmy jako całości lub też określonego obszaru działalności.  

Mierniki z kolei przedstawiają nam dane statystyczne, które pozwalają określić, jak radzimy sobie w danym momencie. KPI oraz mierniki umożliwiają rzetelną analizę obecnej sytuacji w naszym e-sklepie oraz optymalizację planowanych działań. Dzięki nim możemy upewnić się, czy nasza firma rozwija się prawidłowo i w satysfakcjonującym tempie.


AVO

AVO, czyli średnią wartość zamówienia, otrzymujemy poprzez podzielenie przychodu przez liczbę zamówień w danym okresie. Działanie to pomoże nam określić na jakim poziomie plasują się wartości koszyków zakupowych klientów, a także sprawdzić, czy wprowadzane przez nas zmiany przynoszą pozytywne efekty.

Warto pamiętać, że współczynnik AVO można zwiększać np. posługując się cross-sellingiem, upsellingiem lub darmową dostawą.


Konwersja

Badanie poziomu konwersji polega na sprawdzeniu, ile osób podejmuje określone działanie (np. przejście na stronę e-sklepu i zrealizowanie zakupu). Wskaźnik konwersji przedstawia nam twarde dane na temat skuteczności naszych działań.

Przekłada się to na możliwość wprowadzania niezbędnych zmian i poprawek np. do funkcjonowania strony internetowej lub stosowanej strategii cenowej.


Porzucone koszyki

Jak dowiadujemy się z ubiegłorocznego raportu Dun & Bradstreet, aż 70% klientów porzuca koszyki zakupowe. Jeżeli nie dowiemy się, jaki jest współczynnik niedokończonych zakupów w naszym e-sklepie, nie będziemy w stanie wprowadzać zmian niezbędnych dla dalszego rozwoju firmy. 

Liczba rezygnacji z zakupu może wskazywać na konkretne problemy związane z naszym sklepem. Zaliczyć do nich możemy m.in. brak preferowanej przez kupującego opcji dostawy, konieczność rejestracji na stronie, czy brak optymalnych metod płatności. Oczywiście uzyskanie wskaźnika konwersji na poziomie 100% jest praktycznie niemożliwe, niemniej warto dążyć do tego, by uratować jak najwięcej koszyków zakupowych.


Google Analitics

Narzędzie amerykańskiego giganta oferuje szereg zastosowań analitycznych. W przypadku e- sklepu możemy wykorzystać go np. do sprawdzenia współczynnika konwersji (dzieląc liczbę transakcji przez liczbę odwiedzin strony) lub badania ruchu na stronie.

Jeżeli okazuje się, że pomimo wielu wyświetleń strony liczba osób finalizujących transakcję jest niska, możemy podjąć stosowne działania, aby zmienić ten stan rzeczy. Rozwiązaniem może być na przykład poprawienie User Experience na stronie, uproszczenie procesu zakupowego lub stosowanie bardziej atrakcyjnych cen.

Optymalne ceny kluczem skutecznej sprzedaży

Optymalizacja cen jest działaniem niezwykle istotnym w e-commerce. Jeżeli produkty są zbyt drogie lub ich ceny nie są dopasowane do sytuacji w branży, trudno mówić o efektywnej sprzedaży. 

W jaki sposób można się upewnić, że cena naszego produktu jest odpowiednia? Z pomocą przychodzą narzędzia do monitoringu cen konkurencji. Oprogramowanie Szpiegomat śledzi oferty wybranych przez użytkownika e-sklepów i informuje o wszelkich zmianach cenowych u rywali. Informacje te można wykorzystać do porównania ofert oraz zarządzania cenami w oparciu o działania konkurencji. Tym sposobem zyskujemy pewność, że nasze ceny są atrakcyjne dla klienta, a jednocześnie nie ograniczamy swojego zysku, sprzedając zbyt tanio.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP